Körfolkets snacktråd 2

Absolut! Han som har stallet, bilen, släpet och vagnen har hålt på med hästar i hela sitt liv (han är ca 70 år) så jag litar på att han har koll på det. Men ska absolut dubbelkolla innan vi lastar när vi ska ge oss ut.
inte för att vara näsvis, men just det har inget alls med hästkunskap eller hästerfarenhet att göra, utan det är ren trafikkunskap. Kanske har han även den kunskapen, men jag skulle inte ta det för givet. Man ser många vansinniga ekipage i trafiken, även bland yrkesverksamma, erfarna...
 
Nu har Gizmo vilat i tre veckor sedan senaste tävlingen, och veterinären var här i torsdags och besiktigade honom (för att kunna utöka försäkringen) och han var som väntat helt u.a. Och så fick han en extra vaccin så vi kan tävla enligt FEIs regler, tänkte kolla tävlingar i Danmark. Betydligt närmre än resten av Sverige. Igår skulle vi ta en lugn runda ut, skritt och lite jogg. Men han blev helt slut halvvägs runt, svettades massor och var jätteloj sen resten av kvällen. Antar att det är en reaktion på vaccinet, så han får vila ett par dagar till. Stackarn.

Veterinären hittade också äntligen vad som felas på Nina, hennes ovilja och vandrande hälta. Och som väntat var prognosen inte alls god, så vi kommer att avliva henne kommande vecka. Kommer nog aldrig hitta en mer speciell häst än henne. Känns skit, men ändå skönt att beslutet är taget. Och jag kommer inte ersätta henne med en till arbetshäst, satsar bara på ponny nu ett tag framöver.
 
Veterinären hittade också äntligen vad som felas på Nina, hennes ovilja och vandrande hälta. Och som väntat var prognosen inte alls god, så vi kommer att avliva henne kommande vecka. Kommer nog aldrig hitta en mer speciell häst än henne. Känns skit, men ändå skönt att beslutet är taget. Och jag kommer inte ersätta henne med en till arbetshäst, satsar bara på ponny nu ett tag framöver.

Jag beklagar! Skönt att ha fått ett svar ändå. Vad var det? Du behöver inte svara om du inte vill.
 
Jag beklagar! Skönt att ha fått ett svar ändå. Vad var det? Du behöver inte svara om du inte vill.

Jag har varit beredd länge på att avliva henne, så det är inte så jobbigt att prata om nu längre. Hon har diagnosen kronisk artros i kronleden, men det var lite diffusa pålagringar överallt kring kotled och kronled i vänster fram. Troligtvis en gammal vrickning som hon har avlastat och därmed blivit halt på andra ben. Hon har alltid visat mest vänster bak och bara på böjt spår, men senaste månaden även varit snubblig vänster fram och gått orent även i hagen. Ett jäkla skit är vad det är, hon har varit gårdens klippa.
 
inte för att vara näsvis, men just det har inget alls med hästkunskap eller hästerfarenhet att göra, utan det är ren trafikkunskap. Kanske har han även den kunskapen, men jag skulle inte ta det för givet. Man ser många vansinniga ekipage i trafiken, även bland yrkesverksamma, erfarna...

Just därför jag skrev att jag skulle dubbelkolla? :confused:

Självklart har det inte endast med hästkunskap att göra men när man har kört häst i 50 år har man nog transporterat en och annan vagn. Du behöver inte vara orolig men tack för omtanken.
 
Nu har Gizmo vilat i tre veckor sedan senaste tävlingen, och veterinären var här i torsdags och besiktigade honom (för att kunna utöka försäkringen) och han var som väntat helt u.a. Och så fick han en extra vaccin så vi kan tävla enligt FEIs regler, tänkte kolla tävlingar i Danmark. Betydligt närmre än resten av Sverige. Igår skulle vi ta en lugn runda ut, skritt och lite jogg. Men han blev helt slut halvvägs runt, svettades massor och var jätteloj sen resten av kvällen. Antar att det är en reaktion på vaccinet, så han får vila ett par dagar till. Stackarn.

Veterinären hittade också äntligen vad som felas på Nina, hennes ovilja och vandrande hälta. Och som väntat var prognosen inte alls god, så vi kommer att avliva henne kommande vecka. Kommer nog aldrig hitta en mer speciell häst än henne. Känns skit, men ändå skönt att beslutet är taget. Och jag kommer inte ersätta henne med en till arbetshäst, satsar bara på ponny nu ett tag framöver.

Härligt med Gizmo! Isak reagerade också mycket på vaccin i år (vaccinerades i september) vilket han aldrig gjort förr. Hojta om ni kommer mot Jylland, där håller vi hus :)

Och beklagar med Nina :(
 
22406262_10155180029239426_9193441088397354917_n.jpg
22448591_10155180024379426_6235132700901125066_n.jpg
22519626_10155180037469426_6450373753045158662_n.jpg

Blev fotograferad idag. Hade en härlig tur i det fina vädret. Pigg och glad ponny. Jag ser att jag spänt draglinorna för slakt, kommer åtgärda det till nästa runda :)
 
Jag har varit beredd länge på att avliva henne, så det är inte så jobbigt att prata om nu längre. Hon har diagnosen kronisk artros i kronleden, men det var lite diffusa pålagringar överallt kring kotled och kronled i vänster fram. Troligtvis en gammal vrickning som hon har avlastat och därmed blivit halt på andra ben. Hon har alltid visat mest vänster bak och bara på böjt spår, men senaste månaden även varit snubblig vänster fram och gått orent även i hagen. Ett jäkla skit är vad det är, hon har varit gårdens klippa.
Vad tråkigt med din häst.
 
Beklagar angående Nina :( @Mli Säger som de andra, det är åtminstone skönt att veta vad som felar och att det inte går att hjälpa.

Här har det shoppats vagn! Min första fyrhjulsvagn. :) Den är lite skruttig och behöver renoveras lite. Dessutom måste vi svetsa om skakelfästet för att det ska funka med min sele. Övrig renovering är rent estetisk och för att den ska hålla länge än. Känns superkul! Den är jättesmidig och en wagonette så den kan man nog använda till lite allt möjligt (testa på tremomentskörning) men framförallt ska den rulla ute på vägarna.
 
@Chili Den där blir fin att köra det mesta i =). Jag funderar på att skaffa något åt det hållet. Allra helst skulle jag vilja ha någon variant av pullert, men det är för mycket pengar.
 
@Chili Den där blir fin att köra det mesta i =). Jag funderar på att skaffa något åt det hållet. Allra helst skulle jag vilja ha någon variant av pullert, men det är för mycket pengar.
Ja det här ska bli roligt! Får väl se om vi hamnar i diket pga den otroligt välsvängande framdelen... :D Kommer bli en konst att backa. Men det ska bli sååå kul att åka ut på vägarna i en vagn där man faktiskt ser över hästen och sitter bekvämt. Känns dock jättemärkligt att hästen ska vara så nära vagnen, i rockarden är ju skaklarna väldigt långa jämförelsevis. T.ex. hade jag behövt en jättelång pisk för att nå fram till däckeln som man ska göra vid tävling. Men har testat och hästen får plats utan problem i vagnen. Känns bara konstigt (och nu förstår jag att det inte är orimligt att pisken ska nå fram till däckeln :D).
 
@kolblakkur tack !
Det gör jag med. Hon är rolig att köra. Fick två fina galoppfattningar igår. På tygeln, eller i form säger man kanske när det kommer till körning.

Hon blir nog kvar ändå , dottern får rida barbacka...

Hur håller ni igång era hästar nu under höst/vinter?
Jag kommer inte hinna med alls mycket under vardagarna. Nytt jobb o långa dagar. Blir körning enbart på helgerna
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp