Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag torkar bara av om det är väldigt lerigt, vilket det sällan blir. Men en ordentlig insmörjning och rengöring gör jag ungefär 2 ggr om året. Då plockar jag ner allt och torkar rent och sen smörjer med stubben hamanolfett. Använder inte olja sedan jag läste att det kunde "luckra upp" sömmarna. Det vet jag dock inte hur väl det stämmer men jag använder bara sadeltvål och hamanolfett.
 
Jag torkar bara av om det är väldigt lerigt, vilket det sällan blir. Men en ordentlig insmörjning och rengöring gör jag ungefär 2 ggr om året. Då plockar jag ner allt och torkar rent och sen smörjer med stubben hamanolfett. Använder inte olja sedan jag läste att det kunde "luckra upp" sömmarna. Det vet jag dock inte hur väl det stämmer men jag använder bara sadeltvål och hamanolfett.
har hamanolfett till övrigt läder men käns dyrt att ha det på selen :o går åt mycket.
 
har förresten ev en sele på ingång :) gammal och i okänt skick och utan baksele men fin (på bilden i alla fall) vore roligt med ett renoverings objekt :).
men... en billig star sele kostar "bara" 500kr mer och har då allt inklusive..
har ju ingen häst att ha selen i för tillfället, ev att däckeln kan gå till fjordingen.. har tömmar redan även om det är tömkörings syntet och draglinor blir det nog först när jag vet vad för vagn det kan bli i framtiden, om det blir en vagn dvs.

är det dumt att köpa en gammal sele för 1500kr som bara är brösta och däckel?
 
har förresten ev en sele på ingång :) gammal och i okänt skick och utan baksele men fin (på bilden i alla fall) vore roligt med ett renoverings objekt :).
men... en billig star sele kostar "bara" 500kr mer och har då allt inklusive..
har ju ingen häst att ha selen i för tillfället, ev att däckeln kan gå till fjordingen.. har tömmar redan även om det är tömkörings syntet och draglinor blir det nog först när jag vet vad för vagn det kan bli i framtiden, om det blir en vagn dvs.

är det dumt att köpa en gammal sele för 1500kr som bara är brösta och däckel?
Hur lätt är det att få tag i de andra delarna och vad kostar det?
 
Är ju baksele, draglinor, huvudlag och tömmar som ska till.. så blir ju i alla fall en eller två tusen till om jag inte hittar begagnat :/.
Jag hade inte köpt, enklare att köpa en ny komplett sele i så fall, tycker jag :) men jag är ingen expert, det kanske är något exceptionellt märke så det kanske är prisvärt.
 
Jag hade inte köpt, enklare att köpa en ny komplett sele i så fall, tycker jag :) men jag är ingen expert, det kanske är något exceptionellt märke så det kanske är prisvärt.
Är en gammal finsele, och däckeln ser bra ut :). Bröstan misstänker jag är för par då det är ringar framtill. Dock så är det lösa bröstor och silettdäckel.
 
Är ju baksele, draglinor, huvudlag och tömmar som ska till.. så blir ju i alla fall en eller två tusen till om jag inte hittar begagnat :/.

För att få den selen komplett, även begagnat, så blir det mer än en eller två tusen till. Jag hade aldrig köpt ett renoveringsobjekt, speciellt inte om det är bara en uppsättning av en parsele. Är bröstan inte tillhörande däckeln? Tänker eftersom det är en silettdäckel?
 
Igår tog jag och Gizmo en av mina gamla "långturer". Upptäckte att det inte är särskilt långt varken km eller i tid med en ponny i kondition. Den rundan är på 8 km och har tagit minst 1,5h med ardennern. Igår var vi hemma på en timma, dvs snitt på 8km/h. Insikten i att det är dags att leta nya "långturer" är rätt trevlig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 959
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 675
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp