Kör sakta!-skyltar

Sv: Kör sakta!-skyltar

Jag tror nog att det är ganska lätt.

Men..

Vad jag förstått får man material, sedan får man bygga ihop lådorna själv och underhållning av lådor får man också stå för..
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Men vad händer om bilisten regerar med att svänga, rent impulsivt och utan att tänka?

Nja jag skulle tänka både en och två ggr innan jag skulle göra något dylikt, dessutom känns det inte speciellt lagligt att med flit orsaka trafikfara?
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Jag tycker att det är galet att sätta ut trehjulingar och leksaker och sånt, för när det väl står ett barn där vid sin trehjuling som har stått där i flera månader så kanske jag inte reagerar eftersom att jag är så van vid att se den där trehjulingen eller cykelflaggan varje gång jag åker förbi.
Visst det funkar absolut den första tiden men människan är ett vanedjur. Och jag tror att det är farligt att göra så där, för som sagt, när barnet väl står där kanske jag inte reagerar bara för att den "alltid stått där"...

En tanke bara :)

Visst är människan ett vanedjur, just därför är man smart om man flyttar cykeln lite då och då. De gånger jag sett småcyklar invid hus har jag även i fortsättningen sänkt farten när jag passerat eftersom jag då VET att det bor småbarn där så cykeln behöver kanske inte ens stå framme för jämnan.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Bara ni inte glömmer det absolut viktigaste, att lära barnet/en att aldrig gå ut på vägen själva, hur man tittar efter trafik och vara försiktiga. Vi bor nära en stor riksväg och har en korsning precis vid tomtgränsen där "byvägen" går ut. Vi har visserligen fått de som kör som idioter på "byvägen" att sakta ner men det har vi gjort genom att prata med dem och konstaterat att det är många som rör sig runt vägen.

Men det vi har jobbat hårdast med att barnen aldrig någonsin får springa ut mot vägen, i dagsläget är de 3 och 6 år och det sitter stenhårt i dem och de säger åt sina kompisar. Eftersom min man även kör stor lastmaskin som han har hemma så är de stenhårt lärda att aldrig någonsin springa fram till maskinen så vidare pappa inte har öppnat dörren och sagt att de får komma. Oavsett om han har stannat eller inte, eftersom det inte är säkert att han vet att de är ute när han kommer hem.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Hur bra som helst om man vill orsaka trafikolyckor. Har man lite hjärna låter man bli att slänga ut föremål i vägbanan. Fortkörare ska hanteras av berörd myndighet och inte av självutnämnda trafikpoliser.

Barn ska inte leka på vägar eller gator. Väljer man att bosätta sig vid en väg får man se till att hålla barnen från vägen.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Nja jag tycker det är smartare att sätta ut väghinder/farthinder som ex dom där lådorna man kan sätta upp.
Just blomlådor tycker jag iofs är en av de sämre varianterna, inte minst eftersom de kan motverka sitt syfte genom att skymma lekande barn. Hellre asfaltbulor/-strängar i så fall, även om jag inte är förtjust i sådant heller. Dessutom behöver man komma ihåg att det inte bara är att placera ut hinder på eget bevåg, eftersom man då får problem med Trafikförordningen 2:10:

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Men jag skrev ju det i första inlägget, ska man sätta upp lådor ska det godkännas!

Att få till fartbulor är otroligt svårt, vet av egen erfarenhet.

Lådorna fyller trots allt sin funktion anser jag, dom är inte speciellt höga/skymmande och av det jag läst så är det den lättaste/smartaste lösningen för Miss kala ..

En skylt är en skylt, men det är förbannat många bilister som struntar fullständigt i skyltar.

Med lådor så tvingas du bromsa in oavsett.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Men vad händer om bilisten regerar med att svänga, rent impulsivt och utan att tänka?

Nja jag skulle tänka både en och två ggr innan jag skulle göra något dylikt, dessutom känns det inte speciellt lagligt att med flit orsaka trafikfara?

Först och främst så behöver man ju inte kasta ut bollen om det är andra bilar/människor i närheten(det kan man nog tänka ut själv,man behöver inte skriva allt med bruksanvisning...)

Men..
Om bilisten svänger och något händer,då har han åkt för fort och klarar inte av situationen,helt uppenbart!
Och då tackar jag min lyckliga stjärna för att det var en gammal boll och inte mitt barn som han mejade ner i panik för att han kom för fort och ej kunde reda ut situationen!
Och kan föraren tänka sen..så kanske han inte gör om det..jag räddade ett oskyldigt barns liv från en vårdslös bilförare!
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Hur bra som helst om man vill orsaka trafikolyckor. Har man lite hjärna låter man bli att slänga ut föremål i vägbanan. Fortkörare ska hanteras av berörd myndighet och inte av självutnämnda trafikpoliser.

Barn ska inte leka på vägar eller gator. Väljer man att bosätta sig vid en väg får man se till att hålla barnen från vägen.

Det handlar inte om att barn ska leka på vägen!
Vi har alltid bott vid en väg,och ungarna vet att där ska man inte leka!
Men precis som en hund är barn impulsiva!

Åker deras boll ut från tomten,så tänker inte ett barn,dom bara springer!

Vi hade 30 i vårat område,polisen tog bilar som körde i 70..

Och kommer då den där förbannade bildåren just då,då kanske man mister sitt barn!

Åker man i ett villaområde,så anpassar man farten,det får man lära sig i körskolan,begriper man ionte det,så kan man skicka in körkortet!

Fort kan man köra på E4an..men inte i ett bostadsområde!!
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Det är dock inte lagligt, men det vet du säkert om.

Vi tänker olika på den är punkten helt klart, dvs om risken med att kasta ut föremål framför bil.

Du kan ju missa ett litet djur ( ex katt ), nu spekulerar jag som du förstår och jag håller fast vid att det för mig är ett dåligt råd att bryta lagen..
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Det är dock inte lagligt, men det vet du säkert om.

Vi tänker olika på den är punkten helt klart, dvs om risken med att kasta ut föremål framför bil.

Du kan ju missa ett litet djur ( ex katt ), nu spekulerar jag som du förstår och jag håller fast vid att det för mig är ett dåligt råd att bryta lagen..

Vid några tillfällen när polisen varit i bostadsområdet,så fick vi tips om att kasta ut något(han sa dockvagn..lite strot tyckte vi) på gatan om sikten var fri! Han sa att det brukar få folk att tänka till!
Visst,det är olagligt,men då märker man vad polisen tycker om dessa hastigheter i bostadsområden..

Vi hade stora problem med höga hastigheter,och kommunen vägrade sätta upp bulor/lådor!
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Nu ska du inte dra hela poliskåren över samma kam tycker jag, att en polis säger åt dig att bryta lagen betyder inte att poliskåren står bakom det.

Om du blir anmäld, tror du den polisen står upp för det han sagt då?

Att kommunen vägrar sponsra till lådor gör mig dock riktigt matt, jag menar det enda dom behöver göra är att bistå med material och ett godkännande. Att bygga ihop och håll koll står den som begär lådorna för.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Nu ska du inte dra hela poliskåren över samma kam tycker jag, att en polis säger åt dig att bryta lagen betyder inte att poliskåren står bakom det.

Om du blir anmäld, tror du den polisen står upp för det han sagt då?

Att kommunen vägrar sponsra till lådor gör mig dock riktigt matt, jag menar det enda dom behöver göra är att bistå med material och ett godkännande. Att bygga ihop och håll koll står den som begär lådorna för.

Jag skrev att plisen varit där flera gånger och HAN sa..

VI FICK EJ SÄTTA UPP EGNA LÅDOR/BULOR;DET VAR KOMMUNENS VÄG..Föreningen sökte och fick totalnej,pga framkomlighet!
 
Senast ändrad:
Sv: Kör sakta!-skyltar

Ursäkta, men varför börjar du skrika för ?

Nu känns det som vi inte kommer längre, jag skrev bara att jag tycker det är ett dumt råd och att det inte var lagligt att med vilje framkalla trafikfara.

Sedan är det helt upp till var människa att fatta beslutet.

Visst,det är olagligt,men då märker man vad polisen tycker om dessa hastigheter i bostadsområden..

Denna mening går inte att tolka på det vis att du bara menade DEN polisen som sa det.

Men nog om detta, tänker inte forts diskussionen.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Först och främst så behöver man ju inte kasta ut bollen om det är andra bilar/människor i närheten(det kan man nog tänka ut själv,man behöver inte skriva allt med bruksanvisning...)

Men..
Om bilisten svänger och något händer,då har han åkt för fort och klarar inte av situationen,helt uppenbart!
Och då tackar jag min lyckliga stjärna för att det var en gammal boll och inte mitt barn som han mejade ner i panik för att han kom för fort och ej kunde reda ut situationen!
Och kan föraren tänka sen..så kanske han inte gör om det..jag räddade ett oskyldigt barns liv från en vårdslös bilförare!
Sådär resonerar jag också - VAD är det för skillnad på om det är jag som med berått mod sparkar ut en boll på vägen jämfört med om ett barn får till en snedträff?

Vi bor mitt ute på landet, utmed en grusväg som dessutom är återvändsgata, dvs VÄLDIGT lågtrafikerad. Men tyvärr är vägen näst intill spikrak, så många av dem som kör här får upp ganska hög hastighet och bryr sig föga om att det råkar finnas en gård med barn här. De som bor här kör sakta förbi, men övriga (som inte har in på vägen att göra över huvud taget, egentligen) kör alldeles för fort.
Våra barn är hårdtrimmade på att se sig för innan de går över vägen, men det är ju så sällan det kommer några bilar så det är lätt att de glömmer bort det av den orsaken.

På den obebodda granngården finns ett scoutläger, som används 1-2 gånger varje sommar. Då vallfärdar föräldrar dit med sina barn i bilarna. Det som skrämmer mig med detta är att dessa föräldrar inte verkar ens tänka tanken på att lätta på gasen förbi här även om barnen är ute och leker alldeles intill vägen! Det kan stå trehjulingar, barnskottkärror och barnvagn bredvid vägen, men de verkar inte se det. DET skrämmer mig! Till saken hör att vi bor precis efter en korsning, så de som kommer från det hållet kan inte ens skylla på fartblindhet.
En gång blev jag så irriterad att jag drog ut vår skrinda en halvmeter ut i vägen, utanför stalldörren och mitt emot ett träd, så de var helt enkelt TVUNGNA att sakta ner.
VId något lämpligt tillfälle, dvs när jag inte är ensam hemma med barnen, så ska jag knata ner till scoutlägret och leka surkärring och fråga dem om varför de inte kan ta det lite lugnt när de passerar en gård där de SER att barn leker bredvid vägen.
Här finns ju dessutom djur på gården och även om de går i sina hagar så kan det ju hända att någon av dem knatar ut utanför staketet. (i höstas hade jag ofta får på rymmen - de är nu sålda pga detta...)

Jag har också någon gång funderat på att köpa egna farthinder i form av såna där gula plastgrunkor som man lägger ut lösa på vägen. Skulle det kännas nödvändigt att ha såna så får jag väl ansöka om tillstånd då...
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Såg inte att en del av meningen blev med stora bokstäver!
Det brukar jag aldrig använda!

Men för mig spelar det ingen roll,om jag kan rädda mitt barn eller grannens barn eller ditt barn från att bli trafikdödat,genom att olagligen kasta ut en boll framför bilen,och han vurpar pga av hög hastighet..då tar jag gladeligen mitt straff!
För att för vissa förare hjälper det inte ens att polisen visar sig!
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Okej missförstånd :)

Ja jag har förstått att du gladeligen gör det, men man måste tänka på konsekvenserna och väga fördel mot nackdel också.

Dessutom är det bra om man ger råd att man samtidigt förstår att man uppmanar till olaglig handling och kanske också förklarar det.

Det kan ju likagärna bli ett scenario som du inte tänkt dig.

Bilföraren väjar, rammar ett staket och bakom staketet stod ett barn.

Alltså nu drar jag allt till sin spets och överdriver för att förklara poängen.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Sådär resonerar jag också - VAD är det för skillnad på om det är jag som med berått mod sparkar ut en boll på vägen jämfört med om ett barn får till en snedträff?
Uppsåt. ..
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Vi bor på en kulle kan man säga, och krönet är precis vid vår infart.

Den bästa (jag minskade farten direkt) och roligaste hastighetssänkarskylt jag sett skulle kanske passa er. Texten löd:

SAKTA I BACKARNA. HÖGSTA HASTIGHET XX.
 
Sv: Kör sakta!-skyltar

Dessutom är det bra om man ger råd att man samtidigt förstår att man uppmanar till olaglig handling och kanske också förklarar det.

Jag tycker inte att man behöver lämna bruksanvisning på allt man skriver!
Man får läsa och tänka,och använda sitt eget huvud! (inte så illa elakt menat som det ser ut,men jag hittade ingen bra mening)
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 419
Senast: Ramona
·
Hemmet Var får man snabbast tag på skyltar som varnar för djur och skriker åt folk att sakta ned? De ska vara ordentligt stora (tänk...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 954
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp