Köpa ful häst?

Han har väääääldigt lång hals. Troligen Sveriges längsta. Har man ett sto efter Trofé och betäcker henne med Don Primero så kan det bli så här. Det är tyvärr väldigt svårridet. Han är lika glad som han har lång hals så det är helt ok. Hellre en lång hals och glad häst än en kort hals och sur häst.
Kan tänka mig att det är svårridet! Men dom där svåra med konstiga kroppar brukar ha många andra fördelar som gör dom roliga :love:
 
Det här är en gammal bild på min häst- Höll på att sätta igång honom efter 3 veckors boxvila. Den gulligaste Giraffen :heartheart
12043077_10156598975145497_2467728805748077438_n.jpg

... numera tar jag väldigt sällan exteriörbilder, de bilder som finns är ridbilder. Det blir mindre frågor och kommentarer om halsen..

Oj, det stod ut litegrann faktiskt. :) Kan inte låta bli att bli nyfiken på hur han känns att rida :D
 
Oj, det stod ut litegrann faktiskt. :) Kan inte låta bli att bli nyfiken på hur han känns att rida :D
Han är den svåraste jag haft rent tekniskt när det gäller att rida i tävlingsform och göra allt på rätt plats. Känns inte som om han har några leder i kroppen och det kan ofta kännas hopplöst att få honom bakifrån in i handen. För han viker in nosen allt som oftast. Finns ganska mkt filmer på min instagram...
https://www.instagram.com/amandafog/

Men ställer man inga krav, som jag gjorde på mina provridningar, så upplever man honom som mjuk, glad och ambitiös.
 
Han är den svåraste jag haft rent tekniskt när det gäller att rida i tävlingsform och göra allt på rätt plats. Känns inte som om han har några leder i kroppen och det kan ofta kännas hopplöst att få honom bakifrån in i handen. För han viker in nosen allt som oftast. Finns ganska mkt filmer på min instagram...
https://www.instagram.com/amandafog/

Men ställer man inga krav, som jag gjorde på mina provridningar, så upplever man honom som mjuk, glad och ambitiös.

Oj det låter väldigt likt en gammal lektionshäst jag red på, hm, 90-talet nångång måste det varit.

Hon hette Rexona (eller nåt sånt) och kändes alltsom oftast som att rida en gummiorm. Lång, sladdrig, konstig, led-lös... Men de gånger man fick till det var det ju roligt. :)

Vad fina filmer, framförallt ser det ut som du uppskattar honom och ni har kul ihop. :)
 
Nu har jag då varit och kollat, och mycket riktigt hade den en märklig exteriör. Mycket lång och svankig rygg, enorma bogar och kohasig. Dock hade den väldigt snälla, fina ögon.

Valde bort den pga klickade inte i ridningen (och exteriören hade nog sumpat det ändå även om vi klickat) men tyckte inte alls den var så ful IRL som på bilderna.

(Kollade även på drömmarnas drömhäst utseendemässigt, och avskydde den :P)
 
Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och hoppas få lite reflektioner och erfarenheter från er som köpt häst som utseendemässigt inte tilltalade er och hur det blev sedan.

Jag har alltså letat ny häst ett tag, läst annonserna varje dag, bara ringt på vad som verkligen passar kravlistan och sedan sållat bort en hel del efter telefonkontakt, och de jag till slut kommit iväg för att prova har inte varit vad jag letar efter. Sen har det varierat mellan att säljaren friserat sanningen å det grövsta (så jävla tröttsamt), säljaren och jag helt enkelt har olika bild av vad trygg/känslig/pigg/het/osv innebär (helt ok och inget man kan komma ifrån när man letar häst) till att hästen helt saknat personlighet och man fått noll kontakt med den (funkar inte, en stor del av hästupplevelsen för mig är stallmyset och att umgås med hästen.)

Nu har jag fastnat för en annons som på beskrivningen är precis vad jag letar. Telefonsamtalet är perfekt, allt stämmer och tid är bokad för provridning nästa vecka.

Problemet är bara att hästen är hiskeligt ful.
Bilderna är osmickrande på alla sätt och vis, färgen är fel, försöker hitta nåt positivt, men njaee. Den är inte vacker på något sätt. Ser mer ut som nån slags korsning mellan mula och älg än en häst... :o

Jag kommer såklart att åka dit och prova, och verkligen hålla tummarna för att den är som utlovad (och en typ som inte gör sig bra på bild men ser trevlig ut i verkliga livet.) och stämmer det som säljaren sagt lär jag köpa på studs. Oavsett hur den ser ut. Kravlistan är helt och hållet uppfylld så att säga.

Men... Kommer jag sedan gå och snegla på stallkompisar med vackra, eleganta, eller söta pållar? Kanske börja tänka att "om jag bara väntade X månader till hade det till slut kommit en som uppfyllde alla krav OCH var skitsnygg, med en perfekt formad bläs och flashig färg och yada yada yada osv"

Ska tillägga att jag i ungdomen vid två tillfällen köpte skitsnygga hästar som redan vid provridningen inte var rätt, och sen blev det ju inte så bra, och de fick säljas vidare ganska snabbt så jag har ju lärt mig läxan åt det hållet iaf (och sållat bort en massa snygga pållar som inte låter rätt.)

TLDR; Jag känner mig ytlig och skäms. Om hästen är som den verkar köper jag den och kommer att älska den till döds, är bara en gnutta orolig att jag kommer tycka att den är ful istället för att älska den förbehållslöst. Input please! :idea:

Jag äger en ful häst. Hon blir nästan aldrig bra på bilder. Påklädd med sele eller sadel kan hon se skaplig ut, men annars ser hon ut som en gasell. Hon kallas även Gasellen. Fin kropp men huvudet är konstigt. Kort men stort. Ingen pannlugg. Ståman. Lite svans. Gul med ål på ryggen. Båda hennes föräldrar var rätt läckra. Hon skulle vara omöjlig att sälja men det är ju inte aktuellt.
Nästa häst jag äger kommer vara en vacker mörk welsh cob.
 
_qPeqNsMQJr0XIr8p13ACV-0XFrJjXMggm8pAZlLjPMqv0lPXx4GxJpTYsDxs_hzbCfBrKbeO0wB4h2fqwZRv3wbgMdaSUQxr06Rfhb-CilAEDN1jGSRnPRKTU2jWNr1vGdwRQ0t_4-A3rLfjdOjPXsZXfDD_365WcNltwWj8l944eIYHKcXXs6ilwvz41RzOIKA62HmWKmmJrWFEYA4LlKHRhONXVZ4DMURlpcEAgSNnd86EVN_IzH4rXAe13sKy6CYBv2gV25fi8SFlGWFb6mZzz2C0vajKf_lQ9ApMwjZYYKPQTPoz2xMYsAJyGH1r4HP9pOMd7uwkqGZPgIwpfYx-uSlciPtV4ZPEpR2vIEZ_eJwKdr96uI-JpzQpPsmxwI-aRHbvFfJzWegk9wurVUvJ12oEo0iGCtYufR0nq9LXfBRAAzdpsKsdq5kOYUgYkRVN0vb2ZkznCDCwVFKyG3usCmfxd4yw64ZzcG_QSjqv74gPBckTcEZO-fjv6OWDKA_-U3m7D03xfYMIm6meceCFx_jFE6UzqWDHEekWQ4LoKTiEkjct2MQpER5wtB-ICBzRZ5wxf-sHmNDJFhqmk1ik7wpUn3_EAYEvduBSbm6TgnIwlP4HYwigvJ6bxlsm5_4M8QiI1UonXWR2oIzjvri9DjQFEWBBpjl=w960-h540-no

Ps den här hästen "körde in mig". Hon lärde mig allt det jag nu kan om att köra häst med vagn. En stabil, lugn och trygg körhäst som var fantastisk som läromästare. En mycket duglig körhäst. Som älskar att dra vagn. Hon ställer upp på allt. Skulle jag gå ut i krig någon gång eller om det blir en zoombi-apokalyps så är det denna dam jag skulle välja att fly med ;) hon skulle inte bli rädd för någon zoombi som kommer emot oss. Förmodligen skulle zoombiesarna falla som bowlingkäglor om vi skulle galoppera emot/på dem...
Men inte heller hon är särskilt snygg.
 
Min favorit på ridskolan när jag var liten var inte en vacker häst. Kantig, svansen slutade över hasorna och var väldigt tunn, hals som en giraff och öron som en åsna. Men ett hjärta av guld och trots sin storlek lärde hon många små ryttare att rida :love:

Jag hade inte brytt mig om utseendet (så länge hästen inte är direkt felbyggd så att man blir orolig för skador). För mig är det allt annat som måste passa mig. Färg och utseende är det sista jag bryr mig om.
 
Reggad Appaloosa. Mamman arab och pappan appaloosa. Söt, pratar du om min häst? Hon ser ju inte klok ut ;):) tack ändå.
Gissade också på fjordkorsning, eftersom den ser black ut. Men den kanske är gulbrun? Tyckte inte heller den var särskilt ful, på bilderna hade den kunnat passera för t ex fjording/arab-korsning, och den har ju ett sött huvud. Ser den konstig ut från sidan, eller vad är det du tycker inte ser klokt ut?
 
Gissade också på fjordkorsning, eftersom den ser black ut. Men den kanske är gulbrun? Tyckte inte heller den var särskilt ful, på bilderna hade den kunnat passera för t ex fjording/arab-korsning, och den har ju ett sött huvud. Ser den konstig ut från sidan, eller vad är det du tycker inte ser klokt ut?
Hon har ingen pannlugg. Manen står rakt upp. Låter jag den växa ut blir den ung för 12 cm, och då är det bara några hårstrån som når den höjden. Svansen är kort.
Små ögon. Men hennes ögon i sig är ganska uttrycksfulla och ser kloka ut.
Kort huvud, men ändå bred över pannan. Inga normala körhuvudlag passar. Hon har ofta öronen vinklade utåt och ibland nedåt. Svansen åker som en propeller runt runt. Så ska jag fota henne är ofta öronen utåt ( ser ut som två hörn i pannan), svansen upp, ingen pannlugg, ögonen små.
Men hon har en vinnande kropp.
 
Hon har ingen pannlugg. Manen står rakt upp. Låter jag den växa ut blir den ung för 12 cm, och då är det bara några hårstrån som når den höjden. Svansen är kort.
Små ögon. Men hennes ögon i sig är ganska uttrycksfulla och ser kloka ut.
Kort huvud, men ändå bred över pannan. Inga normala körhuvudlag passar. Hon har ofta öronen vinklade utåt och ibland nedåt. Svansen åker som en propeller runt runt. Så ska jag fota henne är ofta öronen utåt ( ser ut som två hörn i pannan), svansen upp, ingen pannlugg, ögonen små.
Men hon har en vinnande kropp.
Kort huvud som ändå är brett har ju fjordingar också, allrahelst om man korsar dem med arab, så det är ju inte så ovanligt.

Och dålig behåring hänger ju ihop med tigeranlaget, så det har alla appalosor och andra prickiga hästar.

Tycker hon låter rätt normal?
 
Kort huvud som ändå är brett har ju fjordingar också, allrahelst om man korsar dem med arab, så det är ju inte så ovanligt.

Och dålig behåring hänger ju ihop med tigeranlaget, så det har alla appalosor och andra prickiga hästar.

Tycker hon låter rätt normal?
Risk för trådkapning. Jag trodde den skrala behåringen berodde på att de avlat just det. Jag har hört att indianerna inte ville ha någon man och svans för de fastnade typ i buskage etc. Jag visste inte att det var färgen som skapade det. Där ser man.

Jag gillar inte hennes utseende alls. Men vi har växt ihop och det finns andra kvalitéer som jag värderar högre.
 
Första gången folk ser min häst får hon antingen reaktionen "Vad ful!!" eller "Vad häftig!!" för att hon ser väldigt annorlunda ut. Jag kan erkänna att jag själv reagerade första gången jag såg henne och tänkte att hon såg konstig ut. Men jag tror i mångt och mycket att det är en vanesak. Hon må ha blå ögon, tjock nos, långa öron och se ut lite som att hon är ihopsatt utifrån en ritning ritad av en femåring på dagis, men jag tycker att hon är helt perfekt. Hon står ut i mängden, hennes färg är supervacker och hon är en oerhört personlig och rolig individ. Dessutom hjälper ögonen till att göra hennes miner väldigt tydliga, det är väldigt svårt att missa vad hon tycker och tänker! Hennes exteriör är inte särskilt hjälpsam, men hon är en kämpe som alltid sliter för sin ryttare och gör det bästa hon kan av situationen. Det är värt mer än alla pigment i världen.

Hon är mattes rosa stjärna!

wp-image-726198376.jpg
 
Första gången folk ser min häst får hon antingen reaktionen "Vad ful!!" eller "Vad häftig!!" för att hon ser väldigt annorlunda ut. Jag kan erkänna att jag själv reagerade första gången jag såg henne och tänkte att hon såg konstig ut. Men jag tror i mångt och mycket att det är en vanesak. Hon må ha blå ögon, tjock nos, långa öron och se ut lite som att hon är ihopsatt utifrån en ritning ritad av en femåring på dagis, men jag tycker att hon är helt perfekt. Hon står ut i mängden, hennes färg är supervacker och hon är en oerhört personlig och rolig individ. Dessutom hjälper ögonen till att göra hennes miner väldigt tydliga, det är väldigt svårt att missa vad hon tycker och tänker! Hennes exteriör är inte särskilt hjälpsam, men hon är en kämpe som alltid sliter för sin ryttare och gör det bästa hon kan av situationen. Det är värt mer än alla pigment i världen.

Hon är mattes rosa stjärna!

wp-image-726198376.jpg

Men gud så söt!! :love:
Och vad är hon för färg? Cremello/vad det nu heter, va?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 015
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp