köparen har skrivit under avtal men ej betalt handpenning

fmjk

Trådstartare
För 4 v så kontaktade köparen mig första gången, avtal skickades kort därpå till hen. Via tel så informerades köparen om att hästen enbart går att tinga mot handpenning.
Köparen kontaktade mig när avtalet kom, hen skulle skicka mitt ex tillbaka och betala handpenningen.
Dagarna gick... Hen hade tappat bort bankdosan. Hen skulle på banken, nämen de gick visst inte och sätta in kontanter på banken. Hen meddela då att hen skickat via post pengar, i samma brev som avtalet, en vecka gick, inge brev kom, jag åter kontaktade Hen. Nä men nu hade visst hens ex stulit brevet och pengarna....

I alla fall så ville köparen ha ett nytt ex av avtalet. Visst blåsta jag skickade igen avtal, jo visst nu har avtalet kommit tillbaka underskrivet och allt i sin ordning... Men handpenning saknas fortfarande. Alltså vi båda har skrivit under avtalet, men jag har inte fått handpenning trots påtryckning. Kan jag i detta läge backa ut affären? För de är väl avtalsbrott köparen begår, när hen inte betalt in handpenning?
 
Står det i avtalet när handpenningen ska vara betald? Har det datumet passerat? Då är ju det ni avtalat inte längre giltigt, eftersom köparen inte fullföljt sina åtaganden.

Meddela att avtalet härmed är hävt (noga med dagens datum) då handpenning inte erlagts enligt kontrakt.
 
Står det i avtalet när handpenningen ska vara betald? Har det datumet passerat? Då är ju det ni avtalat inte längre giltigt, eftersom köparen inte fullföljt sina åtaganden.

Meddela att avtalet härmed är hävt (noga med dagens datum) då handpenning inte erlagts enligt kontrakt.
Det står inte i avtalet om datum för handpenning utan de är meddelat per telefon, och via mail då, där köparen via mail skriver att den är på väg. x antal ggr. ex "sätter in i kväll" var tydlig på telefon innan avtalet skrevs att handpenning ska vara lagd för att kunna tinga hästen. står endast om slutbetalning i avtalt
 
Då måste du komplettera med ett sista datum. Varför har ni inte avtalat om det i kontraktet? Känns ju väldigt märkligt.
De blev helt enkelt en dunder miss från min sida när jag skickade avtalet igen, skrev ang handpenning men glömde skriva datum för det. endast då datum när hästen till sin fulla ska vara betald
 
Ja, då är det ju bara att komplettera med detta. Gör det via mail och hänvisa till er tidigare, muntliga överenskommelse.

"I enlighet med vår muntliga överenskommelse på telefon xx-xx-xx begär jag härmed handpenning med sista betalningdatum xx-xx-xx. Finns inte handpenning tillgänglig på konto 777-999-888 detta datum hävs avtalet om köp i samtliga delar"

Eller något i den stilen.
 
Ja, då är det ju bara att komplettera med detta. Gör det via mail och hänvisa till er tidigare, muntliga överenskommelse.

"I enlighet med vår muntliga överenskommelse på telefon xx-xx-xx begär jag härmed handpenning med sista betalningdatum xx-xx-xx. Finns inte handpenning tillgänglig på konto 777-999-888 detta datum hävs avtalet om köp i samtliga delar"

Eller något i den stilen.
Ok tack för tipset, men känner just nu inget förtroende mot köparen, känns som att de ska bli strul när hästen i sin helhet ska vara betald. kan jag ångra mig? häva avtalet? nu alltså?
 
Ja, det kan du ju göra. Det enda som kan bli tal om är ev. skadestånd om spekulanten känner att de orkar driva frågan och påvisa liden skada.
 
Ja, det hade jag nog sett som en överkomlig risk faktiskt. Men var noga med att påtala att du häver avtalet då köparen inte fullföljt sina åtaganden (med handpenningen).
 
jo
Ja, det hade jag nog sett som en överkomlig risk faktiskt. Men var noga med att påtala att du häver avtalet då köparen inte fullföljt sina åtaganden (med handpenningen).
ska skicka ett sms så har jag det skriftligt, så kan inte köparen säga något som inte stämmer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 033
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 617
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har en fråga som jag inte lyckats att få svar på genom att letat i olika forum och trådar. Jag som säljare har fått handpenning...
2
Svar
36
· Visningar
6 257
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp