kortbetalning i ett litet företag?

tanten

Trådstartare
Bukes småföretagare anropas
Grannen ska ta över ett sommarfik. Tidigare har hon bl.a. haft affär och hade kortterminal som inte var det billigaste precis.

Nu undra både hon och jag hur det aktuella läget ser ut? Vad finns för möjligheter att ta kort utan att det tar alltför stor procent av omsättningen?
 
Bukes småföretagare anropas
Grannen ska ta över ett sommarfik. Tidigare har hon bl.a. haft affär och hade kortterminal som inte var det billigaste precis.

Nu undra både hon och jag hur det aktuella läget ser ut? Vad finns för möjligheter att ta kort utan att det tar alltför stor procent av omsättningen?

Liten procent eller liten andel? Typiskt kostar kortterminaler med låga fasta kostnader mer per köp.

Är omsättningen liten skulle iZettle kunna passa (ca 3%). Är den större är bankernas erbjudanden ofta bättre (1-2%).
 
Bukes småföretagare anropas
Grannen ska ta över ett sommarfik. Tidigare har hon bl.a. haft affär och hade kortterminal som inte var det billigaste precis.

Nu undra både hon och jag hur det aktuella läget ser ut? Vad finns för möjligheter att ta kort utan att det tar alltför stor procent av omsättningen?

iZettle har småföretagen och gårdsbutikerna här. Flera har även börjat använda Swish :)
 
Bukes småföretagare anropas
Grannen ska ta över ett sommarfik. Tidigare har hon bl.a. haft affär och hade kortterminal som inte var det billigaste precis.

Nu undra både hon och jag hur det aktuella läget ser ut? Vad finns för möjligheter att ta kort utan att det tar alltför stor procent av omsättningen?

Jag röstar på swish! Det betalar jag med i fiskbilen som inte kan ta kort och jag har typ aldrig kontanter... Jättesmidigt och är ju bara en liten extra kostnad (för den som betalar).
 
Det såg väl inte så dumt ut!

Någon erfarenhet? Är det långa svarstider eller går det ungefär lika fort som med en vanlig kortläsare??

Det har gått jättefort de gånger jag betalat via den, på flera olika ställen.

Vore jag din vän skulle jag nog ändå fundera på att inköp under 50 kr sker kontant, det blir för dyrt annars misstänker jag (men det går ju också att göra en kalkyl för att se vilken summa det slutar löna sig på att ta kort).
 
Jag röstar på swish! Det betalar jag med i fiskbilen som inte kan ta kort och jag har typ aldrig kontanter... Jättesmidigt och är ju bara en liten extra kostnad (för den som betalar).

Fast på ett kafé tror jag inte det är lämpligt. Jag tex har inte Swish och jag misstänker att det är fler som har kort än Swish så på ett kafé känns det inte så lämpligt.
 
Fast på ett kafé tror jag inte det är lämpligt. Jag tex har inte Swish och jag misstänker att det är fler som har kort än Swish så på ett kafé känns det inte så lämpligt.

Kan ändå vara en bra komplettering? För oss som har swish jättesmidigt, och mobilen har de flesta oftast med.
 
Kan ändå vara en bra komplettering? För oss som har swish jättesmidigt, och mobilen har de flesta oftast med.

Som komplettering kan jag hålla med om att det kan funka men inte som enda alternativ. Givetvis är det bra att erbjuda så många betalningslösningar som möjligt så länge det inte blir för dyrt.
 
Som komplettering kan jag hålla med om att det kan funka men inte som enda alternativ. Givetvis är det bra att erbjuda så många betalningslösningar som möjligt så länge det inte blir för dyrt.

Jag tänkte på det bara utifrån att vi i föreningssammanhang har skaffat ett sånt konto.
även swish kostar för företag, årsavgift +summa/transaktion, fanns info på Nordeas hemsida om det.

Aha, så kanske det va. Då vet jag inte hur vår förening gjort för jag tror ordförande sa det va gratis. Men kanske är skillnad på företag och förening på det.
 
Det kan skilja mellan olika banker vad swish kostar i avgift.

Jag har använt izettle, det har funkat bra för mig.
 
Jag tänkte på det bara utifrån att vi i föreningssammanhang har skaffat ett sånt konto.


Aha, så kanske det va. Då vet jag inte hur vår förening gjort för jag tror ordförande sa det va gratis. Men kanske är skillnad på företag och förening på det.
Jag kan väl lägga till att jag arbetar för en förening och vi har använt Izettle i 2 år och kommer införa swish under året
Det jag kan säga talar för Izettle hittils, är att vi har så långt mellan våra inkomster som kommer via kort (izettle) att det inte hade varit försvarbart att ha ett riktigt inlösenavtal med banken, som då kostar varje månad, samt/transaktion.
Med Izettle betalar vi bara /transaktion, även om det är lite dyrare/gång så vinner i alla fall vi på det.

/M
 

Liknande trådar

Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp