Korrekt piaff

Bambi12

Trådstartare
Var och tittade på küren på Sweden Horse Show i söndags och blev lite fundersam över alla de olika piafferna som visades upp. Tyckte själv att Adelindes Perzival ändå satte under sig och lyfte ordentligt med bakbenen (trots lite jämfotahopp) jämfört Minderhouds Glock's Flirt som mer lyfte frambenen, mindre bakbensteknik och piskade med svansen. Är inte helt hemma i hur den högre dressyrens moment "ska" se ut så hur tänker ni?`

Vad är egentligen "korrekt" piaff? Skulle jättegärna se bild eller video om det finns :)
 
Som sagt finns säkert massa gamla trådar plus oändlig info med bilder och filmer på nätet.

Men! Kan säga att höga/aktiva bakben i piaff behöver inte vara bättre än låga, man vill ju se aktivitet men eftersom man vill att hästen sätter sig, så vill man ju se att lederna i bakbenen vinklas ihop och bakdelen sänks. Tror att det står i TR att bakhoven ska vara i höjd med kotan och framhoven högre, typ mitten av skenan.
Sen vill man ju se att piaffen verkligen kommer ur samling. Att den sitter och är lätt i framdelen, om det bara är benen som trampar ser det mer ut som en cirkuskonst, vilket är rätt vanligt. Man vill även se lodräta framben, det som är i marken då, så att inte hoven hamnar bakom lodlinjen, kallas att hästen triangulerar. Annars det vanliga med form, mun, öronspel och svans.
 
Var och tittade på küren på Sweden Horse Show i söndags och blev lite fundersam över alla de olika piafferna som visades upp. Tyckte själv att Adelindes Perzival ändå satte under sig och lyfte ordentligt med bakbenen (trots lite jämfotahopp) jämfört Minderhouds Glock's Flirt som mer lyfte frambenen, mindre bakbensteknik och piskade med svansen. Är inte helt hemma i hur den högre dressyrens moment "ska" se ut så hur tänker ni?`

Vad är egentligen "korrekt" piaff? Skulle jättegärna se bild eller video om det finns :)
Det finns ju hur mycket tydliga beskrivningar som helst på hur en korrekt piaff ska se ut . Du hittar ju regelverk, beskrivningar osv hur lätt som helst på nätet ?
"Piskande" svans tex är ingen variabel för huruvida rörelsen (oavsett vilken rörelse) är inkorrekt eller korrekt .....;) Helhetsintryck hamnar det under , inte själva rörelsens bedömning.
 
Senast ändrad:
Ok, tack för svaren! :) Får helt enkelt googla vidare och se vad jag kan hitta.
Tycker det är lite märkligt att se ibland hur domaren bedömer hästar högt som man själv kanske tycker ser oharmoniska och irriterade ut (gapande mun, piskande svans osv.) Men om det går på helhetsintrycket kanske det inte drar ned så mkt på procenten överlag.
 
Var och tittade på küren på Sweden Horse Show i söndags och blev lite fundersam över alla de olika piafferna som visades upp. Tyckte själv att Adelindes Perzival ändå satte under sig och lyfte ordentligt med bakbenen (trots lite jämfotahopp) jämfört Minderhouds Glock's Flirt som mer lyfte frambenen, mindre bakbensteknik och piskade med svansen. Är inte helt hemma i hur den högre dressyrens moment "ska" se ut så hur tänker ni?`

Vad är egentligen "korrekt" piaff? Skulle jättegärna se bild eller video om det finns :)

Det står beskrivet på många ställen hur en korrekt piaff bör se ut. Det borde stå i TR med.
Utöver det som redan nämnts i inlägg ovan ska nacken vara högst och hästen vara med näbben i lod eller strax framför och eftergiven för tygeln.
Sen ser man till takten, jämnhet i den.

En perfekt piaff ska hästen lyfta bak till kotan och sätta in bakbenen så att de kliver vid knäet.
Frambenen ska vara lodrätt i backen och lyfta till halva skenan ca och knäet vara nära 90 grader i vinkel från kropp.

Har man för mycket i handen brukar man få för lite bak, dvs dålig bärighet. Inte helt sällan får man också 3:e halskotan som högsta punkt på halsen istället för nacken.

Tidningen Equipage hade en bra artikel om piaff för ngt år sen. Den går nog att beställa hem. En mini-snutt finns på nätet.
 
En häst som går baklänges i piaffen är bland de grövsta fel du kan ha i dressyr.
Han ser dock ut att med vilje rida den så?

Det finns en del som vill backa in i levaden så, därför går dom baklänges.
Jag tycker sk piaffmaskiner (Lusitanos och PRE) är helt ointressanta eftersom det handlar noll och ingenting om träningen dit.
 
Är ju ingen piaff däremot passage/levad betonat bakåt . Framåt är det passage mer och tittar man väldigt noga rids den framåt när obalans kan riskeras.

Jätteintressant och fin samling i sak på ekipaget men piaff är det ju inte . Mer en illustration av vad hästarna är kapabla till allmänt - och intressant utifrån det .

@Waco ja han tränar hästarna så - dvs helt med vilje han tränar rörelsen att gå bakåt i den .
 
Så klart det är Piaff. Men det är inte uppvisning, utan träning, där Piaffen (och övergångarna bakåt/framåt) är en del av gymnastiken. Så uppfattar jag det i alla fall. Har sett fler som använder backning i Piaffträningen. Backningen har ju samma diagonala hovnedsättning som piaffen (och traven), bara att den är bakåt. Hästen lär sig att "sätta sig" som ni ser. Vinkla bäckenet och "niga" via backningen. Tycker den har en förträfflig teknik, och takten, takten, takten, den är verkligen härlig.
 
Det finns en del som vill backa in i levaden så, därför går dom baklänges.
Jag tycker sk piaffmaskiner (Lusitanos och PRE) är helt ointressanta eftersom det handlar noll och ingenting om träningen dit.
Fast vissa icke lusitano ryttare/tränare elit väljer bjällror på benen för att "träna vägen dit " så man kanske inte ska kategorisera riktigt så ...
 
Fast vissa icke lusitano ryttare/tränare elit väljer bjällror på benen för att "träna vägen dit " så man kanske inte ska kategorisera riktigt så ...

Fast då menade jag ju inte det precis, det är ju ingen träning det är ju mer cirkus och tricks!
 
Vad menar du med det sista? Jag förstår inte :o

Jag menar bara att dessa raser kan ju piaffera när dom föds typ, det är ju fantastiskt i sig såklart! Men om man tycker om träningen dit och att piaff ska komma ur samling när hästen är stark och gymnastiserad nog så är inte detta så intressant tycker jag.
 
Jag menar bara att dessa raser kan ju piaffera när dom föds typ, det är ju fantastiskt i sig såklart! Men om man tycker om träningen dit och att piaff ska komma ur samling när hästen är stark och gymnastiserad nog så är inte detta så intressant tycker jag.
Okej, tack!!
 
Jag menar bara att dessa raser kan ju piaffera när dom föds typ, det är ju fantastiskt i sig såklart! Men om man tycker om träningen dit och att piaff ska komma ur samling när hästen är stark och gymnastiserad nog så är inte detta så intressant tycker jag.
Fast så är det ju inte, dom tränas dit, stegvis. Piaffen är en del av gymnastiken, och träningen inför piaffen påbörjas kanske tidigare. Men resultatet, den färdiga rikitgt bärande/samlande Piaffen, den utvecklas stegvis även på dessa hästar. Den är inte färdig från början. Tro mig, jag har haft fördelen att se processen via olika hästar i olika stadier. Lusitanos då av hög kvalitet. I början är den väldigt "ynklig", mer som trav på stället. Skolor är det man lägger fokus på, öppna och sluta och sluta och öppna i alla dess former, och skänkelvikning inte så mycket "rakt fram" och inte så mycket "trav", mer skritt och galopp, mycket lösgörande arbete, helt enkelt "lateral work", mycket lateral work. Det är nog det som är den största skillnaden, upplägget och utbildningssystemet, vägen dit går så mycket snabbare om man har rätt verktyg.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 700
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp