Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var ibbe super duktig, hade ett grimskaft på släp i handen då han tyckte att draglinorna sist var skit läskigt. Men gick bra så satte en gren i det och drog efter mig:), även det klarade han galant så på hem vägen fäste jag grimskaftet lite lätt i bakselen så han fick dra hem den :p. Verkligen super duktig! Även start/ stopp gick bra och även volt (hade då grimskaftet i handen, vill ju inte utmana ödet alldeles ;).
 
@Buck När jag ser manen på bilden, vilket iofs är väldigt svårt, så ser den väldigt lång ut. Det kan vara därför den är så bred och svår att klippa.

Som tips menar jag.
 
Tung rockard med bilaxel, bildäck, träsits med litet ryggstöd. Det sitter fjädring på axeln, då är väl inte bara sätet fjädrat? Den är tung men när man fått rull på den så rullar den fint. Rejäl järnkonstruktion och en svängel är väl fästad på en av bräderna på framdelen av rockarden. Är det en bra lösning så länge träet är friskt? Jag har ju inte kört med den dock, men det är väl något sådant jag kan använda även off road? Funderar på att lägga ett bud på den och se om ägaren vill sälja. Den har punka idag på ett däck men rullar ändå rätt bra så den borde funka, tycker jag!
 
Idag blev det en långtur. Kallt, men vindstilla. rundan var helt ny för Gizmo men han gick fram i alla miljöer, även om brunnslocken i byn var lite konstiga.
15369243_10154715850107380_3819411377437178369_o.jpg
 
Tung rockard med bilaxel, bildäck, träsits med litet ryggstöd. Det sitter fjädring på axeln, då är väl inte bara sätet fjädrat? Den är tung men när man fått rull på den så rullar den fint. Rejäl järnkonstruktion och en svängel är väl fästad på en av bräderna på framdelen av rockarden. Är det en bra lösning så länge träet är friskt? Jag har ju inte kört med den dock, men det är väl något sådant jag kan använda även off road? Funderar på att lägga ett bud på den och se om ägaren vill sälja. Den har punka idag på ett däck men rullar ändå rätt bra så den borde funka, tycker jag!

Låter bra! Kolla bara så så inte sitter jättelågt bakom hästen. Jag har en sån rockard som jag använt som inkörningsrockard till kallblod. Jag har höjt sitsen på min med träreglar, och den är riktigt bekväm att åka i. Använder den som förställ nu. Gillar dessa tunga och stabila rockarder när man är ute i terräng, det är stabilt och bra.
 
funderar över vagn.. ramlade över en fin promenadvagn och tänker att det ju vore väldigt trevligt att ha ngt sånt att köra runt med :angel: men hur är det med äldre vagnar, vad brukar det vara ok mankhöjd på hästen för att det ska bli proportionerligt? tänker att lilla fjordingen på 140 ngt blir lite liten till en sån(spec då han inte är inriden än :rofl:), men ska ev köpa ny häst i framtiden ju ;)(bara att hitta en som passar i sadel och vagn :angel:).

tänker att en häst på 170 cm i mkh är lite väl för gamla vagnar.
 
Låter bra! Kolla bara så så inte sitter jättelågt bakom hästen. Jag har en sån rockard som jag använt som inkörningsrockard till kallblod. Jag har höjt sitsen på min med träreglar, och den är riktigt bekväm att åka i. Använder den som förställ nu. Gillar dessa tunga och stabila rockarder när man är ute i terräng, det är stabilt och bra.
Jag la ett bud och fick köpa den! :banana: glömde fota igår, ska fixa det idag. En annan nordsvensk har dragit den så skakellängd och bredd borde funka men vi ska testa och se hur det blir med L för säkerhets skull. Jag tror den blir jättebra för inkörning och på skumpiga vägar. :)

Vet inte hur jag ska göra med draglinor dock. Har såna i rep och kedja nu men kroken där fram är för liten för skakelringen, så jag får fästa den i seltungan som är som en avlång tunnare ring. Ska man ha draglinor i läder i stället så det går att fästa direkt i ringen?
 
Den där är ganska lik min i tyngd (som det ser ut) och låg tyngdpunkt. Den kan man nog köra precis var som helst utan att välta i första taget. Perfekt!

Inte så snygg just nu dock :p

Den är väldigt tung! Nästan så jag undrar om en nättare häst skulle orka. Men när man får rull på den rullar den lätt och snällt, trots punka. :)

Testade igår om den kan tänkas passa. Längden verkar OK. Testade att höja skaklarna med blandad framgång, jag var själv och har inte övat detta på månader. Att kliva i och stanna i skaklarna var inte heller lätt. Men hon lär sig snabbt och klev snart in snällt. :) Man sitter kanske lite lågt men det går väl alltid att bygga upp sätet lite och kanske skaffe en fotpall om det blir långt till golvet.

Och så lite kärlek i form av ny färg och däck! Nu har jag en hel del grejer. Ska se om pappas stora flakvagn finns kvar, annars är det nästa grej jag önskar mig. Där står också en lätt rockard a la cykeldäck som kanske kan renoveras och bli lite trevligare. Och hästen är inte ens helt inkörd än. :angel:
 
Hej på er! Har ni bjällror/klockor när ni kör? Bara på vintern eller året runt? Vid nya stallet finns det vildsvin som jag gärna skrämmer bort, och så vill jag nog "varna" ryttare att man är på gång. Är det helgerån att ha bjällra året runt? :p
 
Hej på er! Har ni bjällror/klockor när ni kör? Bara på vintern eller året runt? Vid nya stallet finns det vildsvin som jag gärna skrämmer bort, och så vill jag nog "varna" ryttare att man är på gång. Är det helgerån att ha bjällra året runt? :p
Bjällrorna är ju till för att varna :) men en klocka kanske är lite mindre påtagligt juligt ;).
Har beställt en från tradera så hoppas den kommer så snart som möjligt ^_^ enklare att få tag på än riktiga bjällror också :).
 
Bjällrorna är ju till för att varna :) men en klocka kanske är lite mindre påtagligt juligt ;).
Har beställt en från tradera så hoppas den kommer så snart som möjligt ^_^ enklare att få tag på än riktiga bjällror också :).
Jo jag hittade många trevliga gamla mässingsklockor på tradera, sk skakelklockor eller liknande. Så tänkte skaffa en sådan och en bjällerkrans. Man kan ju variera eller ha både och. :)
Tänkte skaffa lite bra reflexvästar också och ta mig ut på mer trafikerade vägar framöver för trafikträning. Hittade både med varningstext tex "Trafikträning Unghäst" men det finns ju även för motorcyklister med "övningskörning". Hoppas på visad hänsyn, det är dags att hon får träffa på lite lastbilar och annat kul.
 
Använder bjällror på vintern när det är snö ute. Snö dämpar så pass mycket ute på vägarna att man lätt råkar smyga upp på någon som går med ryggen till annars.

Är det barmark behövs inte bjällror.

Eftersom jag tycker att vi verkar höras när vi kommer med vagn så har jag inget om det inte är snö. Men, om jag var orolig för vildsvin, vilket vi också har mycket av här, så skulle jag köpa en klocka, som @Buck skriver.

Känns mindre juligt.
 
Var ska man förresten sätta klockan? Jag tänkte att den skulle höga framme i lokan men kanske är fel..
 
Använder bjällror på vintern när det är snö ute. Snö dämpar så pass mycket ute på vägarna att man lätt råkar smyga upp på någon som går med ryggen till annars.

Är det barmark behövs inte bjällror.

Eftersom jag tycker att vi verkar höras när vi kommer med vagn så har jag inget om det inte är snö. Men, om jag var orolig för vildsvin, vilket vi också har mycket av här, så skulle jag köpa en klocka, som @Buck skriver.

Känns mindre juligt.
Ja det är väl klocka eller så får jag konstant sjunga julsånger... året runt. :D disneysånger är också klassiker för stt hålla djuren på lite avstånd.
 
Hur håller ni efter selar och draglinor, dvs putsning och ev infettning. Spenderade några timmar idag med att göra rent dragläderna jag fick med ponnyn, tyckte inte att de var så farligt skitiga tills jag nu "bara" skulle skölja av lite grus.. några liter varmvatten och en halv sadeltvål senare så är de rena på riktigt och dränkta i ekol olja..
Men funderar på hur andra gör :), sakerna blir ju smutsiga så fort man lägger det på hästen ju och efter någon gång så är det tjockt av stöv och lite lera :banghead:.
Är ju skit mycket remmar att hålla efter om man ska försöka putsa efter varje gång :wtf::arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 964
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 683
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp