(korthårig) vorsteh

Lupin

Trådstartare
Vill veta allt! Tex varför vorsteh inte är uppdelad på hårlag utan som olika raser? Och om man ändå kan para över päls/rasgränserna? Eller hur det kan dyka upp korthårig avkomma efter strävhåriga föräldrar? Kan man regga om en felreggad vorsteh till rätt hårlag?

Finns det någon vorsteh-ägare här inne som vill dela med sig? Strävhåriga är väl vanligast? :)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Många som kollat men ingen som vet något? Jag är så nyfiken, har sett foto på en mammatik som stod reggad som strävhår men som såg alldeles kort/släthårig ut och hade fått både uppenbart strävhåriga valpar, men även såna som såg ut som hon själv. Men alla var reggade som strävhår. Hur kommer det sig tex? Nu var det iofs utländska hundar, det är kanske annorlunda i Sverige?
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Det finns strävhåriga vorsteh som är/ser väldigt släta ut.
Finns en skitsnygg hane här på buke (Ville tror jag han heter?) som har ungefär fyra skäggstrån men likväl är strävhårig till rasen.

rvinnare.jpg

Den borstesta här t ex ser ju väldigt släthårig ut.

Men hur som helst är det inte tre olika hårlag på samma ras, utan tre olika raser med var sitt hårlag.
Det är tre olika raser trots att dom har samma samlingsnamn för stående fågelhundar (=vorsteh, tyska för "pekare"). I Tyskland heter raserna Deutsch Kurzhaar (korthår),Deutsch Langhaar (långhår) och Deutsch Drahthaar (strävhår), och det kan tyckas bli lite missvisande på Svenska när det låter som att Vorsteh är rasen och den delas upp i hårlag. Men så är det alltså inte. Det är tre olika raser och parar man korthår+strävhår, strävhår+långhår osv räknas det som blandraser. Föds en korthårig hund i en Långhårig Vosteh-kull (Hypotetiskt sett, jag vet inte om det kan hända IRL) så är det fortfarande en Långhårig Vorsteh, dock med fel hårlag.
 
Senast ändrad:
Sv: (korthårig) vorsteh

Noterbart är att även grosser münsterländer är en typ av vorsteh. Den bildades då enbart brunvita vorsthrar ansågs godkända. Den är alltså den svartvita varianten av långhårig vorsteh.
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Finns en skitsnygg hane här på buke (Ville tror jag han heter?) som har ungefär fyra skäggstrån men likväl är strävhårig till rasen.

Stämmer bra det. (Ville är smickrad över kommentaren ;))

Han är ett strävhår utan skägg:

62066_1400237605752_1226663119_30969076_6375133_n.jpg

27079_1227997179849_1226663119_30562862_5085682_n.jpg

39567_1425615720189_1226663119_31014299_3978422_n.jpg


Har inte så mycket att tillägga efter ditt inlägg.

Som sagt - det är ju tre olika raser, lite släkt är de men fortfarande olika raser.
Och de ser ut lite "hur som helst", vilket är tjusningen med våra (hyfsat välbevarade) arbetande hundraser. :)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

intressant med fler raser som "bara" skkiljs åt av hårlaget. har du/någon annan koll på varför det inte är ok att para över rasgränserna? inom "mina" raser (dvärggriffoner) är det ju ok, så varför inte bland vorsteh? *nyfiken*
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Det finns strävhåriga vorsteh som är/ser väldigt släta ut.
Finns en skitsnygg hane här på buke (Ville tror jag han heter?) som har ungefär fyra skäggstrån men likväl är strävhårig till rasen.

Men hur som helst är det inte tre olika hårlag på samma ras, utan tre olika raser med var sitt hårlag.
Det är tre olika raser trots att dom har samma samlingsnamn för stående fågelhundar (=vorsteh, tyska för "pekare"). I Tyskland heter raserna Deutsch Kurzhaar (korthår),Deutsch Langhaar (långhår) och Deutsch Drahthaar (strävhår), och det kan tyckas bli lite missvisande på Svenska när det låter som att Vorsteh är rasen och den delas upp i hårlag. Men så är det alltså inte. Det är tre olika raser och parar man korthår+strävhår, strävhår+långhår osv räknas det som blandraser. Föds en korthårig hund i en Långhårig Vosteh-kull (Hypotetiskt sett, jag vet inte om det kan hända IRL) så är det fortfarande en Långhårig Vorsteh, dock med fel hårlag.

Jo, jag vet att det är tre raser och jag ställde frågan varför det är uppdelat på tre raser och inte tre hårlag i första inlägget. :)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Stämmer bra det. (Ville är smickrad över kommentaren ;))

Han är ett strävhår utan skägg:

Som sagt - det är ju tre olika raser, lite släkt är de men fortfarande olika raser.
Och de ser ut lite "hur som helst", vilket är tjusningen med våra (hyfsat välbevarade) arbetande hundraser. :)

Snygging! :love: Aha, man kallar det för strävhår utan skägg alltså? Går det att ställa ut en sådan? Eller räknas det som fel?

Jag träffade en strävis utan skägg igår (kille) och när jag klappade honom kändes den korta pälsen helt klart åt sträv-hållet och inte alls slät. :)

Finns det några favoritfärger hos vorsteh? Den jag råkade på igår var nästintill helt brun i en jätteläcker kulör, bara lite vitt lite på bröstet och pyttelite "skimlat" på tårna men annars helnougatrödbrun.

Nu när jag har er på tråden (haha!): Den jag såg igår såg inte ut helt och hållet som jag tycker vorsteh brukar se ut, hans bröstkorg var så markerad och buklinjen väldigt uppdragen, nästan mer som en greyhound. Han hade väldigt kort mellan rygg och ljumske eller hur jag ska säja, tycker de jag brukar se har mer ljumskskinn eller inte lika uppdragen linje i alla fall? Annars såg han väldigt trevlig ut.
 
Senast ändrad:
Sv: (korthårig) vorsteh

Nu har jag ringt till en i vorsteh-klubben och ställt mina "dumma frågor" och fått bra svar. :)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

intressant med fler raser som "bara" skkiljs åt av hårlaget. har du/någon annan koll på varför det inte är ok att para över rasgränserna? inom "mina" raser (dvärggriffoner) är det ju ok, så varför inte bland vorsteh? *nyfiken*


Nu var inte frågan ställd till mig, men jag svarar ändå.

Upprepar: Vorstehraserna skiljs inte åt på hårlaget - utan det är olika raser. ;)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Han är strävhårig men pälsen är kortare än rasstandarden säger.
Ställa ut går, men man kan ju räkna med nedslag på pälsen. Däremot behöver inte ett strävhår vara särskilt lurvig på kroppen, många är rätt korthåriga och har bara det karaktäristiska skägget under hakan. Beror väl på domaren. Jag känner till utställningschampion som inte har särskilt mycket päls.
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Han är strävhårig men pälsen är kortare än rasstandarden säger.
Ställa ut går, men man kan ju räkna med nedslag på pälsen. Däremot behöver inte ett strävhår vara särskilt lurvig på kroppen, många är rätt korthåriga och har bara det karaktäristiska skägget under hakan. Beror väl på domaren. Jag känner till utställningschampion som inte har särskilt mycket päls.

Den jag pratade med menade på att utställning med strävhår utan skägg var uteslutet, att man inte kunde få en slät etta ens och att avel på skägglösa strävhår var otänkbart.
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Varför det är olika raser och inte bara olika hårlag får du väl fråga dom på 17-1800-talet som grundade raserna :D
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Den jag pratade med menade på att utställning med strävhår utan skägg var uteslutet, att man inte kunde få en slät etta ens och att avel på skägglösa strävhår var otänkbart.

Snick-snack. ;)
 
Sv: (korthårig) vorsteh


Varför är det snick-snack? Den jag pratade med sa att strävhårsaveln hade svårt med pälsarna och att man inte ville avla på de skägglösa korthåriga strävpälsarna. Finns det några off resultat du kan hänvisa till där korthåriga strävhår helt utan skägg fått minst etta? :)
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Jag tycker det är jättebra att strama upp strävhårsaveln litegrann, för många hundar har fel hårlag, helt klart. Åt bägge hållen kan tilläggas.

Men det finns många exempel på korthåriga, skäggfattiga strävhår som går i avel. Jag kan pm:a dig istället.
 
Sv: (korthårig) vorsteh

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag svarar ändå.

Upprepar: Vorstehraserna skiljs inte åt på hårlaget - utan det är olika raser. ;)

jag förstod att det är olika raser :) det jag inte förstår är varför jag får para min griffon bruxellois med en petit brabancon, och får regga valparna som den ras de blir, och varför det INTE är ok att göra så inom vorsteh-aveln.
som liten passus kan jag berätta att det i vissa länder inte är tillåtet att para över rasgränserna på dvärggriffonerna, med resultat att de sträva pälsarna bara blir sämre och sämre... läste lite högre upp att detta är ett bekymmer även inom vorstehaveln, så varför inte lära sig av varandra undrar jag :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 820
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 925
Senast: mysboll
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 563
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp