köra ovan ponny

MaRomer

Trådstartare
ska hämta en ponny på lördag. Ponnyn har åkt trailer 3 ggr i sitt 10 åriga liv
Sist förra hösten och då tog det timmar innan han gick på och var väldigt stressad i trailern.

Ägaren vill lasta ett sto i stallet och sen lasta ponnyn. När han är på ska stoet ut igen. Jag känner att det momentet kan bli riktigt stressande för honom.

Jag har en mycket trygg ponny som jag kan ta med och som åker med hela resan och står still även vid krångel. Dessa 2 ska även gå ihop sen. Min tanke är att ta med min ponny och ha honom som en trygghet. Ponnyern har aldrig träffats. De kommer inte kunna hälsa på varandra i trailen.

Hur hade ni gjort?!
 
Jag känner oxå att detta vore bäst! Ska se om ägaren går med på det. Resan tar ca 1,5 timme.
 
Jag hade inte velat ha med någon häst alls, om det är en ovan åkare. Men i andra hand, hade jag tagit ponnyn som inte ska lastas ur. Jag hade aldrig ens övervägt att lasta ur en häst innan avfärd, om det är en häst som inte är otroligt van åkare som jag vet inte stressar över avlastning av grannen.

Viktigt alltid men extra om två hästar åker - förankra dem ordentligt. Kommer en lös och sätter sig över mellanväggen har man skadat två...
 
Jag hade inte velat ha med någon häst alls, om det är en ovan åkare. Men i andra hand, hade jag tagit ponnyn som inte ska lastas ur. Jag hade aldrig ens övervägt att lasta ur en häst innan avfärd, om det är en häst som inte är otroligt van åkare som jag vet inte stressar över avlastning av grannen.

Viktigt alltid men extra om två hästar åker - förankra dem ordentligt. Kommer en lös och sätter sig över mellanväggen har man skadat två...

Min ponny är en miniatyr på 74 cm o mkh. Ponnyn jag ska hämta är en b-ponny på 125 cm. Trailen är en star trailer safir. Ingen av Ponnyerna har möjlighet att komma över väggen. Speciellt inte min;-) väggen är ju 170 cm hög!
 
Så små hästar har jag kört lösa. Plocka ut all inredning och om så krävs, säkra skötardörren. Då kan hästen i ensamt majestät bestämma hur den bekvämast ska stå.
 
Jag har då och då använt en liten ponny som ressällskap. Det man ska tänka allra först är om den häst man ska hämta är van vid små ponnyer. Är den inte det kan det vara betydligt mer stressande att se en liten "sak" än att åka själv. Lärde mig det en gång för många år sedan när vi körde 30 mil enkel resa för att hämta en nyinköpt åring. Vi fick den gången lämna ponnyn, ta hem åringen och upp igen och hämta ponnyn.
 
jag hade tagit med minishettisen som sällskap, hade det varit en kortare sträcka under halvtimmen så hade jag inte brytt mig om ngt sällskap. men eftersom det är 1,5h och en trygg ponny står bredvid, så kan man åtminstone hoppas på att nya ponnyn lugnar ner sig när shettisen står bredvid och sover :) och inte att båda ponnyerna börjar leka hela havet stormar :p.
 
ska hämta en ponny på lördag. Ponnyn har åkt trailer 3 ggr i sitt 10 åriga liv
Sist förra hösten och då tog det timmar innan han gick på och var väldigt stressad i trailern.

Ägaren vill lasta ett sto i stallet och sen lasta ponnyn. När han är på ska stoet ut igen. Jag känner att det momentet kan bli riktigt stressande för honom.

Jag har en mycket trygg ponny som jag kan ta med och som åker med hela resan och står still även vid krångel. Dessa 2 ska även gå ihop sen. Min tanke är att ta med min ponny och ha honom som en trygghet. Ponnyern har aldrig träffats. De kommer inte kunna hälsa på varandra i trailen.

Hur hade ni gjort?!

Jag tog med min ponny.

När vi kom fram fick de nosa genom staketet
Var där ca 1 timme innan vi började lasta .

När ni börjat tog det 2 min.sedan Var han inne och stod som ett ljus hela resan.

Pojkarna är bästa kompisar redan:-)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp