Korta och grova ben, alla benskydd kasar ner!

Marvin

Trådstartare
Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd fram för säkerhetsskull, och även terrängskydd fram i terrängen. Har haft ett par endevour equiXpert senskydd i storlek cob fram, både till vardag och träning och tävling. Senast jag klippte henne rök pälsen även på benen och därefter började skydden glida ner vid användning.
Då hon vinklar benen rejält när hon rör sig, och framförallt i hoppningen så får hon skav nedanför kotan när skydden tar i där. Efter nån hoppträning hade hon ett blödande sår där, stackarn.

Hon är egentligen inte tjock och gallig i benen, men de blir definitivt smalare efter en stunds ridning.

Nu har jag provat ett gäng olika skydd, bl.a. tekna i storlek M, Eskadron flexisoft air i storlek full/cob och nu senaste veredus olympus i storlek M. Alla glider ner efter en liten stunds ridning. Har då suttit av och satt om dem, men efter en stund har de glidit ner igen.

Hjälp!?

Såhär sitter Veredus skydden efter en tur i skogen, omsatta 1 gång under tiden:


Eskadronskydden innan ridtur: (tyärr bild lite ovanifrån)


Efter ridtur:
 
Bara hitta de som funkar. Eller byt modell till mer damaskliknande.

Har samma problem och har ett par Gera damasker. Samt Back on Tracks senskydd och korta teknikskydd bak. Men många många skydd har inte passat alt kasat ner.
 
Bara hitta de som funkar. Eller byt modell till mer damaskliknande.

Har samma problem och har ett par Gera damasker. Samt Back on Tracks senskydd och korta teknikskydd bak. Men många många skydd har inte passat alt kasat ner.

Gah! En vet ju inte om de passar förrän man har ridit (och hoppat) med dem. Veredusskydden har jag som tur är kunnat låna, men eskadronskydden kan jag ju inte lämna tillbaka.
Även mina terrängskydd (tri zone) och ett gäng dressyrskydd kasar ner, dvs inte bara senskydd. Blir galen.
 
Gah! En vet ju inte om de passar förrän man har ridit (och hoppat) med dem. Veredusskydden har jag som tur är kunnat låna, men eskadronskydden kan jag ju inte lämna tillbaka.
Även mina terrängskydd (tri zone) och ett gäng dressyrskydd kasar ner, dvs inte bara senskydd. Blir galen.

Man går back på det hela ja. Tyvärr.
 
Jag skulle prova såna med bredare remmar, tycker de brukade sitta mer stabilt på mina ponnyer iallafall (varav en med korta, kraftiga ben) än de med smala remmar.
 
Teknaskydden har breda remmar, hjälpte inte på dem iaf. Kanske ännu mindre storlek?
Kanske, eller så var den modellen inte rätt ändå?
Jag hade equixpert till min ponny, de satt jättebra tills jag klippte benen - då gled de ner på henne också. Men jag tror att de töjde ut sig liksom i formen, så de inte slöt åt lika tätt om benen som när hon var lurvig. Det är iallafall vad jag kom fram till när jag letade orsak.
Så möjligen att ett par nya såna skulle fungera? Men det är ju inte så kul att köpa bara för att prova heller.
 
Kanske, eller så var den modellen inte rätt ändå?
Jag hade equixpert till min ponny, de satt jättebra tills jag klippte benen - då gled de ner på henne också. Men jag tror att de töjde ut sig liksom i formen, så de inte slöt åt lika tätt om benen som när hon var lurvig. Det är iallafall vad jag kom fram till när jag letade orsak.
Så möjligen att ett par nya såna skulle fungera? Men det är ju inte så kul att köpa bara för att prova heller.

Ja, de är rätt uttänjda. Skulle ju helst haft lite bättre kvalitet, men då är det ju genast ännu dyrare att prova sig fram.
 
Men, är det resår på remmen som går fram på skenan? I såfall, inte konstigt att de glider ner.

Ja, men det är det på de flesta senskydd. Mina terrängskydd har inga elastiska remmar och de glider ner ändå. Måste alltid sitta av och korrigera efter uppvärmningen på träning och innan starten på tävling.
 
Ja, men det är det på de flesta senskydd. Mina terrängskydd har inga elastiska remmar och de glider ner ändå. Måste alltid sitta av och korrigera efter uppvärmningen på träning och innan starten på tävling.

Säger som nån annan - välj senskydd utan elastiska remmar på frambenen?
Jag har ett par Vereduskopior jag köpte på en hästshow för många år sen - har dem ännu- i toppskick, trots att de använts hårt i ur och skur . De sitter där de ska .
Det känns nästan fysiskt omöjligt att de kan glida ner - om du spänner dem ”rätt” från början ?

Utifrån eskadron bilden så tror jag problemet är att skydden i sak är för långa för hästens skena - inte vilka spännen de har i sak.
De sitter ju nästan i knävecket på hästen och kommer då under rörelse oundvikligen knuffas ner .
 
Instämmer med många ovan; googla "senskydd i läder" och du kommer hitta sådana med remmar i flera prisklasser. När resåren sitter på sidan om blir de inte lika benägna att röra på sig.
 
Måste du ha skydd med remmar? Det finns ju skydd som går helt runt (titta gärna på Iconoclasts skydd). De sitter fantastiskt bra. Även på min som har korta skenben. Att dina kasar ner kan kanske bero på att du har klippt och pälsen blir mer glatt?
Det är verkligen ett gissel att hitta rätt skydd utan att behöva köpa alla som finns i affären... ;):D
 
Även veredus-skydden? För de finns ju i en storlek mindre. Frågan är om de når runt.
Ser bara bilden där de kasat ned, men tänk dig att de ska sluta där de slutar på den bilden, fast när de sitter i rätt läge. En bra vägledning är att böja ihop karpal-led och kotled maximalt (gärna med skydd på) så får du en uppfattning om hur långa skydden kan vara. Skydden ska inte "ta i" någonstans när lederna är ordentligt flexa.
Du har mina fulla sympatier, vet själv hur svårt det är att hitta skydd till korta grova skenben.
 
Om du vill ha senskydd i plast kan du kolla efter Racing tack, de har med oelastisk knäppning. Osäker på hur de är i storlek på höjden.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha letat runt i djungeln av benskydd så vänder jag mig nu till allvetande Bukefalos för tips och råd... Efter att min...
2
Svar
29
· Visningar
4 274
Senast: peperoni2
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: -moa-
·
Utrustning Jag efterlyser hjälp med att hitta rätt storlek i benskydd till min ena häst. Kanske jag har tur att det finns någon med likasinnad size...
Svar
2
· Visningar
1 216
Senast: nyponros
·
Utrustning Letar med ljus o lykta efter bensskydd som min kallblodstravare kan ha. Han har väldigt grova ben o de eskadron flexisoft (begagnade)...
Svar
12
· Visningar
1 178
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp