Körfolkets snacktråd 2

Känns som jag spammar denna tråden, men måste visa vad vi gjorde här om dagen :angel: Ni får säga till om ni tröttnar.

Vi fick en idé om att prova tandem, så sagt och gjort pysslade vi ihop utrustningen som behövdes och spände för. Gick LÅNGT över förväntan och ponnysarna skötte sig som om de aldrig gjort annat :love: Var inte sista gången vi provade iallafall.

23120011_1871931446174526_6530953074435703216_o.jpg

23156991_1871931426174528_3180078764236196855_o.jpg

23119899_1871931512841186_947330412691911337_o.jpg


Och en liten filmsnutt:
Så söta , som de pinnar på !
 
@Chili ta den vagn där du sitter bäst/lättast kan ta dig upp och ned från vagnen.
Bra poäng. Wagonetten borde vara överlägsen där.

Blev lite avskräckt sist jag körde pga kylan :laugh::devil: så har inte kört på några veckor nu. Dessutom går ridningen så bra. Men så snart jag fått henne i vagn och dessutom inte fryser ihjäl blir det nog bara en massa körning... det är ju galet beroendeframkallande. :D

@Pallen vad fräsiga de är, ser jättekul ut!
 
@Chili Jag har planer på ett körförkläde i bävernylon med ett rejält foder.

Just det, jag har träffat på ett par hästar som tyckt det varit otäckt med en hög kuskbock, öva på det innan ni sätter för.
 
@Chili Jag har planer på ett körförkläde i bävernylon med ett rejält foder.

Just det, jag har träffat på ett par hästar som tyckt det varit otäckt med en hög kuskbock, öva på det innan ni sätter för.
Ja jag är sugen på en ridkjol och det borde ju funka även till körning. :)
Jo vi ska ta fram vagnen och låta henne se den med kusk i några gånger, troligtvis får någon dra den (utan kusk i ;)) medan hon går bredvid, framför, bakom, bara för att vänja sig vid synintrycket. Medhjälparna måste ju också få jobba. :angel: Att stå på en pall bakom henne och greja med nånting borde ju också vara bra träning.
 
Tack! Edith är en Shire fast inte så stor, bara 1,78m. Tomas som har kört in henne sa också att det kan vara bra att lägga in lite galopparbete tidigt så att man kommer över "tröskeln". Vi har testat och det fungerar fint, fast det är ju inte så bekvämt för groomen ;) Han klagade högljutt! Det är lite tråkigt att det är så få klubbar som håller på aktivt med körning men jag hoppas att jag hittar någon som vill träna oss framöver. Jag håller fortfarande på med att försöka lära mig av med "ledande tömtag" ;) Jag kommer säkert att komma med frågor framöver. Har anmält mig till en tävlingskurs för nybörjare (utan häst) och det ska bli så kul! Körningen har gett mig en nytändning i hästeriet!!!
Jag vet inte om du tycker att det är för långt bort, men på Linköpings fälttittklubb har de träningar för Marie Kahrle.
 
Idag byggde vi om min rockard till parvagn! B som har stallet har provat denna lösning innan och ärligt talat fattar jag inte att fler inte använder sig av denna lösning efter att ha provat i dag!

Det är i princip noll stötar och det var till och med mer komfortabelt att köra denna än 4-hjulsvagnen. Ett stort plus är att den är mycket lättare och att i precisionen kommer jag har en stor fördel eftersom jag "slipper" tänka på bakaxeln som med 4-hjulsvagnen.

Stången är ett lättviktsrör vilket gör att vagnen kan balanseras bra. Visst måste man som kusk och groom vara lite "med" och balansera upp om det behövs men det är inte nämnvärt mycket.

Nu väntar vi på nya collars från Tyskland för att komplettera! De lämpar sig bättre till rockarden än vad lokselarna gör. Draglinorna kommer då att bytas ut till läder också.

Bilder från i dag:
23795729_1893436324024038_2663312411312104903_n.jpg


23795621_1893436600690677_796227759287959152_n.jpg


23795396_1893466440687693_91781047355472939_n.jpg


Såhär ser vagnen ut in progress:
23915593_1893435910690746_3385889678942590172_n.jpg
 
Idag byggde vi om min rockard till parvagn! B som har stallet har provat denna lösning innan och ärligt talat fattar jag inte att fler inte använder sig av denna lösning efter att ha provat i dag!
Fast det fattar jag, för det handlar just om balansen. Lägger du tyngden framåt så får de bära vikt via brösta eller lokor, vilket belastar nacken. Och lägger du tyngden bakåt riskerar parstången att slå uppåt. Det är nog svårt att sitta så stilla att du har perfekt balans på en enkelaxlad vagn.
Jag vet att det finns parstång att köpa till cavaletti-rockarden och jag blev först sugen på att testa, men övergav tanken. (det finns en äldre tråd här om just det)
 
Fast det fattar jag, för det handlar just om balansen. Lägger du tyngden framåt så får de bära vikt via brösta eller lokor, vilket belastar nacken. Och lägger du tyngden bakåt riskerar parstången att slå uppåt. Det är nog svårt att sitta så stilla att du har perfekt balans på en enkelaxlad vagn.
Jag vet att det finns parstång att köpa till cavaletti-rockarden och jag blev först sugen på att testa, men övergav tanken. (det finns en äldre tråd här om just det)
Visst måste man balansera men det är inte alls svårt om man har balansen rätt från början i vagnen och bra utrustning. Förstår att denna lösning inte passar alla men det förvånar mig fortfarande att jag inte sett en enda.

Hästarna trivdes iallafall mycket bättre i denna vagnen!
 
Senast ändrad:
Är anmäld till mina 2 första körträningar någonsin. I mellandagarna blir det för en duktig kusk som är känd lokalt här. Sedan 6 januari för Mikkel Kruse som bland annat vunnit EM silver (som junior) 2016. Ser verkligen fram emot det :bump:
 
Är anmäld till mina 2 första körträningar någonsin. I mellandagarna blir det för en duktig kusk som är känd lokalt här. Sedan 6 januari för Mikkel Kruse som bland annat vunnit EM silver (som junior) 2016. Ser verkligen fram emot det :bump:
KUL!

Nån gång ska jag också lära mig att "köra på riktigt".
Hittills har jag mest hängt på en vagn bakom ponnyn och suttit bakom och motionerat ponnyn. Det går ju rätt bra att göra utan några ingående kunskaper, jag känner mer att jag inte har någon aning om vad det är jag inte kan, jag vet bara att jag inte kan något mer än det jag nämnt...
 
Nyss hemkommen från Hjulkul; inomhusmaraton i Åstorp. Är riktigt nöjd med Giz, han går bara bättre och bättre. Han har fortfarande svårt att hålla galopp i ridhus, och behöver jag ta i honom för styrning så bryter han gärna av till trav. Men nytt för denna gång var att han spontant tog galopp, även om han inte orkade hålla igenom alla hinder. Och att det var rejält med "go" i honom, behövde inte driva på traven utan kunde bara lätta lite i hand så lade han sig i en högre växel. Vi petade ner sammanlagt två bollar (av 32 portar), och de var de "lätta" portarna på rakspår där det blev lite missförstånd i styrning i galopp. De tekniska svårigheterna gick väldigt bra. Sammanfattningsvis är vi på G, och jag ser fram emot tävlingssäsongen 2018!

24231993_10155929218897380_3915688800979707077_n.jpg
 
Härligt @Mli! Jag tänkte jag skulle ta mig till Vetlanda i januari för att titta på Hjulkul! Ska ni vara med där också? Det låter så himla kul!!!
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag kommer inte starta i Vetlanda, det är lite långt att köra från mig. Men hjulkul är en jättebra och rolig tävlingsform!
 
Härligt @Mli! Jag tänkte jag skulle ta mig till Vetlanda i januari för att titta på Hjulkul! Ska ni vara med där också? Det låter så himla kul!!!
Åh ska de vara i Vetlanda, kanske får pallra mig dit och undersöka körningen som tävlingsform :)

I helgen ska vi på tömkörningsträff tillsammans med andra nordsvenskar. Har varit en sådan träff för några veckor sedan och nu ses vi igen. Får se om det blir samma gäng eller kanske några nya. :) Väldigt bra miljöträning, L har blivit duktig på att vistas i ridhus med andra hästar som gör andra saker och får röstkommandon. Vi åker också helt själva vilket är jättekul och lite pirrigt, senast var första gången jag åkte helt själv med häst. Vi fick testa körning med en trygg nordsvensk sist i en modern gigg där man sitter högt som man ska. Underbar känsla, mjukt och fint och vilken bra position man får. Längtar efter att använda min wagonette, otestad ännu. Har blivit lite mjäkig med körningen, det är ju inget jag sysslat med innan förutom att kört jag ponny lite efter bästa förmåga som barn. Det känns helt enkelt motigt att spänna för, men att sitta i vagnen är härligt då hästen egentligen går bättre framför vagn än i ridningen. Men har blivit lite harig och lat, bara sådär. Måste nog bara sparka mig över tröskeln.
 
Åh ska de vara i Vetlanda, kanske får pallra mig dit och undersöka körningen som tävlingsform :)

I helgen ska vi på tömkörningsträff tillsammans med andra nordsvenskar. Har varit en sådan träff för några veckor sedan och nu ses vi igen. Får se om det blir samma gäng eller kanske några nya. :) Väldigt bra miljöträning, L har blivit duktig på att vistas i ridhus med andra hästar som gör andra saker och får röstkommandon. Vi åker också helt själva vilket är jättekul och lite pirrigt, senast var första gången jag åkte helt själv med häst. Vi fick testa körning med en trygg nordsvensk sist i en modern gigg där man sitter högt som man ska. Underbar känsla, mjukt och fint och vilken bra position man får. Längtar efter att använda min wagonette, otestad ännu. Har blivit lite mjäkig med körningen, det är ju inget jag sysslat med innan förutom att kört jag ponny lite efter bästa förmåga som barn. Det känns helt enkelt motigt att spänna för, men att sitta i vagnen är härligt då hästen egentligen går bättre framför vagn än i ridningen. Men har blivit lite harig och lat, bara sådär. Måste nog bara sparka mig över tröskeln.
Körningen har verkligen gett mig en nytändning vad det gäller hästarna :) Jag upplever fortfarande osäkerhet vid an- och frånspänning så jag har alltid en "groom" med mig :)
 
Körningen har verkligen gett mig en nytändning vad det gäller hästarna :) Jag upplever fortfarande osäkerhet vid an- och frånspänning så jag har alltid en "groom" med mig :)
Jo, för oss gick det så bra så jag har spänt för en del själv, både kälke och rockard. Men så ville hon plötsligt kliva ur lite och då var det inte så lätt längre. Så snart kylan kom efter sommaren har hon blivit mycket piggare och rent av busig/otålig, så allt stillastående om hon inte är trött eller drar tungt går sådär.
Om jag måste ha medhjälpare blir det alltid att jag hellre gör något jag kan göra själv. :p Men ska se till att få rutin på körningen igen. När man väl börjar spänna för brukar hon stå still men jag vill ha mer kontroll i det läget så egentligen borde jag bara träna en massa och inte tänka så mycket. Målet med wagonetten hägrar ju!
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp