Köpa häst som inte är vaccinerad

Vilket metacam,butta, och andra medicinska preparat,inklusive vacciner inte kan ????
Där får man ju välja, antingen risk för biverkning eller hoppas att den obehandlade sjukdomen inte tar död/permenent skada på hästen.

Att ge örter och annat naturmedel istället för riktig medicin är bara att leka försökskanin med hästen.
Att ge relevanta örter som ett komplement till vetrinärbehandling kan dock hjälpa.
 
Där får man ju välja, antingen risk för biverkning eller hoppas att den obehandlade sjukdomen inte tar död/permenent skada på hästen.

Att ge örter och annat naturmedel istället för riktig medicin är bara att leka försökskanin med hästen.
Att ge relevanta örter som ett komplement till vetrinärbehandling kan dock hjälpa.

Jag kan hålla med om att man inte ska ge sig på att experimentera med olika preparat som kan ge biverkningar på egen hand. Men att det skulle vara en orsak att inte köpa hästen för att den fått naturliga örter har jag svårt att förstå. Dels kan man ju fråga ägaren vad det handlar om för örter, de flesta är ju faktiskt ofarliga., och gå efter det. Dels tycker jag då att det fortfarande är värre med alla "godkända" preparat som hästägare stoppar i sina hästar utan att ifrågasätta. Avmaskar till höger och vänster och trixar runt med kraftfoder som förstör tarmfloran. Till och med alla dessa flugsprejer som hästarna blir totalt dränkta i om sommaren kan jag LOVA är en större hälsorisk än naturörter.
 
hej! Ska köpa en häst som inte är vaccinerad. Hästen är 10 år och aldrig varit sjuk. Nuvarande ägaren vaccinerar inte någon av sina hästar. Själv är jag inte så insatt i det ämnet så vet inte om det är bra eller dåligt. Men hon ger dom naturliga preparat. Hon kan låta veterinären vaccinera honom om jag vill det innan han flyttar. Tacksam för råd och tips.Mvh Martina
Jag ser inte riktigt att det skulle vara ett hinder att köpa häst av någon som inte vaccinerat om allt är bra för övrigt.

Jag är ju sådan som vaccinerar mot det mesta som går att vaccinera mot så jag tycker du kan låta henne vaccinera hästen innan köp, dock så ska dom ju i grundvaccinationen vaccineras med jämna mellanrum några gånger så det tar ju sin lilla tid isåfall innan du kan köpa hästen. Men kan du vänta medans grundvaccinationen är gjord så köp hästen om allt känns bra.

Ang att naturörter osv är riskabla att ge håller jag inte med om, om det inte är ett väldigt eget exprementerande ihopkok. Dock är det ju viktigt att se till att det inte blandas med annat tex om hästen tillfälligt äter metacam eller liknande. Dom som ger naturliga grejer på det sättet har ju också ofta läst på om det och har en tanke med det.

Om dock ägaren ger hästen djävuldsklo med jämna mellanrum eller hela tiden så hade jag definitivt inte köpt hästen. Stora varningstecken där.
 
Senast ändrad:
Vilket metacam,butta, och andra medicinska preparat,inklusive vacciner inte kan ????

Det var du som påstod att naturpreparat är ofarliga vilket är helt fel. Jag har själv fått förhöjda levervärden av ett örtpreparat från hälsokosten. Diverse mediciner kan givetvis ge leverskador i fel dos och fel kombinationer, det är därför de skrivs ut av veterinärer. Vad vaccin har med det hela att göra fattar jag inte, de ger inte leverskador och det ska mycket till innan de ger andra permanenta skador.
 
Det var du som påstod att naturpreparat är ofarliga vilket är helt fel. Jag har själv fått förhöjda levervärden av ett örtpreparat från hälsokosten. Diverse mediciner kan givetvis ge leverskador i fel dos och fel kombinationer, det är därför de skrivs ut av veterinärer. Vad vaccin har med det hela att göra fattar jag inte, de ger inte leverskador och det ska mycket till innan de ger andra permanenta skador.
Jag tänker att Vad vi än stoppar i våra hästar ger det i längden nån form av åverkan. Du har rätt i att självklart finns de naturpreparat som är ohälsosamma,det var förhastat skrivet av mig. Jag anser dock att ska man ifrågasätta att kvinnan gett sin häst naturpreparat borde man vara lika på sin vakt gällande andra saker inkl vacciner. Jag har faktiskt upplevt hästar som fått biverkningar av vaccin tyvärr
 
Jag tänker att Vad vi än stoppar i våra hästar ger det i längden nån form av åverkan. Du har rätt i att självklart finns de naturpreparat som är ohälsosamma,det var förhastat skrivet av mig. Jag anser dock att ska man ifrågasätta att kvinnan gett sin häst naturpreparat borde man vara lika på sin vakt gällande andra saker inkl vacciner. Jag har faktiskt upplevt hästar som fått biverkningar av vaccin tyvärr

Vaccinationsförnekare har jag inget till övers för, oavsett om det gäller ens djur eller en själv.
 
Jag tänker att Vad vi än stoppar i våra hästar ger det i längden nån form av åverkan. Du har rätt i att självklart finns de naturpreparat som är ohälsosamma,det var förhastat skrivet av mig. Jag anser dock att ska man ifrågasätta att kvinnan gett sin häst naturpreparat borde man vara lika på sin vakt gällande andra saker inkl vacciner. Jag har faktiskt upplevt hästar som fått biverkningar av vaccin tyvärr
Jag ifrågasätter inte om någon i samråd med veterinär ger naturpreparat. Jag har själv gjort det när det har varit lämpligt. Men, det som skrivs i ts är att hon har gett naturpreparat istället för vaccinationer. Vad ger man ens istället för vaccin? Är det att hon i samråd med veterinär har gett jävulsklo för att hästen tål det bättre istället för metacam för att dämpa febern när hästen hade hästinfluensa? Isåfall, helt okej! Eller är det att hon inte har avmaskat utan gett aspbarkspellats istället och risken är stor att hästen har fått men av parasiterna? Det är ju inte okej och lär påverka hästen negativt för resten av dess liv. Det finns liksom inget naturpreparat som kan förebygga hästinfluensa, botulism eller stelkramp så vad har hon gett i tron att hon kan förebygga det? Hur har det påverkat hästen? Det är det iallafall jag reagerar på.
 
Jag ifrågasätter inte om någon i samråd med veterinär ger naturpreparat. Jag har själv gjort det när det har varit lämpligt. Men, det som skrivs i ts är att hon har gett naturpreparat istället för vaccinationer. Vad ger man ens istället för vaccin? Är det att hon i samråd med veterinär har gett jävulsklo för att hästen tål det bättre istället för metacam för att dämpa febern när hästen hade hästinfluensa? Isåfall, helt okej! Eller är det att hon inte har avmaskat utan gett aspbarkspellats istället och risken är stor att hästen har fått men av parasiterna? Det är ju inte okej och lär påverka hästen negativt för resten av dess liv. Det finns liksom inget naturpreparat som kan förebygga hästinfluensa, botulism eller stelkramp så vad har hon gett i tron att hon kan förebygga det? Hur har det påverkat hästen? Det är det iallafall jag reagerar på.
Fast det står ju ingenstans att hon ger istället för vaccinering, det står bara att hon ger hästen naturpreparat. Säkerligen som många gör för att stärka immunförsvar osv.

Att hon inte gett för stelkramp kan ju lika gärna vara för att det inte behövts något inbokat besök för just stelkramp, alltså det står inte med i vaccinationshäftet. Det är ju så sällan hästen behöver den vaccinationen och ofta så hinner hästen få det emellan den tiden ändå pga ett och annat sår. Jag behövde aldrig ta med stelkramp vid vaccinationstillfällerna pga det. Det står ju ingenstans att hästen inte har en grundvaccination av stelkramp.

Och som det verkar på många så vaccinerar inte alla mot hästinfluensa och botulism osv så det är ju inget konstigt. Nu är hästens ägare villig att vaccinera hästen om Ts vill det vilket jag har svårt att tro att hon erbjuder att göra om hon är emot sådant. Hon kanske bara inte ansett att det behövts innan helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Jag ifrågasätter inte om någon i samråd med veterinär ger naturpreparat. Jag har själv gjort det när det har varit lämpligt. Men, det som skrivs i ts är att hon har gett naturpreparat istället för vaccinationer. Vad ger man ens istället för vaccin? Är det att hon i samråd med veterinär har gett jävulsklo för att hästen tål det bättre istället för metacam för att dämpa febern när hästen hade hästinfluensa? Isåfall, helt okej! Eller är det att hon inte har avmaskat utan gett aspbarkspellats istället och risken är stor att hästen har fått men av parasiterna? Det är ju inte okej och lär påverka hästen negativt för resten av dess liv. Det finns liksom inget naturpreparat som kan förebygga hästinfluensa, botulism eller stelkramp så vad har hon gett i tron att hon kan förebygga det? Hur har det påverkat hästen? Det är det iallafall jag reagerar
Nej det har jag inte hört om att man kan ge istället. Kanske TS kan utveckla vad ägaren sa☺
 
Fast det står ju ingenstans att hon ger istället för vaccinering, det står bara att hon ger hästen naturpreparat. Säkerligen som många gör för att stärka immunförsvar osv.

Att hon inte gett för stelkramp kan ju lika gärna vara för att det inte behövts något inbokat besök för just stelkramp, alltså det står inte med i vaccinationshäftet. Det är ju så sällan hästen behöver den vaccinationen och ofta så hinner hästen få det emellan den tiden ändå pga ett och annat sår. Jag behövde aldrig ta med stelkramp vid vaccinationstillfällerna pga det. Det står ju ingenstans att hästen inte har en grundvaccination av stelkramp.

Och som det verkar på många så vaccinerar inte alla mot hästinfluensa och botulism osv så det är ju inget konstigt. Nu är hästens ägare villig att vaccinera hästen om Ts vill det vilket jag har svårt att tro att hon erbjuder att göra om hon är emot sådant. Hon kanske bara inte ansett att det behövts innan helt enkelt.
Det är lite så jag tänker också. Att det inte behöver vara så som de framstår. Hade gärna velat få mer info från TS
 
Jag syftar på dig.
Då vill jag gärna att du visar vart det framgår att jag är MOTSTÅNDARE mot vaccinationer? Jag diskuterar och försöker få olika bilder och scenarier och har inga problem att vare sig ändra åsikter eller erkänna feltänk. Så VAR är jag mot all vaccinering? Konstig sak att påstå om någon man inte vet något om.
 
Då vill jag gärna att du visar vart det framgår att jag är MOTSTÅNDARE mot vaccinationer? Jag diskuterar och försöker få olika bilder och scenarier och har inga problem att vare sig ändra åsikter eller erkänna feltänk. Så VAR är jag mot all vaccinering? Konstig sak att påstå om någon man inte vet något om.

Jag tolkar bara vad du skrivit men visst, jag kan ha fel. Du har flera gånger påstått att naturliga preparat är ofarliga och visat skepticism mot medicinska preparat inkl vacciner. De tankegångarna har jag enbart sett vaccinationsförnekare komma med.

Naturligtvis ska man kunna ifrågasätta medicineringar men då ska det vara baserat på vetenskap och inte hittepå a la alternativmedicinare (som verkar tycka att homeopati och silver botar allt).
 
Jag tolkar bara vad du skrivit men visst, jag kan ha fel. Du har flera gånger påstått att naturliga preparat är ofarliga och visat skepticism mot medicinska preparat inkl vacciner. De tankegångarna har jag enbart sett vaccinationsförnekare komma med.

Naturligtvis ska man kunna ifrågasätta medicineringar men då ska det vara baserat på vetenskap och inte hittepå a la alternativmedicinare (som verkar tycka att homeopati och silver botar allt).
Jag tog tillbaka att alla var ofarliga de var klumpigt skrivet av mig. Ja är absolut inte emot vaccin men tycker ändå man ska vara öppen och ifrågasätta. Sen är jag på TinyWinys linje att det hästägaren menade kanske inte var så som TS tolkade
 
Att hästarna är ovaccinerade bryr jag mig inte om. Har köpt två, en import och en svensk som båda var ovaccinerade. Jag gav första dosen vid besiktningen och gjorde en grundvaccinering bara.
Fråga vad för naturpreparat hästen fått. Kanske är det något harmlöst.
Jag tänker att det är så mycket vi inte vet om hästar som är tillsalu. Denna säljare är iallafall ärlig även om hennes syn på vaccinering kanske av olika orsaker skiljer sig mot de flesta andras.
 
Ts, jag förstår inte problemet egentligen.

Köp hästen, och vaccinera.
Är hästen inte sjuk i influensa nu, eller ser ut att vara döende på veterinärbesiktningen pga alla örttillskott eller tetanus, så diskuterar vi ett icke-problem!

Finns tiotusentals hästar som går ovaccinerade, och de klarar sig. Influensa suger ju om man drabbas men syftet med att vaccinera är att inte slå ut hela beståndet med tävlingshästar på en gång.
Och tetanus, där får man ju ofta ändå ge en boosterspruta vid spiktramp om de inte är relativt nyvaccinerade.

Mina fem cent.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: Cambrie
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 853
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 945
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp