Köpa symaskin-tips?

B

Britta68

Vet inte om det är åldern (just fyllt 40 :angel:) eller vad det är men det riktigt kliar i fingrarna på mig att få sy nåt! Jag sydde en del förr men med barn och hästar osv har det inte blivit av de senaste 10-15 åren :smirk:. Men nu är jag på gång :bump:!

Finns det några sykunniga här som kan tipsa om vad man skall tänka på då man köper symaskin, utvecklingen verkar ju ha varit enorm sedan jag sist var igång, det finns datorstyrning och allt möjligt.....jag är beredd att satsa en hel del pengar på en ordentlig maskin, kommer att sy litet smått till mig själv + endel reparationer av kläder då förstås.

Tack på förhand för tips!
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Ett tips är väl att man ska passa sig för billiga japanska modeller. Husqvarna har ju alltid varit en bra maskin. Själv har jag bara en singer trampemaskin...

åke som inte kan sy...
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Husqarna är ett säkert märke med bra motor. Det finns ibland billigare husquarna modeller om man kollar anonsbladen. jag funderar på att skaffa en egen symaskin istället för att jämt låna mammas och då blir det definitivt en husqarna. huskvarna har allt från enkla till riktigt avancerade där man kan lägga in egna bilder från datorn och brodera på symaskinen.
Om det beror på åldern vet jag inte jag har sytt kläder i sådär en 10 års tid för ett år sedan började jag sy gardiner och jag har en bit kvar innan jag är 40 min son har inte börjat skolan än och han kommer hinna gå ut innan jag blir 40. Att sy är heltenkelt kul.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa symaskin-tips?

Köp inte en dyr avancerad maskin, om du inte använder den mycket. Köpte en gång en dyr Bernina, med ett 20-tal olika mönstersätt, som jag aldrig använde. Sålde den och köpte en Husqvarna Combina, med enbart raksöm, zigzack och för knapphål. Det räcker långt. Combinan är snart 35 år, servad en gång och går ännu som en klocka. Idag är ju symaskinerna jättebilliga. Har sett för ett par tre hundralappar.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

sedan är det ju så att ju färre finesser det finns destu mindre kan gå sönder. Jag tänker klart satsa på en enkel maskin. Även fast jag haft tillgång till många avancerade funktioner så har jag inte använt dessa. Brodyr skulle jag inte satsa på men funktioner att sy många olika typer av sömmar kan ju underlätta mycket. Jag tänker på de typiska industrisömmarna däär man sicksackar och syr ihop samtidigt eller kan fålla så det knappt syns var sömmen sitter.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Nåt mer avancerat än en trampmaskin hade jag nog tänkt mig :).
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Husqarna är ett säkert märke med bra motor. Det finns ibland billigare husquarna modeller om man kollar anonsbladen. jag funderar på att skaffa en egen symaskin istället för att jämt låna mammas och då blir det definitivt en husqarna. huskvarna har allt från enkla till riktigt avancerade där man kan lägga in egna bilder från datorn och brodera på symaskinen.
Om det beror på åldern vet jag inte jag har sytt kläder i sådär en 10 års tid för ett år sedan började jag sy gardiner och jag har en bit kvar innan jag är 40 min son har inte börjat skolan än och han kommer hinna gå ut innan jag blir 40. Att sy är heltenkelt kul.

Ja det är kul men det kräver en bra plats att sitta på, dvs ett arbetsbord. Trist om man skall hålla till på köksbordet och jämt plocka undan allting! Nu har jag en hörna där jag skulle kunna hålla till.

Brodera vet jag inte om jag börjar med, men jag vill ha en ganska stor och stadig maskin, för det kan ju hända att man hamnar att reparera nåt hästtäcke :angel:. Dvs nåt smått och plastigt, billigt går bort.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Idag är ju symaskinerna jättebilliga. Har sett för ett par tre hundralappar.

Men är inte dom allra billigaste ganska plastiga och litet "leksaks"? Jag vill ha en ordentlig maskin om jag en gång satsar, tänkte ha den till pensionen eller nåt ;).
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

sedan är det ju så att ju färre finesser det finns destu mindre kan gå sönder. Jag tänker klart satsa på en enkel maskin. Även fast jag haft tillgång till många avancerade funktioner så har jag inte använt dessa. Brodyr skulle jag inte satsa på men funktioner att sy många olika typer av sömmar kan ju underlätta mycket. Jag tänker på de typiska industrisömmarna däär man sicksackar och syr ihop samtidigt eller kan fålla så det knappt syns var sömmen sitter.

Jepp det får gärna finnas olika sömmar, men brodyr känns inte som första prioritet.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Vill du ha en mordern maskin, med bekvämlighetsfunktioner som samtidigt klarar av ett hästtäcke så rekomenderar jag en Pfaff.

Inte så många av maskinerna på marknaden idag som klarar att sy tjockt tyvärr men det gör de flesta av Pfaffs modeller.

Själv ville jag inte lägga så mycket pengar på en maskin men jag hade kravet att jag skulle kunna sy i det mesta. Av den anledningen så blev det en gammal Singer. Men skulle jag köpa en ny maskin så skulle det absolut bli en Pfaff.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Håller med! Det är de bästa maskinerna med rejäla motorer som orkar det mesta!

Huskvarna är väl inte riktigt som de var när de var gröna, vita och bruna...

Janome ska tydligen också vara riktigt bra enligt min mamma, men jag har ingen insikt i det själv och vilken prisklass det rör sig om.

Köp en maskin med övermatning. Vi har haft Pfaff sen slutet av 80-talet eftersom att vi säljer sådana. Även reparerar och det är sälan/aldrig en Paffmaskin kommer in på rep, det är rengöring/service bara. Resten av reprummet är överfyllt av de andra märkerna. Vi lyckas heller aldrig få tag på beggade Pfaffa att sälja (vi säljer även beggat) De sitter hårt på sina Pfaffmaskiner. Jag måste dock säga att man måste kolla upp modellen noga, jag har för mig att det idag kan variera lite mellan modellerna. Vissa har ju till och med fått rattar istället för de klassiska knapparna.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Köp en maskin med övermatning. Vi har haft Pfaff sen slutet av 80-talet eftersom att vi säljer sådana. Även reparerar och det är sälan/aldrig en Paffmaskin kommer in på rep, det är rengöring/service bara. Resten av reprummet är överfyllt av de andra märkerna. Vi lyckas heller aldrig få tag på beggade Pfaffa att sälja (vi säljer även beggat) De sitter hårt på sina Pfaffmaskiner. Jag måste dock säga att man måste kolla upp modellen noga, jag har för mig att det idag kan variera lite mellan modellerna. Vissa har ju till och med fått rattar istället för de klassiska knapparna.

Det låter ju som en bra maskin.

Nån som har koll på vilka modeller man borde satsa på?
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag har en äldre Husqvarna maskin. Vet tyvärr inte vad det är för modell. Den är tung som satan i alla fall. Den har jag nog haft i 20 år och sytt massor med bra saker med genom åren. //bonny.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag har en äldre Husqvarna maskin. Vet tyvärr inte vad det är för modell. Den är tung som satan i alla fall. Den har jag nog haft i 20 år och sytt massor med bra saker med genom åren. //bonny.

De gamla maskinerna verkar vara guld värda! Min mamma hade en Singer som nog hängde med en 30-40 år, den var enkel, stadig och funkade till det mesta.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Japp de gamla maskinerna är bland de bästa! Det är för att de inte har plast i motorern. De går att justrera och reparera, inget som går sönder, möjligtvis att något blir snett och det fixar man med att skruva.

Men de är inte så roliga att sy med :crazy: Jag har suttit med en sådan på jobbet och jag höll allvarligt på att dö. Då längtade jag efter min egen maskin :D Den är ju... Snart 15 år gammal tror jag så den modellen finns inte kvar något mer. Men det var då den billigaste med övermatning.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag har en Toyota 2600, den har alla standardsömmar, syr snygga knapphål och har overlock. Den är 10 år, välanvänd och går som en klocka. Kan rekommenderas.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag vet vad min nästa symaskin ska bli.
En Janome Easy Jeans. Tillräckligt många sömmar för att räcka för mina behov, enstegs knapphål och stark så man kan sy båtkapell på den.

Just nu sitter jag med en Husqvarna automatic. En gammal grön sak från slutet av 60talet.
 
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag vet vad min nästa symaskin ska bli.
En Janome Easy Jeans. Tillräckligt många sömmar för att räcka för mina behov, enstegs knapphål och stark så man kan sy båtkapell på den.

.

Den verkar ju bra. Nån annan som har erfarenhet av dessa?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa symaskin-tips?

Jag har en Toyota 2600, den har alla standardsömmar, syr snygga knapphål och har overlock. Den är 10 år, välanvänd och går som en klocka. Kan rekommenderas.

Hur funkar den med grövre tyg typ jeans och hästtäcken...?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 361
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 014
Senast: Korven
·
Hemmet Jag syr lite grann då och då, inget avancerat men lite schabrak, kläder mm. Jag har en gammal husqvarna som jag lånat av farsan men...
Svar
5
· Visningar
1 272
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp