Körfolkets snacktråd 2

@trassel och @Buck betfor för ren energi (mJ), lucern för protein får han redan och har fått ett bra tag. Osäker på om jag vill klippa, känns som att det stör pälssättningen... Men det kanske bara är en missuppfattning.
Ja hur pälsen blir är nog individuellt. Men vet flera som klipper året om och ännu fler som klipper sent för att slippa värsta pälsen i fälltider. Utan att pälsen blir ful. Senare på sommaren eller hösten.
Kanske inte så bra om hästen redan är skavkänslig dock.
 
Ja hur pälsen blir är nog individuellt. Men vet flera som klipper året om och ännu fler som klipper sent för att slippa värsta pälsen i fälltider. Utan att pälsen blir ful. Senare på sommaren eller hösten.
Kanske inte så bra om hästen redan är skavkänslig dock.

Nä, jag har aldrig brytt mig om när jag klippt, de åren jag klippt. Jag har klippt höst, vinter, vår, sommar, under fällning och under sättning. Aldrig märkt någon skillnad.
 
Har du extrem otur naggar du sommarpälsen precis i toppen, och får en randig häst, då får man klippa en gång till. Det är väl "det värsta".
 
Igår hade vi första träningspasset i ridhus! Kul att komma igång "på riktigt". Avslutade dressyrpasset med att jogga en liten precisionsbana. Riktigt nöjd med att vi tränat en hel del på portkörning i vinter, inte en enda kon som kördes över! ;) Sen kanske det råder delade meningar om vilket tempo en bör hålla i svängarna...
I morse var kiropraktorn här gav Gizmo en rejäl genomkörare. Klart välbehövligt. Nu satsar vi vidare på tempo och galopparbete ute i skog och mark! För visst är kvällarna redan rätt mycket ljusare?

 
Trångt mellan skaklarna, vad säger vi om det? Jag köpte ju en tung rockard men den är ju lite smal. Har inte kunnat använda den än då selens seltungor var för stora för hålen i skaklarna. Har inte vågat testa med remmar, är rädd att de skaver sönder snabbt. Har helt enkelt inte kommit mig för att beställa sådana seltungor man har ihop med en selpinne i metall som man klämmer ihop, men det måste ju bara passa. Så jag har inte provkört rockarden men jag har ställt henne i skaklarna och lyft dem. Hon reagerade lite då det är lite trängre än hon är van.

Så, hur trångt kan det vara? Den ska vara körd med en annan nordsvensk, jag vet dock inte hur stor hon var. Och detta blir ju det första med hjul min drar. Är det att be om problem om det är lite trångt?
Vi har även en lätt rockard som kanske passar men jag vill helst ha den tunga. När hon drar och känner tyngden blir hon mer fokuserad och jobbar. Bägge har dessutom punka men det märks knappt när man rullar den tunga med bildäck. Fasen, jag har massor med saker vi skulle kunna dra men inget passar ju. :( Och snön försvann så kälken drog jag ju fram i onödan. Skulle verkligen vilja komma igång och jobba nu! Spänner för henne själv i lösa skaklar och går själv rundor i skogen med dem. Låter ju djävul så det är inget problem, och hon har börjat lära sig att svänga med rak kropp och korsade ben. Dra hem träd från skogen med linor gör vi också, men då vill jag vara två, så hon inte får för sig att gå hem helt plötsligt. :p Just nu haltar träningen då jag helt enkelt inte orkar gå, gå, gå hela tiden. Tänk om man bara kunde åka lite vagn eller hoppa upp och ta en barbacka skrittrunda...
 
Jag har delade selstickor som man "klipper" ihop, brukar sätta en silvertape runt dem så de inte glappar. Har fungerat utmärkt för mig (det ser ju inte så proffsigt ut som smidda, men det tar jag).
 
Jag har delade selstickor som man "klipper" ihop, brukar sätta en silvertape runt dem så de inte glappar. Har fungerat utmärkt för mig (det ser ju inte så proffsigt ut som smidda, men det tar jag).

Ja min sele är ju lite knepig. Dragringen är så grov så draglinorna passar inte utan får fästas i den smidda seltungan . Som i sin tur är för grov för rockarden. :cautious: nåja, allt går ju att lösa!
 
Har varit ute och kört några dagar på raken nu. L har börjat fälla ordentligt nu så jag blir alldeles full med hår, men framåtandan är bättre ändå :up: Idag gick vi in i paddocken för att dressyrköra lite. Han kändes framåt och villig, men blev lite stark emellanåt. Inte så konstigt egentligen med tanke på att det var första gången vi verkligen ägnade oss åt fokuserat dressyrarbete framför vagn sedan träningen i slutet av november. Det är dags att boka in lite nya träningar tror jag bestämt.
 
Fick ta bort min älskade Faxe för 1 månad sedan :cry:
10247423_10152371112194648_5593874840283983468_n.jpg


Så nu har jag varit och tittat/provkört ett russto som ska besiktigas den 14.e mars. Håll tummarna :up:
Hon är mycket körd för rockard, fyrhjuls och harv/snowracer. Varit på brukskurs, gjort enkelt KBI och är väldigt trygg. Ganska lat och bekväm efter att ha gått på ponnylekis ett år, men min förhoppning är att med uppmuntran, mutor och motivation (beröm = vila och mat) få henne att komma tillbaka till att arbete är glädjefyllt.

I dag har jag städat ur en box åt henne.
Jag har redan köpt en sele.. :o:D Med risk för att hon inte går igenom besiktningen som jag är sjukt orolig för. Men då får jag väl sälja selen, som min kloka mor sa.. Eller köpa en häst i samma strl som passar i selen :laugh: ;)
 
Vad tråkigt med Faxe @Egonson_ :cry: Men spännande med ny häst, hoppas det går vägen :)

För övrigt känns det såhär idag :turd::turd: Det kom snöblandat regn som frös häromdagen och det är snorhalt ute. Jag hade inte riktigt räknat med det eftersom solen legat på hela dagen och vägen till och från jobbet var snustorr. Så när jag selat på och gett mig iväg upptäckte jag mitt misstag och vi fick smyga runt en kort runda i skritt. Vill ha vår nu!!! :arghh::arghh:
 
Beklagar med Faxe :( @Egonson_ Men kul att ha korn på en nu stjärna!

Jag funderar på att slå till på en stor flakvagn. Var kan man köra med en sån? Överallt? :p Vi har ju inte jättebra körvägar direkt. Antingen jättekorta rundor där man får vända och ta samma väg hem. Eller långa rundor på asfalt/grusväg med risk för att möta hur mycket eller hur lite trafik som helst. Eller rakt ut i skogen, där kan man köra massor. Finns gott om gamla traktorspår i skogarna. Min pappas gamla flakvagn har tyvärr ruttnat vilket är så himla synd, men att återställa den är ett för stort projekt idag.

Om rockarden är för smal kommer vi antagligen bygga om den helt, flytta på skaklarna och även göra om hålen för selpinnen. Kanske höja sätet. Det ligger i framtiden då vi inte har tid just nu. Dyker en bättre upp säljer jag och byter. :) Vill även dra fram den lätta rockarden och byta till mopeddäck på den. Kanske passar den bättre i skaklarna, men den är så fasligt lätt tycker jag. En i stallet skaffade dock en sån där lätt rockard typ Oxer, den fastnade en gång och vek sig i konstruktionen. :crazy:
Vår lätta rockard är åtminstone inte så klen utan byggd i järn, så det blir iaf inget byte till en sån modern lättviktsrockard av billigare modell...
 
Tack, jag sörjer den lille hästen otroligt mycket :(

Vissa lätta rockarder är ju som du säger starka ändå. Hade en Cavaletti som motsvarar Oxern fast mindre, den var helt okej att köra med en lugn minishettis men är glad jag inte valde den till nordsvensk då den varit på tok för klen för den styrkan på häst.

Bytte till en DriveOut träning (som jag aldrig hann provköra med Faxe mer än ut till brevlådan och hem igen, en gång) och den är inte jättemycket tyngre men känns så otroligt mycket mer rejäl och gedigen. Funderar på en likadan till russet sedan om jag inte hittar en bra begagnad.

Till Egonson och fjordingen jag hade på foder hade jag en högbyggd på bilhjul som var rejäl och "tung", och det kändes mycket säkrare (har arkiverat den ute på logen för ev framtida nordisar ;) ).
Den är ändå så pass "lätt" att man kan dra runt den för hand själv men den ger sig inte i första taget.
 
@Lazer09, fy vad trist med så dåligt underlag!!
Här är det finfint väder idag i Skåne, så jag passade på att ta en långrunda. Tyvärr är våra långrundor inte så långa längre sedan Gizmo kommit upp i en OK kondis, det går ju bra mycket fortare när man tar rundan i mestadels trav och galopp! 7km-rundan tog nästan 1,5h med Nina, och nu Med Giz är vi nere på 45min...
Vi har börjat galoppträna mer, friare form och rakt fram på vägarna. Han behöver stärka sig rejält i bakpartiet för att orka galoppera i dressyren sen. Han har börjat gilla att galoppera, och tar nu båda galopperna rätt "ur sväng". Men han blir så svettig i plusgrader, och har knappt börjat fälla något alls. Pälsen som jag klippte i januari har inte heller vuxit mer än någon millimeter. Tror jag klipper lite till, iaf hela halsen och under hela magen. Han blir så fort trött.


17265004_10155056378867380_154682915178723526_n.jpg
 
@Egonson_ Ja jag har en sådan rejäl och tung på bilaxel. :) Dock är den så smal att jag inte vet om den funkar. Den är körd med nordis men tja, jag tvivlar ändå. Tung som attan men när man väl fått rull på den så rullar den finfint när jag drar den. Skakelöglorna var för små för min sele så därför har vi inte testat den fullt ut även om hon är redo för det.

Petade på våran lätta rockard idag och den är ju lite ranglig. Renoveringsbehov då sitsen är lös. Fördel med den är att man lätt kan göra om och höja sitsen och med nya däck vore den säkert bra. Plus punka. Blir tokig på att jag inte har något att bra spänna för lite lätt och ledigt...
 
Tack och lov gick det dåliga vädret och underlaget rätt fort @Mli Så det var bara ett par dagar som det var omöjligt att komma ut.

Idag körde vi en kortare tur ute och gick sedan in i paddocken för att trimma lite. Sist var han stark och gick emot handen. Idag började det på samma spår, men det blev bättre ganska snart och och sedan var han riktigt trevlig. Har halkat med på träning på lördag och är peppad :bump:
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Så nu är jag ägare av ett svart Gotlandsruss :love:
Torpets Aurora (Semlan) är f.09 e.Citrus 528 - Bizter 473. Lite "för liten" dam på 115 cm men snäll och trygg och mycket körd så det ska nog gå fint detta :)

17309400_10155077150234648_4635098731193991116_n.jpg


17353468_10155077150219648_6182331871984030460_n.jpg
Naw :love: en alldeles perfekt storlek med liten B ^_^. Min gamla skäck var också på gränsen och det var stor skillnad mot shettisen i kroppsform och storlek även om hon bara var 5-7cm lägre :). Mer ponny och mindre pälsboll ;).
 
Så nu är jag ägare av ett svart Gotlandsruss :love:
Torpets Aurora (Semlan) är f.09 e.Citrus 528 - Bizter 473. Lite "för liten" dam på 115 cm men snäll och trygg och mycket körd så det ska nog gå fint detta :)

17309400_10155077150234648_4635098731193991116_n.jpg


17353468_10155077150219648_6182331871984030460_n.jpg
Hon är fin! Kikade lite på henne men tog aldrig kontakt just för att hon är så liten...
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp