Köpa häst som inte är vaccinerad

dreamhorse

Trådstartare
hej! Ska köpa en häst som inte är vaccinerad. Hästen är 10 år och aldrig varit sjuk. Nuvarande ägaren vaccinerar inte någon av sina hästar. Själv är jag inte så insatt i det ämnet så vet inte om det är bra eller dåligt. Men hon ger dom naturliga preparat. Hon kan låta veterinären vaccinera honom om jag vill det innan han flyttar. Tacksam för råd och tips.Mvh Martina
 
:banghead::banghead::banghead:Finns inget naturligt preparat som skyddar mot stelkramp. Dödligheten ligger på mellan 80-100%. Hästinfluensan är ju inte så allvarlig.
Hade inte varit så orolig för att köpa en ovaccinerad häst men hade dock inte känt något störe förtroende för säljaren.
 
Hej!

Vad vill du ha din nya häst till?
Ska den stå i ett stall där det inte kommer finnas hästar som tränar/tävlar på andra ställen?
Vill du själv inte träna/tävla på andra ställen?
Vad är riskerna att din häst blir smittad eller att din häst smittar någon annan?

Är du inte det minsta tävlingsintresserad kan du ju skippa hästinfluensa-vaccinet, om du är säker på att ingen annan häst i din närhet riskerar ta med sig influensan hem.

Stelkramp bör du vaccinera emot - hästar är väldigt känsliga och den finns i deras naturliga miljö. Det finns inget sätt att undvika stelkrampsbakterien.

/L
 
Det är ju bara att du vaccinerar den när du köpt den, inte svårare än så. Det är inte ens dyrt.
Men som @Eldbollen skriver så skulle jag tveka på att köpa häst från någon som tror att naturpreparat är ett substitut för vaccinering. Vad mer har den hästen varit med om? Vilka skador/sjukdomar har ägaren försökt ”självmedicinera” och vilka konsekvenser har det haft för hästen?:cautious:
 
hej! Ska köpa en häst som inte är vaccinerad. Hästen är 10 år och aldrig varit sjuk. Nuvarande ägaren vaccinerar inte någon av sina hästar. Själv är jag inte så insatt i det ämnet så vet inte om det är bra eller dåligt. Men hon ger dom naturliga preparat. Hon kan låta veterinären vaccinera honom om jag vill det innan han flyttar. Tacksam för råd och tips.Mvh Martina
Vilka dårar det finns i hästvärlden... Ja, be henne att vaccinera mot influensa och stelkramp innan du får hem hästen. Om du nu vill köpa häst av henne, vill säga...
 
Ska du ha hästen hemma och aldrig beblanda dig m andra hästar kan du klara dig utan influensa, men om du ska ha den inackoderad och / eller träna m andra hästar bör du absolut vaccinera mot influensa - som skydd f din häst och av hänsyn till andra hästar.
Tänk på att grundvaccinerin av stelkramp och influensa kräver flera sprutor och där det måste gå visd tid emellen. Så det är inte bara att ge en spruta och sedan klart ...
 
Ta också reda på vilka krav som stallägaren har om du ska stå inackorderad. En del har krav på att hästarna ska vara vacinerade mot influensa. Ska du försäkra hästen? Försäkringsbolagen brukar inte ersätta om ovaccinerad häst får stelkramp.
Du kan ju passa på att vaccinera i samband med veterinärbersiktningen. En spruta ger i a f ett ganska gott skydd. Men sedan behöver du fylla på för fullgott skydd som andra har påpektat.
 
Min häst hade inte vaccinerats på några år när jag köpte honom, är ju inte svårare än att man tar ut veterinär några gånger och gör om grundvaccinationen. Dock låter ju säljaren i ditt fall lite knepig överlag, så jag skulle nog vara mer orolig för annat konstigt hästen kan ha råkat ut för....
 
Att endel inte vaccinerar av diverse mer eller mindre legitima orsaker är väl inte så ovanligt men mina varningsklockor både låter och blinkar när jag läser att hon har använt naturliga preparat istället. Vad har hon gett för att förhindra stelkramp och hästinfluensa? Hur har det påverkat hästen? Vad har hon mer gett/vad mer ger hon hästen? Har hästen blivit kollad för parasiter och blivit avmaskad vid behov eller har hon använt naturliga preparat där med?
 
Jag kommer vaccinera honom och sen prata med veterinären om ev risker som kan ha blivit med att han inte varit vaccinerad tidigare!
 
Om du ska ge plastat foder så rekomenderar jag att du veccinerar mot botulism när du ändå håller på. Det är 3 doser i grunden och sedan 1 per år. Du får ta ut veterinären en gång extra för den sista sprutan men sen blir det bara en lite ökad kostnad vid den årliga vaccinationen mot influensa.
 
Min senaste var bara vaccinerad mot stelkramp när jag köpte henne, funderade inte vidare på det utan mer kastrerade att det var lämpligen att ge henne en grund väl hemma.

Att tänka på dock är att om du står inhyrd så kräver vissa stall att hästen ska vara vaccinera för att komma in i stallet.
 
Jag kommer vaccinera honom och sen prata med veterinären om ev risker som kan ha blivit med att han inte varit vaccinerad tidigare!
Vet inte om jag hänger med, risken med att inte vaccinera är ju att hästen då kan få den sjukdomen den inte är vaccinerad emot och när den blir vaccinerad försvinner/minskar den risken och har inget med ålder att göra.
 
Ingen av mina nuvarande hästar var vaccinerad vid köpet. I ena fallet var det en ett och ett halvt-åring som jag köpte av uppfödaren, och där hen helt enkelt "inte hunnit/orkat" ta tag i det. Hästen fick sin första grundvaccinspruta i samband med veterinärbesiktningen, och hon är vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism.

I det andra fallet köpte jag en shetlandsponny som sällskap till ovan nämnda ponny, inte heller vaccinerad. Där misstänker jag att ägaren helt enkelt skitit i det för att hen ansåg att han inte var värd några pengar och att det var onödigt att kasta ut pengar på att vaccinera honom (:banghead::cry:). Han är också vaccinerad hos mig, men enbart mot stelkramp och influensa. Eftersom den andra hästen tävlar och trots allt lämnar gården ibland så kändes influensa självklart. Botulism tyckte dock veterinären vi kunde skippa eftersom han enbart äter torrhö (det gör den andra ponnyn också, men hon har redan sin grundvaccination sen hon stod i inackorderingsstall med hösilage). Jag har dock hört att det finns risk för botulism även med torrhö, men det hade jag inte hört innan han grundvaccinerades och jag valde att lita på veterinären.
 
Men vaaaa....läser att många inte köper en ovaccinerad häst pga oseriös säljare? Det är väl hästen ni ska ha å inte säljaren? På vilket sätt får en person inte ha sin egen åsikt gällande vaccination? Att tro att denna personen skulle vara oseriös och en dålig hästmänniska är bara förutfattade meningar
 
Men vaaaa....läser att många inte köper en ovaccinerad häst pga oseriös säljare? Det är väl hästen ni ska ha å inte säljaren? På vilket sätt får en person inte ha sin egen åsikt gällande vaccination? Att tro att denna personen skulle vara oseriös och en dålig hästmänniska är bara förutfattade meningar
Det är inte pga frånvaron av vaccination utan det faktum att hen har gett hästen "naturliga preparat" istället för att vaccinera som är oseriöst. Jag ser ingen i tråden som skrivit att de inte skulle köpa en ovaccinerad häst?
 
Det är inte pga frånvaron av vaccination utan det faktum att hen har gett hästen "naturliga preparat" istället för att vaccinera som är oseriöst. Jag ser ingen i tråden som skrivit att de inte skulle köpa en ovaccinerad häst?
De var någon som nämnt det. Annars ser ja inte vilken skada naturpreparat kan göra . En allvarligare skada som bebott har det ju knappast inte använts örter till. Förstår inte vart ni vill komma. Hästen är väl frisk? Så vad är problemer
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: Cambrie
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 591
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 922
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp