köpa häst utan att provrida

Melie Strandberg

Trådstartare
Hej! ville bara kolla med er, jag ska skaffa häst och är 13 år.
Och vi har provridit några men klickar inte så jättebra med dom, nu har vi hittat en jättefin valack 9 år
c ponny som kör både dressyr och hoppning.
Men mest hoppning msvb/msva den är superfin och låter super härlig, och så som vi vill ha den, men frågan är om vi ska köpa den för vi kan ju inte åka enda till Irland för att provrida lixom, Vad tycker ni? själv tycker vi att den är superfin!!!
Tacksam för svar Mvh Melie :)
 
Jag hade aldrig köpt häst utan att se den på riktigt. Att klicka med sin häst är viktigt för mig och med den vetskapen, att du inte har klickat med tidigare provridningshästar säger mig att det är viktigt för dig att göra det med?
Det går att åka till Irland och provrida. Om du verkligen tror på den hästen så gör det. Hellre det än att få hem en häst som du inte alls klickar med, det är bra mycket dyrare än att åka dit och i värsta fall inse att det inte är din häst heller.
 
Hej! ville bara kolla med er, jag ska skaffa häst och är 13 år.
Och vi har provridit några men klickar inte så jättebra med dom, nu har vi hittat en jättefin valack 9 år
c ponny som kör både dressyr och hoppning.
Men mest hoppning msvb/msva den är superfin och låter super härlig, och så som vi vill ha den, men frågan är om vi ska köpa den för vi kan ju inte åka enda till Irland för att provrida lixom, Vad tycker ni? själv tycker vi att den är superfin!!!
Tacksam för svar Mvh Melie :)

Om du själv säger att det inte klickat med de du provridit hittills, köp ABSOLUT INTE osett.

Struntar du i om det klickar, du är tillräckligt duktig för att få vilken häst som helst att funka - köp osedd.
 
De allra flesta som köper en första ponny behöver inte en superfin ponny som går höga klasser, utan en bra läromästare som kan sina saker och är bussig och tar hand om ryttaren. Det låter kanske tråkigt på pappret, men det är roligt att rida när man får resultat.

Man har större förutsättningar att få en sån ponny om man tittar ordentligt och provrider både på bana och i skogen.

Om ni verkligen inte hittar någon ponny i Sverige är det kanske smart att åka till Irland och prova flera stycken.
 
Nej. En beskrivning av en häst är aldrig helt objektiv, eftersom man har olika uppfattningar om vad som är "pigg", "känslig", "trygg" osv. Det en uppfattar som pigg kan en annan, som inte kan hantera det, uppfatta som "galen". Satsar man på att sälja utomlands till folk som ofta ska importera och köper osedda så är det ju dessutom väldigt enkelt att förvrida sanningen lite, utan att köparen misstänker något innan det är försent.

Sen som andra skrivit, har du inte klickat med någon du provridit hittills, varför skulle det vara troligare att du klickar med denna? Åk dit och provrid om hästen är allvarligt intressant och du inte hittar någon i Sverige eller fortsätt leta, är mitt tips.
 
Hej! ville bara kolla med er, jag ska skaffa häst och är 13 år.
Och vi har provridit några men klickar inte så jättebra med dom, nu har vi hittat en jättefin valack 9 år
c ponny som kör både dressyr och hoppning.
Men mest hoppning msvb/msva den är superfin och låter super härlig, och så som vi vill ha den, men frågan är om vi ska köpa den för vi kan ju inte åka enda till Irland för att provrida lixom, Vad tycker ni? själv tycker vi att den är superfin!!!
Tacksam för svar Mvh Melie :)
Nej, ha tålamod och leta vidare, plötsligt så kommer du att hitta hästen som är rätt för dig. Ingen brådska, det kommer ut nya hästar på annonser hela tiden så ha inte bråttom. Gå inte på hästens meriter, gå på den känslan du får när du träffar hästen. Meriter säger bara hur hästen har fungerat med den enskilda ryttaren och vad hästen har för kapacitet med rätt ryttare.

Om ni verkligen vill köpa utomlands så ta en semester dit och kolla runt och provrid många olika hästar där istället.
 
Hej! ville bara kolla med er, jag ska skaffa häst och är 13 år.
Och vi har provridit några men klickar inte så jättebra med dom, nu har vi hittat en jättefin valack 9 år
c ponny som kör både dressyr och hoppning.
Men mest hoppning msvb/msva den är superfin och låter super härlig, och så som vi vill ha den, men frågan är om vi ska köpa den för vi kan ju inte åka enda till Irland för att provrida lixom, Vad tycker ni? själv tycker vi att den är superfin!!!
Tacksam för svar Mvh Melie :)
Det är billigt att åka till Irland och prova den jämfört med att köpa en häst du inte klickar med eller än värre inte klarar av..
 
Åk till Irland och prova flera hästar?

Ska man köpa en häst osedd så lär man vara tillräckligt duktig för att reda ut och kunna vidareutveckla de flesta hästtyper. Man vet aldrig vad man får hem. Att du inte klickat med de du provridit säger ju att du letar efter en viss typ.
Jag har aldrig klickat med någon häst jag provat, mycket unghästar. Jag har fått rida och utbilda dem så som jag vill ha dem. Men för mig är temperamentet viktigt så jag skulle ändå aldriga våga köpa osett.
Det är alltid en chansning när man köper häst. Men ska man köpa sin första häst tycker jag du ska ta hjälp av din tränare/ridlärare som kan hjälpa dig kolla lite efter en lämplig ponny. Och självklart ska den provridas gärna flera gånger så du känner att det känns rätt på alla sätt!
 
Det låter som att du har svaret själv. :) Bättre att ha en ponny som du klickar med. En schysst kompis som ställer upp i alla lägen
Har ni provat att sätta ut en annons med vad ni söker? Så hittade vi den perfekta ponnyn till min dotter när hon var yngre.
Jag hittade även min nuvarande häst på det viset. Han skulle egentligen inte säljas men när ägaren såg annonsen så tyckte hon att det lät som att jag var människan för honom och kontaktade mig. :) Det är nästan 4 år sen nu, och hon hade rätt.
Lycka till med hästletandet
 
Du behöver ju inte åka till Irland för att få tag på en billig irländare. Finns massor av hästhandlare som importerar. Bara att åka till nån och prova. Men köpa osett, nää.
 
Det är rätt dyrt att importera, då utöver kostnaden för hästen tillkommer fraktkostnaden för att importera till Sverige. Jag var på G att köpa en häst från Irland och jag hade varit där och provridit, hästcentret där hade många hästar att provrida och fick bra vibbar därifrån.

Nu blev det ingen affär för min del, då hästen jag skulle köpa skadade sig så av naturliga skäl blev inte köpet av.
Köpte istället en häst i Sverige som jag klickade med efter 2 provridningar. :)
Fortsätt leta, förr eller senare dyker rätt häst upp för dig, jag var runt och letade ett bra dag innan jag hittade den hästen jag äger nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Grazing
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 354
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 516
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 699
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp