Körfolkets snacktråd 2

Jag behöver hjälp att välja storlek på sele.

Har försökt att mäta hästen, och då hamnar hon mellan cob och full på den jag tänkt (drive out duo i svart, då det står olika mått på svart respektive brun :confused:). Jag vill att det ska finnas lite plats för henne att bredda sig (hon är ju bara tre år), men samtidigt får ju inte selen bli för stor i dagsläget eftersom det är nu hon ska börja använda den.
Rent logiskt så känns det som att hon ska ha cob, eftersom hon har 135 i täcken och är en morgan. Det är ju inget stort halvblod vi pratar om. Men det vore ju oerhört surt att få hem en sele som visar sig bli för liten. Jag vet heller inte om jag mätt på helt rätt ställen, eftersom jag inte har någon befintlig sele att lägga på och jämföra med.

Visst kan köpa en extra gjord i större storlek för att ha lite tillgodo gällande däckeln framöver om det behövs?

Hur vet man hur långa draglinor man behöver?
 
Nu har vi klarat av vår första fullständiga tävling. Dressyren gick ovanligt bra, de senaste tävlingarna har han tappat bjudningen på banan. Men nu gick det bra, är nöjd med 54 straff. Efter dressyren segnade han till lite och var lite loj i precisionen, plus en retlig boll ner. I maraton var han inte riktigt sig själv, blev fort seg och svettig trots bra underlag. Vi klarade oss inom tiden ändå, och kunde trava igenom alla hinder utom ett tungt där han inte orkade.

Nu ska han få två veckors vila, han behöver återhämta sig både mentalt och fysiskt efter en tuff sommar med många träningar borta och tävlingar. Jag ser verkligen fram emot nästa säsong!

 
Fina ni är @Mli :)

Ute i trafik och tränade idag. :)
img-0517.jpg

Jättestolt över min fina fina häst idag, bara att åka med och njuta av turen. :love:
 
Jag har varit på semester men idag var jag tillbaka i stallet efter 3 veckor! Isak hade saknat mig och vi var tvugna att mysa massor i hagen innan vi begav oss ut :love:
Idag tog vi Isak och Chico och det var första gången de gick i par och det gick hur bra som helst. Dock blåste det en del så de var lite på tårna och Isak var livrädd för alla kossor som befann sig nära vägen just idag :angel:

22218587_1841514899216181_8882864996726811829_o.jpg

22180066_1841514579216213_6566312591425490824_o.jpg


Bonusbild på när alla äter men Isak vill stå och mysa:love::D
22218251_1841514699216201_6650942768695146762_o.jpg


Nu har vi satt upp en bana vi kan köra på så i helgen ska vi börja träna precision. Blir verkligen kul och svårt tror jag då jag aldrig kört det förr :o
 
Längesedan jag skrev här. Har en Welsh mountain som jag kör regelbundet. Funderar på vad som krävs för att börja tävla i körning? Jag måste ha en ny vagn, min oxer är inte godkänd. Hur är det med att ta med sig vagnen till tävling? Finns det lättare vagnar att ha i eller utanför vanlig transport eller krävs särskild transport för ändamålet?
Hur går en tävling till?
 
Längesedan jag skrev här. Har en Welsh mountain som jag kör regelbundet. Funderar på vad som krävs för att börja tävla i körning? Jag måste ha en ny vagn, min oxer är inte godkänd. Hur är det med att ta med sig vagnen till tävling? Finns det lättare vagnar att ha i eller utanför vanlig transport eller krävs särskild transport för ändamålet?
Hur går en tävling till?

Jag har sett personer med små ponnys, typ shettis, ha vagnen bredvid eller framför hästen (osäker på hur de har gjort, men häst och vagn har kommit ut ur samma transport iaf ;)). Annars är väl alternativen att ha ett släp med vagnsplatta längst fram, eller köra två gånger. Jag tror inte det finns någon tävlingsvagn som är lätt nog att lyfta på som en sulky, men jag kan ha fel?
Jag vet också någon som haft pickup och på flaket fått på maratonvagn eller motsvarande för storhäst.
 
Längesedan jag skrev här. Har en Welsh mountain som jag kör regelbundet. Funderar på vad som krävs för att börja tävla i körning? Jag måste ha en ny vagn, min oxer är inte godkänd. Hur är det med att ta med sig vagnen till tävling? Finns det lättare vagnar att ha i eller utanför vanlig transport eller krävs särskild transport för ändamålet?
Hur går en tävling till?
Jag tror att du kan använda din oxer i den lägsta tävlingsklassen, men sen är den för smal.
(hur tävlandet går till överlåter jag till någon annan att berätta)

Många mindre rockarder är rätt enkla att skruva isär tillräckligt mycket för att få med sig i släpet.
(när jag köpte min globusrockard hade säljaren tagit isär den och fått in den i sin lilla Fiesta... :laugh:)
 
Jag tror att du kan använda din oxer i den lägsta tävlingsklassen, men sen är den för smal.
(hur tävlandet går till överlåter jag till någon annan att berätta)

Många mindre rockarder är rätt enkla att skruva isär tillräckligt mycket för att få med sig i släpet.
(när jag köpte min globusrockard hade säljaren tagit isär den och fått in den i sin lilla Fiesta... :laugh:)
Precis det svaret jag ville ha! Oxern är lätt att skruva av skaklarna på. Ponnyn är ju liten, 116 hög. Frågan är om det är lagligt att köra häst plus vagn samtidigt i ett släp.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Precis det svaret jag ville ha! Oxern är lätt att skruva av skaklarna på. Ponnyn är ju liten, 116 hög. Frågan är om det är lagligt att köra häst plus vagn samtidigt i ett släp.

Så länge vagnen är lastsäkrad, dvs adekvat fastspänd.
Tänk bara på rör och utstickande delar. Om en vältning skulle ske.....är det säkert att hästen inte blir spetsad?
 
Så länge vagnen är lastsäkrad, dvs adekvat fastspänd.
Tänk bara på rör och utstickande delar. Om en vältning skulle ske.....är det säkert att hästen inte blir spetsad?
Ja det får man ju verkligen se till att den är ordentligt fastspänd. Kanske kan man ha något typ av skydd över vissa delar.
Skaklarna skulle man kunna hänga utanpå kanske, eller lägga i bagaget, de går att korta rejält. Får väl testa. :)
 
Han som äger stallet Isak står i nu har gjort någon hänganordning på släpet så fyrhjulsvagnen (se bild i tidigare inlägg) dom väger ca 80 kg kan hängas på bak. Baksätet tas av först. Då kan vi ta två ponnys i släpet och hänga vagnen på sen.

Tror travfolk gör liknande med sina sulkys.
 
Han som äger stallet Isak står i nu har gjort någon hänganordning på släpet så fyrhjulsvagnen (se bild i tidigare inlägg) dom väger ca 80 kg kan hängas på bak. Baksätet tas av först. Då kan vi ta två ponnys i släpet och hänga vagnen på sen.

Tror travfolk gör liknande med sina sulkys.
Det skulle va intressant att se! Du måste försöka dokumentera och rapportera här i tråden
 
22196268_10155160142304426_8377321014914572492_n.jpg

Körde en sväng idag. Det är så kul, hon har äntligen börjat jobba rätt framför vagn. Förut såg jag det som enbart motionsform och brydde mig inte direkt om ifall hon gick i form eller ej. Idag jobbade hon jättefint och gjorde både en högergaloppsfattning och en vänsterfattning för mina hjälper. Blev så förvånad att det funkade, kanske bara var ren tur :D Får väl se nästa gång om det går lika bra. Blåsigt och regnigt så inget roligt körväder.
 
22196268_10155160142304426_8377321014914572492_n.jpg

Körde en sväng idag. Det är så kul, hon har äntligen börjat jobba rätt framför vagn. Förut såg jag det som enbart motionsform och brydde mig inte direkt om ifall hon gick i form eller ej. Idag jobbade hon jättefint och gjorde både en högergaloppsfattning och en vänsterfattning för mina hjälper. Blev så förvånad att det funkade, kanske bara var ren tur :D Får väl se nästa gång om det går lika bra. Blåsigt och regnigt så inget roligt körväder.

Det är sån lycka när man får till fattningarna. :love: Kommer ihåg de första vänsterfattningarna med Isak framför vagn (han väljer alltid höger om han får välja). Trodde också det var ren tur men nej han hade lärt sig :love:
 
Idag var första gången jag körde precision och det gick långt över förväntan :love: och HERREGUD vad kul det var! Ponnysarna skötte sig exemplariskt och vi var inte i en enda port :banana: Körde i arbetstrav och med 145 cm mellan portarna (som det är på tävling, vagnen är 125 cm) och vi hade till och med några rätt snäva svängar. Ponnysarna blev taggade och verkade också tycka det var kul.

På väg mot banan
22366673_1844258065608531_546680037001764250_n.jpg


På banan (med vattendunkar som koner)
22290078_1844258042275200_1143172408674959217_o.jpg


22289609_1844258568941814_928130895266548140_o.jpg


22289648_1844258498941821_1148902488254953595_o.jpg


Herregud vad lurvig Isak är redan, mycket mer päls än Felex :rofl:
Idag hade jag en tjej som rider en welsh i stallet och hennes lillebror med i vagnen.
 
Idag var första gången jag körde precision och det gick långt över förväntan :love: och HERREGUD vad kul det var! Ponnysarna skötte sig exemplariskt och vi var inte i en enda port :banana: Körde i arbetstrav och med 145 cm mellan portarna (som det är på tävling, vagnen är 125 cm) och vi hade till och med några rätt snäva svängar. Ponnysarna blev taggade och verkade också tycka det var kul.

På väg mot banan
22366673_1844258065608531_546680037001764250_n.jpg


På banan (med vattendunkar som koner)
22290078_1844258042275200_1143172408674959217_o.jpg


22289609_1844258568941814_928130895266548140_o.jpg


22289648_1844258498941821_1148902488254953595_o.jpg


Herregud vad lurvig Isak är redan, mycket mer päls än Felex :rofl:
Idag hade jag en tjej som rider en welsh i stallet och hennes lillebror med i vagnen.
Så fint ekipage :)
 
Han som äger stallet Isak står i nu har gjort någon hänganordning på släpet så fyrhjulsvagnen (se bild i tidigare inlägg) dom väger ca 80 kg kan hängas på bak. Baksätet tas av först. Då kan vi ta två ponnys i släpet och hänga vagnen på sen.

Tror travfolk gör liknande med sina sulkys.
Det som är superviktigt om man gör så är att ha koll så det blir balans i släpet även med vagnen bakpå. Man måste ha kvar rätt kultryck på dragkroken, annars blir ekipaget livsfarligt på vägen.
Jag har själv kört en bekants släp med ponnysulkyr hängande bakpå och det var så ruskigt instabilt att jag blev rädd. De trodde att det skulle hjälpa att köpa en större bil att dra med, men jag fick dem att fatta att det inte var det som var problemet, utan lastens fördelning över hjulaxlarna.
 
Det som är superviktigt om man gör så är att ha koll så det blir balans i släpet även med vagnen bakpå. Man måste ha kvar rätt kultryck på dragkroken, annars blir ekipaget livsfarligt på vägen.
Jag har själv kört en bekants släp med ponnysulkyr hängande bakpå och det var så ruskigt instabilt att jag blev rädd. De trodde att det skulle hjälpa att köpa en större bil att dra med, men jag fick dem att fatta att det inte var det som var problemet, utan lastens fördelning över hjulaxlarna.

Absolut! Han som har stallet, bilen, släpet och vagnen har hålt på med hästar i hela sitt liv (han är ca 70 år) så jag litar på att han har koll på det. Men ska absolut dubbelkolla innan vi lastar när vi ska ge oss ut.
 
Jag skrev ju här i tråden om funderingar angående tävling framöver. Men jag har insett att jag inte hinner med hur mycket som helst så jag lägger ner det. Nu tycker jag inte att ponnyn funkar så bra som barnponny längre pga sadeltvång som plötsligt kom tillbaka nu efter jag klippt henne. Det var ju lite grann för att hålla igång henne för barnens skull som jag vill köra o greja men nu lägger jag det på hyllan tillsvidare.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp