Körfolkets snacktråd 2

Japp, draglädret behöver ner ett hål och linbärarna bryter draglinjen. Har aldrig använt sådana förut, gör det något egentligen att den bryts lite pga hållarna eller kanske ska jag ordna så linbärarna kommer lägre är hon drar något med låg dragpunkt?
Min spontana tanke - utan att veta, för det kan jag för lite för - är att det som händer när linbärarna bryter draglinjen på det här sättet är att det blir ett tryck över rumpan när hästen är i drag. Draglinan strävar ju efter att vara rak och då borde bakselens länd-rem (kan det heta så, måntro?) dras neråt när draglinjen är bruten uppåt.
 
Bild från gårdagens träning. Fullt ös, både på hund och ponny :)

18423701_10155282774542380_8523516662672089090_n.jpg
 
Min spontana tanke - utan att veta, för det kan jag för lite för - är att det som händer när linbärarna bryter draglinjen på det här sättet är att det blir ett tryck över rumpan när hästen är i drag. Draglinan strävar ju efter att vara rak och då borde bakselens länd-rem (kan det heta så, måntro?) dras neråt när draglinjen är bruten uppåt.

Helt riktigt, linbärarna ska ha god marginal för draglinjen och bara hindra linorna att slacka för mycket när hästen bromsar.
 
Hej hopp! Idag har vi varit ute och kört vår vanliga 8 km-runda. Jag hade inga jättehöga förhoppningar då jag haft lite halvdan känsla i körningen det sista, men blev glatt överraskad. Jag fick en jämn fin känsla i handen utan att han släppte ena sidan eller var stum i den andra. En trevlig kontakt utan att han blev tung eller stum. Dessutom ett trevligt sug framåt. Jag tror att det bland annat är en effekt av att vi varit ute och skrittat i skogen "off-road" en del på sistone och att det uppsuttna dressyrarbetet varit bra. Jag har jobbat med sidvärtsrörelser i både trav och skritt vilket gett en bra effekt. Det bådar gott inför att vår holländska tränare kommer nästa helg :up:
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Giz är på väg tillbaka till bra form igen, han är behandlad för en låsning i höft och bog. Stor skillnad! Hans "oform" började plötsligt, så jag funderar på om det uppkom av den vurpan jag såg honom göra i hagen straxt innan, säkert i kombination med överkrav som skapade stress. Oavsett, nu kör vi vidare. Han har taggat till lite på hinder så vi satsar på mycket fart och portkörning utan att tänka på dressyren. Vilket faktiskt är bra mycket roligare än vad jag trott :) Nu ska vi bygga maratonbana hemma i hagarna!
Filmen är från i går när jag hämtar sonen från skolan. Perfekt konditionsrunda. 1 km skritt i rejäl nedförslut, 2 km jogg på asfalt, vila 10 min i väntan på sonen, 2 km jogg tillbaka på asfalt, 1 km galopp på mjuk grusväg och sen en lång brant uppförsbacke sista sträckan hem. Innan har vi selat av nedanför sista backen och promenerat hem för att inte ta knäcken på viljan under inkörningen, men nu fixar han att ta backen också. Men jag hoppar faktiskt av och leder, mot bättre vetande och rutiner... Snart så behövs inte heller det.

Nina däremot går det inte så bra med. Hon har vilat sedan i vintras eftersom hon inte tycker något är kul längre. Igår tog vi ut veterinären och fick bedömt att hon har en kraftig hälta i trav på böjt spår, men att hon med stor sannolikhet inte har ont av att gå och mysa i hagen. Så nu har jag fullt ut bestämt att hon är enbart sällskapshäst, något hon sköter med bravur. Tyvärr så är hon i högrisk för fång, ännu mer nu när hon är ur kondis och äter gräs.. När den dagen kommer får jag bara agera snabbt. Jag håller just nu på att sälja av all utrustning i XL/kallblodsstrl, vagnar och rubbet. Annars vet jag hur det blir - jag kommer köpa mig en till ardenner om tillfälle ges. Men jag har inte tiden att hålla flera hästar i kondition, och jag har inte heller användning för stora hästar på gården.

Och lilla Ludwig växer så det knakar. Nu tränar vi på att ha bett i munnen så vi kan visa honom i sommar. Han har också dragit linor och svängel utan problem, och börjar förstå tanken med att jag ska gå bakom istf framför. Han är ju bara ett år, så nu är det sommarlov och vila tills vi tar släpan några gånger till hösten och sen vagn nästa sommar.

 
Tråkigt att läsa om Nina @Mli Men roligt att det går bra med de andra :) Hoppas att det håller i sig.

Vi tränade igår. I regnet. Trots dåligt väder hade vi en bra dag med två givande pass. Till att börja med hade jag bytt träns och betsling och nu slapp vi bråket med tungan över bettet och inte blev L stark och lång heller :up: Vi började dagen med ett dressyrpass där vi jobbade med att få igenom böjningen i båda varv genom att växla mellan att ställa höger och vänster och att byta varv. Därigenom fick vi en mer liksidig känsla. Sedan jobbade vi lite med tempoväxlingar och övergångar. Jag måste bli mer konsekvent och verkligen förvänta mig en reaktion när jag ber om det och inte nöja mig med att reaktionen kommer smygande en stund efter att jag bett om det. På eftermiddagen blev det lite fokus på konor. Jag fick mig en liten genomgång på hur jag ska tänka när jag kör igenom konorna och det hjälpte mig verkligen att komma rätt på och igenom konorna. Dessutom taggade L till lite på eftermiddagen på ett sätt som jag inte upplevt på ett tag. Han är ju allt som oftast rätt nöjd med livet och hetsar inte upp sig åt något håll, blir varken jätteupprörd eller exalterad, men nu skakade han lite på huvudet och bjöd på framåt :up::bump:
 
Jag vet vad du menar med att inte vara konsekvent, jag är själv så van att Nina alltid har haft en fördröjning på 15 sek att jag är rätt långsam i mina egna reaktioner när jag kör Giz... Och blir jag lite arg och kräver lite snabbare så stressar han upp sig och förstår inte alls vad jag menar/tycker jag är oförutsägbar och orättvis. Men det gör också att han vaknar ur sitt lunk och faktiskt blir väldigt kul att köra. Han taggar till, precis som du beskriver om din.

Giz har presterat de bästa körpassen i sitt liv de senaste dagarna. Dressyren igår gick så bra att jag nästan började gråta. Vi är tillbaka i form igen. Och idag tog vi en ny runda som var riktigt trevlig. 9 km sammanlagt med följande upplägg:
1 km skritt
2 km trav
500 m skritt
1 km trav
1 km skritt
1 km intervall trav och galopp
1 km skritt i rejäl uppförsbacke
1 km intervall trav och galopp
500 m skritt

Genomsnittligt tempo 8,2 min/km. Och visst vart han svettig, men inte jättetrött. Så jag tror inte att vi behöver oroa oss för kondisen inför maraton framöver. I morgon ska han vila, och promeneras på måndag. Sen har vi uppdragskörning på tisdag, ska bli kul!
 
19059293_10155389068477380_2730448261698664522_n.jpg


Idag körde vi uppdrag i fantastisk parkmijö. Som gjort för körning! Rekade omgivningen igår (inte så konstigt, det är där jag jobbar) och planerade allt. Det jag upptäckte idag var dock att en skola hade avslutning och hade satt upp flera tält, högtalare, musik, ballonger... Men Giz är en pärla, skötte sig till 100%.
Det är kul att åka till nya miljöer och köra, tror jag ska göra det oftare.
 
Idag var vi ute och körde. Äntligen känns det som att vi hittat rätt i körningen igen. Det har känts ett tag som att vi jobbat lite i motvind och inte riktigt hittat tajmingen tillsammans. Men nu är vi på samma våglängd och jobbar ihop :up: Det var inget revolutionerande vi gjorde idag, utan vi körde bara samma runda som vi brukar, men jag hade en god kontakt och kommunikation med bettet och fick de reaktioner jag ville ha, när jag ville ha dem. Dessutom kunde jag välja vilken galopp jag ville ha när vi skulle galoppera :up: Nu passar jag på att njuta av min fina lilla häst :love:
 
Jag har fått tag i en loksele som jag eventuellt ska köpa. Jag och @parellikusken testade den igår och idag tog jag några bilder. Vad tror vi härinne om inpassningen? Har redan fått tips om att sänka lokorna. Något annat?
19510338_1585580574799914_6492273107239774709_n.jpg

19429667_1585580488133256_5759427004320192926_n.jpg
 
Jag har fått tag i en loksele som jag eventuellt ska köpa. Jag och @parellikusken testade den igår och idag tog jag några bilder. Vad tror vi härinne om inpassningen? Har redan fått tips om att sänka lokorna. Något annat?
19510338_1585580574799914_6492273107239774709_n.jpg

19429667_1585580488133256_5759427004320192926_n.jpg

Antingen, som du redan sagt, sänka lollorna eller så är de för små. Man kan ju antagningen öppna upp dem lite också. De sitter alldeles för högt upp på halsen, enligt mitt tycke.

Att draglädrena ser för korta ut beror troligen på det men de kan också bli rätt längd vid drag. Det blir de på min. De ska ju sitta i samma lodräta linje som däckelgjorden så den inte syns.

Men......jag tycker bossarna ser lite korta ut.

Nu är jag långt ifrån en expert dock.
 
Antingen, som du redan sagt, sänka lollorna eller så är de för små. Man kan ju antagningen öppna upp dem lite också. De sitter alldeles för högt upp på halsen, enligt mitt tycke.

Att draglädrena ser för korta ut beror troligen på det men de kan också bli rätt längd vid drag. Det blir de på min. De ska ju sitta i samma lodräta linje som däckelgjorden så den inte syns.

Men......jag tycker bossarna ser lite korta ut.

Nu är jag långt ifrån en expert dock.

Nja, lokorna är jättestora och det finns tre öglor till till övre lokremmen. Dessutom drog jag åt den (övre lokremmen) rätt hårt idag. Men, jag förstår vad du menar med att lokorna hamnar långt upp på halsen. Draglädrena är satta så för att de ska hamna rätt i drag sen, men kan testa att länga dem ett hack. Tack för input :up: Gör ett nytt test imorgon.
 
Nytt test idag med lokselen
19577181_1586881874669784_3546644663189123836_o.jpg


Har sänkt lokorna hack och längt draglädrena. Tror nog att lokorna ska upp igen ändå...

Och jag skulle säga att lokorna är för små ändå, ganska mycket. De ska inte ligga så upprätt som dessa gör utan ligga mot bogbladet, bakåt, nästan 10-20 cm ned mot manken och då gå att få in en hand mellan bossorna och halsen.
Bossorna känns för korta, de ska ligga hela vägen nästan.

Draglädrena är snäppet för korta men inte mycket alls.

Jag skulle inte köpa denna sele till denna häst.
 
Och jag skulle säga att lokorna är för små ändå, ganska mycket. De ska inte ligga så upprätt som dessa gör utan ligga mot bogbladet, bakåt, nästan 10-20 cm ned mot manken och då gå att få in en hand mellan bossorna och halsen.
Bossorna känns för korta, de ska ligga hela vägen nästan.

Draglädrena är snäppet för korta men inte mycket alls.

Jag skulle inte köpa denna sele till denna häst.

Jag ser vad du menar med att lokorna "reser" sig, men gör nog inte samma analys som du. Jag ser mer att dragpunkten hamnar för långt ner mot bogspetsen, vilket gör att lokorna "roterar" och reser sig. Därför ska jag under dagen testa att lyfta upp lokorna igen. Men, håller med dig om att placeringen av bossorna på lokträet är lite skum och att de gärna kunde vara större. Med det sagt, får jag inte till det idag blir det i alla fall inget köp av selen.
 
Jag ser vad du menar med att lokorna "reser" sig, men gör nog inte samma analys som du. Jag ser mer att dragpunkten hamnar för långt ner mot bogspetsen, vilket gör att lokorna "roterar" och reser sig. Därför ska jag under dagen testa att lyfta upp lokorna igen. Men, håller med dig om att placeringen av bossorna på lokträet är lite skum och att de gärna kunde vara större. Med det sagt, får jag inte till det idag blir det i alla fall inget köp av selen.

Det ser bättre ut.

Ok, ja det är klart att det kan var dragpunkten för långt ner. Det borde ha samma effekt som för trång/liten ur resningssynpunkt (eget ord). ;)
Och......det hade det ju onekligen i detta fall.

Ja, för korta bossor tycker jag fortfarande att det är.
 
I går var jag funktionär i Flyinge och fick lite inspiration att testa Giz i vatten. Vi har ju lite vatten att köra i hemma, ett stycke som är dåligt dränerat. Giz gick rakt i både i skritt och trav, men attans vad tungt det blev för honom när det blev lite djupt! Perfekt lågintensiv träning som omväxling. Dock hade han behövt ett typ amish-coller för tyngre drag, allt annat tenderar att glida upp. Han har tagit det lugnt i två veckor pga nån liten hosta som troligtvis bara var något i miljön han regaerat på, och sen tappsko. Han går på gräs, dvs det som växer i mina året-runt-hagar 12h om dagen även när han vilat. Ändå har han ökat massor i vikt om magen. En liten ponnybulle. Fan också. Och betesbegränsare kan han inte ha, det ser han till att ta av sig om inte brorsan hinner först. Och så gillar jag inte risken med att skada tänderna, även om den är rätt liten på några timmar om dagen. Så nu blir det rejält med träning och ännu mindre mat. (Gäller kusken också..)

I morgon ska han på återbesök hos fysioterapeuten, och sen till helgen satsar vi på att komma iväg och träna hinder på Flyinge.

19598642_10155457549572380_753473287317413734_n.jpg


19667898_10155457500822380_3125089000308225893_o.jpg


19554296_10155457500947380_2595546674631655771_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp