Köpa/rädda ridskolehäst (HJÄLP)

Den filmen skulle jag skicka omedelbums till närmsta djurskyddsinspektör! Det där är inte okej någonstans! :mad:

Tyvärr var det på snapchat. Tror heller inte att en djurskyddsinspektör skulle upptäcka de här dåliga uppförandet av varken han eller personalen. Då dom självklart inte skulle behandla honom dåligt när en sån är i närheten.

Vart tycker ni gränsen går mellan ett ouppfostrat beteende från hästens sida och något som visar att den kanske inte trivs? Tänker om jag överreagerar när han sparkar med frambenen (relativt högt) när folk borstar men enligt ridlärarna ska man bara vara bestämd/läxa upp honom så slutar han. Tror inte detta är en bra lösning på sikt då han inte slutat efter flera år.

Personligen tror jag inte på att slå hästar. Och tänker att det kan inte vara bra att lära ut sånt på en ridskola. Även om ett litet barn kanske inte kan få så mycket kraft när dom enligt läraren ska "slå så hårt dom kan med spöet" så undrar jag vad de sänder för signaler? och om de inte borde vara bättre att ta in en ny ponny som kanske inte är lika less på ridskolelivet.

Tycker de vore bättre om ridskolan var en trevlig plats att lära sig med duktiga och välutbildade hästar. Även om det fanns några regler eller tester eller nått (kanske en obligatorisk regelbunden vetrinärbesiktning) för ridskolehästar så sånt här undviks.
 
Tyvärr var det på snapchat. Tror heller inte att en djurskyddsinspektör skulle upptäcka de här dåliga uppförandet av varken han eller personalen. Då dom självklart inte skulle behandla honom dåligt när en sån är i närheten.

Vart tycker ni gränsen går mellan ett ouppfostrat beteende från hästens sida och något som visar att den kanske inte trivs? Tänker om jag överreagerar när han sparkar med frambenen (relativt högt) när folk borstar men enligt ridlärarna ska man bara vara bestämd/läxa upp honom så slutar han. Tror inte detta är en bra lösning på sikt då han inte slutat efter flera år.

Personligen tror jag inte på att slå hästar. Och tänker att det kan inte vara bra att lära ut sånt på en ridskola. Även om ett litet barn kanske inte kan få så mycket kraft när dom enligt läraren ska "slå så hårt dom kan med spöet" så undrar jag vad de sänder för signaler? och om de inte borde vara bättre att ta in en ny ponny som kanske inte är lika less på ridskolelivet.

Tycker de vore bättre om ridskolan var en trevlig plats att lära sig med duktiga och välutbildade hästar. Även om det fanns några regler eller tester eller nått (kanske en obligatorisk regelbunden vetrinärbesiktning) för ridskolehästar så sånt här undviks.
Självklart är det fel att slå hästar. Lika fel som att slå andra djur eller barn. Ingen blir bättre av fysisk bestraffning. Det ens ridlärare säger sitter ofta djupt i en så det är enormt viktigt att tänka sig för som instruktör. Att något fungerar när eleven är ett litet barn innebär inte att det är okej att lära ut det för barnet växer och en dag är det eleven gör inte lika harmlöst längre. Precis som man inte uppmuntrar en hundvalp att bita i ens händer så lär man inte ett barn att slå så hårt hen kan. Lär man in rätt från början så blir allt så mycket roligare för alla parter och eleven slipper känna sig dum och elak den dagen hen har styrka nog att faktiskt skada. Eleven slipper också lära om från alla dumheter hen kom undan med/blev lärd för att hen var liten. Ridskolan finns ju till för att lära ut och att de då lär ut rätt är A och O.

Ridskolan ska vara en trevlig plats för alla oavsett om man är häst eller människa. Allt annat ger en dålig ridskola. Ridsportsförbundet har viss tillsynsplikt men under de åren jag jobbade på ridskola var de aldrig intresserade av att titta på hästarna eller deras utbildning tyvärr utan enbart på lokaler, dess utformning och att utbildad ansvarig fanns. Jag håller helt med dig om att en enklare form av besiktning skulle vara bra men det är svårt när många ridskolor går på knäna ekonomiskt redan. Det som behövs enligt mig är att kommunerna tar ett större ekonomiskt ansvar för ridskolor. Att pengar pumpas in där lika självklart som till många andra idrotter. Med tillräckligt med pengar kan både hästar, personal och elever få en bättre ridskola. Jag ursäktar absolut inte dålig hästhållning med brist på pengar men det kan vara en förklaring till varför hästar som uppenbarligen vantrivs inte byts ut. Det krävs lång framförhållning och goda kunskaper, inte bara hästkunskap utan också i ekonomi för att få en ridskola att gå ihop. På den ridskolan jag jobbade på räknades det så att en häst skrevs av på fem år. Efter fem år var hästen alltså "klar" på ridskolan och skulle bytas ut. Nu stannade inte alla hästar i fem år. Vissa byttes ut mycket tidigare för att de inte trivdes medans andra älskade sitt jobb och stannade längre men eftersom vi hade det tänket så fanns också pengarna undanlagda när en häst började vantrivas.
 
Självklart är det fel att slå hästar. Lika fel som att slå andra djur eller barn. Ingen blir bättre av fysisk bestraffning. Det ens ridlärare säger sitter ofta djupt i en så det är enormt viktigt att tänka sig för som instruktör. Att något fungerar när eleven är ett litet barn innebär inte att det är okej att lära ut det för barnet växer och en dag är det eleven gör inte lika harmlöst längre. Precis som man inte uppmuntrar en hundvalp att bita i ens händer så lär man inte ett barn att slå så hårt hen kan. Lär man in rätt från början så blir allt så mycket roligare för alla parter och eleven slipper känna sig dum och elak den dagen hen har styrka nog att faktiskt skada. Eleven slipper också lära om från alla dumheter hen kom undan med/blev lärd för att hen var liten. Ridskolan finns ju till för att lära ut och att de då lär ut rätt är A och O.

Ridskolan ska vara en trevlig plats för alla oavsett om man är häst eller människa. Allt annat ger en dålig ridskola. Ridsportsförbundet har viss tillsynsplikt men under de åren jag jobbade på ridskola var de aldrig intresserade av att titta på hästarna eller deras utbildning tyvärr utan enbart på lokaler, dess utformning och att utbildad ansvarig fanns. Jag håller helt med dig om att en enklare form av besiktning skulle vara bra men det är svårt när många ridskolor går på knäna ekonomiskt redan. Det som behövs enligt mig är att kommunerna tar ett större ekonomiskt ansvar för ridskolor. Att pengar pumpas in där lika självklart som till många andra idrotter. Med tillräckligt med pengar kan både hästar, personal och elever få en bättre ridskola. Jag ursäktar absolut inte dålig hästhållning med brist på pengar men det kan vara en förklaring till varför hästar som uppenbarligen vantrivs inte byts ut. Det krävs lång framförhållning och goda kunskaper, inte bara hästkunskap utan också i ekonomi för att få en ridskola att gå ihop. På den ridskolan jag jobbade på räknades det så att en häst skrevs av på fem år. Efter fem år var hästen alltså "klar" på ridskolan och skulle bytas ut. Nu stannade inte alla hästar i fem år. Vissa byttes ut mycket tidigare för att de inte trivdes medans andra älskade sitt jobb och stannade längre men eftersom vi hade det tänket så fanns också pengarna undanlagda när en häst började vantrivas.

Tycker det är väldigt synd att vår kommun (som så många andra) inte tar de ansvar de borde för sin anläggning. De lägger hellre pengar på de andra sporterna. Tror jag ska fråga ridskolan hur de tänkt för när han ska gå i pension osv. Vet också att det kanske inte är jätte ekonomiskt för mig med en häst just nu då jag pluggar och lever på csn. Men samtidigt är jag beredd att göra allt jag kan för att få de här att funka när dom väl släpper honom. Har sparat pengar säker 5 år för när den dagen kommer samt att man alltid kan ta något extra jobb när man inte går i skolan.

Ridläraren som dom hade där innan var superbra och hon såg även att han är less på livet. Men tyvärr bytte hon jobb och nu är det ingen kvar som verkar bry sig. :(
 
Få hästar blir ens 25år vilket får mig att tvivla på hela din story?
Min blev 31 år gammal
Lyran 4.jpg
 
Hej det är så att jag rider en ridskoleponny oftast två dagar i veckan, och tar hand om honom ca 5 dagar i veckan. Ponnyn ifråga är en av dom snällaste hästen på hela ridskolan. Men både jag och några fler (bland annat min ridlärare) tror att han börjar tröttna på ridskolelivet. Han kom till ridskolan när han var 5/6 år och nu i år är han 18 år. Nu det senaste året har han blivit mycket värre än vanligt att hantera i boxen, han sparkar högt med frambenen och det är OFTA han inte ens går att fånga, att försöka fånga honom i en hage är typ bara att glömma. Han är dock (tyvärr) så snäll att rida att han kommer få stanna tills han blir förgammal. Ridskolan jag rider på låter inte sina hästar gå i pension förens dom är 25 år om dom inte blir sjuka/skadade innan dess. Ponnyn går vissa dagar 4 lektioner per dag, på vintern får han massor med päls som förra året inte klipptes bort förens det var vår (trots att han bara går i isolerat ridhus under senhöst-vår och ca 5 timmars utevistelse) och ibland får han inte ens en vilodag i veckan. Jag tycker han förtjänar så mycket bättre därför skulle jag älska att få köpa denna ponny och hjälpa honom att få tillbaka livsgnistan!

Vad skulle ni göra i min situation?
(Om tråden är lagd på fel ställe så får gärna moderatorn flytta den)
Så himla tråkigt att många ridskolor verkar hålla kvar hästen som uppenbart inte trivs särskilt bra med riskolelivet. Fråga om du får köpa hästen helt enkelt.
 
Påminner om min gamla ridskola. "Tyglarna i en hand och slå så hårt du kan!" Samt ridlärare som kastade sand på "lata" hästar. Det såg väldigt illa ut när obalanserade ryttare studsade omkring med tyglarna i en hand och gav ponnyerna stryk. En teorilektion gick till att lära sig hur man slår hästarna när de inte beter sig önskvärt och när man var rädd för en häst kom någon av stalltjejerna och spöade upp hästen helt oprovocerat. Hemskt. Det tog ett tag att jobba bort när man fick egen häst som inte accepterade den behandlingen.

Jag tror också på en anmälan, om möjligt där man visar filmen. Funkar det inte kanske det finns någon som ansvarar för säkerheten som kan göra något. Att hästen sparkar på elever (dessutom nybörjare) är ju fruktansvärt och inte acceptabelt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp