Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Egonson_

Trådstartare
Kanske inte finns något intresse alls.. Men kan vi inte försöka ha en tråd med oss som redan har inkörda hästar, vad gör vi till vardags, hur tränar vi, hur går det, har vi tävlat, resultat? Så väl med vagn som andra reskap.

Själv är min häst skadad nu men har börjat promenera nu, om ett par månader bör han vara igång igen.

Presentera er gärna lite kort med en bild :D

Min Nordsvenska brukshäst Egonson, valack f.1999.

Körde in honom själv under 1,5 år och han var inkörd och klar under 2010 och utbildas sedan dess. Reds in 2009 också.
I dagsläget har vi aldrig kört på en bana då banan vi har hemma är alldeles för liten för att köra med vagn på, så vi kör på skogsvägarna med rockarden. Vi har gått kurser i brukskörning och skogsarbete vilket har gått alldeles utmärkt. Lunnat och lagt lunnbänkar med både sax och båge.
Provat diverse redskap och släpsaker och även provat större vagnar. Allting går utmärkt med denna herren.

Ni får en sådan här bild i brist på bra körbilder i den här datorn :)

pic_dl.php
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Det går tyvärr inte att se bilden.


Jag vet inte om jag platsar här ännu.. har kört in min ponny nu under vintern och nu är hon väl inkörd kan man säga. Vi tränar just nu på att vänja in vid trafik och kunna köra lite mer ute och inte bara i paddocken. Jag har inga planer på att tävla utan körde in barnens ponny för att hon ska få tillräckligt med motion.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja visst, tänkte på alla med körhästar, hobby eller tävling :)

Verkar vara Pixbox som krånglar ang. min bild :/
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag har då två shettisar. Joystick Diablo ("Mini) ca 95 cm hög född -07 och Pegasus ca 105 cm hög född -06.
På grund av min ohälsa har grabbarna vilat istort sett från oktober till mitten av april. Nu är vi dock påväg tillbaka igen. Mini som då blivit väl rund under vilan har fått börja med permobilprommenader och att gå med på släp när jag kör Pegasus. Nu är 10 cm av tjockmagen borta i allafalll:banana:

Det blir inget tävlande för oss nu då jag varken har groom, transport eller bil som får dra. Så vi tränar för "nöjjes skull.
Målet för sommaren VAR att åka till Villvattnet på träningsläger 16 -17 juni och få miljöträna Pegasus och mig själv på lite maratonhinder inför framtiden. Men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig:bump::bump::bump:
Så förra veckan tror jag det var så hamnade vi hux flux på en träning för Eva Lindström :banana::banana: Å nu i fredags och igår hade vi förmånen att få träna för Susanne Ankermark.

Så vi har hunnit med mer än vad jag trodde var möjligt redan nu med tanke på att jag blev av med mitt gips och kunde köra häst första gången 17 april då men en STOOOR sko på foten och en normal men ändå..

Pållarna håller mig aktiv och jag försöker att aktivera de i stort sett varje dag. När Mini kommit mer i form ska vi prova på lite parkörning igen också. De är något vi provat på och ja vi tar oss fram men det krävs massor med träning.

Jag har då 3,5 km till ridhus och utomhusridbana därav att jag huxflux kunnat ramla in på dessa träningar jag pratade om. Fast oftast är vi ute efter vägarna och kör och jag lovar att det vänds många huvuden när de inser att jag kör en liten och har en till liten i snöre bredvid.. att de sen är söta som socker gör inte saken sämre
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vi är en körgalen familj som har 2 nordsvenskar, sto Flisan 9 år och valack Calle 5 år, och 2 halvblod, valack Gofy 5 år och Cornell 10 år. Vi har 2 kuskar i familjen pappa som tävlat inom sportkörning, skogskörning och brukskörning och vår son som tävlar körning och hoppning med sin Cornell. 2 grooms vilka består av mig (mamma) och vår dotter som hänger med på tävling ibland.
I helgen gjorde Calle sin första start i nationell Lätt enbet och det gick över förväntan med 1:a placering i maraton och 2:a placering i precision. Cornell startade i nat MSV och var grymt snabb i maraton och vann den före de snabba ponnyerna. Dressyren var också den bästa på väldigt lång tid men precisionen var katastrof. Ingen styrbarhet och ingen trav resulterade i massor av straff.
Gofy är under inkörning och borde egentligen spännas för men vi har ingen bra vagn och just nu har han blivit av med sina vargtänder så han får inte ha bett i munnen.
Flisan har tävlat i skogskörning några gånger med vinst i DM :D men tävlas mest i sportkörning och vann i år Elit MSV i Åstorp. Tyvärr fick hon ett sår under tungan och samtidigt drog vi hennes vargtänder så det blev ingen start i Flyinge utan nästa tävling blir nog SM i Jönköping dit hon är kvalad. Flisan tävlas även i par med Calle och de är numera kvalificerade till Nat Lätt som vi ska försöka hinna med i höst. Flisan är bara 150 cm i manken men tävlar bland hästar men tack vare hennes vägvinnande trav så ger hon de en utmaning i maraton och precision men i dressyren är hennes gångarter ett hinder och när det går som bäst brukar hon hamna i mitten av resultaten. Dock brukar hon ta igen några placeringar i precision och maraton! :D Vi har hållt igång henne nu genom att köra på hackamore vilket hon upplever som skarpt och vill inte riktigt gå fram men det går att köra lite på skogsvägar så att överskottsenergin försvinner och hon blir lite trevligare att umgås med.
Vi gillar att göra lite olika saker med våra hästar och de får både köra ut virke från skogen, harva ridbanan, köra bröllop, ridas mm. Sonen komplettera sin sportkörning med hoppning i 1.20 klasser och fundera på att testa fälttävlan också. Cornell älskar att galloppera vilket är en fördel i hoppning och maratonkörning men ett aber i dressyrkörning och precision :confused:.
Vi rider och kör in våra hästar själva och tar gärna hjälp av duktiga instruktörer som anpassar övningar till ekipagets förutsättningar. ;)

Flisan med sonen som skulle testa att tävla i skogskörning med Flisan som tar det hela med ro
30760046.jpg


Slädtur med Flisan
30068150.jpg


Elit MSV vinst i maraton Flisan
33056370.jpg


Cornell nat Lätt och vinst
33056344.jpg
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Den här tråden och min tråd om tävling och träning skulle ha varit samma ju för din vart bättre och bredare :D

Jag har Pippi, 12 årig övervuxen shettis som jag precis börjat träna och tävla med. Vi har varit med på en klubbtävling och ska iväg på vår första lokala tillsammans nu i helgen. Det blir en kombinerad dressyr och maraton.

trning-1.jpg


trning1.jpg


Sen har jag Tummen som är fem år och inkörningen pågår än. Han drar vagnen fint och bryr sig inte om den men hittar på hyss för att komma ifrån då han tycker att det räcker som att kasta sig lite och hoppa grodhopp och det håller tränaren på att hjälpa mig med.

erik1.jpg


Erik.jpg


Förhoppningen är att få ihop dom i par i framtiden :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Oj va kul att så många vill vara med och skriva här :)
agtatoon: Kul med hela familjen som kör! Här är jag ganska ensam om att vilja köra dressyr, känner relativt många brukskuskar. Stallägaren tömkör väl lite grann men inte mycket direkt, syrran är ointresserad av körning och mamman åker gärna med som groom men hon kör inte själv ;) Har ju min häst och det är väl tur det!

Pinklilly: Vilka fina småttingar du har! Tycker du jobbar på bra med Tummen, låter som att det är problem som går att lösa :)

I morgon tänker jag tömköra lite i skritt, det blir tjatigt med alla promenader nu så vi får variera oss lite. Bra tillfälle att träna formen och rakriktningen :)
Skritt för hand fram till måndag och då kan jag äntligen spänna för vagnen igen, om än bara i skritt fortfarande :)

Å jag skulle så gärna vilja prova träna för någon några gånger, kanske 1 gång varannan månad, men det är så svårt att hitta, allt ligger ju flera mil bort och det blir lite krångel att få med sig både häst och vagn. Hade varit guld värt med lite tips.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag är också gärna med på ett hörn även fast jag inte har några egna hästar. Jobbar däremot som kusk på ett företag som klipper gräs och kör sopor med ardennerhästar, både i par och enbet. Är uppväxt med fjordingar som kördes lite då och då, men det här är första gången jag kör par och sådana stora bjässar. Det är enormt skoj och passar perfekt som sommarjobb då jag under terminerna studerar miljövetenskap. Miljöarbete och hästar i kombination betyder en lycklig sommar :D Jag kommer att jobba tre dar i veckan med att klippa gräs och ibland hjälpa till vid andra eventkörningar.

Här är senaste filmsnutten på två av kusarna framför parklipparen. Inte jag som sitter på kuskbocken här.

http://www.youtube.com/watch?v=zkAPggIYmxM&list=UUGTB_zNBZRQj3Dn5BwilK0g&index=2&feature=plcp

Och parhästarna på AW :D

http://www.youtube.com/watch?v=JA-BaY8wDb8&list=PLAF19F3CD5B5BDA6E&index=2&feature=plpp_video
 
Senast ändrad:
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag har Sam, welsh/shettis f 08 maxad A. Jag köpte honom i vintras och då var han redan inkörd och inriden. Jag kör en hel del med barnen, roligt att kunna kombinera mitt hästintresse med barnen.

Jag har under våren mest kört "rakt fram" ute i allsköns terräng och trafik och allt har funkat jättebra. Bara lite bekymmer med selen, men det är till stor del löst nu. Jag har upptäckt att Sam inte är vidare dressyrkörd, så det är vår stora utmaning just nu. Han tömkörs för att få ordning på kroppen (svårt med stödet på yttertömmen), körs för motion med ett tuffare pass i veckan och promenadrids med barnen. Han är väldigt rolig att arbeta med eftersom han är så positiv till arbete och svarar på tömkörning och hantering precis som en stor häst. Han går bara ett tuffare körpass i veckan, sen blir det mest gymnastik(tömkörning..) promenader eller lite konditionsträning. Han är så stabil så det är lätt att glömma att han bara är fyra och med stor sannolikhet fortfarande växer.

Men... han är så irriterande jobbig när vi är ute och kör. Han segar som en snigel bort från stallet, noll bjudning. Han är ju bara fyra, så jag kräver bara att han ska gå framåt, sen hur fort det går (eller inte..) ignorerar jag. Antar att det är nån testperiod han är i nu. Hur gör ni i ett sånt läge?
Jag kan ju tillägga att han är likadan när han rids, man får bokstavligen släpa med honom från stallet. Men har han sällskap av annan häst går det ju jättebra, såklart..
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Nordisar är så fina!

Är också sugen på att köra lite, har tagit det lite lugnt med Dingla nu, hon är ju trots allt bara tre och måste få vara lite unghäst också. Men magen den växer, suck, om ett par månader får jag väl göra om skaklarna för hon lär inte komma in mellan dem :p

Men hon verkar må bra i alla fall, har betesbegränsare i stor hage på dagen, på natten går alla i en liten "bantningshage" och där slipper hon munkorgen.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Svarar mig själv och riktar mig till alla.

På mitt jobb så har en bruksnordis gjort entré bland ardennrarna. Han heter Brunte, är sex år gammal och har gått med massor av olika arbetsredskap och gräsklippare så han kommer att gå rakt in i "tjänst" som gräsklippare. Han har lite dålig kondis så till en början kommer han att gå några timmar på förmiddagen på kort gräs med massor av pauser. Där kommer problemet in. Han har en rätt bristande grunduppfostran, är bufflig och har extremt svårt att stå stilla. Både med och utan vagn. Problemet ska arbetas bort för lite då och då så fastnar klipparna och då måste man ur vagnen och greja med dem och jag är föga intresserad av att förlora en hand, bit av sko eller rent av att han sticker när man står och fixar (även fast man har tömmen i handen så har man klart mindre fokus på häst). Så länge det behövs kommer vi att ha en person med oss som håller vid paus/halt, men sen ska han förhoppningsvis kunna stå själv och slappna av.

Jag tänker att man jobbar mycket för hand med förflyttingsövningar, pausar mycket och backar tillbaka hovar som vill framåt och att han får upp ögonen för samarbete med människan för att få bort bufflandet. Lite NH-tänk alltså som sedan ska fungera framför vagn.

Min fråga är då hur ni brukar träna just halt och stillastående?

Här är ett klipp på när han provkör för oss och på slutet kan man ana hans myror i benen.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Min herre har också haft väldigt svårt att stå stilla. Det har tagit ett par år att få honom till det trots att han är väldigt väluppfostrad har det brustit just i stillaståendet. Endast mitt fel då jag har lärt honom allt han kan :angel:

Nu för tiden går det riktigt bra faktiskt. Det har varit konsekvens, som du säger, tar han ett steg fram, blir det ett eller två tillbaka igen. Hela tiden, utan undantag. Ett tips jag fick av vår ena hovis är att träna stillastående och avslappning efter arbete när hästen är trött i huvudet.
Då är de mycket mer villiga att stå still. Träna saker där man har bäst chans att lyckas, kanske med ett staket framför eller annat hinder.
En medhjälpare som står någon meter framför hästen men inte håller i, utan bara tar tag i hästen just när den tänker flytta på sig är bra.

För att träna när man är ensam har jag helt enkelt gjort så (efter tips från tränare, inget jag har hittat på själv alltså) att när han står still och ska stå där en stund får han precis slack i tömmen, utan kontakt med bettet men har kvar handen stilla och stabil i ett läga, jag väntar mig att han ska stå där.
Gör han inte det, så kommer han "gå in i handen" så att säga, han har själv orsakat den konsekvensen som blir han får ett eventuellt "ryck" i munnen när han valde att gå fram (låter ju helt hemskt men hittar inget bättre ord) då min hand var där och tog emot.
Han får också direkt fullständig eftergift i tömmen när han tar ett steg tillbaka till utgångspunkten.
Mycket viktigt med stilla hand här så man inte drar eller lättar utan bara håller tömmen på plats. Lite som om tömmen vore fastsatt i en vägg (åter igen låter ordvalet hemskt..)

Ser inte klippet tyvärr! :/
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

*kl*

Pippi var och tävlade i Lycksele i helgen, vår första riktiga tävling och vi vann dressyren, kom femma i maraton och kom tvåa i den kombinerade :-)

Superstolt över min lilla pingla som skötte sig otroligt bra!

blogg3.jpg


blogg1.jpg


veronaochpippi2b.jpg


Fler bilder och mer om tävlingen finns på tummetott.bloggsida.se
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

För egen del så har jag börjat med halvhalter om hästen är väldigt otålig och gör många korta halter när halten väl sitter om en kort. Och i och med att jag gärna ställer ut mina på utställning så tränas de även för handen och det funkar bra för min del i alla fall.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Min herre har också haft väldigt svårt att stå stilla. Det har tagit ett par år att få honom till det trots att han är väldigt väluppfostrad har det brustit just i stillaståendet. Endast mitt fel då jag har lärt honom allt han kan :angel:

Nu för tiden går det riktigt bra faktiskt. Det har varit konsekvens, som du säger, tar han ett steg fram, blir det ett eller två tillbaka igen. Hela tiden, utan undantag. Ett tips jag fick av vår ena hovis är att träna stillastående och avslappning efter arbete när hästen är trött i huvudet.
Då är de mycket mer villiga att stå still. Träna saker där man har bäst chans att lyckas, kanske med ett staket framför eller annat hinder.
En medhjälpare som står någon meter framför hästen men inte håller i, utan bara tar tag i hästen just när den tänker flytta på sig är bra.

För att träna när man är ensam har jag helt enkelt gjort så (efter tips från tränare, inget jag har hittat på själv alltså) att när han står still och ska stå där en stund får han precis slack i tömmen, utan kontakt med bettet men har kvar handen stilla och stabil i ett läga, jag väntar mig att han ska stå där.
Gör han inte det, så kommer han "gå in i handen" så att säga, han har själv orsakat den konsekvensen som blir han får ett eventuellt "ryck" i munnen när han valde att gå fram (låter ju helt hemskt men hittar inget bättre ord) då min hand var där och tog emot.
Han får också direkt fullständig eftergift i tömmen när han tar ett steg tillbaka till utgångspunkten.
Mycket viktigt med stilla hand här så man inte drar eller lättar utan bara håller tömmen på plats. Lite som om tömmen vore fastsatt i en vägg (åter igen låter ordvalet hemskt..)

Ser inte klippet tyvärr! :/

Jättetack för tipsen! Jag tänker nog lite som du att övning ger färdighet. Förhoppningsvis kan han bli duktig redan i sommar. Bra tips att pausa framför en vägg eller staket så han inte lockas framåt av fria vidder. Jag ska ut till honom nu i kväll. Börja lära känna honom lite och arbeta för hand en kort stund så jag får uppdatera :)

Filmen syntes nog inte för att jag glömde att länka :angel:

Här är den:
http://www.youtube.com/watch?v=mUkCrb7ry9s

margita2
Ja, det blir övning både för vagn och för hand och många pauser kommer vi att ta. Så småningom kommer han kanske på att det är skönt att stå stilla och vila.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 959
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 675
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp