Köpa häst med röntgenförändring

Elinabarajag

Trådstartare
Hej!
Jag har hittat ett halvblodssto som jag fastnat för. Hon passar mig som handen i handsken. Ska dit och provrida en gång till denna veckan.
Men dessvärre har hon röntgenförändring. Ägaren säger att det gör att hon inte passar till hoppning men att hon fortfarande kommer kunna gå dressyr. Och det är en dressyrhäst jag är ute efter.
Stämmer det att hon kommer att hålla som dressyrhäst? Vad hade ni gjort, köpt eller inte? Kommer hon att kunna ridas över bommar/cavaletti?
 
Jag hade gjort en ordentlig undersökning på klinik och frågat veterinären om denne trodde att hästen skulle hålla för det jag vill använda den till.

Är hästen försäkrad utan reservationer?

Det vet jag inte än, men ska absolut fråga det nästa gång jag ska dit.
 
Allt beror på vad det är för sorts förändring och vad veterinärer säger om den.

Jag hade bett att få tillgång till alla journaler och röntgenplåtar och låtit min egen veterinär titta på dem. Helst hade jag låtit två veterinärer kolla för säkerhets skull.
 
Hade också sett till att få ett riktigt ordentligt veterinärutlåtande, samt röntgat m.m.
Men spontant, om ovan nämnda varit ok, hade jag inte tvekat.

Min häst som är tänkt till dressyr och WE på lättklassnivå har artros och kaos-hovar. Men det hindrar inte oss.
 
Om hästen har några år på nacken, är tränad och tävlad utan avbrott hade jag inte varit ett dugg orolig. Jag anser att man lägger alldeles för stor vikt vid saker som upptäcks på röntgen nuförtiden. Men om hästen har fått t ex en pålagring från en skada då måste man ju vara mer försiktig, begära journaler och second opinion precis som någon annan skrev.
Allt handlar till syvende och sist om användbarhet och vad man själv anser sig ha förmåga att nå för nivå. Priset bör ju också spegla att hästen har en röntgenförändring.
 
Beror mycket på hur länge den haft förändringen och vad det är för typ av förändring.
Om det är något som nyss uppkommit så skulle jag antagligen inte våga - om det funnits under en längre tid och varit stabilt så är det mest sannolikt ingen större fara. Få färska röntgenpåtar och visa dom för en oberoende veterinär som är bra på sådant.

Men generellt så går det (rent krasst) inte att säga att någon häst kommer hålla för träning/tävling hos en ny ägare - det beror dels på hur mkt din ridning och hästhållning skiljer sig från vad den är van vid, och dels på en hel hög med andra saker som du inte kan påverka.
 
Hej!
Jag har hittat ett halvblodssto som jag fastnat för. Hon passar mig som handen i handsken. Ska dit och provrida en gång till denna veckan.
Men dessvärre har hon röntgenförändring. Ägaren säger att det gör att hon inte passar till hoppning men att hon fortfarande kommer kunna gå dressyr. Och det är en dressyrhäst jag är ute efter.
Stämmer det att hon kommer att hålla som dressyrhäst? Vad hade ni gjort, köpt eller inte? Kommer hon att kunna ridas över bommar/cavaletti?
Rent generellt så hade jag inte köpt. Man får lätt problem utan att medvetet köpa på sig dem men det skulle kunna finnas undantag beroend epå situation.

Ingen kan svara på om hästen kommer att hålla men en veterinär kan genom tillgång till röntgen, journaler och ev undersöka hästen ge en mer kvalificerad gissning. Ägaren som påstår att hästen kommer att hålla förskönar alltså sanningen, möjligen kan hon föra vidare en veterinärs kvalificerade gissning.
 
Jag har haft en häst med röntgenförändringar, i hans fall artros i en bakkota. Han hade fått det flera år innan han kom till mig som 13 åring och jag red honom helt normalt men med lite extra tanke på underlag och varierad träning. Hoppade ibland men inte så ofta, red mycket ut och klättrade och konditionstränade. Han blev 28 år gammal och hade aldrig några problem med den kotleden. Han var den bästa hästen jag någonsin ridit, en helt fantastisk personlighet och ridbarhet, känslig och het men modig som ett lejon och 100% trygg. Jag har aldrig ångrat en sekund och jag kommer aldrig få en sån häst igen. :heart

Det krävs oftast lite mer av ägaren i form av anpassad träning men en häst med röntgenfynd kan hålla i många år. Det går ju dock inte att garantera att just din häst kommer hålla för det du tänkt göra. Om jag vore i din situation hade jag besiktigat hästen hos en veterinär jag litade på och visat röntgenbilderna. Hållbarheten beror på vad det är för fynd, hur det uppkommit och exakt hur det sitter.
 
Hej!
Jag har hittat ett halvblodssto som jag fastnat för. Hon passar mig som handen i handsken. Ska dit och provrida en gång till denna veckan.
Men dessvärre har hon röntgenförändring. Ägaren säger att det gör att hon inte passar till hoppning men att hon fortfarande kommer kunna gå dressyr. Och det är en dressyrhäst jag är ute efter.
Stämmer det att hon kommer att hålla som dressyrhäst? Vad hade ni gjort, köpt eller inte? Kommer hon att kunna ridas över bommar/cavaletti?

Helt omöjligt att svara på. Det beror på:
Hur gammal är hästen?
Vad har den gjort innan?
Vad gör den nu?
På vilken nivå tänker du dressyr?
Vilken form av röntgenförändring rör det sig om?
Vad säger veterinären?
Hur ser försäkringen ut?
Har den fått behandlingar?
Vilket pris?
Listan kan göras lång.
 
Hej!
Jag har hittat ett halvblodssto som jag fastnat för. Hon passar mig som handen i handsken. Ska dit och provrida en gång till denna veckan.
Men dessvärre har hon röntgenförändring. Ägaren säger att det gör att hon inte passar till hoppning men att hon fortfarande kommer kunna gå dressyr. Och det är en dressyrhäst jag är ute efter.
Stämmer det att hon kommer att hålla som dressyrhäst? Vad hade ni gjort, köpt eller inte? Kommer hon att kunna ridas över bommar/cavaletti?

Jag hade antagligen backat. Det går inte att säkert förutsäga eventuell hållbarhet.
Det som kan ge en indikation är väl egentligen vilken aktivitetsnivå hästen haft senaste året och hur den klarat av den träningen.
Dvs om hästen senaste året gått LA dressyr utan problem så kan man nog tro att den håller för den typen av träning ett tag till.
 
Jag tycker att det är lite knepigt att köpa en häst som bara kan användas till begränsade områden, eftersom det ju kan bli besvärligt om man vill/måste sälja vidare sedan.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Bra inlägg av @Novali01 tycker jag. Om man röntgade alla hästar så skulle man garanterat hitta "fel" på nästan alla. :) Frågan är ju varför dom röntgat - har man gjort det för att hästen haft problem av detta? Då hade jag rådfrågat veterinär om just detta enskilda fallet. En förändring kan betyda ingenting eller jättemycket. Det beror helt på vad det är, hur det sitter, orsak, mm. Man vill också vara säker på att det inte medför reservation i försäkringen.
 
Bra inlägg av @Novali01 tycker jag. Om man röntgade alla hästar så skulle man garanterat hitta "fel" på nästan alla. :) Frågan är ju varför dom röntgat - har man gjort det för att hästen haft problem av detta? Då hade jag rådfrågat veterinär om just detta enskilda fallet. En förändring kan betyda ingenting eller jättemycket. Det beror helt på vad det är, hur det sitter, orsak, mm. Man vill också vara säker på att det inte medför reservation i försäkringen.

Det sitter i ett av frambenet. Och orsaken till att dom röntgat är att hon blev halt på ett annat ben när hon va på utbildning. Och få hittade dom detta också. Så hon har förmodligen haft det sedan hon var föl.
 
Helt omöjligt att svara på. Det beror på:
Hur gammal är hästen?
Vad har den gjort innan?
Vad gör den nu?
På vilken nivå tänker du dressyr?
Vilken form av röntgenförändring rör det sig om?
Vad säger veterinären?
Hur ser försäkringen ut?
Har den fått behandlingar?
Vilket pris?
Listan kan göras lång.

Född 2007,
gått dressyr sen hon va 4.
nu rids hon 3-4 gånger i veckan.
Jag vill ha henne till dressyr och skulle helst vilja se att hon kan gå upp till LA
Röntgenförändringen sitter i ett av frambenen.
Veterinären säger att hon med stor sannolikhet kommer klara av att gå dressyr om hon rids rätt
Försäkring har hon så om hon skulle bli utdömd senare får vi tillbaka pengar.
Inget pris utan byte mot min C ponny på 23 år som ska gå som barnponny där
 
Född 2007,
gått dressyr sen hon va 4.
nu rids hon 3-4 gånger i veckan.
Jag vill ha henne till dressyr och skulle helst vilja se att hon kan gå upp till LA
Röntgenförändringen sitter i ett av frambenen.
Veterinären säger att hon med stor sannolikhet kommer klara av att gå dressyr om hon rids rätt
Försäkring har hon så om hon skulle bli utdömd senare får vi tillbaka pengar.
Inget pris utan byte mot min C ponny på 23 år som ska gå som barnponny där

Med de förutsättningarna hade jag nog chansat. Det blir ju ingen ekonomisk förlust, förutom vad det kostar att hålla henne. Det är mer hur jobbigt det blir att behöva ta bort henne om det inte skulle hålla.
 
Med de förutsättningarna hade jag nog chansat. Det blir ju ingen ekonomisk förlust, förutom vad det kostar att hålla henne. Det är mer hur jobbigt det blir att behöva ta bort henne om det inte skulle hålla.
Håller med. Men jag skulle nog inte orka med att ha det "hängande över mig" att jag när som helst kan behöva tvingas ta bort hästen.... :(
 
Håller med. Men jag skulle nog inte orka med att ha det "hängande över mig" att jag när som helst kan behöva tvingas ta bort hästen.... :(
Har inga problem alls att ta bort hästar om jag vet att dom har ont.
Låter säkert hemskt men jag anser att mitt ansvar som hästägare är att se till att dom mår bra och avsluta deras liv när dom inte längre klarar de.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp