Köpa unghäst, arabiskt fullblod

Frostfaxi

Trådstartare
Har ridit i hela mitt liv och fastnade för araben när jag var på turridning utomlands. Har hittat en 4 åring som är grundtiden, riden i alla gångarter men behöver utbildning.

Känns de svårt att börja med en unghäst? Tänkte ta hjälp av duktig tränare. Eller ska man köpa en färdig?

Hästen är annars min drömhäst. Rätt storlek, kön färg Bra stam.

Vilket pris är rimligt för en 4 årigt sto med show stam? Hästen håller även till utställning dock inte utställd.

Vill hålla på med distans i framtiden hur vet man hästen är lämpad till de? Är "show" araber mångsidiga ?
 
Beror på hur seriös du är med distans? På hobbynivå ska ju alla friska hästar kunna gå distans, ska man upp i eliten o vinna ska man nog tänka mer på distansstam. @kimmis87 och @Cornelia t ex kanske kan säga mer om distansstammar :)

Om du klarar av en unghäst eller inte kan ingen annan råda dig om egentligen, du vet ju bäst själv hur du ligger till kunskapsmässigt.

PS roligt att du har fastnat för araben - underbara hästar :love::love:
 
Beror på hur seriös du är med distans? På hobbynivå ska ju alla friska hästar kunna gå distans, ska man upp i eliten o vinna ska man nog tänka mer på distansstam. @kimmis87 och @Cornelia t ex kanske kan säga mer om distansstammar :)

Om du klarar av en unghäst eller inte kan ingen annan råda dig om egentligen, du vet ju bäst själv hur du ligger till kunskapsmässigt.

PS roligt att du har fastnat för araben - underbara hästar :love::love:


Enbart på hobby nivå! Ev utveckla mig lite i dressyr med men är ingen tävlingsmänniska direkt utan mer en skogsmulle!
 
Har ridit i hela mitt liv och fastnade för araben när jag var på turridning utomlands. Har hittat en 4 åring som är grundtiden, riden i alla gångarter men behöver utbildning.

Känns de svårt att börja med en unghäst? Tänkte ta hjälp av duktig tränare. Eller ska man köpa en färdig?

Hästen är annars min drömhäst. Rätt storlek, kön färg Bra stam.

Vilket pris är rimligt för en 4 årigt sto med show stam? Hästen håller även till utställning dock inte utställd.

Vill hålla på med distans i framtiden hur vet man hästen är lämpad till de? Är "show" araber mångsidiga ?

Att svara på om showaraber är mångsidiga är som att svara på hur långt är ett snöre...
Det finns showhästar som är väldigt ridbara, hållbara och mångsidiga. Och det finns showhästar som jag aldrig skulle lägga en sadel på ens.

Pris på en häst med showstam kan vara från 10 000 upp till ja.... Flera miljoner egentligen.

Vill du ha någon att prata med om individen så skicka ett PM så hjälper jag dig gärna!

Det är väldigt blandad kvalité på araberna tyvärr. Det finns riktiga bottenskrap och det finns helt underbart fantastiska hästar. Tyvärr är det lite så att man måste veta vad man letar efter för att hitta något riktigt bra. Och helst även veta vart man ska leta. Men jag hjälper dig gärna om du vill det!
 
Att svara på om showaraber är mångsidiga är som att svara på hur långt är ett snöre...
Det finns showhästar som är väldigt ridbara, hållbara och mångsidiga. Och det finns showhästar som jag aldrig skulle lägga en sadel på ens.

Pris på en häst med showstam kan vara från 10 000 upp till ja.... Flera miljoner egentligen.

Vill du ha någon att prata med om individen så skicka ett PM så hjälper jag dig gärna!

Det är väldigt blandad kvalité på araberna tyvärr. Det finns riktiga bottenskrap och det finns helt underbart fantastiska hästar. Tyvärr är det lite så att man måste veta vad man letar efter för att hitta något riktigt bra. Och helst även veta vart man ska leta. Men jag hjälper dig gärna om du vill det!
Kan ej skicka pm till dig,
 
Grattis
Vi köpte en 2-åring den är tillriden men utbildas. Snart dax att träna dottern oxå. Vår häst är underbar aldrig dum, men en annan kan vara "omöjlig" prova om du känner dig mogen. Lycka till
Pris 10 000 och uppåt
 
Grattis
Vi köpte en 2-åring den är tillriden men utbildas. Snart dax att träna dottern oxå. Vår häst är underbar aldrig dum, men en annan kan vara "omöjlig" prova om du känner dig mogen. Lycka till
Pris 10 000 och uppåt
Har du köpt en inriden 2-årig arab? Jag håller på med galopp. Där rids hästarna in tidigt (1,5 år) och tävlar som 2-åringar (om de är mogna för det). Dock aldrig araber. De får inte tävla förrän de är tre. Så att en "ridhäst-arab" är inriden vid två års ålder låter väldigt tidigt.

Jag skulle aldrig rekommendera någon som inte är mycket erfaren att köpa en 2-åring som ridhäst, oavsett ras.
 
Har du köpt en inriden 2-årig arab? Jag håller på med galopp. Där rids hästarna in tidigt (1,5 år) och tävlar som 2-åringar (om de är mogna för det). Dock aldrig araber. De får inte tävla förrän de är tre. Så att en "ridhäst-arab" är inriden vid två års ålder låter väldigt tidigt.

Jag skulle aldrig rekommendera någon som inte är mycket erfaren att köpa en 2-åring som ridhäst, oavsett ras.
 
Har du köpt en inriden 2-årig arab? Jag håller på med galopp. Där rids hästarna in tidigt (1,5 år) och tävlar som 2-åringar (om de är mogna för det). Dock aldrig araber. De får inte tävla förrän de är tre. Så att en "ridhäst-arab" är inriden vid två års ålder låter väldigt tidigt.

Jag skulle aldrig rekommendera någon som inte är mycket erfaren att köpa en 2-åring som ridhäst, oavsett ras.
 
Jag är van, och har bra nätverk runt mig. Har lärt oss mycket och min dotter och han är underbara växer ihop. Hon har tom sovit i boxen, han la sig försiktigt bredvid henne när hon somnat. Före där vaktade han.
Men nej det är inte lämpligt att köpa en ung arab hingst dåligt hanterad och går på bakbenen ett halvår. Men han har ALDRIG gjort något dumt mot oss. Jag trodde inte det skulle gå så bra som det gjort varnat dottern det är en unghäst var beredd det kommer.....men nej INGENTING. Folk runt oss blir chockade. Så trevlig och snäll häst. Och såååå ung.
 
Roligt om du fastnat för araben, väldigt lättlärd ras och ofta väldigt snäll och samarbetsvillig, känsliga hästar och du behöver ofta bara använda små signaler.
Mitt råd är att åka och tittapå hästen ifråga, provrid, hantera och känn efter hur det känns.
Blir det köp av så ta hjälp av tränare eller unghästutbildare om det behövs om du är osäker.
Araben är ofta en mångsidig allroundhäst som kan användas till mycket!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 661
Senast: Sporthorse
·
Islandshäst Hejsan, Asså jag håller på att leta efter en ny tävling/träningshäst och vi har varit runt och kollat på några stycken, men jag blir...
2
Svar
24
· Visningar
5 382
Avel Jag har suttit och funderat en hel del på vad för framtida avelssto jag skulle vilja ha om några år. Jag skulle helst vilja ha en...
Svar
15
· Visningar
1 257
Senast: Cinora
·
E
Islandshäst Jag är en tjej som har över 30 års erfarenhet av egna hästar och tävling i hopp. Ridit ponny på elit nivå och häst på nationella...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp