Körning - broddar, is och snö

annakg

Trådstartare
Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila henne i 4 månader framöver. ;)

Vi kör på asfalt och grusvägar vilket innebär att det snart kommer vara hal asfalt och isgata på grusvägarna. Jag har tänkt lägga upp vintern med 4 låga brodd i varje sko samt helsulor för att (förhoppningsvis) slippa styltor. Är detta en bra idè och vågar man trava på isig asfalt med denna uppsättning?

Hur gör ni andra?!
Har ni dubbdäck eller kör ni på med vagnens vanliga däck?
Vill veta allt om era erfarenheter om snö, is, körning, broddar, dubbar mm! :D
 
Aldrig kört med dubb på vagn och is är ett bra underlag om man har bra brodd. Skulle ha minst 8mm brodd för trav på is.
 
Inga dubb på vagnen eftersom de inte är drivande hjul. Man får bara vara försiktig med trav och galopp i kurvorna.

Jag har alltid fyra brodd på mina hästar och helst de lite längre. Jag travar på alla underlag oavsett hårdhet eller halka.
Däremot är det mycket viktigt för mina hästar att ha just 4 brodd i varje när man kör eftersom de ofta använder "tårna" för att gå upp för backar och då räcker inte två traktbroddar.
Nerför är det dock inga problem eftersom "hälen" går i först då.
 
Inga dubb på vagnen eftersom de inte är drivande hjul. Man får bara vara försiktig med trav och galopp i kurvorna.
Inga dubb på vagnen är jag med på, men hur menar du med eftersom? Jag ser inte kopplingen mellan att hjulen inte är drivande och att du inte använder dubb?
 
Inga dubb på vagnen är jag med på, men hur menar du med eftersom? Jag ser inte kopplingen mellan att hjulen inte är drivande och att du inte använder dubb?

Dubb har ju endast effekten vid drivning och bromsning men om de bara rullar med, som de gör i en vagn, så är det ju bara i sidled dubben har betydelse.

Som en fyrhjulsdriven bil....den har ju bara effekt i drivningen. En fyrhjulig bil bromsar ju inte snabbare eller bättre än en tvåhjulsdriven.
 
Dubb har ju endast effekten vid drivning och bromsning men om de bara rullar med, som de gör i en vagn, så är det ju bara i sidled dubben har betydelse.
Ja... och sidogreppet är ju inte alltid så bara, bland annat därför sätter vi ju dubbdäck på våra hästtransporter och andra släpkärror med medrullande hjul, även obromsade, och på de icke drivande bakhjulen på en framhjulsdriven bil...
 
Ja... och sidogreppet är ju inte alltid så bara, bland annat därför sätter vi ju dubbdäck på våra hästtransporter och andra släpkärror med medrullande hjul, även obromsade, och på de icke drivande bakhjulen på en framhjulsdriven bil...

De flesta är ju bromsade släp så det är ju inte så konstigt.
I trafiken kan jag känna att sladd i diket med släp eller bil i ens 30 km/h är förödande och en betydligt större risk än med hästvagn där man skrittar i ca 3-6 km/h men det är ju precis som både du och jag säger.........

Men det är absolut en sak man ska ha i minnet när man tar sitt beslut om man ska ha dubb på hästvagnen eller inte. Sidosladdarna!

Något som vi reagerat på är ju att de mönstrade gummidäcken som vi använder på maratonvagnen, inköpta för just den maratonvagnen av tillverkaren, snarare satt mönstringen som om det vore en drivande vagn, dvs sådana som sitter på krossar och cyklar när det egentligen vore bättre med de "randiga" som är till traktorer eftersom det endast är sidosladdarna som behöver hävas, vilket i sig också kan vara vanskligt med fyrhjulig, högre vagn, typ maraton.
Kanske vill man hellre ha en liten sladd än ett grepp som får hela skiten att välta.

Pest eller kolera, någon?
 
Aldrig kört med dubb på vagn och is är ett bra underlag om man har bra brodd. Skulle ha minst 8mm brodd för trav på is.
Det låter rimligt. När du kör med 8 mm brodd, har du stor häst då? Jag blir lite nojjig över att ha min B-ponny på höga brodd. Hade låga brodd på ponnyn förra vintern men körde inte henne med vagn då och travade knappt på asfalt. Har även elitbrodd men hon hamnar ju så högt upp när hon är på asfalt. :o
 
Inga dubb på vagnen eftersom de inte är drivande hjul. Man får bara vara försiktig med trav och galopp i kurvorna.

Jag har alltid fyra brodd på mina hästar och helst de lite längre. Jag travar på alla underlag oavsett hårdhet eller halka.
Däremot är det mycket viktigt för mina hästar att ha just 4 brodd i varje när man kör eftersom de ofta använder "tårna" för att gå upp för backar och då räcker inte två traktbroddar.
Nerför är det dock inga problem eftersom "hälen" går i först då.

Det låter ju bra och resonemanget om dubb-ej dubb på vagnen låter rimligt. Jag ska nog börja testa utan dubb och vara försiktig. :angel: Hur funkar det när man travar på asfalt med högre brodd, 4 st? Jag tycker det verkar lite obalanserat med bara 4 islagpunkter för hoven men det kanske inte är någon fara alls? :confused: Jag tänker främst vad som händer om hästen trampar på något ojämnt med 1 eller två av broddarna? Samt att min ponny är så liten så höga brodd blir verkligen jättehöga! Vi har det så att grusvägarna ofta är helt isiga men asfalten är ren och alla våra rundor går över båda. Är det så att jag bara oroar mig i onödan och det funkar jättebra ändå? :D
 
Det låter rimligt. När du kör med 8 mm brodd, har du stor häst då? Jag blir lite nojjig över att ha min B-ponny på höga brodd. Hade låga brodd på ponnyn förra vintern men körde inte henne med vagn då och travade knappt på asfalt. Har även elitbrodd men hon hamnar ju så högt upp när hon är på asfalt. :o
Jag har 8mm på min ridhäst just nu, 170cm i mankhöjd. Skulle inte byta brodd för att jag kör, men jag skulle byta brodd om underlaget krävde det.

Alltså skulle det bli tjock is, då skulle jag brodda henne med 10-11mm istället. Bara fruset i backen, utan snö eller is, 6mm. Så inte aktiviteten i sig, utan underlaget väljer storleken på brodd.
 
Nu kommer halkan och detta är min första vinter med vagn (2-hjulig rockard) och körponny, jag vill helst fortsätta köra och inte vila henne i 4 månader framöver. ;)

Vi kör på asfalt och grusvägar vilket innebär att det snart kommer vara hal asfalt och isgata på grusvägarna. Jag har tänkt lägga upp vintern med 4 låga brodd i varje sko samt helsulor för att (förhoppningsvis) slippa styltor. Är detta en bra idè och vågar man trava på isig asfalt med denna uppsättning?

Hur gör ni andra?!
Har ni dubbdäck eller kör ni på med vagnens vanliga däck?
Vill veta allt om era erfarenheter om snö, is, körning, broddar, dubbar mm! :D
Inte hela sulor. I hela sulor byggs snön på istället för att falla av och blir till livsfarliga höga styltor. Det byggs på mer på hela sulor än helt utan sulor till och med. Antingen vanliga snösulor eller om hästen behöver hela sulor så finns bullensnösulor. Bullensulor fungerar i snö men de behöver silikon under för att slippa få in grus och skit under.
 
Inte hela sulor. I hela sulor byggs snön på istället för att falla av och blir till livsfarliga höga styltor. Det byggs på mer på hela sulor än helt utan sulor till och med. Antingen vanliga snösulor eller om hästen behöver hela sulor så finns bullensnösulor. Bullensulor fungerar i snö men de behöver silikon under för att slippa få in grus och skit under.

Detta är garanterat individuellt.

För, mina hästar jag haft, 4 stycken nu sammanlagt, har snösulor, hela sulor och utan sulor haft exakt samma resultat.....på alla fyra hästar.

Alla kombinationer ger exakt samma resultat (höga styltor i vissa väder), tyvärr. Det blir, som sagt, ingen skillnad.
 
Detta är garanterat individuellt.

För, mina hästar jag haft, 4 stycken nu sammanlagt, har snösulor, hela sulor och utan sulor haft exakt samma resultat.....på alla fyra hästar.

Alla kombinationer ger exakt samma resultat (höga styltor i vissa väder), tyvärr. Det blir, som sagt, ingen skillnad.
Så märkligt! Det har jag faktiskt aldrig hört tidigare. Hur ser dina hästar hovar ut undertill i sulan? Djupa? Flata? Hästar som är flata i sulan vet jag kan ha problem med snöstyltor oavsett om de har snö, vanliga eller inga extrasulor och där brukar bullensulor fungera bra.
 
Så märkligt! Det har jag faktiskt aldrig hört tidigare. Hur ser dina hästar hovar ut undertill i sulan? Djupa? Flata? Hästar som är flata i sulan vet jag kan ha problem med snöstyltor oavsett om de har snö, vanliga eller inga extrasulor och där brukar bullensulor fungera bra.

2 av dem har haft någonstans mellan platta och skålade, den ena jag har nu har helt platta och den andra har skålade.

Bullensulor har jag inte testat än dock.
 
Hur funkar det när man travar på asfalt med högre brodd, 4 st? Jag tycker det verkar lite obalanserat med bara 4 islagpunkter för hoven men det kanske inte är någon fara alls? :confused: Jag tänker främst vad som händer om hästen trampar på något ojämnt med 1 eller två av broddarna? Samt att min ponny är så liten så höga brodd blir verkligen jättehöga! Vi har det så att grusvägarna ofta är helt isiga men asfalten är ren och alla våra rundor går över båda. Är det så att jag bara oroar mig i onödan och det funkar jättebra ändå? :D

Jag har bara använt 11 mm på vintern till små storhästar(iofs kallblod eller andra grova djur), och har aldrig funderat på att de skulle vara höga. D-ponnyn i stallet har också 11 mm. Det du kanske skulle titta på är brodd som inte är så breda i basen till en liten ponny.

Jag inte oroat mig för om de trampar på något ojämnt, det kan de ju göra utan brodd också.
 
Förra året hade jag 4 brodd i varje + polarpad snösulor. Funkade superbra! Här i skåne är det oftast kortare snö/isperioder, så avtagbara sulor känns bättre än helsulor. Min vagn är inte dubbad, men upplevde inget större problem med att den gled bara jag tog det försiktigt i svängar och undvek de värsta backarna.
 
Tack för tråd!
Har funderat på hur jag ska göra med körning i vinter - just på grund av något slags noja över att vagnen ska halka åt sidan.
Inser när jag använder skallen, att det behöver vara stillastående vagn och väldigt lutande underlag för att den bara ska kana.
Så länge vi är på väg framåt i lagom tempo där hästen drar vagnen, så lär det vara minimal risk för sidoglidning så länge det inte är skarpa svängar...

bra med sådant som reducerar ångest.

Reggie och Yngve är de som ska köras under vintern; möjligen Lukas också (kbl-travare) om jag hittar en passande vagn (ska och titta på en nästa vecka).
 
Jag blir galen på detta Göteborgsväder, -4 på kvällarna och +6 på dagarna :wtf:. 3 dagar +9 och regn och sen 3 dagar med minusgrader.
Det är ingen idé att brodda i och ur heller, för mig tar det väldigt lång tid och jag är rädd för att göra sönder gängorna. Sen är vi omringade av asfalt åt alla håll...

Vill bara klaga lite. :p
 
Kört på vanliga däck och fyra brodd i varje sko på hästen. Lite slirigt var det men har man trygg häst så..

Nuvarande har jag inte kört i snö än. Har bara 2 brodd i varje nu och hjälpligt hemgjorda snösulor så känns inte så spännande att försöka köra i snön :( Kanske snow racer i djupsnön på på åkern då.
 

Liknande trådar

Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 202
Senast: tinkerlover
·
Ridning Har ni lyckats hålla i gång era hästar under vinterhalvåret? Jag tycker att det har gått sådär denna vintern :( förra vintern var det...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Popcorn
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 754
Senast: Miss
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp