Körfolkets snacktråd 2

Här kommer en uppdatering från mig och Isak! Tyvärr har jag varit sjuk sedan i november och av förklarliga själ inte haft så mycket energi över till Isak. Har mest promenerat och cyklat lite med honom för att hålla igång lite grann.

Nyligen fick jag dock ett erbjudande av en man jag haft lite kontakt med de senaste åren som kört i hela sitt liv. Han har just nu 3 shettisar och en welsh. Han fick nys om min situation och erbjöd sig att ta Isak för en period. Sagt och gjort och idag flyttade Isak till sitt nya hem. Han kommer köra och ha hand om Isak men jag får komma dit och köra hur mycket jag vill och när jag vill. Det passar min situation så bra just nu!

Så idag flyttade Isak och vi satte ihop honom med en annan ponny och jag fick för första gången köra par och Isak fick för första gången gå i par! SÅ KUL :love::love:

Isak skötte sig exemplariskt men dragningen var lite ojämn. I skritten drog Isak mest och i traven den andra. Men för att vara första gången gick det så bra. Tog även 2 galopper och inga problem det heller, där drog de jämnt och fint. Är SÅ stolt över min ponny :heart

Planen är att Isak ska gå i både par, trespann och fyrspann! Blir så spännande och är så glad eftersom att jag får honom tränad gratis och mannen får en fantastisk ponny till sitt gäng :D

Här är bilder från idag! (hoppas ni kan se dem)
Isak går till vänster i paret.
20621144_1782138278487177_4277216814311789219_n.jpg


20622226_1782134908487514_7898055774766652773_n.jpg


20637899_1782134998487505_4530026604697826343_n.jpg


20604167_1782134735154198_1347967262879086502_n.jpg


Och Isak får låna parutrustning (lokor:heartheart) :D

Dessutom finns redan planer på tävlingar längre fram med mig som kusk :eek::eek::eek::eek:
Är liksom redan nervös :D
 
Efter att jag blev av med min ettåring väldigt plötsligt står jag nu med en treåring istället. Tänkte därför höra med er om tips på lämplig sele och vagn att börja med.

Vill ha en tävlingsgodkänd vagn (för lätt klass) som passar maxad D-liten häst. Tvåhjulig och med lite höjd i sitsen så jag ser var vi tar vägen ;) . Vill gärna komma undan med låg prislapp såklart, men utan att tumma på säkerheten och väntar hellre med inköp tills jag hunnit spara ihop mer om ett dyrare alternativ ger betydande fördelar.

Jag hade satsat på DOs träningsrockard, den är stabil för inkörning och godkända mått för tävling. Kikade på en förra veckan när jag var där, och de är riktigt fina. Och tror att de ligger bäst till på marknaden prismässigt. De har också väldigt bra selsortiment, väldigt prisvärt.

Vad är det för treåring du har hittat? Berätta!
 
Här kommer en uppdatering från mig och Isak! Tyvärr har jag varit sjuk sedan i november och av förklarliga själ inte haft så mycket energi över till Isak. Har mest promenerat och cyklat lite med honom för att hålla igång lite grann.

Nyligen fick jag dock ett erbjudande av en man jag haft lite kontakt med de senaste åren som kört i hela sitt liv. Han har just nu 3 shettisar och en welsh. Han fick nys om min situation och erbjöd sig att ta Isak för en period. Sagt och gjort och idag flyttade Isak till sitt nya hem. Han kommer köra och ha hand om Isak men jag får komma dit och köra hur mycket jag vill och när jag vill. Det passar min situation så bra just nu!

Så idag flyttade Isak och vi satte ihop honom med en annan ponny och jag fick för första gången köra par och Isak fick för första gången gå i par! SÅ KUL :love::love:

Isak skötte sig exemplariskt men dragningen var lite ojämn. I skritten drog Isak mest och i traven den andra. Men för att vara första gången gick det så bra. Tog även 2 galopper och inga problem det heller, där drog de jämnt och fint. Är SÅ stolt över min ponny :heart

Planen är att Isak ska gå i både par, trespann och fyrspann! Blir så spännande och är så glad eftersom att jag får honom tränad gratis och mannen får en fantastisk ponny till sitt gäng :D

Här är bilder från idag! (hoppas ni kan se dem)
Isak går till vänster i paret.
20621144_1782138278487177_4277216814311789219_n.jpg


20622226_1782134908487514_7898055774766652773_n.jpg


20637899_1782134998487505_4530026604697826343_n.jpg


20604167_1782134735154198_1347967262879086502_n.jpg


Och Isak får låna parutrustning (lokor:heartheart) :D

Dessutom finns redan planer på tävlingar längre fram med mig som kusk :eek::eek::eek::eek:
Är liksom redan nervös :D


Ser toppen ut! Vilken bra lösning du har hittat, att någon som kan och vill köra kan avlasta dig.
 
