Köpa ful häst?

Angående färg. Jag har aldrig gillat mönstrat på min kattras. Dom ska vara enfärgade och inte svarta/svartvita.
Jag har 4 st nu, alla är mönstrade. Jag tycker blåmönstrat (gråmönstrat om man vill) är skittråkigt rent utsagt, händer inget i mig när jag ser den färgen. Trots det har jag 2 sådana... varav en är född här... Tycker jag färgen är fin nu? Nej! Älskar jag mina djur trots färgen? Självklart! Nu är mina djur typmässigt jättefina, men färgen... nä.

Och den katten som betytt mest för mig var... svartvit. Såklart :cool:
 
Du känner till att 90 grader är en rät vinkel? ;)

1200px-Right_angle.svg.png

Ja. Och jag var väl inte helt 100% bokstavlig heller. Men både jag och många med mig anser att H.H är väldigt rakhasig. Inte bara "lite sådär rakhasiga" som en del hopphästar kan vara, utan rejält dito.
Du kan ju bedöma själv :D
21751294_1286598654796797_7984277227897722063_n.jpg
 
Nu har jag inte läst alla svar i tråden, men om den "bara" är ful i dina ögon och inte har exteriöra fel som får konsekvenser för användandet, så skulle jag inte bry mig om det fula utan köpa hästen ändå.
Det viktiga är ju att det känns rätt, och att hästen är frisk.
 
Ja. Och jag var väl inte helt 100% bokstavlig heller. Men både jag och många med mig anser att H.H är väldigt rakhasig. Inte bara "lite sådär rakhasiga" som en del hopphästar kan vara, utan rejält dito.
Du kan ju bedöma själv :D
21751294_1286598654796797_7984277227897722063_n.jpg
Som @Lovisaleonora redan sagt så är en rak linje 180 grader medan det min bild illustrerade är en rät vinkel, dvs 90 grader. En väldigt stor skillnad på 180 och 90 grader med andra ord, typ I eller L. :D
 
nu
Ja. Och jag var väl inte helt 100% bokstavlig heller. Men både jag och många med mig anser att H.H är väldigt rakhasig. Inte bara "lite sådär rakhasiga" som en del hopphästar kan vara, utan rejält dito.
Du kan ju bedöma själv :D
21751294_1286598654796797_7984277227897722063_n.jpg
Nu ska vi inte göra om detta till en exteriörtråd, men det där skulle jag anse vara en hasvinkel inom normalvariationen. Kom igen när det ser ut så här...
bjornfotorakhas.jpg
 
Jag skulle ljuga om jag sa att ytan är oviktig. Men känns allt bra och du får en fin vän så blir hästen vackrare varje dag.
Det gör också stor skillnad med rätt muskler och glansig päls ;)

Jag köpte en svart älg. Men efter ett år blev hon den finaste hästen jag någonsin skådat:love:
 
Jag importerade ju min drömhäst för tre år sedan. Det tog ett år innan jag insåg att hon inte är särskilt vacker, långt huvud med lång mule och långa öron (lite som en mula, men ändå liten full i storlek) lång och svängd överlinje med mycket manke. Hon var långhårig och ponnyaktig när jag provred men gav mig en fantastisk känsla. Ett år senare stod hon nyrakad i stallet och tanken slog mig; hon är ingen beauty queen direkt.
Nu har jag dock hittat sätt att framhäva hennes skönhet istället. Lång pannlugg och vissa nosgrimmor ger henne ett mycket sötare utseende. :laugh:

Jag tänker väl att utseendet (så länge det inte ger exteriöra problem) automatiskt kommer sekundärt om du gillar hästen.
När du hittat en häst som du stortrivs med och gillar - försök att tacka nej till den p.g.a. tex färg. :grin: De är ruskigt svårt.

GfedcOb.jpg
 
Senast ändrad:
Jag importerade ju min drömhäst för tre år sedan. Det tog ett år innan jag insåg att hon inte är särskilt vacker, långt huvud med lång mule och långa öron (lite som en mula, men ändå liten full i storlek) lång och svängd överlinje med mycket manke. Hon var långhårig och ponnyaktig när jag provred men gav mig en fantastisk känsla. Ett år senare stod hon nyrakad i stallet och tanken slog mig; hon är ingen beauty queen direkt.
Nu har jag dock hittat sätt att framhäva hennes skönhet istället. Lång pannlugg och vissa nosgrimmor ger henne ett mycket sötare utseende. :laugh:

Jag tänker väl att utseendet (så länge det inte ger exteriöra problem) automatiskt kommer sekundärt om du gillar hästen.
När du hittat en häst som du stortrivs med och gillar - försök att tacka nej till den p.g.a. tex färg. :grin: De är ruskigt svårt.

GfedcOb.jpg
Hur kan du kalla den hästen för ful :love:?

Min rosa skitgris ser ut såhär ;)
https://www.instagram.com/p/BWfpwkcBzTj7uE_Mczjkn3KV1OFBs8bxoWFlIg0/
Och jämför man henne med gamla hästen som har ett väldigt vackert ansikte så ser man att det är bra att skitgrisen är fin på insidan ;).
https://www.instagram.com/p/BUXdgvfgn6YoDE2hrEU71S-vHN-mZeDPlMoGNQ0/
 
Jag köpte (ok fick - men jag var och tittade på honom för att köpa innan jag visste hur han såg ut) en häst som var riktigt ful! Nu var han rejält exteriört avvikande och kanske mest pga det som han blev så hiskeligt ful. Jag är väldigt ytlig och gillar snygga hästar så ska jag vara ärlig så skämdes jag en del över denna häst. Det var jobbigt att åka på träning och tävling tillsammans med mina vänner som hade sina dyra fina halvblod. Men det var bara jobbigt när hästen var naken. När jag väl suttit upp och red så var det den ballaste hästen i världen och han drog verkligen blickar till sig för att han var så maffig och hade en frän utstrålning. Så då visade jag gärna upp honom.

Men för mig vart han den finaste hästen i världen. Vi kämpade så hårt i många år och han växte något enormt i mina ögon. Jag kom aldrig ifrån att jag skämdes över hans exteriör (svankrygg ) och försökte lösa det med att alltid ha honom täckad på ett eller annat vis bland folk. Hemma gick han ju utan täcke sommartid om inte flugtäcke behövdes.
Men en normal häst som bara har en tråkig utstrålning eller allmänt fult utseende eller liknande kommer växa i ägarens ögon eftersom man hittar varandra. Det tvekar jag inte en stund på. Så jag hade absolut åkt och provridit en ful häst som annars är perfekt. Rekommenderar dock inte exteriöra fel, men det är ju en annan fråga egentligen. Men jag tänkte bara flika in med att fulhet går ofta över i skönhet i ägarens ögon, även om de är rejält fula som min var. :)
 
Hur kan du kalla den hästen för ful :love:?

Det där är ju en av de bilder som är tagna från rätt vinkel - de andra bilderna sparas inte :rofl::angel:

Jag är förvisso glad över att hon är konkav och inte konvex eftersom det senare hade gett henne illusionen av ett ännu längre och kraftigare huvud. Nu har hon tack vare det en förmåga att se feminin och söt ut iallafall från vissa håll - :D
 
Jag har gjort tvärtom. Åkte och tittade en häst som var den vackraste jag sett! :love: men så kom jag hem med en älg.... Öronen är gigantiska, verkligen som paraboler. Hon får in flugor och alltmöjligt när vi rider. Problemet är bara att ingaluvor passar. :down:
Hon har långt och storthuvud och ögonen sitter inte på sidan av huvudet som på andra hästen. När men ser henne e framifrån så vet jag inte vad hon ser ut som, det ser bara konstigt ut när ögonen sitter tätt! :confused:
Hon går inte heller att rida så "fint" men hon är en underbar individ och har en störtskön personlighet! :heartheart
 
Det här är en gammal bild på min häst- Höll på att sätta igång honom efter 3 veckors boxvila. Den gulligaste Giraffen :heartheart
12043077_10156598975145497_2467728805748077438_n.jpg

... numera tar jag väldigt sällan exteriörbilder, de bilder som finns är ridbilder. Det blir mindre frågor och kommentarer om halsen..

Är det vinkeln på bilderna som gör det eller har hästen så lång hals? Så jäkla söt!! :D
 
@Amanda_F C och C är verkligen lika på så många sätt! :laugh:
Han har bättre musklad bakdel. Min ser ju ut som att man tagit två olika hästar och satt ihop ibland :rofl:
 
Är det vinkeln på bilderna som gör det eller har hästen så lång hals? Så jäkla söt!! :D
Han har väääääldigt lång hals. Troligen Sveriges längsta. Har man ett sto efter Trofé och betäcker henne med Don Primero så kan det bli så här. Det är tyvärr väldigt svårridet. Han är lika glad som han har lång hals så det är helt ok. Hellre en lång hals och glad häst än en kort hals och sur häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 151
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 083
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp