Körfolkets snacktråd 2

Ok, du bad om det:angel:

Först gällande utrustning. Jag har inga "körmänniskor" i min hästkrets, bortsett från trav, så allt jag har lärt mig har jag läst mig till eller kollat på nätet. Skulle jag börja om så skulle jag göra annorlunda med utrustningen men hoppas kunna uppgradera. Köpte en Cavaletti rockard. Den fungerar väl ok men känns helt ärligt väldigt klen och "skranglig":crazy:. Har en utan ögla på skaklarna. Dåliga möjligheter att fästa bakselen bra också. Drömmer om en maratonvagn eller annan 4-hjulig vagn. Gällande vagn:
- Skulle ni rekommendera en ny rockard eller 4-hjulig vagn om jag köper en ny? Vill ha en vagn för mångsidig körning på bana och i terräng/landsväg. Vill kunna ha med min dotter eller annan vuxen så inte bara en plats för kusk.
- Vad är de största skillnaderna mellan en maratonvagn och en wagonette?
- Hur tung vagn kan man tänka sig att en 4-hjulig vagn kan vara åt en shettis? Vissa som jag läst om väger 150 kg och räknas som vagn åt enbet shettis. Blir inte det tungt om det dessutom är flera vuxna i vagnen?
- Vilka upplever ni som de största skillnaderna mellan att köra enaxlad och tvåaxlad vagn? För kusk/häst?

Sen gällande selen:). Köpte själv en Pfiff- sele i läder. Inte den billigaste skitselen men naturligtvis inte heller nån lyxvariant. Inga snabbkopplingar. Upplever selen som "sådär" med lite märklig passform på vissa delar. Hårt och osmidigt läder som visserligen blivit bättre med användning och idog smörjning;).

- Vilka märken på läderselar tycker ni har ett bra kvalitet/pris-förhållande?
- Generella åsikter om Ideal-selar, bra?
- Skulle gärna ha en ergonomisk brösta. Om jag leker med tanken på att ebart byta ut delar på min nuvarande sele, har någon av erfarenheter av Empathybröstan från Zilco hos DO ( http://www.driveout.se/empathybrosta-zilco/64-0 ) eller Ideals ergonomiska ( https://www.selar.se/sv/seltillbehor/brostor/ergonomisk-brosta.html )?

Sen har jag massor av frågor om träningsupplägg, tömkörning, trafikträning osv. men nu fick jag skrivkramp;). Återkommer:D

Och jo, bor i Finland så en del av era tips kan vara svåra att förverkliga men kom gärna med idéer iaf så har jag något att forska vidare kring på den finska marknaden.

Vi kör shettis och har rockard samt maratonvagn från tidaholmsvagnar, de skickar även till Finland. :-)
De kostar lite men är så värt det. Rockarden väger 55 kg och maratonvagnen (vi har nummer 212) är gjord i högfast stål vilket är lättare men starkare än vanligt. Den väger bara 90 kg men är stabil som sjutton.
Wagonette är ju lite finare än maratonvagn och tänker mig att den inte är lika bra i snabba svängar som det kan bli i maraton.
Huruvida du ska ha rockard eller fyrhjulig beror kanske på vad du vill göra helst. Fyrhjulig balanserar ju sig själv och är därför skonsammare mot ponnyns rygg även om en välbalanserad rockard förstås inte ger så mkt vikt heller, men man kommer ju inte ifrån att det blir mer tryck av en sådan i ryggen än fyrhjulig där skaklarna bara vilar i öglorna o hjälper vid sväng, men rör sig i övrigt ingenting.
Däremot tycker jag det är lättare att ta sig fram över stock och sten med rockard.
:)

Vi har även sele från Tidaholmsvagnar, den är riktigt trevlig för att vara en billigare variant. Man får rabatt på den (1500kr) om man köper samtidigt som vagn. :-)

Drive out har ju också bra saker men jag föredrar vagnarna från Tidaholm när jag jämfört. Även om plånboken grät. ;)
 
Ok, du bad om det:angel:

Först gällande utrustning. Jag har inga "körmänniskor" i min hästkrets, bortsett från trav, så allt jag har lärt mig har jag läst mig till eller kollat på nätet. Skulle jag börja om så skulle jag göra annorlunda med utrustningen men hoppas kunna uppgradera. Köpte en Cavaletti rockard. Den fungerar väl ok men känns helt ärligt väldigt klen och "skranglig":crazy:. Har en utan ögla på skaklarna. Dåliga möjligheter att fästa bakselen bra också. Drömmer om en maratonvagn eller annan 4-hjulig vagn. Gällande vagn:
- Skulle ni rekommendera en ny rockard eller 4-hjulig vagn om jag köper en ny? Vill ha en vagn för mångsidig körning på bana och i terräng/landsväg. Vill kunna ha med min dotter eller annan vuxen så inte bara en plats för kusk.
- Vad är de största skillnaderna mellan en maratonvagn och en wagonette?
- Hur tung vagn kan man tänka sig att en 4-hjulig vagn kan vara åt en shettis? Vissa som jag läst om väger 150 kg och räknas som vagn åt enbet shettis. Blir inte det tungt om det dessutom är flera vuxna i vagnen?
- Vilka upplever ni som de största skillnaderna mellan att köra enaxlad och tvåaxlad vagn? För kusk/häst?

Sen gällande selen:). Köpte själv en Pfiff- sele i läder. Inte den billigaste skitselen men naturligtvis inte heller nån lyxvariant. Inga snabbkopplingar. Upplever selen som "sådär" med lite märklig passform på vissa delar. Hårt och osmidigt läder som visserligen blivit bättre med användning och idog smörjning;).

- Vilka märken på läderselar tycker ni har ett bra kvalitet/pris-förhållande?
- Generella åsikter om Ideal-selar, bra?
- Skulle gärna ha en ergonomisk brösta. Om jag leker med tanken på att ebart byta ut delar på min nuvarande sele, har någon av erfarenheter av Empathybröstan från Zilco hos DO ( http://www.driveout.se/empathybrosta-zilco/64-0 ) eller Ideals ergonomiska ( https://www.selar.se/sv/seltillbehor/brostor/ergonomisk-brosta.html )?

Sen har jag massor av frågor om träningsupplägg, tömkörning, trafikträning osv. men nu fick jag skrivkramp;). Återkommer:D

Och jo, bor i Finland så en del av era tips kan vara svåra att förverkliga men kom gärna med idéer iaf så har jag något att forska vidare kring på den finska marknaden.

Välkommen in i tråden! Bomba på med fler frågor efterhand, här hjälps vi åt efter bästa förmåga :)

Ang Idealsele tycker jag den är helt ok, men om man gör enaxlat är silettfunktionen begränsad med den kombinerade bukgjorden/"magplattan". Annars var jag nöjd med den jag hade. Själv kör jag med DO Duo, den är väldigt prisvärd. Eftersom min ponny inte har plats med rak brösta har jag en empathy, och den funkar bra till vissa av mina vagnar. Det är rätt svårt att få en bra anläggningsyta i och med att den lätt "tippar" vid fel draglinje. Men med vagnar med hög svängel är det lättare att få det att stämma. Jag använder den bröstan till dressyrträning och körning på plan mark och lätt vagn, blir det minsta lilla ponnyn - Gizmo - behöver ta i så är det lokorna som åker på.

Ang vagn så tycker jag det oftast är lättare för en liten ponny att dra en lite tyngre tvåaxlad än en svårbalanserad enaxlad. Om jag bara hade fått välja en variant hade jag valt tvåaxlat. Men jag vet av erfarenhet hur svårt det är att hitta bra, lätta och plånboksvänliga tvåaxlade till ponny för fritidskörning. Wagonette är ju perfekt om man ska sitta bekvämt och ha barnen med sig, men den blir oftast tyngre än en maratonvagn. Men en enaxlad vagn på drygt 100kg kan en liten ponny dra utan problem även med ett par vuxna i - men jag hade nog inte gjort det utan lokor. Men å andra sidan så drog min shettis/welsh på 104 cm lätt tre vuxna i en hemmabyggd träningsvagn med en empathysele..
 
@minimal och @Mli Tack för era svar!:) Intressanta reflektioner angående Empathybröstan, kan tänka mig att det blir så. Sådär mellan tummen och pekfingret, hur pass högt tycker du att svängeln är på de vagnar där du tycker att det funkar bra? Har svårt att bestämma hur jag ska göra med selen. Skulle kunna byta ut olika delar också men kom fram till att jag till sist har bytt allt utom däckel och svanskappa. Vill ha ny bukgjord, snabbkopplingar, bakselen...:crazy:

Tror iaf att jag ska skaffa en ny brösta och nöja mig med resten under vintern. Förhoppningsvis kommer vi oss ut på en och annan träning där vi träffar folk med erfarenhet och kanske trevliga selar att kolla på:angel:. Selen är inte katastrof på nåt sätt men skulle vilja ha lite mer stoppning här och där och sånt.

Till rockarden har jag hittat extra skaklar som har ögla och bättre möjligheter att fästa bakselen på ett bra sätt. Tyvärr inte hittat återförsäljare i Finland:meh: men ska kolla med firman jag köpte från om de inte skulle kunna ta hem iaf. Annars får jag beställa från ert land;). Återstår då bara detaljen snabbkopplingar..

Ben Simonsén är återförsäljare av Tidaholmsvagnar:). Måste ta mig på hans träning och pumpa honom på information:D. @minimal din maratonvagn såg smidig ut. Går det att anpassa kuskbocken så att två kan sitta där eller är en det som gäller på den modellen? Vikten lät ju annars super på den modellen.
 
@minimal och @Mli Tack för era svar!:) Intressanta reflektioner angående Empathybröstan, kan tänka mig att det blir så. Sådär mellan tummen och pekfingret, hur pass högt tycker du att svängeln är på de vagnar där du tycker att det funkar bra? Har svårt att bestämma hur jag ska göra med selen. Skulle kunna byta ut olika delar också men kom fram till att jag till sist har bytt allt utom däckel och svanskappa. Vill ha ny bukgjord, snabbkopplingar, bakselen...

Tror iaf att jag ska skaffa en ny brösta och nöja mig med resten under vintern. Förhoppningsvis kommer vi oss ut på en och annan träning där vi träffar folk med erfarenhet och kanske trevliga selar att kolla på:angel:. Selen är inte katastrof på nåt sätt men skulle vilja ha lite mer stoppning här och där och sånt.

Till rockarden har jag hittat extra skaklar som har ögla och bättre möjligheter att fästa bakselen på ett bra sätt. Tyvärr inte hittat återförsäljare i Finland:meh: men ska kolla med firman jag köpte från om de inte skulle kunna ta hem iaf. Annars får jag beställa från ert land;). Återstår då bara detaljen snabbkopplingar..

Ben Simonsén är återförsäljare av Tidaholmsvagnar:). Måste ta mig på hans träning och pumpa honom på information:D. @minimal din maratonvagn såg smidig ut. Går det att anpassa kuskbocken så att två kan sitta där eller är en det som gäller på den modellen? Vikten lät ju annars super på den modellen.

Jag tror de har gjort dubbelt säte till andra på den vagnen så det är nog möjligt. Inte sett det till shettis, men det är nog mest för att spara vikt.
Jag är inne på att köpa en typ likadan till storhästen och ha som parvagn till de två små o enbet till storhästen, då vill jag nog ha dubbelsäte istället. :)

Tänkte lägga in en bild men photobucket vill inte samarbeta. Irriterande. :)
 
Jag tror de har gjort dubbelt säte till andra på den vagnen så det är nog möjligt. Inte sett det till shettis, men det är nog mest för att spara vikt.
Jag är inne på att köpa en typ likadan till storhästen och ha som parvagn till de två små o enbet till storhästen, då vill jag nog ha dubbelsäte istället. :)

Tänkte lägga in en bild men photobucket vill inte samarbeta. Irriterande. :)

Låter lovande:up: Vad ligger den modellen i för prisklass?
 
Jag tror de har gjort dubbelt säte till andra på den vagnen så det är nog möjligt. Inte sett det till shettis, men det är nog mest för att spara vikt.
Jag är inne på att köpa en typ likadan till storhästen och ha som parvagn till de två små o enbet till storhästen, då vill jag nog ha dubbelsäte istället. :)

Tänkte lägga in en bild men photobucket vill inte samarbeta. Irriterande. :)

Photobucket ska tydligen ta betalt för sin tjänst sedan en tid tillbaka. :mad:
 
12308681_10153200280110544_4844079831403774573_n.jpg

Ser ni andra ovanstående bild också?
 
@Exit ovan ser du vår Tidaholm 212 då :)
Ser ju fin och stadig ut trots att den var så lätt, ser verkligen inte liten ut! Helt klart ett alternativ jag ska kolla upp.

Tog bort min ridhäst pga en allvarlig muskelskada för ca 2 år sen. Sen dess har jag "bara" haft ponnyn som egen. Har en dotter som är 3 år och en man som jobbar jättemycket så jag har tänkt vänta med att skaffa ny ridhäst till dottern är lite mer självständig (typ om ett par år) och kan hänga på ännu bättre i stallet. Får se hur det slutar. Tar ju lika mycket tid att hålla igång ponnyn fullt ut och innan jag har hostat upp pengar för alla grejor på min önskelista och alla träningar så är det nog inget kvar till nån ridhäst:laugh::D.
 
Ser ju fin och stadig ut trots att den var så lätt, ser verkligen inte liten ut! Helt klart ett alternativ jag ska kolla upp.

Tog bort min ridhäst pga en allvarlig muskelskada för ca 2 år sen. Sen dess har jag "bara" haft ponnyn som egen. Har en dotter som är 3 år och en man som jobbar jättemycket så jag har tänkt vänta med att skaffa ny ridhäst till dottern är lite mer självständig (typ om ett par år) och kan hänga på ännu bättre i stallet. Får se hur det slutar. Tar ju lika mycket tid att hålla igång ponnyn fullt ut och innan jag har hostat upp pengar för alla grejor på min önskelista och alla träningar så är det nog inget kvar till nån ridhäst:laugh::D.


Mycket stabil! Går knappt att välta trots att den väger så lite. Är välbalanserad, vikten sitter på rätt ställe. :)
 
Hur brukar ni jobba med era hästar i töm för att få dem så liksidig som möjligt? Min ponny har en sida som är klart enklare att jobba med och jag skulle vilja jobba henne mera i tömkörningen för att jämna ut detta. Känns dock många gånger som om jag saknar "inner skänkel" och lyckas inte riktigt som jag skulle vilja. Så, ge mig era bästa tips på hur ni jobbar i töm; övningar, tankar, olika steg i inlärningen, typ name it;)
 
Hur brukar ni jobba med era hästar i töm för att få dem så liksidig som möjligt? Min ponny har en sida som är klart enklare att jobba med och jag skulle vilja jobba henne mera i tömkörningen för att jämna ut detta. Känns dock många gånger som om jag saknar "inner skänkel" och lyckas inte riktigt som jag skulle vilja. Så, ge mig era bästa tips på hur ni jobbar i töm; övningar, tankar, olika steg i inlärningen, typ name it;)

Om känslan av avsaknad innerskänkel infinner sig (en känsla jag känner igen väl..) är det ofta stödet på yttertöm som brister. Jag får jobba mycket med att Giz ska ta ett liksidigt stöd, svårast har han i höger töm. Så att erbjuda ett stabilt stöd och jobba mycket med ökning/minskning av volter gör susen för oss. Det är då vi bäst kan nå en fin ställning/böjning utan att "falla" in.
 
Idag ska jag tömköra Giz med skygglappar. Jag ska testa ifall det hjälper att han reagerar på pisken "i ögonvrån" innan jag hinner placera den. Tänker att det kan vara lönt i dressyren, men att det inte behövs när vi gör annat.

Jag tycker skygglappar är lite obehagligt, jag vill att hästen ska kunna se vart på marken jag befinner mig. Har bara dålig erfarenhet av knepig häst som gärna kastade sig bakåt/åt sodor och jag själv höll på att bli översprungen. (Blev ingen körhäst av den)
 
Efter att jag blev av med min ettåring väldigt plötsligt står jag nu med en treåring istället. Tänkte därför höra med er om tips på lämplig sele och vagn att börja med.

Vill ha en tävlingsgodkänd vagn (för lätt klass) som passar maxad D-liten häst. Tvåhjulig och med lite höjd i sitsen så jag ser var vi tar vägen ;) . Vill gärna komma undan med låg prislapp såklart, men utan att tumma på säkerheten och väntar hellre med inköp tills jag hunnit spara ihop mer om ett dyrare alternativ ger betydande fördelar.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp