Köpa hingst

Chamsin

Trådstartare
Undrar lite var man ska leta/ söka om man ska köpa sig en hingst av bra kvalitet?
Auktion? Salusida?
 
Beror ju väldigt mycket på vilken ras och vad den ska användas till. Olika raser gör att man får leta på olika ställen och så har ju priset man kan betala också stor betydelse för var man kan hitta den.
 
Beror ju väldigt mycket på vilken ras och vad den ska användas till. Olika raser gör att man får leta på olika ställen och så har ju priset man kan betala också stor betydelse för var man kan hitta den.

Där är jag med. Vet ju att ett halvblod är dyrare än en ponnyhingst oftast. Sedan vet jag att om man vänder sig till ponny så är det Holland som gäller många gånger just med Ridponny och även Tyskland.Ponnymässigt kan man säkert ha turen att även hitta något i sitt eget land som är något att ha i avel/lättare att hitta än halvblodshingst..?? Dock har jag inte förstått vad man går på. Alltså var man hittar alla dessa BRA hingstarna?? Är det auktion i Holland exempelvis om man vill ha en bra ponnyhingst eller har dom någon speciell sida till just detta? Kanske lite rörigt men jag har alltid funderat över detta eftersom jag intresserar mig av avel och då kommer frågorna på automatik.
 
Förstår inte riktigt vad syftet är? Vill du ha en hingst att använda på egna ston, vill du kunna tjäna pengar på betäckningar, eller tycker du bara det hade varit roligt att ha en fin hingst?
 
Om man är ute efter en bra avelshingst så är det ofta så att man läser in sig på stammen och meriterna som finns. Därefter letar man upp uppfödare som har det man är intresserad av och ser om det finns någon lämplig unghingst som passar för att bli en framtida avelshingst.
Man behöver inte alls leta i andra länder utan det finns t ex mycket fina New Forest och Shettland i Sverige. Så pass att de går på export till andra länder t ex Holland.

Det säkraste sättet att få en godkänd avelshingst är att köpa en som redan är godkänd, men det är ju det dyraste alternativet. Fast man får inte glömma att det inte är gratis att ta fram en hingst med premiering och meritering heller.
 
Förstår inte riktigt vad syftet är? Vill du ha en hingst att använda på egna ston, vill du kunna tjäna pengar på betäckningar, eller tycker du bara det hade varit roligt att ha en fin hingst?

Du förstår inte syftet eftersom jag inte berättat det.;) Dock kan jag berätta det. Jag vill köpa in hingstar för att ha till mina egna ston i i stora drag. Ha en uppfödning i mindre skala (främst ponnyhingst tänkte jag på då). Längre fram skulle jag även vilja sikta på en halvblodshingst , helst en färdig och godkänd men förstår att det handlar om helt andra summor då än ponnyhingstar. Halvblodshingsten skulle vara tillgänglig till allmänheten.
 
Om man är ute efter en bra avelshingst så är det ofta så att man läser in sig på stammen och meriterna som finns. Därefter letar man upp uppfödare som har det man är intresserad av och ser om det finns någon lämplig unghingst som passar för att bli en framtida avelshingst.
Man behöver inte alls leta i andra länder utan det finns t ex mycket fina New Forest och Shettland i Sverige. Så pass att de går på export till andra länder t ex Holland.

Det säkraste sättet att få en godkänd avelshingst är att köpa en som redan är godkänd, men det är ju det dyraste alternativet. Fast man får inte glömma att det inte är gratis att ta fram en hingst med premiering och meritering heller.

Tack för bra svar :):)
 
Precis som med ston kan man få köpa en hingst av någon som ska asluta med hingsthållning. Köpa direkt efter bruksprov eller nu efter rådgivande finns det lovande men inte godkända än.
Många är nog till salu, dock i varierande prisklass. Hohenstaufen låg nyss ute på annons. Bäst är nog att kolla vilken man vill ha och sen kontakta ägaren.
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: athena
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 016
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
658
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp