Köphjälp laptop!

Monstrea

Trådstartare
Hejsan!
Jag behöver lite hjälp av nån som kan mer om datorer än mig, vår dator har gått sönder och en ny behövs köpas.
Vi vill inte betala så vansinnigt mycket för den då behoven inte motiverar det, runt 2-4000 kr tänker vi oss.
Problemet är att varken jag eller sambon kan nått om datorer.
Nån som har ett bra konkret tips? Kraven är ingen chromebook, bärbar, bra med lagring, relativt tyst och den ska helst inte braka ihop om ett år...
Hoppas på hjälp!
 
När jag tittar på, för egen eller andras skull, billiga laptopar så är nya datorer i den prisklass du nämner alldeles oerhört ointressanta. Framför allt på grund av den fysiska byggkvaliteten/tåligheten, men även pga rena prestanda.
Jag tittar istället gärna på Blocket, på t ex några år gamla begagnade HP Elitebook eller Probook, där Elitebook är HP:s tåligaste och "bästa" produktserie och Probook näst därunder. Det finns många olika konfigurationer och prestandanivåer inom varje serie, men för vanliga vuxna familjebehov (betala räkningar, surfa, maila, titta litet film mm) duger nästan vilken modell som helst. För 2500-3500 kr får man en hyfsat fräsch Elitebook med i5 eller rent av i7 processor, tillräckligt minne och i många fall en så kallad SSD-hårddisk som är helt tyst och snabbare än traditionella hårddiskar. Lägger man till en tusenlapp och köper datorn från något av de företag som säljer begagnade datorer, snarare än från en privatperson, brukar man kunna få ett halvår garanti också.
 
N i många fall en så kallad SSD-hårddisk som är helt tyst och snabbare än traditionella hårddiskar. .
Fast om man som kriterie har 3-4000 kr och bra med lagring kan man inte titta på SSD disk, eftersom dom är för dyra, köper man i den prisklassen får man under 200 gig, det är bättre med en traditionell hd och en som spinner 7200 varv, då den blir hyfsat snabb. Dom flesta hds i billiga laptops går bara i 5400 och det är ganska stor skillnad i prestanda.
Annars håller jag med snubbelfot, en begagnad till det priset är ett bra val
 
Om ni specificerar vad ni ska använda datorn till kan man lättare ge er minimikraven på laptopen av vad ni behöver titta på
 
Fast om man som kriterie har 3-4000 kr och bra med lagring kan man inte titta på SSD disk, eftersom dom är för dyra, köper man i den prisklassen får man under 200 gig, det är bättre med en traditionell hd och en som spinner 7200 varv, då den blir hyfsat snabb.
Visst är många SSD i minsta laget, men 250 GB hittar man ofta och det räcker ju en bit. Behöver man mer plats, och därför väljer bort SSD, skulle jag själv helst byta hd omgående ändå. Rörliga delar är ändå rörliga delar... :meh:
 
Visst är många SSD i minsta laget, men 250 GB hittar man ofta och det räcker ju en bit. Behöver man mer plats, och därför väljer bort SSD, skulle jag själv helst byta hd omgående ändå. Rörliga delar är ändå rörliga delar... :meh:
Fast en vanlig hårddisk kan ju utan problem gå 5 år konstant och en laptop som max får kosta 4000 klarar inte att surfa med tillräcklig processorkraft utan att lagga om 4 år:meh: så ditt svar är inte relevant
 
en laptop som max får kosta 4000 klarar inte att surfa med tillräcklig processorkraft utan att lagga om 4 år:meh: så ditt svar är inte relevant
Nja, jag tror nog allt att mitt svar är tillräckligt relevant.
För 4000 får man en - för familjebruk - utmärkt duglig i7 eller i5, som kommer att funka alldeles utmärkt på webben om fyra år.
 
jag hittade en med I5 för 3995, den hade 4 G ram och 128 SSD hd den är inte rolig att surfa med idag och går inte att lagra nått direkt på, hela tiden verkar du glömma budgeten och minsta krav var mycket lagring och jag förmodar att man vill kunna surfa några år på sin dator, till det priset får man antigen eller, vill du ha en prossessor som klarar lite får nått annat styrka på foten, här är det både lagringsutrymme och Ramminnet. Du verkar inte vilja förstå att människan inte vill lägga pengar på sin laptop och till det priset får du det som är på väg ut ur marknaden för att det inte riktigt klarar måttet längre och så lägger man till nått som folk har hört talas om som är nytt, som en 128 G SSD som inte har plats till meränn operativsystemet och några program, vilket inte uppfyller kravet på lagring. Nu ser inte jag att denna diskussionen ger nått så jag avslutar här.
 
jag hittade en med I5 för 3995, den hade 4 G ram och 128 SSD hd den är inte rolig att surfa med idag och går inte att lagra nått direkt på, hela tiden verkar du glömma budgeten och minsta krav var mycket lagring och jag förmodar att man vill kunna surfa några år på sin dator, till det priset får man antigen eller, vill du ha en prossessor som klarar lite får nått annat styrka på foten, här är det både lagringsutrymme och Ramminnet. Du verkar inte vilja förstå att människan inte vill lägga pengar på sin laptop och till det priset får du det som är på väg ut ur marknaden för att det inte riktigt klarar måttet längre och så lägger man till nått som folk har hört talas om som är nytt, som en 128 G SSD som inte har plats till meränn operativsystemet och några program, vilket inte uppfyller kravet på lagring. Nu ser inte jag att denna diskussionen ger nått så jag avslutar här.
På Blocket ligger just nu bl a en HP 8470p med i7 / 16 GB RAM / 250 GB SSD för 3500 kr. Den är klart kompetent idag ifråga om processorkraft, och lagringsutrymmet är naturligtvis en kompromiss. Det finns vettiga laptopar med konventionella större hårddiskar också på Blocket, SSD är inget man måste snöa in på.

En av mina vardagslaptopar har en tio år gammal Core2Duo CPU som räcker helt ok för att vardagssurfa, skypa, betala räkningar mm - den använder jag dessutom då och då yrkesmässigt för både ljud- och bildredigering, senast i påskhelgen gjorde jag en enkel ljudredigering ute hos kund med den. Så din uppfattning om att "klara måttet" bygger kanske på andra ingångsvärden och krav än mina, och andra än TS.
Naturligtvis köper man inte en dator med så gammal CPU idag.
 
@Snubbelfot
Åh jag vill inte ha ett datorkrig, men den har ju inte tillräckligt med lagringsutrymme som ju var minimikravet oavsett om den klarar att surfa med den processorn eller klarar ett bildredigeringsprogram.
Jag förstår inte vad det är du bråkar om?
 
Jag skriver ett allmänt svar till TS för att reda ut diskussionen här.
Dina kriterier är max 4000 kr och lagringsutrymme, då är frågan, vad kan du? att köpa en begagnad dator som @Snubbelfot har rekommenderat (och vi diskuterat om lite hehe) är en jättebra idé om du kan tänka dig att lägga ca 1000 kr till och ha lagringen på en extern hårddisk. Om du kan tänlka dig att köpa begagnat, så bör du lägga om operativsystemet för att datorn ska fungera som bäst för dig, kan du det själv? och har du tillgång till licens för ett operativsystem om du vill uppgradera till ett nyare?
Om inte, behöver du köpa från ett företag som säljer begagnade datorer där allt sånt är gjort ocg du behöver fortfarande förmodligen ha en extern hårddisk, om du vill att datorn ska hålla lite i tid, se inlägg 12.
Ska du köpa en ny betyder det till det priset (enligt mig! och jag har inte höga surfkrav) att datorn inte blir rolig att ha att göra med om några år.
Det bästa är om du specificerar vilka krav du har och hur länge du tänker dig för dom 4000 tusen att datorn ska hålla för er.
det finns datorer där ute för 4000 som håller lite, men som sagt då måste ni nog köpa en extern hårddisk med, jag skriver så att jag vet att jag sagt det till er eftersom jag inte vet vad ni kan, en extern hårddisk kan man använda till vilken dator som helst och koppla in och ta med sig till andra som man vill.
 
En av mina vardagslaptopar har en tio år gammal Core2Duo CPU ...
Naturligtvis köper man inte en dator med så gammal CPU idag.

Jag har gjort det, har köpt en T8300 som skall ersätta den T2600 jag har nu. Men bytet har inte blivit av än för min gamla CPU räcker egentligen till för mina behov. Surfa, bildredigering med nyaste Photoshop och Illustrator, beräkningar med Matlab osv. fungerar helt ok.

SSD är ett absolut måste tycker också jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har gjort det, har köpt en T8300 som skall ersätta den T2600 jag har nu. Men bytet har inte blivit av än för min gamla CPU räcker egentligen till för mina behov. Surfa, bildredigering med nyaste Photoshop och Illustrator, beräkningar med Matlab osv. fungerar helt ok.

SSD är ett absolut måste tycker också jag.
Fast det är inte lämpligt att tala om att byta processorer i laptops till vanligt folk, och beroende på tillverkaren är det inte ens säkert att det går, och speciellt inte till nån som vill lägga 4000 på en laptop, det går inte ihop med vad TS verkar vilja,
Det är samma med en SSD disk, TS vill ha bra med lagring, det går inte heller ihop med vad TS vill, Vad NI vill är ointressant i tråden, eller vad ni kan göra med era gamla laptops.
Min man försöker oxå få mig att byta till en SSD disk. och tycker att det är klart att jag ska, jag tycker inte det är självklart alls, när jag surfar på min gamla laptop(det är en extradator, använder oftast stationär) så är det inte HD som är bromsen, det är processorn, varför ska jag då lägga pengar på det när jag inte behöver en sån, bara för att det nu är nått nytt som man inte kan vara utan.
Och orsaken är alltid till att köpa en SSD disk att då kan du ju öppna program jättefort. och? jag surfar och betalar räkningar ibland med den, vilka program skulle det vara? jag använder inga, och så länge vi inte vet vad TS vill med sin dator (utom att hon vill ha mycket lagring) är SSD disk ju utesluten till det priset eftersom du får mer dator för pengarna med en vanlig hd.
Man behöver nog diskutera utifrån frågeställaren om man ska kunna ge vettiga råd om deras behov och inte vad ni vill ha eller vad ni anser är tvunget att ha.
Min man har överklockat sina datorer i massor av år och tävlat i det, det betyder inte att mitt behov av dator matchar vad han tycker jag ska ha el behöver.
 
Det är samma med en SSD disk, TS vill ha bra med lagring, det går inte heller ihop med vad TS vill, Vad NI vill är ointressant i tråden, eller vad ni kan göra med era gamla laptops.
Min man försöker oxå få mig att byta till en SSD disk. och tycker att det är klart att jag ska, jag tycker inte det är självklart alls, när jag surfar på min gamla laptop(det är en extradator, använder oftast stationär) så är det inte HD som är bromsen, det är processorn, varför ska jag då lägga pengar på det när jag inte behöver en sån, bara för att det nu är nått nytt som man inte kan vara utan.
Och orsaken är alltid till att köpa en SSD disk att då kan du ju öppna program jättefort. och? jag surfar och betalar räkningar ibland med den, vilka program skulle det vara? jag använder inga, och så länge vi inte vet vad TS vill med sin dator (utom att hon vill ha mycket lagring) är SSD disk ju utesluten till det priset eftersom du får mer dator för pengarna med en vanlig hd.
Man behöver nog diskutera utifrån frågeställaren om man ska kunna ge vettiga råd om deras behov och inte vad ni vill ha eller vad ni anser är tvunget att ha.
Min man har överklockat sina datorer i massor av år och tävlat i det, det betyder inte att mitt behov av dator matchar vad han tycker jag ska ha el behöver.

Fast just SSD är ju en såndär grej som verkligen gör skillnad i vardagen. Står valet mellan en vardagslaptop med lite sämre CPU och SSD eller en lite bättre CPU och HDD hade jag absolut valt den första. Långa uppstartstider driver ju en till vansinne i längden och en SSD är dessutom helt ljudlös (viktigt för TS), den har längre livslängd än en vanlig HDD (viktigt för TS), den drar mindre ström så att batteriet räcker längre (förmodligen viktigt), den har inga rörliga delar och är alltså lite tåligare... Och så vidare.

TS säger att hen inte vill ha en Chromebook och kommer förmodligen vilja kunna göra mer än bara surfa och betala räkningar. Och det är ju inte så att en SSD bara används när program startar upp utan den gör ALLT som har med att öppna/läsa/skriva data snabbare. Att inte ens nämna SSD i en laptoptråd 2017 känns inte schysst, och sen får ju TS förstås välja om det är värt pengarna eller inte. Ett alternativ är ju att börja med SSD på ca 250 GB och sedan köpa till en extern hårddisk senare om det finns pengar till det. Då blir ju datorn blir ju helt klart trevligare att använda i längden. I den här prisklassen får man ju verkligen välja om man vill ha en snabbare dator som kommer kunna hänga med ett tag eller en med massor av lagringsutrymme, och det känns ju som att TS vill ha både och... Men nu tror jag att jag bara repeterar vad du redan sagt; jag tror vi håller med varandra i det mesta förutom hur awesome det är med SSD (min bästa datoruppgradering EVER!) :D

Till TS: Om du kan tänka dig att gå upp några hundralappar så kan du hitta en trevlig laptop med 256GB SSD, 8 GB RAM och fyrkärning processor för strax över 4000. Men då får du som sagt räkna med att köpa en extern HDD senare om ni har massor av filer som ska lagras. Något åt det här eller det här hållet kanske? Och nu hoppas jag att priserna är inklusive moms för annars får jag gå och sätta mig i skämshörnet... :o
 
@kittin Du har missförstått mig helt, jag har ingenting emot SSD jag är klart för det, men men TS budget och krav gör ju att det inte går ihop och till det priset upprepar jag mig, datorn kommer inte hålla så länge så den är rolig att använda prestandamässigt, vilket du tydligt upprepar är ett kriterie för SSDdisk, att delarna blir utsltna, så därför motiverar till att hellre välja snabb hårddisk över prestanda och lagringsmöjlighet. Jag har skrivit det i ett inlägg direkt till Ts om möjligheten att använda sig av extern HD.
 
Jösses. Jag ville bara ha några konkreta tips på en enkel men bra och billig laptop....
Tack till er som tipsat

Jag slänger in en brasklapp vad gäller lagring bara. Det är vansinne att ha filer på endast ett ställe. Den absolut säkraste lagringen är på skivor av lagringskvalité (typ Taiyo Yuden). Vill man inte ha skivor så bör man ha en kopia i en molntjänst och en på en extern hårddisk alt två externa hårddiskar. Inget är ju hundraprocentigt men att två skilda lagringar går sönder samtidigt är osannolikt.
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 356
Senast: Vallmo
·
IT & mobiler Ska hjälpa en kompis med bärbar dator och jag själv är fortfarande motvals och kör stationär så jag har lite frågor och även kompisens...
Svar
4
· Visningar
1 194
IT & mobiler Max.pris som det ser ut just i detta nu: 4500 kr. Helst lägre. Helst 3500-4000 kr. Jag använder datorn på jobbet och i skolan - Office...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: imzork
·
IT & mobiler Det är något mystiskt fel på min dator. Vissa dagar funkar surfandet bra men andra dagar (som idag) kommer jag bara in på vissa sidor...
Svar
5
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp