Köpa häst med skimmelknöl?

LadyRocket

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ny häst. Av nuvarande ägaren fick jag veta att hästen hade haft skimmelknöl. Och att den hade opererats bort eftersom den satt lite dumt. Förutom detta låter det som om hästen kan vara helt rätt för mig. Men nu till frågan? Hur farligt är det med skimmelknölar? Vågar jag köpa?
 
Hur gammal är hästen ?

Min enda som dött pga skimmelcancer blev 22 år.
Den andra dog av andra orsaker när hon var nästan 28 år...
 
Jag har haft en skimmel med skimmelknölar. Min erfarenhet är att skimmelknölar är som att spela på lotto. Dvs det kan fungera jättebra eller inte alls. Antingen chansar man eller också låter man bli. Ingen kan säga säkert att just den här hästen kommer få nya knölar eller inte.

De kan få småknölar som kan hålla sig lugna i flera år och sedan plötsligt börja växa med en väldig fart. Som jag förstått kan knölarna även växa invärtes. Min hade sin under svansen (inte möjlig att operera bort) och klarade sig ett bra tag genom noggrann hygien. Men till slut började den växa väldigt fort och då hann inte huden med att växa i samma takt. När jag märkte att hästen blev öm trots all skötsel så valde jag att ta bort henne för att hon inte skulle behöva lida.
 
Min som blev 22 fick sina knölar under svansen när hon var 4.

När hon var 21 började dom vätska sej under sommaren när hon blev halvt "uppäten" av alla flygfän.

Men det räckte med att jag la på en kompress och gasbinda som jagbytte var 3e dag.

Dock gick det snabbt, 2.5 vecka, när det väl "gick åt helvetet"......

Lippan hade också några små knölar under svansen när jag köpte henne som 22 åring.

Men hennes problem var att dom 3 tidigare ägarna inte brytt sej att kolla upp hennes andra problem, Cushing/PPID.
Och det var det som hon togs bort för när hon var nästan 28.
Knölarna hade under den tiden inte växt eller gått sönder utåt i alla fall.

Men som sagt beslutet att köpa en häst med knölar är upp till var och en.
Jag vet bara att det inte är något som skulle hindra mej från att köpa en med knölar, så länge dom inte hindrar sadel och träns...
 
Alla helvita skimmlar får melanom om de blir tillräckligt gamla. Dvs vill du ha en skimmel så är det något du måste räkna med.

Eftersom förekomst av melanom är direkt kopplat till avblekningen innebär det att en flugskimmel med mkt prickar samt skimmlar som varit grå länge innan de skimmlade av löper lite mindre risk att drabbas än en häst som är helt vit redan i ung ålder. Men även de får melanom förr eller sen. 90% säger den senaste studien, och då får man tänka på att många säkert avlivades innan de hann få melanom.

När det är sagt så kan de leva ett helt problemfritt liv trots att de har många melanom. Min häst blev 28 år och hade hela skapet och svansroten full de sista 7-8 åren. Han hade bara under svansroten när jag fick honom, då var han 13 år.
Min andra skimmel blev 23 och hade inga melanom men han var flugskimmel och väldigt prickig.

Jag skulle vara vaksam mot att köpa en så ung häst som redan haft så stora besvär att operation har varit nödvändigt. Det är en risk att skära i dem, många veterinärer anser att det kan leda till att de växer och utlösa cancer. Hade den varit 15 år ja, men inte en 6 åring som redan fått melanom. Det känns risky.

Me det är upp till dig om du vill ta risken och det beror ju helt på hur mkt du tycker om hästen? Den kanske är värd risken. :)
 
Min ponny har en skimmelknöl under svansroten, när vi köpte honom som 15 åring (24 år nu) var den ungefär som en femöring, och de är nu de senaste 2-3 åren som den växt till pingisboll ungefär. Ingen veterinär har velat ta bort den heller så länge den är "fin", de var svårt att få såret att läka när huden blivit så tunn.

Men han var ju som sagt dryga 20 när den började växa, de är bara en och han är lite flugskimmel.
 
Jag hade inte köpt. Risken att de kommer tillbaka är gigantisk. Och det kan vara ett snabbt förlopp. Även om det är godartade tumörer kan de sitta så illa att man inte kan använda hästen utan operation. Frågan är då om försäkringen täcker operation.

Min gyllne regel är att inte köpa problem. De kommer ändå, har empirisk forskning visat.
 
Lite undran om detta melanom, har solen någon påverkan när det gäller hur snabbt dom får dom? För det är väl hudcancer?

Tänker att om man täckar hästen på sommrarna tex för skydd mot solen, kan man fördröja/hindra att melanomen kommer då? För människor får det väl ofta pga solen? Eller så blandar jag ihop saker och ting. Eller påverkas dom inte av solen och får det mest enbart för att det är genetiskt?
 
Lite undran om detta melanom, har solen någon påverkan när det gäller hur snabbt dom får dom? För det är väl hudcancer?

Tänker att om man täckar hästen på sommrarna tex för skydd mot solen, kan man fördröja/hindra att melanomen kommer då? För människor får det väl ofta pga solen? Eller så blandar jag ihop saker och ting. Eller påverkas dom inte av solen och får det mest enbart för att det är genetiskt?

Det är inte cancer, det är godartade tumörer.
 
Det är inte cancer, det är godartade tumörer.
"Melanom utvecklas liksom annan cancer stegvis, och det är först när tumören blivit en elakartad cancer som den heter melanom."

Då är inte så kallade skimmelknölar Melanom då, för det är ju hudcancer?

Sen trodde jag iallafall att även godartade tumörer var cancer.
 
Senast ändrad:
Cancern är antingen BENIGN= Godartad eller MALIGN = Elakartad.

Benign cancer växer oftast väldigt långsamt, men kan utvecklas till snabbväxande malign cancer.

Därför avlägsnar man benign cancer för det inte ska utvecklas till elakartad.
Skillnaden är att benign cancer inte behöver strålas eller ges cellgift.
 
@palle och @Grazing
Om en tumör är godartad så är det inte cancer. Då är det bara en godartad tumör. En elakartad tumör däremot är cancer. Jag har haft godartade cellförändringar men inte har jag haft cancer för det.
 
Mm, hur som helst så bör man sluta kalla "skimmelknölarna" för melanom då det inte är det om det inte blivit elakartat. Kan ju isåfall bli väldigt fel.

Eller varför ens kallas det melanom om det inte är det dom har majoriteten av skimmlarna. Iallafall har alla alltid kallat det så här omkring där jag håller till. Men men, nu har jag fått lite klarhet i det då.

Men oavsett, vad det nu än är, hur kommer det sig att skimmlar får detta? Om det nu inte har med att dom är skimmlar på det sättet att dom är ljusa och oftast känsligare för solen. Är aveln så dålig på skimmlar eller är det så illa och utsprett bland alla skimmlar att det inte går att avla bort?
 
@TinyWiny

Inom cancervården pratar vi om benigna och maligna förändringar, vi säger aldrig C-ordet.

Jag har haft bägge varianterna, förutom att jag jobbat inom C-vården.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 557
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 588
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp