Köpa Islandshäst utan egentlig "Islandshästerfarenhet"

ufot

Trådstartare
Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av häst. Ytterligare ett problem är att min plånbok inte är jättetjock.

Det jag egentligen vill ha är en kompis, max 155 cm i mankhöjd som jag kan göra det mesta på. Jag vill kunna träna dressyr, hoppning, WE och kanske lite barockridning. Jag vill kunna åka på olika typer av kliniks. Framförallt vill jag kunna rida ut överallt på långa turer, tänk 2-3 h i lugnt tempo. Jag har funderat på allt från Arab, Connemara,New Forest, Welsh till Islandshäst.

Ytterligare ett problem är att jag har en kronisk nackskada som gör att jag måste ha en häst som kan ridas i princip utan tyglar. Hästen måste alltså kunna gå i form utan stöd från handen, om ni förstår vad jag menar. De gånger jag ridit Islandshäst har problemet alltid varit att hästen ifråga har velat ha mer stöd från handen än jag kan ge. Framförallt tölten har varit problematiskt, då de hästar jag ridit inte kunnat tölta rent utan ordentligt stöd i tygeln.

På sista tiden har jag ändå funderat mycket på Islandshäst. Främst på grund av att tölten är den gångart min kropp gillar absolut bäst. Jag har ridit lite Islandshäst tidigare, men har egentligen inga kunskaper om varken gångarter eller Islandshästens anatomi. Vad jag menar är att jag inte vet vad jag ska titta efter i ett kommande hästköp. Jag vet inte hur gångarterna ska se ut, eller kännas. Jag vet inte heller hur en hållbar Islandshäst ser ut i formen och vinklar på ben, exempelvis.

Om inte detta är nog är tanken att jag ska köpa en ung häst, typ 3-4 år som inte nödvändigtvis behöver vara inriden. Anledningen till detta är dels priset, men också att jag vill forma min egen häst. Jag har ridit in en del ungponnyer tidigare, så jag tror mig veta vad jag ger mig in på. Jag har dock inte ridit in någon Islandshäst.

Jag söker ingen gångartshäst, utan en mindre, typ 130-135 cm, som har en naturligt bra tölt, med ett stabilt lynne. Jag söker efter den "gamla" grova modellen.

Finns det ens någon sådan häst för sig max 30 000? Kan Islandshästar överhuvudtaget gå i ren tölt utan stöd från handen?
 
Visst kan dom! Men det behövs mycket muskler på hästen.
Min mamma har också nackskada, whiplash med ca 3 krockar med älg tio år efter whiplashen. Hon har inga problem att tölta vad jag vet.
Du ska ju inte dra upp huvudet på dom bara ge lite stöd som i en galopp.

Vi har en islänning som vill ha stöd jämt, hon blev inriden av ett pro.
En annan red vi in själva utan inridnings erfarenhet och är helt super då vi kunde forma henne som vi ville ha henne. Vi skrittar med hängande tyglar jämt, tölta, trava, galopp you name it. Men det går även att samla upp henne om man så vill.
Jag personligen anser islänningar väldigt trevliga i humöret, medgörliga osv

Det fanns många unghästar på island på annons inte länge sen, ca 20 tusen med import.

Jag tycker inte du ska kolla blint på en ras utan ha alla ögon öppna:)
 
Hur hästen är att rida beror på hur bra/dåligt den är riden, inte vilken ras den är. Sen går det att skola om hästar som dragits ihop med en hård hand också, men det är ju lite jobb...

Islandshästarna jag ridit har varit känsliga och lätta i handen, men mitt 175 cm stora halvblod är ännu lättare pga att jag själv utbildat honom och dels har jag som dig ont i kroppen, dels tycker jag att det är helt fel att rida med massa "stöd" (hästen hänger i handen eller ryttaren drar ihop den).

Kolla efter en trevlig häst som ger dig en bra känsla och strunta i rasen. :)
 
Det finns hästar som kan tölta på helt lösa tyglar, så nej, alla kräver inte stöd. Det har med både ridning och häst att göra, men det är inte alla hästar som kan tölta helt utan stöd heller, hur välridna de än är. Så den biten gör det ju svårt att köpa unghäst med såna krav, du kan inte vara säker på att det blir en häst som har såpass lätt för tölt under ryttare, även om den väljer tölt i hagen.

Sen är det inte fullt samma sak att rida in en häst med fyra eller fem gångarter som en med tre, det medföljer ofta balansproblem hos dem med fler och för vissa hästar kan det ta lång tid innan gångarterna sitter på plats stabilt. Så det är ju en klar chansning att köpa unghäst i ditt läge, även om du kan hitta såna i din prisklass (även i Sverige, vilket är mer riskfritt än att importera från Island).

Ska du ha en färdig häst med de kraven så är det betydligt svårare att hitta något under 30'000, den typen av hästar brukar kosta minst 50. Dock beror det på dina övriga krav. Är inte åldern några problem så kan det absolut gå att hitta billigare, äldre. En häst i 20-årsåldern kan ju mycket väl ha flera år kvar under förutsättning att den är frisk och välriden.

Eksem är ju också en sån sak som kan dra ned priset rejält, om det är något man är beredd att lägga extra tid på att ta hand om för att få en billigare häst.

I ditt läge skulle jag i alla fall rekommendera att leta färdig häst istället för unghäst, just för att veta vad du får, oavsett vilken ras det kan tänkas bli.
 
Det finns ju en tävlingsgren T2/T4 för islandshästar där ett av momenten är just tölt på löst hängande tygel (och enhandsfattning), så visst finns det en hel del islandshästar som kan tölta utan stöd på tygeln. Dock brukar det ju kräva en del träning MED stöd på tygeln, hästen måste ju få chansen att bygga upp sina muskler så att den kan bära sig helt själv.

På din beskrivning av vad du söker, TS, så tycker jag det låter som en riktigt välutbildad westernhäst av mindre modell. Tror inte att sådana heller är så billiga, dock...
 
Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av häst. Ytterligare ett problem är att min plånbok inte är jättetjock.

Det jag egentligen vill ha är en kompis, max 155 cm i mankhöjd som jag kan göra det mesta på. Jag vill kunna träna dressyr, hoppning, WE och kanske lite barockridning. Jag vill kunna åka på olika typer av kliniks. Framförallt vill jag kunna rida ut överallt på långa turer, tänk 2-3 h i lugnt tempo. Jag har funderat på allt från Arab, Connemara,New Forest, Welsh till Islandshäst.

Ytterligare ett problem är att jag har en kronisk nackskada som gör att jag måste ha en häst som kan ridas i princip utan tyglar. Hästen måste alltså kunna gå i form utan stöd från handen, om ni förstår vad jag menar. De gånger jag ridit Islandshäst har problemet alltid varit att hästen ifråga har velat ha mer stöd från handen än jag kan ge. Framförallt tölten har varit problematiskt, då de hästar jag ridit inte kunnat tölta rent utan ordentligt stöd i tygeln.

På sista tiden har jag ändå funderat mycket på Islandshäst. Främst på grund av att tölten är den gångart min kropp gillar absolut bäst. Jag har ridit lite Islandshäst tidigare, men har egentligen inga kunskaper om varken gångarter eller Islandshästens anatomi. Vad jag menar är att jag inte vet vad jag ska titta efter i ett kommande hästköp. Jag vet inte hur gångarterna ska se ut, eller kännas. Jag vet inte heller hur en hållbar Islandshäst ser ut i formen och vinklar på ben, exempelvis.

Om inte detta är nog är tanken att jag ska köpa en ung häst, typ 3-4 år som inte nödvändigtvis behöver vara inriden. Anledningen till detta är dels priset, men också att jag vill forma min egen häst. Jag har ridit in en del ungponnyer tidigare, så jag tror mig veta vad jag ger mig in på. Jag har dock inte ridit in någon Islandshäst.

Jag söker ingen gångartshäst, utan en mindre, typ 130-135 cm, som har en naturligt bra tölt, med ett stabilt lynne. Jag söker efter den "gamla" grova modellen.

Finns det ens någon sådan häst för sig max 30 000? Kan Islandshästar överhuvudtaget gå i ren tölt utan stöd från handen?
Prislappen låter låg, men visst kan det gå att hitta en unghäst för de pengarna. Sen vill jag hävda att få islandshästar är särskilt grova, de flesta som påstås vara det är mest feta.
 
Jag som har en ordentlig nackskada efter whiplash skulle nog rekommendera en islandshäst. För min egen del är det den enda hästrasen som jag klarar av att rida efter min skada. Samtliga andra som jag provade på gav för mycket smärta på grund av hur de rörde sig. Dock rör sig ju inte alla islandshästar sig precis likadant, så vid köp av unghäst går det ju inte riktigt att förutsäga rörelser eller behov av stöd av tygel. Jag har ridit in min själv och även om jag lyckades behålla hans mjuka mun så vill han gärna ha stöd på tygeln. Medan jag har ridit andra hästar på lång tygel i alla gångarter. Jag tänker att det ibland kan ta några års utbildning att komma dithän på en del individer.
 
Hur hästen är att rida beror på hur bra/dåligt den är riden, inte vilken ras den är. Sen går det att skola om hästar som dragits ihop med en hård hand också, men det är ju lite jobb...

Islandshästarna jag ridit har varit känsliga och lätta i handen, men mitt 175 cm stora halvblod är ännu lättare pga att jag själv utbildat honom och dels har jag som dig ont i kroppen, dels tycker jag att det är helt fel att rida med massa "stöd" (hästen hänger i handen eller ryttaren drar ihop den).

Kolla efter en trevlig häst som ger dig en bra känsla och strunta i rasen. :)
Det här är något som kallas för att spänna bågen, dvs att ha en jämn kontakt genom hela överlinjen ner i bakbenen. Blir bågen för lös, finns risken att man tappat kontakten med en del av den sk bågen. Ofta handlar det om bakbenen. Blir bågen för hårt spänd så fattas energi och drivning i detsamma.
 
Det här är något som kallas för att spänna bågen, dvs att ha en jämn kontakt genom hela överlinjen ner i bakbenen. Blir bågen för lös, finns risken att man tappat kontakten med en del av den sk bågen. Ofta handlar det om bakbenen. Blir bågen för hårt spänd så fattas energi och drivning i detsamma.

Vad vill du säga med det där? Att en häst inte kan jobba korrekt med sytrådskontakt? :confused:
Det stämmer inte att man måste ha mycket i handen för att hästen ska arbeta korrekt. Tvärtom! En bärig och välutbildad häst kan sätta sig i en klassisk piaff på lös tygel.
 
Vad vill du säga med det där? Att en häst inte kan jobba korrekt med sytrådskontakt? :confused:
Det stämmer inte att man måste ha mycket i handen för att hästen ska arbeta korrekt. Tvärtom! En bärig och välutbildad häst kan sätta sig i en klassisk piaff på lös tygel.
Att din liknelse är svår att översätta, det är min tolkning. Sedan ser jag ATG det en person uppfattar som positivt, inte behöver vara självskrivet.
 
Vi pratar verkligen inte om mycke i handen, eftersom jag har en häst som inte lägger något i handen men ändå inte arbetar korrekt, så vet jag vad problomenen består i.
 
Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av häst. Ytterligare ett problem är att min plånbok inte är jättetjock.

Det jag egentligen vill ha är en kompis, max 155 cm i mankhöjd som jag kan göra det mesta på. Jag vill kunna träna dressyr, hoppning, WE och kanske lite barockridning. Jag vill kunna åka på olika typer av kliniks. Framförallt vill jag kunna rida ut överallt på långa turer, tänk 2-3 h i lugnt tempo. Jag har funderat på allt från Arab, Connemara,New Forest, Welsh till Islandshäst.

Ytterligare ett problem är att jag har en kronisk nackskada som gör att jag måste ha en häst som kan ridas i princip utan tyglar. Hästen måste alltså kunna gå i form utan stöd från handen, om ni förstår vad jag menar. De gånger jag ridit Islandshäst har problemet alltid varit att hästen ifråga har velat ha mer stöd från handen än jag kan ge. Framförallt tölten har varit problematiskt, då de hästar jag ridit inte kunnat tölta rent utan ordentligt stöd i tygeln.

På sista tiden har jag ändå funderat mycket på Islandshäst. Främst på grund av att tölten är den gångart min kropp gillar absolut bäst. Jag har ridit lite Islandshäst tidigare, men har egentligen inga kunskaper om varken gångarter eller Islandshästens anatomi. Vad jag menar är att jag inte vet vad jag ska titta efter i ett kommande hästköp. Jag vet inte hur gångarterna ska se ut, eller kännas. Jag vet inte heller hur en hållbar Islandshäst ser ut i formen och vinklar på ben, exempelvis.

Om inte detta är nog är tanken att jag ska köpa en ung häst, typ 3-4 år som inte nödvändigtvis behöver vara inriden. Anledningen till detta är dels priset, men också att jag vill forma min egen häst. Jag har ridit in en del ungponnyer tidigare, så jag tror mig veta vad jag ger mig in på. Jag har dock inte ridit in någon Islandshäst.

Jag söker ingen gångartshäst, utan en mindre, typ 130-135 cm, som har en naturligt bra tölt, med ett stabilt lynne. Jag söker efter den "gamla" grova modellen.

Finns det ens någon sådan häst för sig max 30 000? Kan Islandshästar överhuvudtaget gå i ren tölt utan stöd från handen?

Hej!

Du vill ha den optimala hästen, för nästan inga pengar.
Fokusera inte så mycket på hästras, fokusera på individ.

Vill du ha en prisvärd allroundhäst, titta på fjordingar. Där får du väldigt mycket häst för pengarna - även om utbudet av välridna, utbildade fjordingar är synnerligen magert.
 
Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av häst. Ytterligare ett problem är att min plånbok inte är jättetjock.

Det jag egentligen vill ha är en kompis, max 155 cm i mankhöjd som jag kan göra det mesta på. Jag vill kunna träna dressyr, hoppning, WE och kanske lite barockridning. Jag vill kunna åka på olika typer av kliniks. Framförallt vill jag kunna rida ut överallt på långa turer, tänk 2-3 h i lugnt tempo. Jag har funderat på allt från Arab, Connemara,New Forest, Welsh till Islandshäst.

Ytterligare ett problem är att jag har en kronisk nackskada som gör att jag måste ha en häst som kan ridas i princip utan tyglar. Hästen måste alltså kunna gå i form utan stöd från handen, om ni förstår vad jag menar. De gånger jag ridit Islandshäst har problemet alltid varit att hästen ifråga har velat ha mer stöd från handen än jag kan ge. Framförallt tölten har varit problematiskt, då de hästar jag ridit inte kunnat tölta rent utan ordentligt stöd i tygeln.

På sista tiden har jag ändå funderat mycket på Islandshäst. Främst på grund av att tölten är den gångart min kropp gillar absolut bäst. Jag har ridit lite Islandshäst tidigare, men har egentligen inga kunskaper om varken gångarter eller Islandshästens anatomi. Vad jag menar är att jag inte vet vad jag ska titta efter i ett kommande hästköp. Jag vet inte hur gångarterna ska se ut, eller kännas. Jag vet inte heller hur en hållbar Islandshäst ser ut i formen och vinklar på ben, exempelvis.

Om inte detta är nog är tanken att jag ska köpa en ung häst, typ 3-4 år som inte nödvändigtvis behöver vara inriden. Anledningen till detta är dels priset, men också att jag vill forma min egen häst. Jag har ridit in en del ungponnyer tidigare, så jag tror mig veta vad jag ger mig in på. Jag har dock inte ridit in någon Islandshäst.

Jag söker ingen gångartshäst, utan en mindre, typ 130-135 cm, som har en naturligt bra tölt, med ett stabilt lynne. Jag söker efter den "gamla" grova modellen.

Finns det ens någon sådan häst för sig max 30 000? Kan Islandshästar överhuvudtaget gå i ren tölt utan stöd från handen?
brukar inte typ iberiska hästar ha mjuka gångarter(läst om ngt sånt i alla fall)?
tänker på den enda lilla isisen och enda fjordingen jag ridit som inte har den enklaste traven att följa med i, då det blir så pass kort steg,
kanske bättre med 3 välkända gångarter som är mjuka än 5 gångarter varav 2st som man knappt har ngn aning om vad hästen gör under en (och kan bli ordentligt stötig när man hamnar i ett mellanläge) och 3 andra gångarter som är korta i steget.

är dock ganska lätt att bli kär i de små lurv bollarna ^_^, har lite väl svårt att hitta växlarna bara :rofl:.
 
brukar inte typ iberiska hästar ha mjuka gångarter(läst om ngt sånt i alla fall)?
tänker på den enda lilla isisen och enda fjordingen jag ridit som inte har den enklaste traven att följa med i, då det blir så pass kort steg,
kanske bättre med 3 välkända gångarter som är mjuka än 5 gångarter varav 2st som man knappt har ngn aning om vad hästen gör under en (och kan bli ordentligt stötig när man hamnar i ett mellanläge) och 3 andra gångarter som är korta i steget.

är dock ganska lätt att bli kär i de små lurv bollarna ^_^, har lite väl svårt att hitta växlarna bara :rofl:.

Det fetade - vilka gångarter syftar du på?
 
Det fetade - vilka gångarter syftar du på?
Skit trav galopp.
Eller ja; stötig är kanske fel ord men de är inte långa och lika gungande som en stor storhäst. (Fick ju håll av att trava islänningen bara några meter :rofl:, och då har jag inte ens några super långa stigläder.)
 
Skit trav galopp.
Eller ja; stötig är kanske fel ord men de är inte långa och lika gungande som en stor storhäst. (Fick ju håll av att trava islänningen bara några meter :rofl:, och då har jag inte ens några super långa stigläder.)
Igen: individ, inte ras...
Jag har ridit några islandshästar med ganska korta travsteg och några med överraskande långa travsteg.
Om jag utgår från min samling hästar: islänningarna har inte mer svårsutten trav än halvblodet eller araben. Mest svårsutten av mina är kallblodstravaren som har ett j-a steg när han kommer igång (och nu syftar jag på dressyrmässigt, inte travarmässigt).
 
Skit trav galopp.
Eller ja; stötig är kanske fel ord men de är inte långa och lika gungande som en stor storhäst. (Fick ju håll av att trava islänningen bara några meter :rofl:, och då har jag inte ens några super långa stigläder.)

För det första behöver man skilja på skillnader i storlek och skillnader i ras. En islandshäst är 20-30 cm lägre än ett halvblod, självklart blir det ett kortare steg.

Om man bortser från storleksskillnaden så har islandshästar ett väldigt stort spann för hur deras gångarter kan utvecklas eftersom de kan röra sig på fler sätt än en "vanlig" häst. En väl riden islandshäst har inte kortare steg än en höjdmässigt jämförbar ponny. En dåligt riden islandshäst däremot tar ofta väldigt korta steg, i värsta fall i den enda gångarten de kan - grisepasstölttrav. Anledningen till att en normalt riden islandshäst kanske inte upplevs vara gungande (i skritt och trav) är oftast att du som ryttare inte kan rida den (islandshästar kräver bättre ryttare på grund av deras extra gångarter, därmed inte sagt att islandshästryttare är bättre ryttare).

Anledningen till att galoppen inte är som ett halvblods är främst för att islandshästar kan ha pass, och passen förstör ofta en hel del för galoppen. Fyrgångare däremot har ofta en betydligt bättre tretaktig galopp, men islandshästar har ofta väldigt mycket aktion och det är svårt att få ihop med halvblodsgaloppen. Sen har ju halvblod en helt annan exteriör, det går inte att bortse från.

Får du håll efter att ha travat några meter är det antingen dig eller just den hästen det är fel på- oavsett så är det inte representativt för rasen och jag kan tycka att det är lite trist av dig att gå ut och sprida felaktig information om islandshästen på det viset.


Till TS- du söker en perfekt islandshäst till inget pris. Kanske att du kan hitta en äldre fång- och eksemhäst med de egenskaperna. Givet att du inte har någon tidigare kunskap av rasen och behöver rida på ett specifikt vis så tror jag att du enkelt kan "förstöra" en bra islandshäst och hästköpet riskerar att bli en dyr historia. Jag skulle satsa på någon annan ras.
 
Bara en liten förklaring ^_^, både trav och galopp på den jag ridit har varit normala och trevliga, men det är ju korta ben och korta steg= lätt ridningen är lite ansträngande för en som är van vid storhäst. Jag jämför här med stora varmblodiga hästar så som swb på 160-170cm i mkh. Vars steg i trav (lättridning) och galopp är bra mycket större i rörelserna och lättare att hänga med i om nu man är van vid det.

Men tycker som ni att ts helt enkelt ska leta efter en individ med mjukt steg :).
 
Om inte detta är nog är tanken att jag ska köpa en ung häst, typ 3-4 år som inte nödvändigtvis behöver vara inriden. Anledningen till detta är dels priset, men också att jag vill forma min egen häst. Jag har ridit in en del ungponnyer tidigare, så jag tror mig veta vad jag ger mig in på. Jag har dock inte ridit in någon Islandshäst.

Finns det ens någon sådan häst för sig max 30 000? Kan Islandshästar överhuvudtaget gå i ren tölt utan stöd från handen?

Om du söker en oinriden unghäst, kan du säkert få en trevlig individ för mindre än 30 tusen. Och så får du glädjen att lära dig gångarterna tillsammans med hästen - men på de oinridna finns det ju inga garantier att de har koll på gångarterna.
 
Om du söker en oinriden unghäst, kan du säkert få en trevlig individ för mindre än 30 tusen. Och så får du glädjen att lära dig gångarterna tillsammans med hästen - men på de oinridna finns det ju inga garantier att de har koll på gångarterna.
Ja om man väljer en 2-3 år, utan bedömda föräldrar så är det nog möjligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 596
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp