Körfolkets snacktråd 2

Visst måste man balansera men det är inte alls svårt om man har balansen rätt från början i vagnen och bra utrustning. Förstår att denna lösning inte passar alla men det förvånar mig fortfarande att jag inte sett en enda.

Hästarna trivdes iallafall mycket bättre i denna vagnen!

Du skriver i ditt förra inlägg om "precisionen".
Tänk på att du måste ha två-axlad vagn i körtävling när du tävlar par.
 
Idag har jag äntligen hunnit ta tag i att tömköra mina två ston i par.
25550185_10155280684837404_8929250196609541210_n.jpg

Den yngre av dem är en cool (tjock :p ) dam som gått i par innan. Lite åt det latare hållet, eller kanske långsam är närmare sanningen för särskilt lat är hon egentligen inte.
Den äldre är en pigg tant som tävlade lite ponnytrav i sin ungdom, som dessutom blev lycklig över att få komma ut och jobba lite - hon har varit mammaledig i några år, då hon fått föl fyra år i rad (och är just nu rätt urdiad, men det ger sig väl..).
Det blev lite mycket "bromsa den ena och försöka gasa den andra", men när vi vände hemåt hade den pigga sansat sig något och den långsamma ökade farten en aning, så det blev liiite mer jämn fart på dem.
Det ska nog i alla fall gå att köra dem med vagnen i par i alla fall, även om det blir lite utmaning att få dem att dra jämnt...

Vad är era erfarenheter av att köra två lite olika dragare i par?
 
@ameo mina två jag kör är också ganska olika. Isak är mer bekväm och drar inte på några stora växlar medan Felex är extremt känslig för röst och pisk. Han jag står hos har kört väldigt mycket par och han säger att det jämnar ofta ut sig efter ett tag. De lär sig att dra jämnt. Men finns några saker vi gjort för att underlätta.
1. Kör med skygglappar så att jag kan använda spöt på den ena utan att den andra ser. Innan skygglapparna reagerade Felex på spöt även om jag använde det på Isak eftersom han kunde se det. Så det har varit en stor hjälp för mig.

2. Använd hästarnas namn och gör det konsekvent. Jag säger alltid namnet på hästen först och sedan kommandot. Till exempel "Isak", sen smackar jag eller "Felex hoo" när jag bara vill påverka en häst.

Även när jag kör enbet (vilket dock är sällan nu) använder jag hästens namn innan kommando.

Annars är det nog mycket övning och kanske inte bry sig allt för mycket i början. Men är absolut ingen expert.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Nu har vi tävlat lite till, och tränat ännu mer. Jag måste verkligen tipsa om Hjulkul i Skåne, det är superkul! Väldigt bra sätt att skaffa sig erfarenhet till "riktiga" säsongen börjar.
Nu på sista träningen fick jag äntligen visa upp Giz på sin rätta sida. Han backar ofta av på inomhusträningar, men igår var han på topp. Vi fick mycket beröm för hans form och gång, och något som värmer är att han fick otroligt goda ord om vår yealding; det är något vi har tränat massor på. Det är en fantastisk känsla när man bara med töm och tanke kan placera honom i rätt övertramp. Till höger tar vi det på enhands, men i vänster så får vi träna lite till. Han är verkligen fantastisk min lilla Giz!

Nu blir det till att träna i två veckor till, sen ska jag resa bort en vecka och då ska han få en välbehövlig paus. Han är ju motsvarande en 4 åring i huvudet, trots att han faktiskt i år blir 7.
 
Här är en bild på oss från senaste tävlingen! Blötsnö och halv storm, men det syns inte. Groomen lånade min nya säkerhetsväst, så jag fick ha min gamla otympliga under min täckjacka, ovanpå undertröja och fleecejacka.. Men med en så här söt ponny är det ingen som bryr sig om hur kusken ser ut!
Fotograf My Hägg.

26219759_10156015327702380_9206963813290118047_n.jpg
 
Premiär med fyrhjulig vagn idag! Gick helt fantastiskt. Körning är livet säger hästen! Vagnen är helt nyrenoverad med nytt flak och alla andra delar genomgångna, den är baserad på vagnen som rullat många mil på gården en gång i tiden med farfars ardennrar. Nu ska vi få på ett säte också. Kanske ska sno bänken från gamla trillan, som ändå är i dåligt skick och nog inte kommer användas igen i närtid, om någonsin. Men bänken är nog användbar.
Älskade häst. :heart
27398743-10154988956815163-531997312-o.jpg
 
:bump: Har till sist kommit över en rockard! Blev en på saabaxel, behöver lite fix som svängel och korta skaklar men bra pris när man inte vet hur mymyck körning det blir:p
Ponny har hittills trott att vagnen bits om man vänder rumpan till:grin:
Men vi har kört kälke nu när det är snö, jätte kul tycker vi båda!
Min pensionerade fjord har dock fått testa vagnen och lillisis, blivande körhästen;), knatade efter helt frivilligt och har inget emot att stå i skaklarna. :D
 
Det är vinter och jag kör timmerkälke och släde mest hela tiden :bow::bump:. Tyvärr har vi inte mycket snö, det har sjunkit ihop till 1-2 dm. Det är iaf en stabil botten, och jag hoppas hinna köra släde i en vecka eller två till. Jag har haft för rockarden en gång sedan jul, och saknar den inte alls:o. Mer släde åt folket :love:.

28377542_10155623336137991_7764187347376566557_n.jpg
 
I brist på släde passade jag på att utnyttja att vägen är körbar just nu, så vi tog ut vagnen - packad snö funkar ju att köra på, men den börjar snart smälta och lär då bli till blankis innan den är användbar igen.
Är så glad att det går bättre och bättre varje gång jag kör de här två flickorna ihop! :love: Senast de gick i par (= första gången framför vagnen i par) var på jullovet, den här gången var det som om de aldrig gjort annat! :heart
 
Försöker köra kälke nu när det är snö men svårt då jag inte hinner i dagsljus på vardagar. Men i söndags fick vi en tur tom i sol:)
Hur mycket tyngre blir det att dra en timmerkälke kontra en liten, tänk barn åka i pulkabacke kälke? Tänker att glider det bra så gör inte timmerkälkens vikt så stor skillnad men på lössnö. Har redan skaklarna till timmerkälke kopplad till min minikälke.
Tänkte att det är lättare att fixa så man sitter bekvämt på timmerkälke.
 
Timmerkälkar kan vara så olika stora. Jag lånar en som anses relativt smidig, den väger kanske 20 kg. I nysnö och på packad snö är den lättdragen, just nu är det någon sorts skarsnö som kälken sjunker ned i, då blir det tyngre (och elaka jag tänker "bra träning", men då är det en bruksnordsvensk i skaklarna).
 
Timmerkälkar kan vara så olika stora. Jag lånar en som anses relativt smidig, den väger kanske 20 kg. I nysnö och på packad snö är den lättdragen, just nu är det någon sorts skarsnö som kälken sjunker ned i, då blir det tyngre (och elaka jag tänker "bra träning", men då är det en bruksnordsvensk i skaklarna).
Okej :)
Den jag kan använda är framdelen till en 2-delad variant. Ser ganska stor ut men har inte grävt fram den helt från svärfars loge än. Har ju bara en 140cm ponny, typ modell welsh/connemara som bara körs sporadiskt (rids mest), så vill inte ha för tungt.
 
@Snurre Jamen dåså! Jag tänkte att du hade en a-ponny =). Stallgrannen kör så med sitt russ, den drar likadan släde, timmerkälke osv som min nordsvensk (inte så stora stockar dock). Kör korta turer, gör halt och vila om du tycker att ponnyn verkar få ta i onödigt mycket.

Jag kör också med bara en framkälke.
 
@Snurre Jamen dåså! Jag tänkte att du hade en a-ponny =). Stallgrannen kör så med sitt russ, den drar likadan släde, timmerkälke osv som min nordsvensk (inte så stora stockar dock). Kör korta turer, gör halt och vila om du tycker att ponnyn verkar få ta i onödigt mycket.

Jag kör också med bara en framkälke.
Aha:idea: nä, lite större än en a-ponny :D
ja man får anpassa passen till hästen, jag har bara kört a-ponnys tidigare så lite dålig koll på vad som är rimligt att en större ponny borde orka dra.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp