Köparen står för besiktningen?

Jag har aldrig förstått varför en säljare som är privatperson skulle stå för besiktningen? Det är ju köparen som står där med tvättad hals om hen inte har köpt besiktningen och något sedan är fel med hästen. Utan att ha uppfyllt sin del av undersökningsplikten har man absolut inget att komma med som köpare och besiktningen är en stor del av undersökningsplikten. Sedan kan man pruta motsvarande om säljaren går med på det men som köpare vill jag stå som beställare på besiktningen och självklart är det köparen som väljer veterinär.

Går hästen inte igenom ua är det självklart surt men det är bra mycket värre att inte ha uppfyllt sin undersökningsplikt. En besiktning är trots allt en liten summa i hästsammanhang.
 
Är jag sålt hästar (dyrare sådana) har jag som säljare bekostat en normal klinikbesiktning och köparen betalat röntgen och ev andra undersökningar
 
Hejsan!

Är det rätt att köparen står för besiktningen? Tänker att det blir väldigt dyrt om jag ska titta på fler hästar och göra fler besiktningar? Har ni stått för besiktning och vad har den kostat?
Tack för svar

I mina fall har säljaren stått för besiktning på klinik som jag valt och jag har betalt för röntgen.
 
Tack för svar :) om hästen ej är ua men veterinäreren anser att fyndet ej är av allvarlig betydelse kan man pruta på priset då?
Måste man fysiskt närvara förstår att det är det bästa men har någon valt att besikta och ej kunnat vara på plats?
 
Tack för svar :) om hästen ej är ua men veterinäreren anser att fyndet ej är av allvarlig betydelse kan man pruta på priset då?
Måste man fysiskt närvara förstår att det är det bästa men har någon valt att besikta och ej kunnat vara på plats?

Försöka pruta kan man alltid och finns det fynd men man ändå vill köpa ser jag det som självklart att priset sätts ned i motsvarande mån om säljaren fortfarande vill sälja.

Man bör vara på plats. Att inte vara det kan göra att man missar saker man hade velat fråga om som kan påverka ens beslut om man vill/inte vill köpa.
 
Tack för svar :) om hästen ej är ua men veterinäreren anser att fyndet ej är av allvarlig betydelse kan man pruta på priset då?
Måste man fysiskt närvara förstår att det är det bästa men har någon valt att besikta och ej kunnat vara på plats?

Ja du kan ju prova men du får vara beredd på att säljaren nekar ditt bud.
Nej du måste inte fysiskt närvara men det är såklart bäst om du kan det. Jag har i enstaka fall skickat en person som jag litar mycket på som närvarat istället mig själv men det är viktigt att man ha en bra person att skicka isåfall.
 
Hejsan!

Är det rätt att köparen står för besiktningen? Tänker att det blir väldigt dyrt om jag ska titta på fler hästar och göra fler besiktningar? Har ni stått för besiktning och vad har den kostat?
Tack för svar
När jag kollat på hästar har det gjorts så att jag betalar besiktningen om hästen går igenom, går den inte igenom har säljaren betalat den. Dock när det gäller hästen jag köpte tillslut så stod säljaren för besiktningen på klinik.
 
Jag har stött på alla varianter. Att köparen betalar oavsett, att köparen betalar om den går igenom annars betalar säljaren och att säljaren betalar oavsett.

Jag räknar alltid med att som säljare betala och ja det kan bli dyrt sätt att inte köpa en häst men ändå billigare än att köpa en trasig häst.

Sist betalade säljaren oavsett och jag valde vet.
 
Är ju riktigt smart av säljaren att erbjuda besiktningen i priset då köparen inte har mycket att komma med vid problem efter köp för säljaren har sett till att kolla så hästen inte har problem när hästen lämnar säljaren.

Behöver inte vara ett problem. Faller köpet inom konsumentköplagen och köparen väljer vet samt är med vid besiktningen alt pratar med vet efter den så är det inga problem.

Arr acceptera en av köparen redan gjord besiktning är synnerligen dumt dock.
 
Har alltid stått för besiktning av häst jag sålt utom röntgen eller ja jag tar kostnaden om den inte går igenom annars köparen. Men förra sommaren besiktigade jag en vid köp som gick igenom och sen backade köparen ur, för hon kom på att hon inte var redo för egen häst trots allt :banghead: nästa gång får köparen beställa och betala :)
 
Tack för svar :) om hästen ej är ua men veterinäreren anser att fyndet ej är av allvarlig betydelse kan man pruta på priset då?
Måste man fysiskt närvara förstår att det är det bästa men har någon valt att besikta och ej kunnat vara på plats?

Om du inte närvarar vid besiktningen kan du lika gärna elda upp pengarna. Du gör ju besiktningen för din skull. Så du vet att du köper en frisk häst. Hur ska du kunna fråga om eventuella fynd om du inte är där?

Pruta på priset kan du alltid göra om du vill oavsett anledning. Sen om säljaren accepterar eller inte är en helt annan femma.

Det känns inte riktigt som du förstår varför man ska göra en besiktning?
 
Sist jag köpte storhäst så gjorde vi upp att om han går igenom så betalar jag går han inte igenom så betalar säljaren.
Han gick igenom :)
 
Om hästköpare är pålästa om
Hur undersökningsplikt spelar stor roll och skillnad mellan köp och konsument köplagen .
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 162
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 695
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 222
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp