Köpa gård ensam...

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag är uppvuxen i hus och mina föräldrar är väldigt händiga och med goda kontakter, så det har i princip aldrig hänt att det hyrts in någon firma för att fixa tex takomläggning, plattsättning, målning osv...
Själv har jag sedan jag flyttade hemifrån endast bott i lägenhet, är 30 år nu. Jag har tyvärr heller inte några nedärvda färdigheter i form av att veta hur man underhåller hus och gård. Så jag har aldrig ens tänkt tanken på att ens bo i en villa i stan med liten tomt.

Nu är jag ju även hästägare, och jag känner alltmer att drömmen om att kunna ha häst hemma börjar hägra. Börjar tröttna på att stå inhyrd och kompromissa om allt möjligt vad gäller hagar, utevistelse och rutiner. Jag känner faktiskt att det är den stora poängen för mig med att ev bo i hus, att just kunna ha häst hemma om lusten faller på. Så en villa i stan eller ett hus med för lite mark är inte aktuellt, då kan jag likväl bo i ett bostadsrättsradhus och slippa ansvar och kostnader för underhåll av en gård och fastighet.

Men är detta ens genomförbart? Jag är ensam, har inte lyckats träffa nån partner med nån fallenhet/intresse för att sköta gård så även om jag är sambo eller inte så räknar jag med att göra allt jobb själv. Jag tänker i vilket fall inte göra mig beroende av någon och hamna i läget att gården måste säljas om jag blir ensam.
Jag tänker mig inte ett helt hemman med höbärgning osv utan mer att marken går åt till hagmark och hus med stall för 2-3 hästar.

Jag bor i en relativt gynnsam del av landet med tanke på att gårdar med hästmöjligheter i form av utrymme ofta kostar under 1,500,000 kr. Jag tjänar drygt 30k före skatt och har inga barn.

Någon i liknande sits som tagit steget och lyckas ro runt det både tidsmässigt och ekonomiskt? :)
 
Nu har jag inget bra svar på just exakt din fråga, men varför inte arrendera ett helt stall med hagar? De finns ju de som äger ett litet stall men som inte använder det.

Jag har f.ö. haft häst hemma, men med arrenderad hagmark och jag är väl inte så sugen på att ha det så igen med hela ansvaret ensam. Det är passning dygnet runt med utfodringar, åtminstone vinterhalvåret. Jag skulle i alla fall vilja ha avlastning eller åtminstone automatik till utfodringen.
 
Senast ändrad:
För att jag vill kunna gå ut i stallet och mocka och sedan in i igen, fodra och sedan in igen, rida en häst på fm och en på em... eller liknande. Jag är trött på att köra bil flera mil per dag pga stallet, eller att behöva göra allting vid samma tillfälle.
 
Jag tänker att om jag inte kan någonting jag skulle vilja kunna, ja då får jag väl lära mig det då! Sen brukar jag alltid tänka att vad jag än gör har massa andra gjort samma sak före mig och lyckats. Jag ska själv flytta ut på landet från stan nu under hösten, visserligen med partner, och jag är inte särskilt händig. Men jag lär inte vara den första som flyttat ut på landet efter att ha växt upp i stan så varför skulle inte jag klara det? Sen min pappa dog alldeles för ung är jag mer benägen att storsatsa på mina drömmar. Så himla dumt om en inte vågar ta tag i sina drömmar för att en inte vågar misslyckas, och istället lever ett liv som inte alls känns bra.

Kör på, säger jag! :D Det värsta som kan hända är att du efter något år känner att du inte vill bo kvar där, men då får du ju sälja huset och flytta till lägenhet igen.
 
Ett mellansteg skulle kunna vara att hyra en gård eller ett hus på en gård med stall?

Jag köpte själv en gård men det är en förhållandevis stor gård och inkomsterna från jordbruket (som jag inte sköter själv) går jämt upp med mina utgifter så det är inte riktigt vad du tänkt dig. Tanken var att ta upp halvblodsaveln igen men som tur är gav jag mig inte på det.
 
Det finns ett helt gäng här på buke som har det just så. Eget ställe och singel.

Jag bor på landet även om jag inte har stall och hagar att sköta. Fast jag har haft det med, när jag levde i en relation.
Det funkar. Man klarar sig. Det man inte klarar hyr man in. Har man tur har man god grannsamverkan runt maskiner etc. Vi hade inte tröska eller slåtterkross. Det körde grannen. Samma med balningen och plastningen. Det hyrde vi in - precis som ett gäng av grannarna gjorde.

JAG hade inte tvekat. Men det är jag det.
 
Ekonomiskt låter det inte som det skulle vara någon fara om du har den lönen men då vet jag ju inte
vilka utgifter du har i övrigt.
 
Jag köpte ett hus som 25åring och det är det bästa jag gjort. Så härligt att kunna gå ut i stallet när man vill. Jag är singel och inte särskilt händig, det jag inte klarar av får jag antingen lära mig eller ta hjälp med=) De flesta människor tar ju hjälp vid större saker.

Jag tycker att du ska köra på, det går ju att sälja om du ångrar dig=)
 
Nu har jag inte gård utan bara hus (och sambo) men appropå arbetsbörda så har du så mycket jobb som du gör dig. Lägg det på den nivån du trivs med.

Höproducent kan någon annan få vara och stora byggprojekt kan du leja hantverkare till :).
 
Nackdelen med egen gård kan vara att allt runt gården tar sån tid att man inte hinner/är för trött för att rida. Speciellt om man har ett vanligt heltidsjobb.

Precis därför har jag aldrig tänkt tanken innan :o Men, hur lyckas då de som lyckas både ha gård och tid för djuren på den?
 
Jag köpte en gård när jag var singel. Bostadshus på ca 140 kvm och stall med sex boxar. Jag hade inga problem att klara av det men min väldigt händiga pappa har hjälpt mig men man lär sig jättemycket.
Nu är jag sambo men om det skulle ta slut skulle jag bo kvar här själv.

Det man ska ha i åtanke är att det är mycket jobb med att ha hästarna hemma. Det är liksom inte serverat som på ett inackorderingsstall. Det tar emot att gå ut och fodra i -15 grader när man har somnat framför kaminen men för mig är det så värt det! Vi kommer att bygga en lösdrift här snart också för att avlasta med några av hästarna.
 
@AndersB Visst skulle man ju kunna hyra. Men det ska ju finnas nåt som är till uthyres. Sen är det ju klart att det blir inte samma sak som ens eget, och man köper kanske inte möbler och grejer för en hel gård man inte ens äger. Jag bor ju i lgh i stan idag, så jag äger saker därefter dvs mkt behövs för att fylla ut en gård.

Ni som lejer bort mkt, hur har ni råd med det? Jag vet ju vad det kostade att renovera en lgh för några år sedan, och då gjordes mkt grundarbete ändå själv. Måste ju bli svindyrt att leja bort saker och ting för jämnan.
 
Jag var dryga 30 när jag köpte hästgård ensam. Jag har klarat det alldeles utmärkt, en del lär man sig att göra själv, annat får man helt enkelt låta proffs göra åt en... Med ridbana hemma kan man alltid klämma in ett ridpass, även om det blir sent någon dag (eller tidigt på morgonen). Och har man hästar som är roliga att rida finns alltid ork ;-)
 
@Narcissa låter ju lovande. Hur jobbar du och har du tid med alla hästarna? Har du inhyrda?

Den stora nackdelen är väl att man aldrig kan åka iväg nånstans. Min plan är att kanske ha en inhyrd just för att ha nån att fråga om man ska åka iväg nån helg, men det är ju ingen garanti.
Min tanke är att ha två egna hästar och att ha en lösdrift men ändå stallmöjlighet när väderleken inte funkar med lösdrift eller man behöver stall en period. Men det räju jobb med det med, även om det inte är samma som att mocka varje dag.
 
@warg Egen ridbana är en utopi. Skitdyrt att anlägga och få gårdar här har det redan. Ska jag ha närhet till ridbana är utbudet av gårdar begränsat, utan jag får helt enkelt köra släp minst 1 mil. Men tack vare att jag jobbar skift kommer jag kunna rida ute rätt ofta när det är ljust vintertid, dock blir det ju sämre med träning.

Men man blir så himla avskräckt när man hela tiden får höra "det är Såååå mkt jobb". Jag vet ju dessutom inget om vilka jobb det är. Mer än det vardagliga. så det är svårt att bilda sig en uppfattning.
 
@warg Egen ridbana är en utopi. Skitdyrt att anlägga och få gårdar här har det redan. Ska jag ha närhet till ridbana är utbudet av gårdar begränsat, utan jag får helt enkelt köra släp minst 1 mil. Men tack vare att jag jobbar skift kommer jag kunna rida ute rätt ofta när det är ljust vintertid, dock blir det ju sämre med träning.

Men man blir så himla avskräckt när man hela tiden får höra "det är Såååå mkt jobb". Jag vet ju dessutom inget om vilka jobb det är. Mer än det vardagliga. så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

Så mycket jobb behöver det inte vara om du är noga med vad du köper för gård.

Jag hade prioriterat ett mindre boningshus, kanske 100 m2, med lättskött uppvärmning och tråkiga underhållsjobb som tak, avlopp, fasad relativt nyfixade. Få, men fina ekonomibyggnader med möjlighet att ha hästarna både på lösdrift och uppstallade.

Enligt vad du anger som kostnad för gårdar i ditt område så tror jag att det skulle fungera även ekonomiskt för dig.
 
Med min lilla gård är det inte mycket jobb. Jag ser det iofs inte som "jobb" när jag bygger hagar, mockar och hämtar hö.

Om du köper ett hus utan större renoveringsbehov flyter ju allt på som efterssom. Det beror ju ockå på vilken standard du sätter på trädgård och liknande. Jag klipper gräset och har några blommor typ. Ska man ha figurklippta häckar och damm med vattenfall och liknande blir det såklart mer att göra.
 
Drömmen är ett litet hus på runt 100 kvm. Ett stall med 3 boxar, och möjlighet att ha lösdrift i nån hage.
Jag hittade ett litet hus 9 km från stan, relativt fräscht och stall med 4 boxar byggt -00. Men så tomtarea 2200 kvm!? Jag undrar vart man ställer hästarna på en sådan gård när de inte står i nån av sina fyra boxar...

Trädgård är jag inte ett dugg intresserad av, det känns dock som att man lär ha en gräsmatta och en blombänk åtminstone för syns skull. Med jobb menar jag mer sånt som tillkommer fastigheten för att den ska fungera. Tex värmesystem, ev målning, lagning av slitagegrejer såsom fasad, stängsel, hämta hö, snöskottning, släpa vatten osv.
 
Drömmen är ett litet hus på runt 100 kvm. Ett stall med 3 boxar, och möjlighet att ha lösdrift i nån hage.
Jag hittade ett litet hus 9 km från stan, relativt fräscht och stall med 4 boxar byggt -00. Men så tomtarea 2200 kvm!? Jag undrar vart man ställer hästarna på en sådan gård när de inte står i nån av sina fyra boxar...

Trädgård är jag inte ett dugg intresserad av, det känns dock som att man lär ha en gräsmatta och en blombänk åtminstone för syns skull. Med jobb menar jag mer sånt som tillkommer fastigheten för att den ska fungera. Tex värmesystem, ev målning, lagning av slitagegrejer såsom fasad, stängsel, hämta hö, snöskottning, släpa vatten osv.

Ibland finns det möjlighet att köpa till mark som fd ägare arrenderat, men det står inte med i annonsen.
Ta kontakt med mäklaren och kolla :)

Installerar man bergvärme behöver man inte lägga ner så mycket tid på uppvärmningen, och med en fyrhjuling fixar man ev snöskottning och flytt av rundbalar själv :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 892
Senast: Mabuse
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 193
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
12 966
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 184
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Ekonomifråga BRF
Tillbaka
Upp