Idag ska jag tömköra Giz med skygglappar. Jag ska testa ifall det hjälper att han reagerar på pisken "i ögonvrån" innan jag hinner placera den. Tänker att det kan vara lönt i dressyren, men att det inte behövs när vi gör annat.

Jag tycker skygglappar är lite obehagligt, jag vill att hästen ska kunna se vart på marken jag befinner mig. Har bara dålig erfarenhet av knepig häst som gärna kastade sig bakåt/åt sodor och jag själv höll på att bli översprungen. (Blev ingen körhäst av den)

Svarar mig själv för en uppdatering. Gick inte bra med skygglappar, han blev väldigt orolig i början och skyggade massor. Kastade sig runt för att se mig och hade verkligen skräck i blicken. Sen lugnade han ner sig och det gick bättre. Men, inte bra. Han blev överkänslig för allt annat, minsta lilla ljud och han reagerade starkt. Nog för att han slappnade av efter en stund, men jag märkte att han tyckte att allt var obehagligt. Det skulle säkert bli bättre om jag fortsatte öva, men den starka reaktionen han hade vill jag absolut inte se i vagn. Så jag tror faktiskt att jag skiter i det. Att vänja honom vid skygglappar är ett större problem jag har än att han reagerar för synen av pisken. Det är lättare att öva på.
 
Jag hade satsat på DOs träningsrockard, den är stabil för inkörning och godkända mått för tävling. Kikade på en förra veckan när jag var där, och de är riktigt fina. Och tror att de ligger bäst till på marknaden prismässigt. De har också väldigt bra selsortiment, väldigt prisvärt.

Vad är det för treåring du har hittat? Berätta!
Har också kollat en del på den, priset känns ju överkomligt också. Hur ska man tänka angående broms? Alternativet är väl en Kutzmann SLG som jag sneglat lite på, men då ska det ju till några tusenlappar till.

Det blev en morgan igen. Sto denna gången. Trevlig och stabil, men har lite egenheter för sig just nu vilket jag hoppas hör ihop med brunst (hon vill t.ex. inte alls gå in i stallet, men att gå direkt upp på ridbanan och jobbas är inga problem :cautious:). Har provat att tömköra henne en gång hittills, hon har lite svårt att hitta styrningen och provar gärna att snurra runt men hon tar det lugnt när hon "fastnat" (dvs när jag håller emot) och bryr sig inte om när tömmarna hamnar bakom rumpan. Dock har hon sina vargtänder kvar, så tills vidare jobbar vi bettlöst.
Har även testat att slänga rep på henne, runt benen, under magen o.s.v., det är hon fullkomligt obrydd över :up:
20286780_1656838634335657_6534440578203846116_o.jpg
 
Har också kollat en del på den, priset känns ju överkomligt också. Hur ska man tänka angående broms? Alternativet är väl en Kutzmann SLG som jag sneglat lite på, men då ska det ju till några tusenlappar till.

Det blev en morgan igen. Sto denna gången. Trevlig och stabil, men har lite egenheter för sig just nu vilket jag hoppas hör ihop med brunst (hon vill t.ex. inte alls gå in i stallet, men att gå direkt upp på ridbanan och jobbas är inga problem :cautious:). Har provat att tömköra henne en gång hittills, hon har lite svårt att hitta styrningen och provar gärna att snurra runt men hon tar det lugnt när hon "fastnat" (dvs när jag håller emot) och bryr sig inte om när tömmarna hamnar bakom rumpan. Dock har hon sina vargtänder kvar, så tills vidare jobbar vi bettlöst.
Har även testat att slänga rep på henne, runt benen, under magen o.s.v., det är hon fullkomligt obrydd över :up:
20286780_1656838634335657_6534440578203846116_o.jpg

:love: Så vacker! Låter som har en bra trygghet att bygga vidare på. Jag har aldrig innan sett morganhästar "live", inte förrens på sommarpremieringen. Fantastiskt fina hästar. Är de överlag så trevliga som de få jag hört om?

Jag har ändrat uppfattning lite om bromsad rockard. Innan sa jag att det var ett måste för mig som kör ponny i rejäla backar. Men när man tänker efter så överfors bara kraften i bromsen tlll däckeln; hästen får både bromsa och bära. Nu är jag också lite tuffare mot mina ponnys och lägger in backar som träningspass. Med en bra baksele är det inga problem för dem att bromsa en enaxlad vagn.
 
:love: Så vacker! Låter som har en bra trygghet att bygga vidare på. Jag har aldrig innan sett morganhästar "live", inte förrens på sommarpremieringen. Fantastiskt fina hästar. Är de överlag så trevliga som de få jag hört om?

Jag har ändrat uppfattning lite om bromsad rockard. Innan sa jag att det var ett måste för mig som kör ponny i rejäla backar. Men när man tänker efter så överfors bara kraften i bromsen tlll däckeln; hästen får både bromsa och bära. Nu är jag också lite tuffare mot mina ponnys och lägger in backar som träningspass. Med en bra baksele är det inga problem för dem att bromsa en enaxlad vagn.
Dom är generellt sett väldigt trevliga hästar! Det finns såklart exemplar som är stissiga eller vassa, men det kan ju även vara handhavandefel ;) . De jag mött (en bra bit över 20 st hittills) har varit väldigt kontaktsökande, pålitliga, med i matchen men inte överreaktiva och med en stor portion will to please :) . Det jag fastnade för var just temperamentet, att dom funkar till allt och att storleken är lagom. Det fina utseendet är en trevlig bonus :) .

Vi har inga direkta backar i närheten av stallet där vi står nu, men då behöver jag alltså inte fundera inför framtiden heller. Får ha bromsen i hästen helt enkelt ;) .
 
Nu har jag en ny fundering. Hur får man med sig en rockard (avsedd för åtminstone 150 cm-häst) med transporten samtidigt som man har häst i? Om man inte köper den ihopvikbara från Tidaholmsvagnar då.
Kan man sätta fästen att hänga den på baksidan som med en travsulky? Skruva isär? Skaffa bredare transport? Det känns lite väl bökigt att köra två vändor om man ska en lite längre bit.
 
Liten uppdatering från oss:). Blivit en hel del trafikträning när medhjälpare funnits att tillgå. Förra veckan blev det lite paus med jobb då vi både hade en osteopat på besök och tog oss en tur till vår älskade hovslagare ca 350 km bort:o. Har skott hemmavid på sistone men vi bor i värsta öknen då det gäller utbud på duktiga hovslagare. Tyckte inte om formen på speciellt hf och det är tydligen omöjligt att hålla en kort tå:banghead:. Blev till att ta en åktur och nu är ordningen återställd:angel:.

Annars har vi haft en del miljöträning på schemat. Mycket oljud och släpande linor som "trasslar sig" runt benen under tömkörning, allt ok hälsar ponnyskrutt:D.
Sådana kvällar då min man jobbar sent brukar vi hitta på konstigheter i töm på gården så långt som babyvakten håller kontakten till den sovande dottern inne i huset.
Såhär såg det ut igår, får väl nöja sig med att huvudet får jobba lite iaf när det inte går att åstadkomma så mycket annat.
https://www.instagram.com/p/BXgMkolgYsmSI-dO4zsdFnhYldC0XiH9yWAzzE0/

@Mli Tack för fina tankar om tömkörningen!:) Försökte jobba med att minska och förstora volterna vid tömkörningen ikväll. Filmade en liten snutt med telefonen hängande på staketet så kvaliteten är ju inte direkt lysande, speciellt inte när Instagram sedan beskar formatet så att hälften är ur bild:angel:. Men, jag tyckte att dina tips var bra! Formen idag blev ostadig med lite oroligt huvud men själva böjningen och hur hon jobbade genom kroppen (speciellt i höger varv) blev bättre än väntat:up:. Svårt att se på en film men kolla mot slutet när hon kommer i höger varv vilken fin böjning genom kroppen hon har, ingen bog in eller rumpa ut eller sånt:). Sen är det mycket att jobba på där ännu men jag fick mig iaf en tankeställare, Tack!
https://www.instagram.com/p/BXixuaZgkjPZIQOrNaYYX9ZRqylErc-5VICdxg0/
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Nu har jag en ny fundering. Hur får man med sig en rockard (avsedd för åtminstone 150 cm-häst) med transporten samtidigt som man har häst i? Om man inte köper den ihopvikbara från Tidaholmsvagnar då.
Kan man sätta fästen att hänga den på baksidan som med en travsulky? Skruva isär? Skaffa bredare transport? Det känns lite väl bökigt att köra två vändor om man ska en lite längre bit.

Jag har kört min rockard på skakelfästen för travsulkys, men är osäker på hur de skulle hålla för en rockard som väger mer. Min rockard vägde ca 60kg, och en träningssulky för trav ca 75kg. Man kan ju alltid ringa tillverkaren av släpet och sulkyfästen för att se vilken vikt som är maxvikt. Men jag tror det kan vara svårt att få med sig allt. Om man inte har en maratonplatta fram och kan ställa den där...
 
Liten uppdatering från oss:). Blivit en hel del trafikträning när medhjälpare funnits att tillgå. Förra veckan blev det lite paus med jobb då vi både hade en osteopat på besök och tog oss en tur till vår älskade hovslagare ca 350 km bort:o. Har skott hemmavid på sistone men vi bor i värsta öknen då det gäller utbud på duktiga hovslagare. Tyckte inte om formen på speciellt hf och det är tydligen omöjligt att hålla en kort tå:banghead:. Blev till att ta en åktur och nu är ordningen återställd:angel:.

Annars har vi haft en del miljöträning på schemat. Mycket oljud och släpande linor som "trasslar sig" runt benen under tömkörning, allt ok hälsar ponnyskrutt:D.
Sådana kvällar då min man jobbar sent brukar vi hitta på konstigheter i töm på gården så långt som babyvakten håller kontakten till den sovande dottern inne i huset.
Såhär såg det ut igår, får väl nöja sig med att huvudet får jobba lite iaf när det inte går att åstadkomma så mycket annat.
https://www.instagram.com/p/BXgMkolgYsmSI-dO4zsdFnhYldC0XiH9yWAzzE0/

@Mli Tack för fina tankar om tömkörningen!:) Försökte jobba med att minska och förstora volterna vid tömkörningen ikväll. Filmade en liten snutt med telefonen hängande på staketet så kvaliteten är ju inte direkt lysande, speciellt inte när Instagram sedan beskar formatet så att hälften är ur bild:angel:. Men, jag tyckte att dina tips var bra! Formen idag blev ostadig med lite oroligt huvud men själva böjningen och hur hon jobbade genom kroppen (speciellt i höger varv) blev bättre än väntat:up:. Svårt att se på en film men kolla mot slutet när hon kommer i höger varv vilken fin böjning genom kroppen hon har, ingen bog in eller rumpa ut eller sånt:). Sen är det mycket att jobba på där ännu men jag fick mig iaf en tankeställare, Tack!
https://www.instagram.com/p/BXixuaZgkjPZIQOrNaYYX9ZRqylErc-5VICdxg0/

Ser bra ut!
Smart att hänga telefonen på staketet, det ska jag också testa.
 
Jag har kört min rockard på skakelfästen för travsulkys, men är osäker på hur de skulle hålla för en rockard som väger mer. Min rockard vägde ca 60kg, och en träningssulky för trav ca 75kg. Man kan ju alltid ringa tillverkaren av släpet och sulkyfästen för att se vilken vikt som är maxvikt. Men jag tror det kan vara svårt att få med sig allt. Om man inte har en maratonplatta fram och kan ställa den där...
Kommer inte ha möjlighet att köpa släp förrän tidigast nästa sommar, så det kanske får bli ett kriterium vid köpet att den klarar vikten av den rockard jag köper nu när det är dags att börja köra ;)
 
Måste bara visa min lösning på att få med vagn och ponny. Jag köpte en Glinkowski Maraton Mix 125. Skruvar man av sitsen och skaklarna (enkelt gjort, fyra bultar) så får den plats i släpet. Har byggt en liten vagn och ramp så den lätt rullas in/ut. Vagnen väger bara 104kg, så det är en superbra träningsvagn för enbet. Den är otroligt stabil trots sin låga vikt. Jag sitter väldigt bekvämt och bra, men får vänja mig vid att jag tycker vagnen ser liten ut. Är ju van vid min andra maratonvagn som är mycket större - och tyngre. Men klart värt att ha en liten stabil vagn som jag får med mig med lätthet.

20622174_10155577041647380_8112476229647749634_n.jpg


20526036_10155567529642380_6822757221521556368_n.jpg
 
Kommer inte ha möjlighet att köpa släp förrän tidigast nästa sommar, så det kanske får bli ett kriterium vid köpet att den klarar vikten av den rockard jag köper nu när det är dags att börja köra ;)
Kom ihåg att det inte bara handlar om vad utrustningen håller för, utan en tung rockard baktill ger obalans i släpet så du riskerar att få för lågt kultryck - vilket i förlängningen ökar risken för att släpet får ekipaget att börja wobbla och fara av vägen... Hänger du nåt tungt bak behöver du balansera upp med något tungt där fram också. Inom släpets maxlast... Och ja, även om det är ett boggisläp - som förvisso är något mindre känsligt för förändringen, men...
 
Kom ihåg att det inte bara handlar om vad utrustningen håller för, utan en tung rockard baktill ger obalans i släpet så du riskerar att få för lågt kultryck - vilket i förlängningen ökar risken för att släpet får ekipaget att börja wobbla och fara av vägen... Hänger du nåt tungt bak behöver du balansera upp med något tungt där fram också. Inom släpets maxlast... Och ja, även om det är ett boggisläp - som förvisso är något mindre känsligt för förändringen, men...
Mycket bra poäng!
Får fixa någon slags motvikt att lägga i sadelkammaren vid behov. Allra bäst vore ju dock om det gick att få in vagnen intill hästen så som @Mli visar, kanske borde byta ut hästen mot en mindre ponny så jag kan köpa nättare vagn ;)
 
Isak och Felex i dag!

20745944_1787571231277215_1180751682554310772_o.jpg


Tredje gången de går i par och andra gången jag kör dem (och par för den delen!).
SÅ mycket hade hänt sedan första gången. Idag fick jag dem nästan att dra jämnt och mycket bättre flyt.

Nu är planen att de ska köra ihop sig och nästa steg blir att sätta en ponny framför så vi kör "unicorn".
 
Nu är min fröken satt för vagn! Tre gånger har hon dragit och det går med bravur, både på ridbanan och i skogen. Idag trände vi lite lydnad med två anspänningar och frånspänningar på ridbanan och många halter. Trava har vi gjort alla gånger för att det inte ska bli en stor grej, så hon inte blir chockad av ljud/känsla ifall hon blir rädd för något och far iväg några steg. Idag travade vi på en stor oval på ridbanan, precis så det går. Så himla roligt! Jag har helt klart blivit biten av körningen! :D

Känner dock redan behov av att byta vagn, till en trevlig gigg kanske. Min rockard är tung och klumpig för mig att spänna för. Bra träning för hästen att det blir lite knöligt men svårt om man vill börja spänna för helt själv. Blir nog att skaffa bröstsele och någon smidigare vagn. Min far renoverar sin gamla flakvagn just nu också, den lär bli riktigt skön att åka med.

Fokus just nu är att komma iväg och köra på annan plats åtminstone en eller två gånger innan premieringen i september. Tyvärr får man inte åka dit och träna på plats. Hemma ska vi öva på att dra kälken i skogen och mycket lydnad. :) Jag är supertaggad på körträning och tur för oss att ett ridhus i närheten har ett körsällskap där man även kan träna på trail med vagn, samt ett ridhus till som iaf är stort nog för körträning. Fick veta att det finns en maratonbana några mil bort också. :) Så pepp men tar det lugnt och fint och grejar vidare med grunderna.
 
Dagens ponnys :love:

20914502_1794838250550513_2025406283884832439_n.jpg

20840881_1794838460550492_1273591848053079448_n.jpg


Jag är helt hooked på att köra par! SÅ mycket svårare än enbet. Speciellt eftersom att jag kört in Isak själv och känner honom så väl. Men försöker köra Isak iallafall gång i veckan ensam också.

Idag provade vi skygglappar för första gången (förberedelser inför när vi spänner för fler hästar) och det gick bra! Felex var i början ganska arg men det la sig snabbt. Det var även backträning i båda bemärkelserna, dvs både upp och ner för backar och att rygga. Att rygga två ponnys samtidigt med fyrhjulsvagn är inte det lättaste :angel: Men vi tränar vidare!

Har äntligen fått tillbaka lite motivation och drive med hästarna igen. Denna chansen om att flytta Isak kom verkligen när vi behövde det som mest!
 
img-0489.jpg


Första gången med två i vagnen. :) Full träning nu inför körprovet om en månad. De har ordnat nu så vi kan komma dit och träna på körprovet två dagar innan premieringen så det känns jättebra. Dags att släpa fram kälken och öva mer med den (men det är roligare med vagnen :angel: ).
 
Tack vare sambon har jag nu fått hem en begagnad Drive Out Tränings-rockard. Behöver fixa färgen på några ställen samt ge den ett ordentligt bad, men sen kommer den se snygg ut igen.

Nu saknas bara en sele. Och förstås att börja tömköra damen ordentligt, för just nu är det långt kvar tills det är dags att spänna för någon vagn.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp