Köra med överlast

Sv: Köra med överlast

FEL, det räknas INTE som olovlig körning när man har överlast i släpet däremot är det olovlig körning om du kör med ett tyngre släp (registrerad totalvikt) än vad bilens tjänstevikt är med B-kort även om så släpet är tomt.
 
Sv: Köra med överlast

Nora skrev:
Dom flesta som drar hästsläp kör ju för tungt. Mitt tips är att skaffa BE-behörighet med tanke på både din och hästens säkerhet! Lagen kan ju inte finnas helt utan anledning...Och då slipper du oroa dig också!

Nu tror ju jag egentligen inte att ditt svar var till mig, men för upplysningsskull så har jag *BEC*DE så JAG personligen behöver inte oroa mig ;)
 
Till samtliga!

Det bästa är att vända sig till Vägverket och kolla upp exakt vad som gäller för dig som förare, transporten som skall användas och just den bilen du ska använda som dragbil. Då får du korrekta uppgifter. Det är upp till dig att kolla att allt är rätt.

Det är inte alltid (t.o.m. sällan) polisen vet bäst. Har man tur ser de mellan fingrarna men det är alltid bäst att veta själv att man gjort rätt.

Jag har vänner som fått böter för saker som inte ger böter, iofs har boten dragits in vid överklagan, men det är dumt att behöva betala i onödan och dessutom riskerar man en prick om man inte överklagar ett felaktigt beslut.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra med överlast

A_K_N skrev:
Nu tror ju jag egentligen inte att ditt svar var till mig, men för upplysningsskull så har jag *BEC*DE så JAG personligen behöver inte oroa mig ;)

Nejdå. Det var tratten jag tänkte på...eller den som ville läsa. Det är bra att du har det ju, så du kan ju vara lugn! Tänkte främst på att lagen måste ju finns mest på grund av säkerhet för hästarna i transporten, föraren och medtrafikanter.
 
Sv: Köra med överlast

Jag kör aldrig med överlast, men har träffat flera personer som helt enkelt fått lasta ur hästarna på vägen. (på E 18 i ett fall) Det är nog ingen som vill riskera detta så kör aldrig med överlast för du får inte köra en meter till om du blir stoppad.
 
Sv: Köra med överlast

Okej du hade rätt men även jag...:

"Enligt de allmänna bestämmelserna i vägtrafikkungörelsen kan fordonsägare dömas till böter (sk överlastavgift) om fordonens last överskrider den maximallast som gäller för fordonet i fråga."

"Bötespåföljden döms ut prallellt och utan hänsyn till överlastavgiften."

"Trafikförsäkringen gäller även vid olyckor när överlast förekommit. Den skadelidande får alltid ut ersättning. Däremot kan försäkringsbolagetkräva tillbaka det utbetalda beloppet av försäkringstagaren, s kregresstalan, om han gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafiken genom överlasten.

"Vid brott mot bestämmelserna om körkortsbehörighet, lastvikter, hastighetsbestämmelsermm sker, utöver sedvanlig bestraffning i form av böter eller dylikt, anteckningar i körkortsregistret.
Om antalet sådana anteckningar blir många kan körkortet indragas för längre eller kortare tid. I vissa fall måste därefter nytt körkortsprov avläggas för att återfå körkortet."


Så tänk till en gång extra. Är det värt att köra med överlasten... *hrmpf*
 
Sv: Köra med överlast

Polisen får aldrig låta levande last bli stående vid vägkanten, antingen får de låta föraren köra närmsta vägen hem eller så skall polisen själva köra hem ekipaget. Så att de fått lasta ut på motorväg är bara ett eget påhitt från just den polisen och inget som man är tvungen på, bara att stå på sig.
Vissa poliser har inte alla hemma där uppe och skall alltid spela matcho och bossiga och tar då chansen mot dem som inte riktigt vet vad som gäller.
 
Sv: Köra med överlast

Som sagt så ska jag ta e-kort så snart jag hinner, men egentligen hjälper det ju inte..... För lastvikten för släpet är ju inte beroende på körkortet. Jag kör ju ändå med överlast om jag överskrider den angivna maxlasten...
E-kortet gör jag ju bara att jag får dra ett tyngre släp. Egentligen så behöver jag inte oroa mig, eftersom jag kör en b-ponny, och han kommer ju knappast upp i 590 kg :rofl: ( hoppas jag :angel: ) Men det kan vara bra att ta reda på vad som gäller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 005
Senast: Snurrfian
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
901
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Viva
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
817
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp