Köra in min häst, hjälp!

Nocturne

Trådstartare
Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är roligast och hoppas på att vi ska kunna komma ut på lite tävlingar vart efter! Nu är det så att jag har en mor, som tycker om hästar och som har ridit ganska mycket, men efter ett par ridolyckor och en skidolycka så kan hon nu inte längre pga sitt knä och sin rygg rida mer. Eller hon skulle nog kunna sitta. men hon är för rädd.. :/

Jag har tyckt att det har vart väldigt tråkigt då det skulle vara kul att kunna dela intresset lite då och då, men det enda hon kan göra är att borsta på hästen och mocka skit haha!

Men tillbaka till hästen! Jag har tömkört honom ca 3-4 gånger och han har skött sig exemplariskt från start (aldrig tömkörd innan), har inte tänkt jättemycket mer på det försen idag när jag tömkörde ut i skogen och så slog det mig att: Varför kör jag inte in hästen så kan ju mamma följa med och så kan man mysa på grusvägar och ha med sig lite fika!

NU vet hon inte vad hon pratar om tänker ni nog nu.

Och helt ärligt, så vet jag faktiskt inte det, körning är något jag aldrig har brytt mig om eller orkat lägga ner energi på. Men nu när det slog mig, så varför inte prova något HELT NYTT!?

Och då till mitt problem, eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av detta, hur börjar jag för att ta det så lugnt som möjligt? finns det någon steg för steg eller finns det någon video som är bra, ge mig tips!det jag vet är att en vän i stallet sa att hon släpade med hinkar bakom för att den inte skulle vara bakskygg. Om jag nu kommer så långt att jag ska köpa en sele och till och med en vagn, vad ska man ha då?

Ge mig tips och råd nu alla smarta bukare!

KRAM!

(såhär ser hästen ut föressten)

 
Kul att du funderar på körning!
Det finns lite enkla grejer du kan börja med hemma, sen kommer du behöva proffshjälp av något slag när det blir mer allvar. Detta proffs kan då även hjälpa dig med vilken sele/vagn som skulle passa er bäst. Generellt ska du tänka på att du ska ha en sele med lös brösta och draglinor, och vagnen ska ha svängel. Då får du bästa dragkomforten. Flera webshoppar för körning har lite sammanfattad info som är bra tycker jag. Kolla tex driveout.se och selar.se

Det du kan göra själv nu är som sagt att tömköra, träna hästen på att stå stilla och vänta medan du går runt den, håller på med sele osv. Bra förberedelse för när man ska spänna för.
Sedan ska hästen vara trygg med att ha linor hängande och slängande över rygg/rumpa och kring benen. Börja på ridbanan med hästen i grimma, kolla att det är ok att du "slänger" ett rep lite hur som, drar det över ryggen/rumpan och kring benen, särskilt bakbenen. Gå fram i en takt som passar hästen självklart.
Sedan kan du tömköra och fästa ett par linor lågt på tömkörningsgjorden, som går bak till dig. Man kan ha en medhjälpare som sköter linorna om hästen är osäker och man måste koncentrera sig på tömkörningen. Låt linorna komma åt hästens bakben på olika sätt, testa att hålla emot lite i linorna och låt dem komma emot bakbenen med lite mer tryck.
När det funkar kan man använda kättingar istället för rep, blir ytterligare tyngd mot benen. Långa PVC-rör eller smala slanor kan man sen byta till.
Jag brukar börja med att släpa tex kätting/slana framör hästen, så får hästen gå efter och kolla och nosa. Vartefter får den gå upp jämsides och sedan lite förbi, så att jag släpar grejerna bakom hästen. Samma sak om jag sätter fast plastdunkar eller så i repen för att det ska skramla mer. Börja med att släpa framför så hästen får tid på sig att kolla, sedan får den gradvis avancera till att gå framför. Först när det är ok med hästen sätter jag något skramligt på lina bakom hästen.

Tänk på att alltid ha möjlighet att släppa loss "en ny grej" om hästen skulle få spelet. Bättre att den kommer loss direkt om hästen blir osäker, än att det blir kaos med skenande häst med plastdunk efter sig.. Tex brukar jag göra så att jag låter linorna löpa bak till mig, igenom dunk/däck och sedan rakt till min hand. Så om jag släpper linan så trillar dunken av direkt. Samma när man börjar hänga slanor bredvid hästen, ha medhjälpare och se till att aldrig gå fram fortare än att hästen verkar helt nöjd, och se till att kunna släppa slanorna rakt ner om det blir något.

Såhär långt tycker jag man kan göra själv, du behöver inget mer än tömkröningsgjorden för det. Om allt känns ok och hästen är trygg, så kan ni kontakta någon erfaren som kan hjälpa er med resten så att det blir rätt.
 
Kolla om det finns någon ny-börjarkurs i körning, du och din mamma kan gå tillsammans. Nu vet jag inte vart du bor men du får gärna PMa så kan jag ge dig lite tips.

Om du inte är van eller har kört tidigare så skulle jag skicka hästen på inkörning för säkerhetens skull. Jag vet att det är många som aldrig har hållt på med körning innan som kör in sina hästar utan problem men jag vet också att det finns väldigt många hästar som inte går att köra in på grund av kuskens okunskap... Det är också ett säkerhetstänk. Det kan hända så mycket mer när du kör än när du rider...

Om det inte är något alternativ för dig så finns det många inkörningskurser där man kan få hjälp med allt man behöver veta om körning.
 
Tömkör massor och dra saker efter skaklar sånt kan man träna på själv. När du sedan ska till att börja med vagn lämnar du iväg hästen till en som kör in hästen åt dig. Ju bättre förarbete du gör desstor snabbare går de med själv inkörningen sedan.
SORF ryttarförening i Sala håller bla inkörningskurser som sedan blir fortsättningsutbildnings kurser=)
Så bor du inte allt för långt där ta kontakt med dom
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 267
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp