Kör sakta!-skyltar

miss_kala

Trådstartare
Hur bär man sig åt för att få sätta upp såna? Vi har precis flyttat och bor nu vid en grusväg där folk kör mer eller mindre som idioter..:mad:
Erik är ju knappt 1 år och leker väl inte vid vägen än så länge, men vi går med barnvagnen där ofta och så skulle det ju vara bra att etablera tanken i god tid så att folk fattar att det bor barn här.
Kostar såna skyltar mycket? Får man göra egna?
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Kontakta kommunen.

Man kan få beställa sådana där lådor också ( som man kan plantera i ), då görs en utredning på hur "farlig" vägen är.

Skyltar måste också godkännas tror jag.

Kontakta kommunen för dom borde veta vart du ska vända dig ..

Hoppas du får hjälp.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Dom skyltarna var ju jättefina! Men gaah vad dyrt det skulle bli. Behöver ju 2 stycken..! Men det är det ju värt för att få stopp på galningarna..
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Kontakta kommunen.

Man kan få beställa sådana där lådor också ( som man kan plantera i ), då görs en utredning på hur "farlig" vägen är.

Skyltar måste också godkännas tror jag.

Kontakta kommunen för dom borde veta vart du ska vända dig ..

Hoppas du får hjälp.

Tack för tipset, det ska jag absolut göra. Tycker nog att de kan behöva titta på vägen här faktiskt. Vi bor på en kulle kan man säga, och krönet är precis vid vår infart. Riktigt obehagligt att gå där och även att svänga in med bilen. Sitter här och morrar som en riktig surkärring varje gång nån börnar förbi,..:mad::D
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Det var ju ett lagom pris! Ska titta in där nästa gång. Biltema har det mesta verkar det som.. brukar hitta allt möjligt!:laugh:
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Såna från Biltema tänker jag köpa! Både vi har barn + grannarna så det passar ju väldigt bra. Fast jag tror dock inte att det hjälper här... folk kör som galningar i vilket fall som.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Det är jäkligt irriterande.. folk tänker sig inte för. Inte förrän olyckan redan har skett..
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Lådorna gör ju att bilisterna tvingas sakta ner, skyltar ger jag faktiskt inte mycket för.

Finns alltid dom som skiter fullständigt i att det sitter en skylt på sidan, tyvärr.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Min personliga erfarenhet är att det smartaste sättet att få folk att sänka farten är att ha en liten cykel (typ trehjuling eller liten tvåhjuling med stödhjul) stående invid vägen. Den ska gärna flytta på sig lite då och då. Det får i alla fall mig att omgående sänka farten om jag kommer på en väg. Skyltar ser man men tyvärr måste jag erkänna att de inte får mig att sänka hastigheten lika effektivt som en liten cykel (eller liknande).

Så till vår sommarstuga kommer det införskaffas en st. gammal trehjuling som kan parkeras på lämplig plats när Matilda börjar bli så stor att hon rör sig fritt.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Det där var ju en skitsmart idé, med trehjuling eller liknande!

Jag blir galen på vissa bilister i våran by. Bor väldigt avlägset med en grusväg nedanför, och det är inte mycket trafik, men dom som väl kör där kör verkligen rally! Speciellt unga grabbar med keps och gammal sur Mercedes.. Vi har redan fått en katt ihjälkörd, han blev 6 månader :cry:.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Jag tycker att det är galet att sätta ut trehjulingar och leksaker och sånt, för när det väl står ett barn där vid sin trehjuling som har stått där i flera månader så kanske jag inte reagerar eftersom att jag är så van vid att se den där trehjulingen eller cykelflaggan varje gång jag åker förbi.
Visst det funkar absolut den första tiden men människan är ett vanedjur. Och jag tror att det är farligt att göra så där, för som sagt, när barnet väl står där kanske jag inte reagerar bara för att den "alltid stått där"...

En tanke bara :)
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Här i byn får barnen göra skyltarna själva. Det blir mer uppenbart att det bor barn och man tänker till ordentligt då.
En cykel var ju ett jätte bra tips.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Tips till nästa gång :) Kolla upp parametrar som trafik nästa gång ni flyttar. Det lär ju vara svårt där inte bara för små barn utan även t ex hundar och katter.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Nja jag tycker det är smartare att sätta ut väghinder/farthinder som ex dom där lådorna man kan sätta upp.

Trafiken måste sagta ner...
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Stå vid grindhålet och passa på bilarna..när dom kommer så skickar du ut en boll..sen går du bara in,säger inget,gör inget,för då tror förararen att det var ett barn!
Garanterat att bilisten tänker sig för nästa gång!

Så gjorde jag när jag bodde i radhus,i slutet på gatan låg ett dagis,och de som körde värst var föräldrar som skulle hämta sina barn..
Så jag skickade ut bollar..
Nån förälder läxade jag upp,han fattade absolut ingenting..
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Ja lådor var inte så dumt faktiskt, men vi bor mitt på landet så jag vet inte hur vanligt det är att man placerar ut såna här? Men fråga går ju alltid:)

Trehjuling var smart! Och kanske en sån där lång flagga på också, så blir den ännu tydligare.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Tips till nästa gång :) Kolla upp parametrar som trafik nästa gång ni flyttar. Det lär ju vara svårt där inte bara för små barn utan även t ex hundar och katter.

Förhoppningsvis så blir det ingen nästa gång, för vi har köpt vår drömgård och här vill vi bo lääänge länge! :D Men vi ska sätta upp ett staket, skyltar, dra fram cyklar och leksaker o fan & hans moster så att det blir så uppenbart det kan bli att det bor en barnfamilj här.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Sambon har tänkt skjuta på bilarna med paintball-geväret säger han..:D men då kanske man gör sig opopulär bara haha..
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 647
Senast: Ramona
·
Hemmet Var får man snabbast tag på skyltar som varnar för djur och skriker åt folk att sakta ned? De ska vara ordentligt stora (tänk...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 976
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 323
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp