Köpa Islandshäst utan egentlig "Islandshästerfarenhet"

det finns ju jättemånga kallblodiga korsningar/raser som är till salu för 30 000 eller mindre. Jag upplever inte att man nödvändigtvis måste köpa en oinriden häst för att forma den själv, jag tycker man formar på hela livet. Att rida in själv blir aldrig en garanti för att det blir som man vill ha det ändå. En inriden häst i rätt storlek som man kan provsitta gångarterna på vore kanske en ide?
 
Det finns nog ett flertal unghästar du kan hitta för under 30', även med bedömda föräldrar. Det jag tänker på är din kunskap inom gångartsträning. Även om hästen har mycket anlag för tölt så är det en gångart som (likt alla andra gångarter) behöver tränas och vill man ha en häst som bär sig i tölt med lätt kontakt så krävs det ganska gediget arbete MED kontakt. Men en kontakt till hästen mun bör vara lätt oavsett så det du känt kanske har varit en häst som varit tung?
 
Tack för alla svar. Ni har gett mig många tips och mycket att tänka på.

Vill bara förtydliga vad jag menar med att "rida utan tyglar" känner att jag uttryckte mig väldigt luddigt.
De gånger jag har ridit Islandshäst har dessa varit vana att bli ridna med mycket stöd i handen. De har blivit ridna efter modellen att ryttaren rider med relativt hög hand med mycket stöd i handen, typ att ryttaren har lyft upp huvudet för att få in bakdelen under kroppen. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, men dessa hästar har först blivit lite förvirrade när jag sitter upp. Jag är van att rida med låg hand, med lite stöd i handen. Jag rider till nästan 100% med säte och vikthjälper. Ena hästen blev efter ett tag relativt bra, men eftersom ägaren, som haft väldiga problem med hästen innan började våga rida igen när jag "ridit till" hästen, upplevde att hästen blandade ihop gångarterna när han red avslutades samarbetet. Med mig gick hästen i ren tölt, utan stöd på handen, men ägaren som red med mycket stöd på handen hade stora problem med gångarterna.

Jag tror att det grundläggande problemet var att vi red på väldigt olika sätt. Samtidigt var hästen i princip oridbar när jag började med honom. Det var först efter drygt en månad som ägaren vågade sig upp.

Min upplevelse är att många Islandshästar är inridna efter metoden att ryttaren så att säga lyfter upp huvudet för att få in bakbenen under kroppen för att därigenom få hästen att tölta "rätt." Jag kan/vill inte rida så.

Min upplevelse är att min kropp mår väldigt bra av att rida just Islandshästar. Det kanske beror på att de jag ridit haft relativt markbunden gång, typ gunghäst. Samtidigt har de varit väldigt mjuka. Den gångart jag själv får mest ont av är traven.

Att sluta rida är fullständigt uteslutet. Jag är också väldigt less på att "rida till" andras hästar. De hästar som fungerar bäst är ofta lite känsligare hästar som jag kan rida med lätta små hjälper. Stöd i handen kan jag utan problem ge, men jag kan inte rida "tunga" hästar.

Förlåt långt inlägg, men min fråga är helt enkelt om Islandshästar, rent generellt, kan ridas med lätta små hjälper utan direkt stöd i handen utan att tölten förstörs. Som sagt upplevde jag inte att tölten förstördes när jag red min förra medryttarhäst, det var ägaren, som red med relativt hård hand som upplevde det hela. Hästen var förövrigt 4gångare om det har någon betydelse

Den andra Islandshästen jag red i somras var en äldre 5gångare som tävlat hyfsat framgångsrikt i yngre dagar. Med honom fungerade den "korta" långsamma tölten bra (Jag vet inte vad det heter egentligen...) Medan den ökade tölten inte alls fungerade. Nu red jag honom inte jättemycket och det kan hända att det hade blivit bättre med mer träning.

En annan fråga jag har är angående tränare. Jag kommer självklart att rida för tränare när jag väl köper häst, minst en gång i månaden i alla fall. När jag red min förra medryttarhäst kom en tränare ut till stallet en gång. Hon var professionell Islandshästtränare. Jag red lektion för henne, men hon hade ett helt annat tänk än jag har. Hon instruerade mycket stöd på handen och att jag skulle lyfta upp huvudet för att få in bakbenen under kroppen. Allmänt var det mycket ridning med händerna. Detta fungerade inte alls för mig och jag tror hästen aldrig gått så dåligt.

Finns det Islandshästtränare som instruerar om ridning med vikthjälper och säte?

Jag ska här om några veckor börja åka och provrida hästar. jag söker som sagt väldigt brett och kommer att gå mycket på känsla. Det jag är mest osäker på är hur en Islandshäst "ska" se ut för att vara hållbara. Nu tänker jag mycket på benställning och vinklar. Jag vet hur en ponny "ska" se ut. Jag vet hur deras gångarter "ska" se ut, men jag har ingen aning om hur en Islandshäst gångarter "ska" se ut. Jag mottar gärna alla tips jag kan få.
 
Tack för alla svar. Ni har gett mig många tips och mycket att tänka på.

Vill bara förtydliga vad jag menar med att "rida utan tyglar" känner att jag uttryckte mig väldigt luddigt.
De gånger jag har ridit Islandshäst har dessa varit vana att bli ridna med mycket stöd i handen. De har blivit ridna efter modellen att ryttaren rider med relativt hög hand med mycket stöd i handen, typ att ryttaren har lyft upp huvudet för att få in bakdelen under kroppen. Jag har lite svårt att förklara vad jag menar, men dessa hästar har först blivit lite förvirrade när jag sitter upp. Jag är van att rida med låg hand, med lite stöd i handen. Jag rider till nästan 100% med säte och vikthjälper. Ena hästen blev efter ett tag relativt bra, men eftersom ägaren, som haft väldiga problem med hästen innan började våga rida igen när jag "ridit till" hästen, upplevde att hästen blandade ihop gångarterna när han red avslutades samarbetet. Med mig gick hästen i ren tölt, utan stöd på handen, men ägaren som red med mycket stöd på handen hade stora problem med gångarterna.

Jag tror att det grundläggande problemet var att vi red på väldigt olika sätt. Samtidigt var hästen i princip oridbar när jag började med honom. Det var först efter drygt en månad som ägaren vågade sig upp.

Min upplevelse är att många Islandshästar är inridna efter metoden att ryttaren så att säga lyfter upp huvudet för att få in bakbenen under kroppen för att därigenom få hästen att tölta "rätt." Jag kan/vill inte rida så.

Min upplevelse är att min kropp mår väldigt bra av att rida just Islandshästar. Det kanske beror på att de jag ridit haft relativt markbunden gång, typ gunghäst. Samtidigt har de varit väldigt mjuka. Den gångart jag själv får mest ont av är traven.

Att sluta rida är fullständigt uteslutet. Jag är också väldigt less på att "rida till" andras hästar. De hästar som fungerar bäst är ofta lite känsligare hästar som jag kan rida med lätta små hjälper. Stöd i handen kan jag utan problem ge, men jag kan inte rida "tunga" hästar.

Förlåt långt inlägg, men min fråga är helt enkelt om Islandshästar, rent generellt, kan ridas med lätta små hjälper utan direkt stöd i handen utan att tölten förstörs. Som sagt upplevde jag inte att tölten förstördes när jag red min förra medryttarhäst, det var ägaren, som red med relativt hård hand som upplevde det hela. Hästen var förövrigt 4gångare om det har någon betydelse

Den andra Islandshästen jag red i somras var en äldre 5gångare som tävlat hyfsat framgångsrikt i yngre dagar. Med honom fungerade den "korta" långsamma tölten bra (Jag vet inte vad det heter egentligen...) Medan den ökade tölten inte alls fungerade. Nu red jag honom inte jättemycket och det kan hända att det hade blivit bättre med mer träning.

En annan fråga jag har är angående tränare. Jag kommer självklart att rida för tränare när jag väl köper häst, minst en gång i månaden i alla fall. När jag red min förra medryttarhäst kom en tränare ut till stallet en gång. Hon var professionell Islandshästtränare. Jag red lektion för henne, men hon hade ett helt annat tänk än jag har. Hon instruerade mycket stöd på handen och att jag skulle lyfta upp huvudet för att få in bakbenen under kroppen. Allmänt var det mycket ridning med händerna. Detta fungerade inte alls för mig och jag tror hästen aldrig gått så dåligt.

Finns det Islandshästtränare som instruerar om ridning med vikthjälper och säte?

Jag ska här om några veckor börja åka och provrida hästar. jag söker som sagt väldigt brett och kommer att gå mycket på känsla. Det jag är mest osäker på är hur en Islandshäst "ska" se ut för att vara hållbara. Nu tänker jag mycket på benställning och vinklar. Jag vet hur en ponny "ska" se ut. Jag vet hur deras gångarter "ska" se ut, men jag har ingen aning om hur en Islandshäst gångarter "ska" se ut. Jag mottar gärna alla tips jag kan få.
Förstår inte riktigt vad det är för hästar du ridit/träffat på. Ej heller vilken typ av instruktör du försöka beskriva. Den ridstil du beskriver, härstammar för 15 kanske 20 år sedan. Hög hand för att lyfta upp huvudet? Jag rider med buren hand, ej låg hand där handen ligger vid eller nedanför manken. I den positionen av hand, har man minst rörlighet i han/led och fingrar.
 
Förstår inte riktigt vad det är för hästar du ridit/träffat på. Ej heller vilken typ av instruktör du försöka beskriva. Den ridstil du beskriver, härstammar för 15 kanske 20 år sedan. Hög hand för att lyfta upp huvudet? Jag rider med buren hand, ej låg hand där handen ligger vid eller nedanför manken. I den positionen av hand, har man minst rörlighet i han/led och fingrar.

Fast där man har händerna vid tölt är ju höga händer för oss som inte ridit islandshästar?
 
Fast där man har händerna vid tölt är ju höga händer för oss som inte ridit islandshästar?
Buren hand är lika med en handsbredd från manken, är något som tillämpas vid tex dressyr. Vill man se riktigt yviga och höga händer, så tittar man lite på hoppning. Så nej, detta är inget som tillämpas vid ridning av islandshäst, då har man nog fått mycke om bakfoten.
 
Eller så tittar man på Google och ser där att många rider med högre hand än dressyren. Men visst, det kan ju vara fel.
Sökte på youtube igår efter ha sett ditt inlägg, såg inte fler höga händer än inom annan ridning. Sen finns det ju lika mycket dålig ridning inom islandshästvärlden som inom all annan ridning.
 
Att rida med buren hand ger bara ryttaren en större flexibilitet i hand/leder och fingrar. Förstår inte diskussionen kring detta, att sänka handen och i princip tvinga ner huvudet på hästen ger bara en kamp mellan häst och ryttare. Islandshästar har en relativt tjock tunga där många bett kommer att uppfattas som oerhört obehaglig vid en låg hand.

Om jag rider en häst som gärna vill höja huvud under ridning, så höjer även jag handen. Varför? Jo därför att jag fortfarande har kontakt med hästen, något som hästen uppfattar som negativt och vill gärna återgå till en mer utsträckt överlinje och sänker sig gärna igen.

Så det som ses på youtube kan handla om en korrigering, svårt att veta så här på rak arm.
 
Sen vill jag ju även skriva en sak, det finns hästar för 30-40 tusen som man förmodligen kan rida på lös tygel. Men, det är inte säkert att alla gångarter finns på plats.
Håller med. En häst för 30-40 är långt ifrån en komplett häst, nånting får man kompromissa med i den prisklassen.
 
Jag känner igen det du beskriver om att "hålla upp huvudet" men dels var det många många år sen och dels så har det mest förekommit på turridningshästar som jag ridit. Där har jag fått just de instruktionerna, sitt tungt i sadeln och höj handen med kort tygel.

På islandshästridskola har jag aldrig fått det rådet. Däremot så har jag själv lite det där problemet just nu då jag lagt mig till med en ovana då jag hade egen häst. Red min travare mkt på halvlång tygel, med mest säte och vikthjälper. Sättet jag red honom på har jag svårt att få till på de islandshästar som jag nu ridit men jag kämpar på. Håller dock med om att jag får mer ont i kroppen av att inte rida som jag gjorde med min travare :( Men samtidigt vill jag ju verkligen lära mig rida riktig tölt. Jag har snarare problemet att jag får till den snabba tölten rätt bra men den långsammare tölten är svår att få till. Har ridit hästar som behöver stöd på tygeln och pga min värk och stelhet så har jag svårt att få till det bra just för att det riskerar att bli mer än ett lätt stöd. Det finns just nu inget mellanläge för mig helt enkelt, antingen är det lite hängande tygel eller (enligt mig själv iaf) för hård hand. Men jag kämpar på och har även börjat ta upp mer träning utöver ridningen. Yoga, styrketräning, övningar på pilatesboll osv. För att jag vill utvecklas för hästens skull. Men hela det här inlägget blev visst en liten parentes :P
 
Fick min första islänning när jag var 13 hade en b- ponny som jag hade växt ur så att säga

Är inne på min tredje islänning nu men har valt att ge henne till dottern då jag har köpt en storhäst o vill ut på hoppbanan igen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 230
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 049
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp