Köpa häst, val av ras/typ

Hgfy

Trådstartare
Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent...

Till att börja med så är det inte aktuellt med hästköp varken idag, imorgon eller om en månad. Troligare om ett par tre år. Dock är jag inne i en sakna-häst-period och passar på att utnyttja den drivkraften till att fundera kring VAD det är för sorts häst jag egentligen vill ha. Personkemin är såklart superviktig, men det finns det ju alla möjliga parametrar att ta ställning till innan man ens börjar kolla seriöst på annonser och åka och provrida.

Caronita-hopp3-omgjord-300x292.jpg

Jag har haft en häst tidigare (under gymnasietiden) och hon matchade mina behov på flera sätt. Hon var framåt och känslig för hjälperna, lättlärd, lagom storlek (157 cm) med långt mysigt steg och älskade hoppning precis som jag. Hon var snäll och förlåtande för det mesta.
Hennes negativa sidor var att hon var väldigt flockbunden och ogärna reds ut ensam/gick först på uteritter (men då hon var bakom blev hon stark och hetsig istället). Hon var alltid stressad om man tog in henne själv i stallet och att lämna henne ensam i boxen utan sällskap (ibland dög inte vilken häst som helst utan skulle vara hennes bästis) var något som bara gjordes väldigt korta stunder. Hon hade rätt bra hovkvalitet men ömmade fram så barfotandet lade jag ner då bootsen inte ville sitta fast så kunde bara skritta/trava långsamt. Hon var också ganska frusen av sig vilket jag tyckte var en nackdel då jag helst hade velat ha henne på lösdrift utan täcke året runt.

Så till själva saken. Jag vill gärna ha en lite tryggare/coolare häst nästa gång, gärna en läromästare men inte nödvändigtvis. Då jag gillar hoppning vill jag att min framtida häst ska klara banor upp till 80-90 och enstaka hinder högre, alltså inga elitnivåer men funkar ju inte med en slutkörd gammal kuse. Det jag velar på är om jag ska leta efter en lättare modell (så som min förra) eller kanske en robustare häst? Jag har fått intrycket att kallbloden ofta är lugnare i psyket och framförallt har många härdigare päls och hovar. Dock är mina erfarenheter att de kan vara lite för lugna ibland, och ofta lite tunga/klumpiga. Plus att många är ganska små (ffa fjordingar tex). Jag är rätt lång, 175 cm, men inte jättetung, 60-65 kg, så rent proportionerligt passar en nättare högre häst. Men då blir det säkerligen en massa skor och täcken och annat som hör många lättare hästar till. Men kallblod har kanske svårare för hoppningen som ju är en stor bit. Å andra sidan är jag sugen på att även köra min häst och då är ju ett kallblod perfekt. Att rida i skogen bland stock och sten och klättra uppför branter och hoppa över fallna träd är liksom det jag ser som min dröm. Barbacka älskar jag att rida men gick inte så bra med min förra häst pga att hon inte gillade det, hade hög manke (aj) och var så pigg och nervös av sig (och jag var försiktig av mig).

Tror ni att min "drömhäst" existerar? Om inte, hur ska jag prioritera? En frisk och sund häst är ju självklart prio ett men att skaffa häst är ändå ett mång-årigt åtagande och man ska ju gärna inte skaffa en som man vet från början inte kommer att tillfredsställa ens behov.
 
Senast ändrad:
Det går ju inte att säga en ras från det här. Men ett nättare kallblod typ tinker kanske? Något av cob typ?

Kallbloden är ofta väldigt säkra i sig sjävla och har väldigt mycket tankar om hur saker och ting ska gå till. Om du är väldigt försiktig an du lätt bli överkörd, som sagt gäller alla hästar men kallblod är ju i regel mer envisa.
Hoppa kan dom ju sånna höjder, man behöver ju inte skaffa sig den grövsta hästen man finner.
Lätt att gå i stock och sten om dom nu inte harvat fram och tillbaka på ridbanan hela livet, men det gäller ju alla hästar.

Jag sitter förövrigt själv och drömmer om att hitta min perfekta häst redan nu även om jag inte lär ha råd innan två år ^^
Drömma kan man ju
 
Det går ju inte att säga en ras från det här. Men ett nättare kallblod typ tinker kanske? Något av cob typ?

Kallbloden är ofta väldigt säkra i sig sjävla och har väldigt mycket tankar om hur saker och ting ska gå till. Om du är väldigt försiktig an du lätt bli överkörd, som sagt gäller alla hästar men kallblod är ju i regel mer envisa.
Hoppa kan dom ju sånna höjder, man behöver ju inte skaffa sig den grövsta hästen man finner.
Lätt att gå i stock och sten om dom nu inte harvat fram och tillbaka på ridbanan hela livet, men det gäller ju alla hästar.

Jag sitter förövrigt själv och drömmer om att hitta min perfekta häst redan nu även om jag inte lär ha råd innan två år ^^
Drömma kan man ju

Hmm, min försiktighet gäller mest att jag är rädd att trilla av. Har verkligen inte kommit upp i de där 100 avtrillningarna än; for av en snubblande shettis en gång, blev avkastad av en egensinnig c-ponny två gånger samma sommar och blev avkastad av min egen häst en gång när jag envisades med att galoppera barbacka i alldeles för stora regnbyxor :3 Andra gånger har jag alltid lyckats klamra mig fast xD Men ja, är helt enkelt inget fan av hästar som skyggar för lite plast i vinden eller gör sistaminuten-vägringar framför hinder - då blir det lätt kronisk stolsits. I övrigt är jag ganska envis och bestämd! Dock är jag ingen grov bredaxlad typ som automatiskt inger respekt, varken hos hästar eller människor, utan jag får vackert lov att förtjäna den. Har också märkt att jag verkar vara bättre på att dämpa pigga hästar än att väcka upp sega, kanske för att jag själv är en känslig person. Eller så är jag bara för svag i benen xD

Ja de flesta egenskaper jag vill ha hos en häst är ju mer en individgrej än en rasgrej. Så det är väl mest det här med hoppningen och härdigheten som jag känner att jag behöver välja mellan. Men ett lite lättare kallblod kan nog säkert fungera! Jag får väl se till att lära känna folk med olika hästar och prova dem haha ;) Red en tinker på 140 en gång och hoppade ca 60 med henne kanske, kändes inte tungt eller klumpigt :) Men ja, en smula lat var hon när det inte var några hinder framme....

I know the feeling... Jag har råd med själva köpet, men bor hemma och har inget jobb och körkortet är inte heeelt klart än. Så nej, en häst passar definitivt inte in i nuläget! Dessutom bor jag i nv Skåne och det är ta mig tusan den tråkigaste naturen häromkring: ingen skog, knappt en backe, bara platta åkrar, asfalt och frimärkshagar ;(
 
Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent...

Till att börja med så är det inte aktuellt med hästköp varken idag, imorgon eller om en månad. Troligare om ett par tre år. Dock är jag inne i en sakna-häst-period och passar på att utnyttja den drivkraften till att fundera kring VAD det är för sorts häst jag egentligen vill ha. Personkemin är såklart superviktig, men det finns det ju alla möjliga parametrar att ta ställning till innan man ens börjar kolla seriöst på annonser och åka och provrida.

Caronita-hopp3-omgjord-300x292.jpg

Jag har haft en häst tidigare (under gymnasietiden) och hon matchade mina behov på flera sätt. Hon var framåt och känslig för hjälperna, lättlärd, lagom storlek (157 cm) med långt mysigt steg och älskade hoppning precis som jag. Hon var snäll och förlåtande för det mesta.
Hennes negativa sidor var att hon var väldigt flockbunden och ogärna reds ut ensam/gick först på uteritter (men då hon var bakom blev hon stark och hetsig istället). Hon var alltid stressad om man tog in henne själv i stallet och att lämna henne ensam i boxen utan sällskap (ibland dög inte vilken häst som helst utan skulle vara hennes bästis) var något som bara gjordes väldigt korta stunder. Hon hade rätt bra hovkvalitet men ömmade fram så barfotandet lade jag ner då bootsen inte ville sitta fast så kunde bara skritta/trava långsamt. Hon var också ganska frusen av sig vilket jag tyckte var en nackdel då jag helst hade velat ha henne på lösdrift utan täcke året runt.

Så till själva saken. Jag vill gärna ha en lite tryggare/coolare häst nästa gång, gärna en läromästare men inte nödvändigtvis. Då jag gillar hoppning vill jag att min framtida häst ska klara banor upp till 80-90 och enstaka hinder högre, alltså inga elitnivåer men funkar ju inte med en slutkörd gammal kuse. Det jag velar på är om jag ska leta efter en lättare modell (så som min förra) eller kanske en robustare häst? Jag har fått intrycket att kallbloden ofta är lugnare i psyket och framförallt har många härdigare päls och hovar. Dock är mina erfarenheter att de kan vara lite för lugna ibland, och ofta lite tunga/klumpiga. Plus att många är ganska små (ffa fjordingar tex). Jag är rätt lång, 175 cm, men inte jättetung, 60-65 kg, så rent proportionerligt passar en nättare högre häst. Men då blir det säkerligen en massa skor och täcken och annat som hör många lättare hästar till. Men kallblod har kanske svårare för hoppningen som ju är en stor bit. Å andra sidan är jag sugen på att även köra min häst och då är ju ett kallblod perfekt. Att rida i skogen bland stock och sten och klättra uppför branter och hoppa över fallna träd är liksom det jag ser som min dröm. Barbacka älskar jag att rida men gick inte så bra med min förra häst pga att hon inte gillade det, hade hög manke (aj) och var så pigg och nervös av sig (och jag var försiktig av mig).

Tror ni att min "drömhäst" existerar? Om inte, hur ska jag prioritera? En frisk och sund häst är ju självklart prio ett men att skaffa häst är ändå ett mång-årigt åtagande och man ska ju gärna inte skaffa en som man vet från början inte kommer att tillfredsställa ens behov.

En övervuxen ponny då? Typ en Connemara, Welsch Cob eller New Forest?
Är du osäker hade jag försökt hitta en som är riden x antal år och anses snäll så pass att de snudd på kan sälja till verksamhet.

Jag tycker man får fundera lite kring hästens gångarter och vinklar då man väljer ras enligt vad man vill göra.
Ska du hoppa även om det är på lite lägre nivå vete fasen om Tinker är bäst lämpad. Och då tänker jag inte på att det är ett kallblod, utan på vinklar.
Jag tycker inte jag sett så många som har bra galopp(som man kan hoppa banor i med lätthet) eller vinklar som jag tycker känns lämpade för hopp.

Ponnyraser tycker jag ofta är sunda i kroppen, hovar etc. De kan ju ibland tåla att gå otäckade och barfota. Man vet ju tyvärr inte alltid om det inte testats med dem.
Men de raserna är ju dessutom odlade att rida på, inte dra vagn.
Så de har ju bra ridegenskaper rent fysiskt ofta.
De kan ju vara tempererade lite olika beroende på lätthet i blodet. Welshar tex har jag stött på flera som har mycket steg och är väldigt snabba och känsliga.
Känner man sig osäker kanske dock en mindre känslig och mindre rörlig kan vara att föredra. :)
 
Kolla lite på basjkir, finns i olika mankhöjder och typer från 135 - 163 ca. Starka och tåliga, lugna och coola, men ändå lite fart i. Och otroligt trevliga allroundhästar, vissa hoppar upp till 140, men runt metern kan nog de flesta av de högre hästarna klara. Min är 160, under utbildning i ridningen och så har vi kört in honom själva. Mysigare och trevligare häst får man leta efter, och de flesta basjkirer jag träffat är snarlika (även om våran är bäst) ;)
 
En övervuxen ponny då? Typ en Connemara, Welsch Cob eller New Forest?
Är du osäker hade jag försökt hitta en som är riden x antal år och anses snäll så pass att de snudd på kan sälja till verksamhet.

Jag tycker man får fundera lite kring hästens gångarter och vinklar då man väljer ras enligt vad man vill göra.
Ska du hoppa även om det är på lite lägre nivå vete fasen om Tinker är bäst lämpad. Och då tänker jag inte på att det är ett kallblod, utan på vinklar.
Jag tycker inte jag sett så många som har bra galopp(som man kan hoppa banor i med lätthet) eller vinklar som jag tycker känns lämpade för hopp.

Ponnyraser tycker jag ofta är sunda i kroppen, hovar etc. De kan ju ibland tåla att gå otäckade och barfota. Man vet ju tyvärr inte alltid om det inte testats med dem.
Men de raserna är ju dessutom odlade att rida på, inte dra vagn.
Så de har ju bra ridegenskaper rent fysiskt ofta.
De kan ju vara tempererade lite olika beroende på lätthet i blodet. Welshar tex har jag stött på flera som har mycket steg och är väldigt snabba och känsliga.
Känner man sig osäker kanske dock en mindre känslig och mindre rörlig kan vara att föredra. :)

Tack för bra tips! Har sneglat lite på de raserna men har mest sett individer inom ponnymått. Tror att runt 155 cm i mankhöjd är lägsta gränsen för mig (såvida det inte är en grövre häst och det verkar ju inte riktigt vara det jag är ute efter).

Ridskolehästmaterial hade nog varit trevligt ja, även om många inte vill sälja till just ridskolor kan ju hästen rent mentalt passa för det. Just känsligheten och motorn på hästen är dock inte det viktigaste (inom vissa gränser såklart), utan att den är orädd och sjysst. Finns ju både lata och pigga hästar som ser spöken och/eller försöker slänga av en ;)
Jag vet inte hur det är med haflinger? De är ju inte supertunga men ändå tåliga och många blir över ponnymått...
 
Kolla lite på basjkir, finns i olika mankhöjder och typer från 135 - 163 ca. Starka och tåliga, lugna och coola, men ändå lite fart i. Och otroligt trevliga allroundhästar, vissa hoppar upp till 140, men runt metern kan nog de flesta av de högre hästarna klara. Min är 160, under utbildning i ridningen och så har vi kört in honom själva. Mysigare och trevligare häst får man leta efter, och de flesta basjkirer jag träffat är snarlika (även om våran är bäst) ;)

Basjkir har jag noll erfarenhet av men gillar vad jag hört/läst! Hur är det med allergivänligheten, är det många eller bara några enstaka allergiker som tål den? Eller är det helt en myt? Min mamma är nämligen allergisk så det hade ju varit såå mysigt för henne att kunna klappa och kanske även rida utan att få värsta nysattacken x)
2illb0x.jpg
 
Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent...

Till att börja med så är det inte aktuellt med hästköp varken idag, imorgon eller om en månad. Troligare om ett par tre år. Dock är jag inne i en sakna-häst-period och passar på att utnyttja den drivkraften till att fundera kring VAD det är för sorts häst jag egentligen vill ha. Personkemin är såklart superviktig, men det finns det ju alla möjliga parametrar att ta ställning till innan man ens börjar kolla seriöst på annonser och åka och provrida.

Caronita-hopp3-omgjord-300x292.jpg

Jag har haft en häst tidigare (under gymnasietiden) och hon matchade mina behov på flera sätt. Hon var framåt och känslig för hjälperna, lättlärd, lagom storlek (157 cm) med långt mysigt steg och älskade hoppning precis som jag. Hon var snäll och förlåtande för det mesta.
Hennes negativa sidor var att hon var väldigt flockbunden och ogärna reds ut ensam/gick först på uteritter (men då hon var bakom blev hon stark och hetsig istället). Hon var alltid stressad om man tog in henne själv i stallet och att lämna henne ensam i boxen utan sällskap (ibland dög inte vilken häst som helst utan skulle vara hennes bästis) var något som bara gjordes väldigt korta stunder. Hon hade rätt bra hovkvalitet men ömmade fram så barfotandet lade jag ner då bootsen inte ville sitta fast så kunde bara skritta/trava långsamt. Hon var också ganska frusen av sig vilket jag tyckte var en nackdel då jag helst hade velat ha henne på lösdrift utan täcke året runt.

Så till själva saken. Jag vill gärna ha en lite tryggare/coolare häst nästa gång, gärna en läromästare men inte nödvändigtvis. Då jag gillar hoppning vill jag att min framtida häst ska klara banor upp till 80-90 och enstaka hinder högre, alltså inga elitnivåer men funkar ju inte med en slutkörd gammal kuse. Det jag velar på är om jag ska leta efter en lättare modell (så som min förra) eller kanske en robustare häst? Jag har fått intrycket att kallbloden ofta är lugnare i psyket och framförallt har många härdigare päls och hovar. Dock är mina erfarenheter att de kan vara lite för lugna ibland, och ofta lite tunga/klumpiga. Plus att många är ganska små (ffa fjordingar tex). Jag är rätt lång, 175 cm, men inte jättetung, 60-65 kg, så rent proportionerligt passar en nättare högre häst. Men då blir det säkerligen en massa skor och täcken och annat som hör många lättare hästar till. Men kallblod har kanske svårare för hoppningen som ju är en stor bit. Å andra sidan är jag sugen på att även köra min häst och då är ju ett kallblod perfekt. Att rida i skogen bland stock och sten och klättra uppför branter och hoppa över fallna träd är liksom det jag ser som min dröm. Barbacka älskar jag att rida men gick inte så bra med min förra häst pga att hon inte gillade det, hade hög manke (aj) och var så pigg och nervös av sig (och jag var försiktig av mig).

Tror ni att min "drömhäst" existerar? Om inte, hur ska jag prioritera? En frisk och sund häst är ju självklart prio ett men att skaffa häst är ändå ett mång-årigt åtagande och man ska ju gärna inte skaffa en som man vet från början inte kommer att tillfredsställa ens behov.

Alltid kul att planera och kolla runt inför framtiden :)
Jag har en bekant som varit fd hoppryttare på mellanhög nivå (130) och hon har "sadlat om" helt och har nu en nordsvensk och två tinker/cob-korsningar, de är i fin form och hon hoppar dem ett par gånger i veckan. De ser ut att älska det, hon tränar dem i AR och tornerspel så de tävlas inte i hoppning. Att hoppa 90 cm klarar de flesta, sedan är väl frågan hur det sliter på dem.
Själv har jag haft en welsh cob runt 1.60 i mkh som gick utmärkt att hoppa både bana o terräng med, han fick riktigt bra teknik efter lite träning, de är ju iofs inte kallblod.
Sammantaget för de här raserna är att de är cool individer, absolut har de egna åsikter och kan vara tuffa i psyket, individuellt kan de nog skifta en del hur trygga men köper man en liter äldre (ingen unghäst iaf) så ser man ju lite mer vad man får?

Själv är jag barnsligt förtjust i Connemarakorsningar men har inte hittat någon i lämplig storlek, är också lång.

Lycka till!
 
Hej! Jodå, väldigt många allergiker tål basjkirer! Däribland jag själv, som inte reagerat alls på min häst, och även blivit mycket tåligare mot andra raser, trots att de stått inne och skötts inomhus. Många som har basjkir låter allergiker komma och provklappa och lukta för att kolla sin allergi. Och allergivänligheten är bara en av fördelarna, hästarnas allsidighet och trevliga temperament går inte av för hackor heller. :)
 
Basjkir har jag noll erfarenhet av men gillar vad jag hört/läst! Hur är det med allergivänligheten, är det många eller bara några enstaka allergiker som tål den? Eller är det helt en myt? Min mamma är nämligen allergisk så det hade ju varit såå mysigt för henne att kunna klappa och kanske även rida utan att få värsta nysattacken x)
2illb0x.jpg

Varken rasen eller allergener är mitt ämne. Men jag kan tänka mig att miljön i övrigt påverkar mycket också. Dvs har du din allergivänliga häst i vanligt stall med andra raser så kanske din mamma reagerar iaf. Jag vet inte. Men värt att kolla tycker jag om du inte redan tänkt på det.

Haflinger finns som jag förstår i olika typ. Jag har sista året ridit en mycket. Den är verkligen helt fantastisk mentalt. Mina tränare köpte den åt tränarens mamma då hon ville börja rida som pensionär. Rasen lär vara hyfsat frisk och mentalt stabila. Han är iaf några år över 20 och har väl aldrig varit dålig.
Han har riktigt trevlig ridbarhet! Lite förvånande tycker jag iom att han ser ut som en liten köttbulle med raka bakben. Han tävlades för länge sen av en annan som jobbade där och vann eller kom 2:a i MSV C dressyr mot halvbloden om jag inte minns fel.
Jättetrevlig häst! En sån man hade önskat att fler hobbyryttare hade.
Han är liten, förmodligen 135 cm ngt så. Men breeeeed och stark modell. Vet att min manliga tränare ridit honom utan problem då han var yngre.
 
Varken rasen eller allergener är mitt ämne. Men jag kan tänka mig att miljön i övrigt påverkar mycket också. Dvs har du din allergivänliga häst i vanligt stall med andra raser så kanske din mamma reagerar iaf. Jag vet inte. Men värt att kolla tycker jag om du inte redan tänkt på det.

Haflinger finns som jag förstår i olika typ. Jag har sista året ridit en mycket. Den är verkligen helt fantastisk mentalt. Mina tränare köpte den åt tränarens mamma då hon ville börja rida som pensionär. Rasen lär vara hyfsat frisk och mentalt stabila. Han är iaf några år över 20 och har väl aldrig varit dålig.
Han har riktigt trevlig ridbarhet! Lite förvånande tycker jag iom att han ser ut som en liten köttbulle med raka bakben. Han tävlades för länge sen av en annan som jobbade där och vann eller kom 2:a i MSV C dressyr mot halvbloden om jag inte minns fel.
Jättetrevlig häst! En sån man hade önskat att fler hobbyryttare hade.
Han är liten, förmodligen 135 cm ngt så. Men breeeeed och stark modell. Vet att min manliga tränare ridit honom utan problem då han var yngre.

Helst vill jag ha min häst på lösdrift. Är egentligen både damm- och pollenallergiker så slipper gärna både mockande och högrejande "inomhus" heh :o Mamma kunde inte vara i stallet förut när vi borstade men kortare stunder om alla hästar var ute. Hon mockade till mig ibland :D Så det kan bara bli positiv förändring, om man säger så (y)

Långlivade hästar är ju ett klart plus! Då gör det ju inget om den är lite äldre när man köper den, den håller kanske många år ändå. 135 är på tik för litet för mig, kanske inte främst pga vikten om det nu är en stark och bred häst men längden :s Min kompis har en köttbulleformad korsning (mest nordsvensk) som är en rätt stor d-ponny. Känner mig inte särskilt stor på honom och han hoppar dessutom väldigt smidigt! Man tror knappt sina ögon när man ser hans kattsprång (har inte hoppat honom själv) xD Hur det SER UT vet jag dock inte, men min kompis hade inte tänkt på att det såg tokigt ut. Så jag antar att min 155 gräns inte är ristad i sten, dock ett bra riktmärke :)
 
Flygande köttbulle, helt okej! Lägg till lite mer energi och en dm i mankhöjd och DÄR har vi en drömhästkandidat ;)
10170769_695500877172853_8834807553579705289_n.jpg
 
Var på turridning idag och red en haflinger, mycket trevlig häst och det kändes att det var hästkrafter i honom! :D Just denna individen var dock inte särskilt graciös och jag är fortfarande fundersam till vad jag egentligen skulle trivas bäst med för typ av häst. Det skiljer ju mycket från individ till individ även inom raser, så jag hoppas att jag får en annan häst nästa gång då jag ska dit om tre veckor ;)
 
skulle nog hellre leta efter orden "trygg, snäll kompis" eller "kan passa verksamhet" än just kallblod, i annonsen. På så lätt nivå behöver man väl inte specificera sig så hårt, så länge man har en bra trygg kompis som klarar av det man vill göra.

Ur täcke/skosynpunkt är det lite 50/50 också om hästen kommer kunna gå oskodd eller ej. Min supernätta ponny funkar bra barfota medan kallblodet som gått barfota hela livet inte kan gå oskodd mer än i gräshage, så skor är ett måste om vi ska jobba något alls. Som sagt, individ framför ras kanske :)
 
Min faster äger tre basjkirer (och en korsning basjkir/american curly) som de använder till turridning. Alla är supermysiga och gillar att hoppa! Nu är det inget som de tränar hästarna i eftersom de mest rider i skogen, men den yngsta basjkiren löshoppar med riktigt bra teknik. Trevliga hästar med stabilt psyke men ändå framåtanda. Superkvalité på hovarna, samtliga min fasters basjkirer går oskodda året runt utan att ömma det minsta (de har skotska highlandponnyer också och dessa är lite kinkigare). Skicka PM om du vill ha adress till deras hemsida/Facebook :).
 
Holsteiner! En riktig hoppärla, brukar även gilla galopp. De beskrivs som lätthanterliga, lugna och stabila. Detta är ju även en fråga på individnivå. Men om du tränar lite NH från marken med denna ras, får du helt säkert en sann vän som litar på dig till 100% :) Mankhöjden är 160-175, men de flesta är ganska låga. Vissa till och med mindre än 160. Lycka till med valet av ras! :)
 
Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent...

Till att börja med så är det inte aktuellt med hästköp varken idag, imorgon eller om en månad. Troligare om ett par tre år. Dock är jag inne i en sakna-häst-period och passar på att utnyttja den drivkraften till att fundera kring VAD det är för sorts häst jag egentligen vill ha. Personkemin är såklart superviktig, men det finns det ju alla möjliga parametrar att ta ställning till innan man ens börjar kolla seriöst på annonser och åka och provrida.

Caronita-hopp3-omgjord-300x292.jpg

Jag har haft en häst tidigare (under gymnasietiden) och hon matchade mina behov på flera sätt. Hon var framåt och känslig för hjälperna, lättlärd, lagom storlek (157 cm) med långt mysigt steg och älskade hoppning precis som jag. Hon var snäll och förlåtande för det mesta.
Hennes negativa sidor var att hon var väldigt flockbunden och ogärna reds ut ensam/gick först på uteritter (men då hon var bakom blev hon stark och hetsig istället). Hon var alltid stressad om man tog in henne själv i stallet och att lämna henne ensam i boxen utan sällskap (ibland dög inte vilken häst som helst utan skulle vara hennes bästis) var något som bara gjordes väldigt korta stunder. Hon hade rätt bra hovkvalitet men ömmade fram så barfotandet lade jag ner då bootsen inte ville sitta fast så kunde bara skritta/trava långsamt. Hon var också ganska frusen av sig vilket jag tyckte var en nackdel då jag helst hade velat ha henne på lösdrift utan täcke året runt.

Så till själva saken. Jag vill gärna ha en lite tryggare/coolare häst nästa gång, gärna en läromästare men inte nödvändigtvis. Då jag gillar hoppning vill jag att min framtida häst ska klara banor upp till 80-90 och enstaka hinder högre, alltså inga elitnivåer men funkar ju inte med en slutkörd gammal kuse. Det jag velar på är om jag ska leta efter en lättare modell (så som min förra) eller kanske en robustare häst? Jag har fått intrycket att kallbloden ofta är lugnare i psyket och framförallt har många härdigare päls och hovar. Dock är mina erfarenheter att de kan vara lite för lugna ibland, och ofta lite tunga/klumpiga. Plus att många är ganska små (ffa fjordingar tex). Jag är rätt lång, 175 cm, men inte jättetung, 60-65 kg, så rent proportionerligt passar en nättare högre häst. Men då blir det säkerligen en massa skor och täcken och annat som hör många lättare hästar till. Men kallblod har kanske svårare för hoppningen som ju är en stor bit. Å andra sidan är jag sugen på att även köra min häst och då är ju ett kallblod perfekt. Att rida i skogen bland stock och sten och klättra uppför branter och hoppa över fallna träd är liksom det jag ser som min dröm. Barbacka älskar jag att rida men gick inte så bra med min förra häst pga att hon inte gillade det, hade hög manke (aj) och var så pigg och nervös av sig (och jag var försiktig av mig).

Tror ni att min "drömhäst" existerar? Om inte, hur ska jag prioritera? En frisk och sund häst är ju självklart prio ett men att skaffa häst är ändå ett mång-årigt åtagande och man ska ju gärna inte skaffa en som man vet från början inte kommer att tillfredsställa ens behov.


Låter mer som att du är snål och vill hitta en häst som är "billig i drift" men den skall ändå prestera på hoppbanan och vara stensäker hela tiden eftersom att du är rädd.

Ridskola?! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp