Köra och rida samtidigt?

Krokus

Trådstartare
Hej!

Jag har funderingar på huruvida det är en rimlig idé att någon (t ex ett barn) rider en häst eller ponny som samtidigt drar (körs)? Ni med erfarenhet, vad tycker/tänker ni? Allt är intressant på ämnet i och med att jag själv inte vet mycket om detta.
 
Jag satt/red på morfars fjordsto, nästan varje gång de arbetade ( brukskörning). Var inga problem, bara satt, höll i däckeln och åkte med.

Men vanlig traditionell körning så skulle jag inte göra det. Så mkt som kan gå fel.

Kan tilllägga att fjordstoet tog jag senare över och körde/ red bruks ytligare 10 år, väldigt stabil och tålmodig :)
 
Om hästen är extremt bombsäker är det nog ingen fara, men det är ändå ett riskmoment tycker jag.

"Arbetshästetiskt" har jag träffat erkänt skickliga körtränare som säger att det är en styggelse som inte hör hemma vid körning.
 
Har gjort det en gång i ett luciatåg. Hade 2 tomtar i rockarden och en liten lucia på hästryggen. Men då gick jag bredvid och ledde hästen.
 
Till och från stallet skulle jag väl inte ha något emot det och har gjort det några gånger.

Jag vet inte om jag skulle göra det på uteturer eller på volten. Kanske skulle jag få för mig det men.......kanske inte ändå. Tömmar, utan stigbyglar.....nästan ett fall för den ständige pessimisten och kanske bara se hemska saker som kan hända?

De som rider med stigbygelgjord, ni vet de där gjordarna som man kan ha stigläder och rida i?
De säger att det får djävulska skav och en däckel är ju etter värre.

Jag tycker inte tanken är helt fel egentligen. Man ska testa nya saker och tänka utanför boxen men jag vet inte om just detta var helt rätt.
 
Det förekommer men det finns ju risker..

140606-KFAM-Borgg%C3%A5rden-01-Foto-Kungahuset.jpg

760.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 849
Senast: Hedinn
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 869
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp