Köpa jakthund, låter det här helt galet?

Hurricane

Trådstartare
Jag och sambon har ju länge gått i hundköpartankar men vi har insett att vi inte har tiden för en valp. Vi har varit inställda på någon typ av aktivare sällskapshund men har nu ramlat över en omplacering... En jakthund :angel: Nu är ju inte det i sig ett problem då sambon jagar, problemet är mer att vi har flera timmars bilresa till jaktmarkerna och nu bor i lägenhet. Vi har varit och hälsat på hunden och jag tror att den skulle passa bra här hemma hos oss men det jag klurar över är då jakten. Tanken är att sambon tar ut lite av sin semester under jaktsäsongen och jagar med hunden. Sen tänkte vi att sambons pappa som jagar i samma lag (älg) ska kunna ha hunden i ytterligare några veckor för att hunden då ska få jaga så mycket som möjligt.

När den inte jagar har vi tänkt att det blir promenader, löpning, cykling, lite godissök och nån kurs på brukshundklubben. Jag vill testa viltspår men vet inte hur det går att göra regelbundet eftersom vi inte har nån egen mark. Nosework verkar också kul :)

Låter det här helt galet eller? Har i alla fall insett att vi ska ha hund snart men frågan är om det ska bli den här hunden?
 
Jag och sambon har ju länge gått i hundköpartankar men vi har insett att vi inte har tiden för en valp. Vi har varit inställda på någon typ av aktivare sällskapshund men har nu ramlat över en omplacering... En jakthund :angel: Nu är ju inte det i sig ett problem då sambon jagar, problemet är mer att vi har flera timmars bilresa till jaktmarkerna och nu bor i lägenhet. Vi har varit och hälsat på hunden och jag tror att den skulle passa bra här hemma hos oss men det jag klurar över är då jakten. Tanken är att sambon tar ut lite av sin semester under jaktsäsongen och jagar med hunden. Sen tänkte vi att sambons pappa som jagar i samma lag (älg) ska kunna ha hunden i ytterligare några veckor för att hunden då ska få jaga så mycket som möjligt.

När den inte jagar har vi tänkt att det blir promenader, löpning, cykling, lite godissök och nån kurs på brukshundklubben. Jag vill testa viltspår men vet inte hur det går att göra regelbundet eftersom vi inte har nån egen mark. Nosework verkar också kul :)

Låter det här helt galet eller? Har i alla fall insett att vi ska ha hund snart men frågan är om det ska bli den här hunden?
Jag håller med @AraSlei, det verkar ju inte vara bekymmer under jaktsäsongen, men den är kort.
En jakthund i stan lär behöva mer hjärngympa än godissök för att må bra, skulle jah säga. Iaf om den ska vara i toppform inför jaktsäsongen.
 
Vad är det för typ av jakthund och varför omplaceras den?
Har ni jaktmarker som passar hunden?
Hur ofta jagar din sambo och hur länge kan din sambos pappa ha hunden under jaktsäsong?
Det är en blandning mellan hälleforsare och östsibirisk laika, jaktmarkerna passar hundens sätt att jaga. Tanken är att sambon ska ta 1 vecka semester och då blir hans jakttid ca 2 veckor. Hur länge svärfar kan ha hunden har vi inte bestämt helt ännu men han är väldigt villig, har en hel del fritid och bor i princip på jaktmarkerna. Säsongen där uppe är inte lika lång som i vissa andra delar av landet (som jag förstått det) eftersom det kommer snö tidigt.

Hunden omplaceras pga. flytt och är bara ett drygt år gammal så hon har inte hunnit mer än att prova på jakten men det verkar lovande. Om två år är tanken att vi ska flytta mycket närmare jaktmarkerna, men jag ska plugga färdigt först :)
 
Jag håller med @AraSlei, det verkar ju inte vara bekymmer under jaktsäsongen, men den är kort.
En jakthund i stan lär behöva mer hjärngympa än godissök för att må bra, skulle jah säga. Iaf om den ska vara i toppform inför jaktsäsongen.

Det antar jag också att den behöver, det var mest exempel på det jag kommer på nu :)
 
Det antar jag också att den behöver, det var mest exempel på det jag kommer på nu :)
Med tanke på raserna så hade jag velat testa om den ens går att ha i lägenhet först, många av de laikor jag känner vill vara ute hela tiden eftersom de blir varma.
De funkar utmärkt att spåra med, så undersök om ni kan viltspåra någonstans i närheten innan köp, då kan ni iaf aktivera hunden:)
 
Med tanke på raserna så hade jag velat testa om den ens går att ha i lägenhet först, många av de laikor jag känner vill vara ute hela tiden eftersom de blir varma.
De funkar utmärkt att spåra med, så undersök om ni kan viltspåra någonstans i närheten innan köp, då kan ni iaf aktivera hunden:)

Den är ingen hundgårdshund utan bor med familjen och deras andra sällskapshundar i hus så jag ser inte att just lägenheten skulle vara ett problem.

Har ni tips om hur man kan gå till väga för att hitta nånstans att spåra?
 
Det är en blandning mellan hälleforsare och östsibirisk laika, jaktmarkerna passar hundens sätt att jaga. Tanken är att sambon ska ta 1 vecka semester och då blir hans jakttid ca 2 veckor. Hur länge svärfar kan ha hunden har vi inte bestämt helt ännu men han är väldigt villig, har en hel del fritid och bor i princip på jaktmarkerna. Säsongen där uppe är inte lika lång som i vissa andra delar av landet (som jag förstått det) eftersom det kommer snö tidigt.

Hunden omplaceras pga. flytt och är bara ett drygt år gammal så hon har inte hunnit mer än att prova på jakten men det verkar lovande. Om två år är tanken att vi ska flytta mycket närmare jaktmarkerna, men jag ska plugga färdigt först :)

Det är mycket jobb med att jaga in en unghund, så om din sambo vill vara med på det arbetet och inte vill att hunden ska präglas allt för mycket på svärfar i jakten, så hade jag rekommenderat längre ledighet åtminstone första säsongen :)
Räkna med att hunden kommer behöva jaga 1-2 dagar/vecka under säsongen för att utvecklas till en bra jakthund. Det är ofta ren mängdträning i början, men jag gissar att injagningen till viss del är påbörjad redan?
Kanske kan svärfar ha hunden helt under jaktsäsongerna tills ni flyttar dit? Kan ni komma in som hundförare på marker i er närhet?
 
Många bra svar här innan men tänk på att den sån hund kommer du antagligen inte kunna ha lös förutom vid jakt (hoppas jag)

Det ligger mycket träning bakom att få en jakthund lydig och det börjar man med tidigt. Valptiden är viktig även om den kanske är intensiv ;)
 
Den är ingen hundgårdshund utan bor med familjen och deras andra sällskapshundar i hus så jag ser inte att just lägenheten skulle vara ett problem.

Har ni tips om hur man kan gå till väga för att hitta nånstans att spåra?
Har ni någon skog eller liknande mark i närheten? Då är det bara att fråga markägaren om ni får lägga viltspår. Min erfarenhet är att markägaren sällan har något emot det. Personspår får man lägga utan att fråga förutsatt så klart att man får gå där (alltså inte någons trädgård eller så). :)
 
Har ni någon skog eller liknande mark i närheten? Då är det bara att fråga markägaren om ni får lägga viltspår. Min erfarenhet är att markägaren sällan har något emot det. Personspår får man lägga utan att fråga förutsatt så klart att man får gå där (alltså inte någons trädgård eller så). :)

Även blodspår får man numera lägga utan markägarens tillåtelse, det är det senaste jag har hört.
 
Tack för alla svar!

Men det känns inte som om vi är helt ute och cyklar ändå. Vi ska fundera lite mer på hur vi ska lösa jaktbiten på bästa sätt och fråga andra i våran närhet hur dom jagat in sina hundar. Om det stämmer att man får lägga blodspår utan markägarens tillstånd (källa på det?) skulle det ju underlätta lite. Hur funkar det att träna personspår med en jakthund? Finns det några nackdelar med det och kan det vara en bra typ helg-/kvällssyssla som man kan pyssla med i skogen bakom lägenheten?
 
Även blodspår får man numera lägga utan markägarens tillåtelse, det är det senaste jag har hört.

Är du säker på det?
Det har ju ändrats så man får lägga med blod från tamdjur utan att söka tillstånd från länsstyrelsen, som du behövde göra tidigare, men att tillståndet från markägaren slopats har jag inte hört något om.
 
Är du säker på det?
Det har ju ändrats så man får lägga med blod från tamdjur utan att söka tillstånd från länsstyrelsen, som du behövde göra tidigare, men att tillståndet från markägaren slopats har jag inte hört något om.

Nu blev jag osäker... men det sades av folk som är aktiva med viltspår så jag tänkte att det var en relativt säker källa. Får nog kolla upp det!
 
Även om ni kan ge hunden det den behöver - är det den typen av hund (/liv) ni VILL ha?

100 000-kronorsfrågan ;) Vi har som sagt funderat länge på hund och det har stått mellan aktivare sällskapshund eller jakthund. Eftersom vi bor som vi gör just nu så la vi jakthundsplanerna på hyllan. Men att vi ska ha en jakthund har vi varit säkra på länge men vi trodde att det skulle bli ett senare "problem". Så det är ju typiskt att man snubblar över en hund som känns riktigt bra, när man egentligen inte trott att det skulle bli jakthund förrän om något år :banghead:
 
Sen undrar jag lite över aktivering av jakthund i "stan" (vi bor ju inte supercentralt och har ganska bra med skog runt om) vs. aktivering av jakthund på landet? Vad är det som skiljer förutom kanske brist på mark att lägga blodspår på?

(Angående @lady_vip s inlägg tidigare i tråden) :)
 
Jag har absolut ingen koll på jakthundar, olika slags "jaktstilar" och vad jakthundar kräver i vardagen. Men jag har en hund med stark jaktinstinkt och det är rentutsagt skitjobbigt. Han kan inte vara lös och att träna inkallning känns som ett omöjlighetsprojekt eftersom hans vilja att spåra/spana/utforska/dra iväg efter vilt är såpass mycket starkare än hans vilja att leka/äta godis/vara till lags/få beröm/hålla koll på matte. Nästa gång vi köper hund kommer jag aktivt välja en ras med låg jaktinstinkt, eller i alla fall med en stor portion samarbetsvilja som väger upp för det, just eftersom vardagen blir så tråkig när hunden får lock i öronen så fort vi kommer utanför dörren. Hans livskvalitet hade liksom ökat med 8000% om han hade kunnat bralla runt utan långlina i skogen, men det går ju inte eftersom han inte har någon som helst "nödbroms" så fort linan åker av...

Och eftersom han är en självständig skogsmullehund ända ut i svansspetsen så tycker han trick-/lydnadsträning är ganska onödigt, och det är faktiskt inte speciellt roligt att gå kurser och lägga ner tid och pengar på att träna med en hund som inte är road av det. Fast jag säger förstås absolut inte att er potentiella hund är precis som min! Bara att jag hade själv stora visioner om att gå massor av roliga kurser innan vi skaffade hund, och tyckte det var så himla tråkigt när hunden inte tyckte det var lika kul som jag.

Nu har ju ni planer på att jaga med hunden och det gör ju inte vi, men jag tycker verkligen ni ska fundera över om det är just en jakthund ni vill ha under de där 50 veckorna när ni inte jagar. Vilka raser tittade ni på innan ni började fundera på den här omplaceringen? Vad hade ni för planer med den hunden? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Sambon är jägare och drömmer om att nästa hund ska vi ha är en jakthund. Nu har vi en goldentik som är underbar som en extra...
Svar
10
· Visningar
1 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp