Körfolkets snacktråd 2

22406262_10155180029239426_9193441088397354917_n.jpg
22448591_10155180024379426_6235132700901125066_n.jpg
22519626_10155180037469426_6450373753045158662_n.jpg

Blev fotograferad idag. Hade en härlig tur i det fina vädret. Pigg och glad ponny. Jag ser att jag spänt draglinorna för slakt, kommer åtgärda det till nästa runda :)
Nyfiken på din rockard - vad är det för sort?
Jag drömmer om körutrustning till vår D-ponny, men än så länge tjänar jag alldeles för dåligt för att tänka tanken. Men drömma kan man ju fortsätta med... :p
 
Nyfiken på din rockard - vad är det för sort?
Jag drömmer om körutrustning till vår D-ponny, men än så länge tjänar jag alldeles för dåligt för att tänka tanken. Men drömma kan man ju fortsätta med... :p
Min rockard är en oxer. Har snart haft den i 6 år. Skaklarna är förkortade, så jag har ett par längre skaklar jag kan byta ut med om jag skulle spänna för en större ponny. Jag tror den här vagnen även kan dras av d-ponny med längre skaklar. Kommer inte ihåg exakt. Var ett tag sedan jag läste in mig på alla detaljer.
 
@kolblakkur tack !
Det gör jag med. Hon är rolig att köra. Fick två fina galoppfattningar igår. På tygeln, eller i form säger man kanske när det kommer till körning.

Hon blir nog kvar ändå , dottern får rida barbacka...

Hur håller ni igång era hästar nu under höst/vinter?
Jag kommer inte hinna med alls mycket under vardagarna. Nytt jobb o långa dagar. Blir körning enbart på helgerna
Vi har ridbana med belysning där jag kan tömköra, rida dressyr (i den mån det går på 3-årig nordsvensk :)), trailträna med olika hinder, longera/löslongera/löshoppa samt sladda ridbanan med lastpall. Den är inte stor nog att åka vagn i annat än på en stor volt.
Jag kommer nog inte orka åka till ridhuset på vardagskvällar, det är rätt mycket folk där också. Så det blir nog ridbanan eller promenader i mörker. Får se om vi kan köra/rida i mörker, har en mycket stark pannlampa men det beror ju på hur hästen är och om den accepterar lyset bakifrån.

Kommer nog satsa på längre pass på helgerna och antingen promenader eller korta, intensiva pass på ridbanan på vardagarna.
 
@sassiball wow vilken fin ponny!

Ang vintern så är jag sjukskriven på deltid så jag kommer hinna ut innan mörkret iallafall 1-2 dagar under veckan. Och sedan köra på helgerna. Våra hästar går dock i något som heter "paddock paradise" vilket innebär att de vandrar långa sträckor varje dag, runt 20-30 km. Så de håller sig fina i formen. Isak har gått ner ganska rejält i vikt sedan han flyttade dit i augusti.

Tidigare har jag pluggat och kunnat dra till stallet på morgonen eller tidig eftermiddag. Men mörkret är hemskt under vintern :yuck:

Men kanske du kan tömköra i veckorna (med rejält med reflexer och pannlampa) och köra mer på helgerna? Alt åka iväg till ridhus iallafall 1 gång/vecka om möjligheten finns?
 
Hur håller ni igång era hästar nu under höst/vinter?
Jag kommer inte hinna med alls mycket under vardagarna. Nytt jobb o långa dagar. Blir körning enbart på helgerna
Min kommer få en längre viloperiod när isen kommer, eftersom hon bara är tre år och dessutom oskodd.
I övrigt blir det som vanligt, men med pannlampa eftersom paddocken saknar belysning. Håller på att sy ett ofodrat reflexkörtäcke också, så vi ska synas när vi tar oss utanför gården. Ser det som en viktig del i hästens utbildning att den lär sig att arbeta oavsett om det är ljust eller mörkt, samt att inte skygga för en pannlampa.
 
Nu är nya vagnens nya skaklar redan tillfixade och redo att köras! :D Problemet är väl bara hästen hösthumör... Det är BUS och ENERGI och arton rävar bakom varje öra. Treårstrots också, plötsliga "problem" att kliva i skaklarna, stå stilla förspänd, eller så kan det komma ett tjuvnyp helt plötsligt. :devil: Ena dagen går allt jättebra, nästa dag är det blåsigt och frökens humör därefter. Igår harvade vi ridbanan och jag trodde hon blev trött, visade sig bara vara uttråkning och efteråt var hon precis lika pigg som innan. Skrittade iväg i hagen efteråt med sån energi att hennes kompis fick trava för att hålla tempot. Hon börjar verkligen komma ifrån unghästtiden när minsta hjärngympa lockade fram stora gäspningar efteråt... Brukshästen börjar visa sig i all sin kraft. :)

Har alltså lite energi och uppfostran att ta itu med innan det är dags att spänna för något så spännande som en ny vagn. Men förhoppningsvis blir det så snart som möjligt!
 
Hur håller ni igång era hästar nu under höst/vinter?
Jag kommer inte hinna med alls mycket under vardagarna. Nytt jobb o långa dagar. Blir körning enbart på helgerna

Vi har inga skrupler med underlag, mörker och väder så vi försöker hålla igång oavsett. Annars tappar vi för mycket till våren. Troligen blir det väl en del vila i samband med jul och nyår 1-3 veckor med mindre arbete men bara för att vi alla ryttare/kuskar verkar ha varsina dagar att göra saker på.

Vi är ju alltid 1-3 stycken som är ute tillsammans. Vi är väldigt sällan ute ensamma.
 
Vi har inga skrupler med underlag, mörker och väder så vi försöker hålla igång oavsett. Annars tappar vi för mycket till våren. Troligen blir det väl en del vila i samband med jul och nyår 1-3 veckor med mindre arbete men bara för att vi alla ryttare/kuskar verkar ha varsina dagar att göra saker på.

Vi är ju alltid 1-3 stycken som är ute tillsammans. Vi är väldigt sällan ute ensamma.
Det låter kul att köra tillsammans. :)
 
@sassiball wow vilken fin ponny!

Ang vintern så är jag sjukskriven på deltid så jag kommer hinna ut innan mörkret iallafall 1-2 dagar under veckan. Och sedan köra på helgerna. Våra hästar går dock i något som heter "paddock paradise" vilket innebär att de vandrar långa sträckor varje dag, runt 20-30 km. Så de håller sig fina i formen. Isak har gått ner ganska rejält i vikt sedan han flyttade dit i augusti.

Tidigare har jag pluggat och kunnat dra till stallet på morgonen eller tidig eftermiddag. Men mörkret är hemskt under vintern :yuck:

Men kanske du kan tömköra i veckorna (med rejält med reflexer och pannlampa) och köra mer på helgerna? Alt åka iväg till ridhus iallafall 1 gång/vecka om möjligheten finns?
Jag hinner inte riktigt känner jag även om jag skulle kunna trotsa mörkret. Jag satsar på helgerna istället. Men det blir kanske lite ojämn träning.
Dingla tackar för komplimangen.
 
Det låter kul att köra tillsammans. :)

Oftast är det en som rider men ibland kör vi båda hästarna samtidigt. Just nu står en vagn still, för vidare inspiration, kan man säga.
Den har blivit för tung fram och måste konstrueras om. Den är något felkonstruerad så den går sönder i framkant och vi lägger på mer material varje gång.
 
Vi är ofta ute tillsammans, jag kör eller rider och den andra rider. Ute i trafik har jag alltid sällskap än så länge. Förr ville jag alltid rida själv men det är ju faktiskt mycket roligare med sällskap. :)

Körde en fin runda igår kväll, hästen hade lite tokfnatt av all överskottsenergi och fick jobba av sig en del både mentalt och fysiskt. Vi tittade på kor och jordbruksmaskiner och mötte massor med trafik (som inte visar nån större hänsyn, alla ska klämma sig förbi). Sammantaget så himla duktig häst. :) Men jag höll på att frysa ihjäl! Rackarns vad kallt det var där i vagnen! Har ni termobyxor, ridkjol, kappa, förkläde... ja vad har ni på er? Eftersom jag rider också funderar jag på en kappa som går att öppna över sadeln, och en ridkjol kanske. Ska hamstra fårskinn att sitta på också...
 
Min kommer få en längre viloperiod när isen kommer, eftersom hon bara är tre år och dessutom oskodd.
I övrigt blir det som vanligt, men med pannlampa eftersom paddocken saknar belysning. Håller på att sy ett ofodrat reflexkörtäcke också, så vi ska synas när vi tar oss utanför gården. Ser det som en viktig del i hästens utbildning att den lär sig att arbeta oavsett om det är ljust eller mörkt, samt att inte skygga för en pannlampa.
Har du mönster på ett sådant täcke? Jag har ett ofodrat ridreflextäcke som jag idag knyter runt selen. Hade gärna haft ett mer anpassat men det finns ju bara fodrade och det behöver hon icke.
 
Har du mönster på ett sådant täcke? Jag har ett ofodrat ridreflextäcke som jag idag knyter runt selen. Hade gärna haft ett mer anpassat men det finns ju bara fodrade och det behöver hon icke.
Upptäckte samma sak som du, att det bara finns fodrade, och vägrar lägga ett sånt på en oklippt häst som går naken i hagen.
Tyvärr har jag inget mönster. Har sytt en del ländtäcken tidigare så jag mäter hästen och gör på frihand. Så snart jag fått hem reflexbanden och sytt fast dom så kan jag visa hur det blev :)
 
Upptäckte samma sak som du, att det bara finns fodrade, och vägrar lägga ett sånt på en oklippt häst som går naken i hagen.
Tyvärr har jag inget mönster. Har sytt en del ländtäcken tidigare så jag mäter hästen och gör på frihand. Så snart jag fått hem reflexbanden och sytt fast dom så kan jag visa hur det blev :)
Ja jag kan inte sy men min mor kan nog fixa lite halvt på frihand. :) Annars känns det som ett vanligt ländtäcke hade funkat bättre än ridtäcke eftersom de har remmar istället för kardborreflärpar. Men ja, omöjligt att hitta... Ser fram emot bild!
 
Har du mönster på ett sådant täcke? Jag har ett ofodrat ridreflextäcke som jag idag knyter runt selen. Hade gärna haft ett mer anpassat men det finns ju bara fodrade och det behöver hon icke.

Vi har samma problem. Medryttaren tar alltid en reflexväst istället och lägger över rumpan och sätter fast med allt möjligt.
 
Vi har samma problem. Medryttaren tar alltid en reflexväst istället och lägger över rumpan och sätter fast med allt möjligt.
Det är ju knäppt att det inte finns! Diskuterade senast igår bristen på funktion i rid- och hästutrustning. Bristen på inarbetade reflexer, faktiskt vattentäta och varma OCH välsittande kläder för ridning... För att inte tala om mer udda storlekar på utrustning. Det finns ju knappt ländtäcken längre heller, allt ska vara ridtäcken och fodrat med fleece/ull/polyester. Trots att kallblod, irish cob mm ökar nästan explosionsartat i popularitet och antal. Nåja. Det kanske blir bättre framöver... :) Hej från gnällspiken som inte kan sy och därmed har svårt att ta saken i egna händer.
 
Jag har nu börjat träna dressyrprogram med de små. Så mycket svårare än att rida ett program!

Någon som vet när rörelserna ska utföras? Är det när hästen är vid bokstaven eller när kusken är det?
 
Jag har nu börjat träna dressyrprogram med de små. Så mycket svårare än att rida ett program!

Någon som vet när rörelserna ska utföras? Är det när hästen är vid bokstaven eller när kusken är det?

Jag har för mig att det är olika i olika program men nu blev jag jäkligt osäker. Står kanske i själva bedömningsblanketten som man ju också kan läsa på TR-sidan på ridsportförbundet?
 
Jag har nu börjat träna dressyrprogram med de små. Så mycket svårare än att rida ett program!

Någon som vet när rörelserna ska utföras? Är det när hästen är vid bokstaven eller när kusken är det?

Det är när hästens nos är vid bokstaven :)
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp