Köra med överlast

T

tratten

Är det någon som på riktigt VET helt säkert hur det ligger till? Det som jag fått höra av alla är att om man kör ett ekipage som man inte har körkort för, och blir stoppad av polisen så blir man av med körkortet. Men om man har en nertypad transport som man sedan kör med överlast, så är det "bara" böter (symbolisk summa har jag hört). Stämmer detta? Är det någon som blivit stoppad? Vore ju bra att veta.
 
Sv: Köra med överlast

Om du har enbart B och kör med överlast eller drar ett släp som har för hög totalvikt räknas det som olovlig körning vilket kan leda till indraget körkort.
Det spelar ingen roll om transporten är nertypad eller inte.

Tänk på att alla släp som har en totalvikt över 750 kg egentligen är tunga släp men att vi har en generell dispans i sverige som ger oss lov att dra tyngre utan E-behörighet.

Om man däremot har BE så får man hänga på ett släp med i princip vilken totalvikt som helst bara inte släpet + last väger mer än bilen får dra. Har du mer last räknas det som överlast och ger böter eller vid grov överträdelse kan leda till indraget körkort.
 
Sv: Köra med överlast

Dom flesta som drar hästsläp kör ju för tungt. Mitt tips är att skaffa BE-behörighet med tanke på både din och hästens säkerhet! Lagen kan ju inte finnas helt utan anledning...Och då slipper du oroa dig också!
 
Sv: Köra med överlast

Är du verkligen helt säker på det, att det räknas som olovlig körning? Då skulle polisen kunna plocka in VÄLDIGT många körkort........
Ska ta BE kort, men jag bara undrar hur det är.
 
Sv: Köra med överlast

Jo verkligen! Men jag har aldrig hört om någon som blivit tagen. Det kan ju vara lite krångligt det där vad man får dra på viklet körkort med vilken bil och med vilket släp så jag undrar om alla poliser känner till allt sånt...Dom prioriterar väl annat!
 
Sv: Köra med överlast

Det är inte krångligt att ta reda på vilken bil som får dra vilket släp och vilken typ av körkort som behövs. I bilens registreringsbevis står vad bilen får dra samt hur mycket man får dra med "bara" ett B kort. I släpets registreringsbevis står vad det väger. Lätt som en plätt :banana:
 
Sv: Köra med överlast

Totalvikten på släpet får inte överskrida bilens tjänstevikt...då måsste man ha e-kort....
 
Sv: Köra med överlast

Jo, det är klart att det är lätt och kolla om man kör ett felaktigt ekipage, men om ekipaget är rätt, men man har lastat med övervikt, blir det ju genast lite krångligare. Då måste ju polisen väga hästarna för att kolla om det är övervikt eller ej...... Och alla som jag pratat med säjer att lasta släpet för tungt INTE innebär indraget körkort, utan böter.
 
Sv: Köra med överlast

det beror på hur mkt överlast du har.har man 25% övervikt ryker körkortet plus böter.viktigt att själv väga släpet för att se om siffrorna stämmer.du åker dit om det inte stämmer o du kanske lastat för mkt.det blir billigare med e-kort.
 
Sv: Köra med överlast

Nu har jag kollat med polisen. Vid överlast får man böter, hur mycket är olika från fall till fall. Alltså inget indraget körkort.
Vid felaktigt ekipage däremot så är det olovlig körning, och kortet ryker.
 
Sv: Köra med överlast

tratten skrev:
Nu har jag kollat med polisen. Vid överlast får man böter, hur mycket är olika från fall till fall. Alltså inget indraget körkort.
Vid felaktigt ekipage däremot så är det olovlig körning, och kortet ryker.

Vad är felaktigt ekipage då da? :confused:
 
Sv: Köra med överlast

Felaktigt ekipage är när släpets totalvikt (totalvikt = den totalvikten som står på reg beviset) är högre än vad man får dra med just den bilen med vanligt B-körkort.
 
Sv: Köra med överlast

Sa de något om hur mkt överlast det gällde ? Har tidigare fått veta att oavsett hur mkt överlast man har så blir det böter vid stor överlast så blir det dessutom prick på körkortet, tredje gången man åker dit med prick så ryker körkortet. Har nu hört många varianter dels här dels på andra ställen och man blir ju minst sagt förvirrad på vad som gäller. Vissa säger över 100% överlast åker körkortet direkt medans andra påstår 25%(vilket jag inte alls tror på i ofs, kan nog tänka mig att man måste upp i 25% för att få böter. Så sa polisen något om några som hellst gränser ?
 
Sv: Köra med överlast

Jag har inte heller fåt riktigt "kläm" på dom exakta reglerna/överskridandegränserna. Tycker det verkar skilja från polis till polis, hur hårt de ser på det hela med just överlast. Till skillnad från viktgränserna mellan tillåtet för B-kort kontra BE.

Själv fick jag köra vidare och slapp böter när jag hämtat hösilagebalar där jag hade kvitto på betalad vikt och när polisen vägde med sina små behändiga vågar visade det sig att balarna vägde mycket mer. (Jag hade alltså gjort en god affär och fick mycket mer foder än jag betalt för ;))
Innan poliserna släppte mig fick jag en "åthutning" typ "låt gå för denna gång" och att jag skulle kolla vikten bättre i fortsättningen.

En av mina f.d. inackorderingar körde två hästar i släpet och hon fick inte ens köra vidare pg av övervikten, utan måste lasta ur ena hästen i så fall. Fick böter dessutom.
Hon fick helt enkelt ringa till en kompis som kom med ett släp till så de kunde lasta i ena hästen där.

Både jag och f.d. inackorderingen har vanligt B-kort.
 
Sv: Köra med överlast

Moniq skrev:
En av mina f.d. inackorderingar körde två hästar i släpet och hon fick inte ens köra vidare pg av övervikten, utan måste lasta ur ena hästen i så fall. Fick böter dessutom.
Hon fick helt enkelt ringa till en kompis som kom med ett släp till så de kunde lasta i ena hästen där.

En bekant till mig körde två hästar med b-kort och fick inte heller köra vidare. Däremot körde en av poliserna hem ekipaget...
 
Sv: Köra med överlast

Det var en snäll polis! Det är nästan oftast förbjudet att köra två stora hästar med B-körkort. Det är därför man håller sig till shettisar=) hehe...Nämen bäst är ju ändå att skaffa sig BE-behörighet så slipper man oroa sig!
 
Sv: Köra med överlast

Dom sa inget om hur mycket överlast man kunde ha. Dom sa bara att överlast ger böter, hur mycket är olika från gång till gång, beroende på omständigheterna.
 
Sv: Köra med överlast

Kör du tyngre än du har behörighet till så räknas det som OLOVLIG KÖRNING = ja du kan bli av med körkortet. Oavsett hur transporten är reggad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp