Köpa körhäst - kommando och sele

Ninjakatten

Trådstartare
Om jag inte har riktig koll på termer och uttryck så beror det på att jag är ryttare, och körning har jag bara hållit på med utomlands... Så svenska termer har jag dålig koll på.

Till ämnet. Min sambo planerar att köpa häst om något år. Han söker körhästar i tyngre modell att använda till arbete i jordbruket och nöjeskörning, brukskörning och liknande. Han har kört i hela sitt liv, så vana har han, men problemet är att han enbart kört i sitt hemland och därför är van vid kommandon och seldon därifrån. Han har inte haft möjligheten att prova på "svensk körning". Så stor skillnad tror jag inte att det är egentligen när det gäller gas, broms och svänga. Han är ändå nervös och är fundersam om någon kommer vilja sälja häst till honom om han inte riktigt har koll på våra typer av selar vid provkörning.

Min fråga till er körfolk är hur ni tänker när ni säljer häst? Borde karln ta några körlektioner i Sverige för att vara up to date (vilket inte är en dålig idé oavsett) eller har han chans att hitta sina hästkompisar ändå? Hur höga krav har man på köpare om man säljer häst till brukskörning, förutom det vanliga (kunskap osv)?
 
Det är inte så konstigt att inte ha koll på selar. Har man t.ex. bara kört med loksele hela livet kan man bli väldigt förbryllad när man ska pussla ihop en bröstsele första gången. Det är ju bara att säga vid provkörningen att man inte använt en sån sele innan. Ingen stor grej.

Gällande kommandon är det ju bara att fråga vilka kommandon man lärt in på hästen. Det finns väl egentligen inga universalkommandon.

Jag tror alltså inte det finns anledning att oroa sig. Man pratar ju..han kan berätta att han är van vid körning utomlands och de begreppen.
Jag har en kompis som provred en häst i westernsadel. Hon har aldrig rört en westernsadel så hade ju ingen aning om hur man sadlar osv. Det spelade ju ingen roll (hästen var engelskt riden men hade westernsadel av någon anledning).
 
Det är inte så konstigt att inte ha koll på selar. Har man t.ex. bara kört med loksele hela livet kan man bli väldigt förbryllad när man ska pussla ihop en bröstsele första gången. Det är ju bara att säga vid provkörningen att man inte använt en sån sele innan. Ingen stor grej.

Gällande kommandon är det ju bara att fråga vilka kommandon man lärt in på hästen. Det finns väl egentligen inga universalkommandon.

Jag tror alltså inte det finns anledning att oroa sig. Man pratar ju..han kan berätta att han är van vid körning utomlands och de begreppen.
Jag har en kompis som provred en häst i westernsadel. Hon har aldrig rört en westernsadel så hade ju ingen aning om hur man sadlar osv. Det spelade ju ingen roll (hästen var engelskt riden men hade westernsadel av någon anledning).

Jag tycker nog att det borde gå att köra en svensk häst ändå, det borde rimligtvis inte vara så stor skillnad. Jag har ju läst även många trådar om provridning och det verkar vara helt okej att inte ha stenkoll på en ny häst på ett nytt ställe, och de flesta är mer intresserade av kemin mellan människa och häst och att man har kunskapen om hästen som djur.
Jag tänkte att sambon skulle få lite självförtroende om det är några körfolk som säger att det är nemas problemas. :D
 
Jag hoppas verkligen att kuskar (som säljer körhästar) är så pass ödmjuka att de förstår att man har olika kommandon i olika länder, och att man inte kan ha koll på all utrustning som finns om man bara är van vid en speciell sort. Det gör en ju inte till sämre hästmänniska eller kusk för det!
Men för att lugna hans oro, finns det ingen kusk i närheten han kan få köra lite hos? Få koll på svenska kommandon och selar innan han åker ut och tittar på hästar?
 
Jag hoppas verkligen att kuskar (som säljer körhästar) är så pass ödmjuka att de förstår att man har olika kommandon i olika länder, och att man inte kan ha koll på all utrustning som finns om man bara är van vid en speciell sort. Det gör en ju inte till sämre hästmänniska eller kusk för det!
Men för att lugna hans oro, finns det ingen kusk i närheten han kan få köra lite hos? Få koll på svenska kommandon och selar innan han åker ut och tittar på hästar?

Det borde det finnas, det hade ju ändå varit roligt liksom att ha den grunden. Om inte annat för rent nöjes skull. Vi ska flytta och får checka av läget på det nya stället. Det är kanske en konstig fråga jag ställer, men jag tänker som inom "rytteri" att man som säljare blir lite konfunderad om köparen inte vet hur man sadlar liksom. Jag är ju själv rätt så dålig på selar och sådant, så jag vet inte riktigt hur olika de kan vara.

Kanske några körlektioner i julklapp! :idea: :bump:
 
Jag har kört mycket men aldrig med något annat än loksele. Har ingen aning om hur man selar med något annat. Jo ponnybrösta men det ser man ju hur den ska sitta. Har bara kört med svanskappa och aldrig haft på en baksele.
Och angående språk. I vissa delar av Sverige ssssar man för trav. I andra smackar man. Så det är nog bara att fråga vad hästen är van vid. Och om hästen är inkörd med skygglappar kan det vara bra veta.
Så fråga på bara. Det är nog rätt så vanligt att man inte har koll på alla stilar.
 
Var på en provkörning en gång där säljaren satte bröstan upp och ner. (den delen som skall sitta över mankammen hade han över bringan och själva brösta-delen satt över mankammen).

Så det handlar om att vara ärlig mot säljaren och säga som det är. Var uppmärksam på hur säljaren kör/selar på/anspänner när hästen visas. Som flera sagt, det gäller att se hur hästen är tränad och det skiljer från säljare till säljare.
 
Men gud vad gulliga ni är! Vad glad jag blir när ni erbjuder er så! :o Tyvärr är vi ju inte nära er alls, kommer susa ner till Hässleholm i höst. Jag vet att det finns körfolk i de trakterna så det blir nog inte svårt att hitta någon, bara man lär känna folk! (För sakens skull så är detta ingen annons :angel:)

Jag passar på att kapa min egen tråd - har man broms på vagnarna i Sverige? De jag har kört utomlands har för det mesta broms för att lätta upp för hästarna i backarna. Nu är det ju äldre typ av jordbruksvagnar för lastning av ved och annat tungt, så det är väl lite annorlunda än lättare vagnar för sportkörning osv.
 
Men gud vad gulliga ni är! Vad glad jag blir när ni erbjuder er så! :o Tyvärr är vi ju inte nära er alls, kommer susa ner till Hässleholm i höst. Jag vet att det finns körfolk i de trakterna så det blir nog inte svårt att hitta någon, bara man lär känna folk! (För sakens skull så är detta ingen annons :angel:)

Jag passar på att kapa min egen tråd - har man broms på vagnarna i Sverige? De jag har kört utomlands har för det mesta broms för att lätta upp för hästarna i backarna. Nu är det ju äldre typ av jordbruksvagnar för lastning av ved och annat tungt, så det är väl lite annorlunda än lättare vagnar för sportkörning osv.

Finns både med och utan broms, vi har broms på fyrhjulsvagnen och inte på rockarden. :)
Men finns rockard med broms också. :)
 

Liknande trådar

Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 544
Senast: Jate Volim
·
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 293
Senast: Goat lover
·
Körning Har aldrig ens kört en häst innan och har således ingen koll alls på selar o märken osv. Men nu går unghästen (connemaravalack strax...
2
Svar
22
· Visningar
2 218
A
Körning Nu kommer det en lång tråd som jag hoppats att åtminstone nån orkar plöja igenom och kanske också ge ett gott råd. Till saken är att...
Svar
6
· Visningar
916
Senast: Vimsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp