Kostnad veterinärundersökning?

Beelly

Trådstartare
Min häst har precis börjat bockat från ingenstans.. Detta är tredje dagen på rad som han bockar av mig. 2 gånger i skogen och en gång i paddocken. Jag har iofs bara haft honom i 3 veckor, så det skulle rent tekniskt sätt kunna vara att han testar mig, men det känns väldigt konstigt.. I början var han super lugn och cool för ALLT, men helt plötsligt har han blivit "knäpp". Han slutar inte heller trots att jag sitter upp igen och fortsätter rida fram honom.. jag kan knappt få honom att lyssna på hjälperna heller, alltså få fram honom i trav och galopp (vilket han lyssnade jätte bra på från början). Han var känslig och fin och hade super fin framåt bjudning.

Jag har tänkt att ringa ut en veterinär för att se ifall han har ont någonstans. Jag kan inte ha det så här.. Letade efter en lugn och trygg häst, men det är långt ifrån vad han är nu...
 
Om du bara har haft honom i tre veckor så bör du ju ha en lika färsk veterinärbesktning. Fanns det några frågetecken på den?

Annars tänker jag att det kan handla om utrusting som inte passar - men då borde det kanske kommit direkt och inte efter ett par veckor
 
Om du bara har haft honom i tre veckor så bör du ju ha en lika färsk veterinärbesktning. Fanns det några frågetecken på den?

Annars tänker jag att det kan handla om utrusting som inte passar - men då borde det kanske kommit direkt och inte efter ett par veckor
Det är egentligen inte min häst, utan hyr honom för tillfället.. Jag tänkte göra en besiktning innan jag plockade hem honom, så ni kan ju förstå hur irriterande det är nu när jag inte gjorde det. Pratade med andra som hyr häst från samma ställe (som gjort det flera år) och de hade inte gjort det och tyckte det inte behövdes.. Nog om det.
Är det någon som vet vad det kostar? Eller är det samma sak som en besiktning?

Det med utrustningen var det en som tipsade om tidigare också.. men precis som du säger så borde det kommit tidigare. Han har ju samma utrustning som tidigare, ingenting bytt.. Tycker egentligen detta kom efter att hovslagaren var här.. Innan var han bara framskodd och nu har han fått skor runt om med snösulor. Kan det vara något sånt?
 
Min häst har precis börjat bockat från ingenstans.. Detta är tredje dagen på rad som han bockar av mig. 2 gånger i skogen och en gång i paddocken. Jag har iofs bara haft honom i 3 veckor, så det skulle rent tekniskt sätt kunna vara att han testar mig, men det känns väldigt konstigt.. I början var han super lugn och cool för ALLT, men helt plötsligt har han blivit "knäpp". Han slutar inte heller trots att jag sitter upp igen och fortsätter rida fram honom.. jag kan knappt få honom att lyssna på hjälperna heller, alltså få fram honom i trav och galopp (vilket han lyssnade jätte bra på från början). Han var känslig och fin och hade super fin framåt bjudning.

Jag har tänkt att ringa ut en veterinär för att se ifall han har ont någonstans. Jag kan inte ha det så här.. Letade efter en lugn och trygg häst, men det är långt ifrån vad han är nu...

Jag vet ju inte hur ditt hyreskontrakt ser ut men jag hade tagit kontakt med ägarna innan jag lagt ut pengar på någon annans häst. kand u få kontakt med någon som har ridit hästen innan? Har du bara haft hästen så kort tid så tycker jag att ägaren har ett visst ansvar att hjälpa dig tillrätta.
Det finns alltid en anledning till att en häst plötsligt ändrar beteende. Det behöver inte betyda att den har ont någonstans. Miljöombyte och ny ryttare kan vara tillräckligt.
 
Både du och hästen behöver tid för att lära känna varandra. Det gör man inte på tre veckor. Hästar behöver lång tid på sig för att bli lugna och trygga i en ny miljö, med ny ryttare, nya människor och hästar. Om du blir klar över att den inte har ont någonstans och protesterar pga det, så backa bandet och börja med promenader och arbete från marken för att få till en kommunikation.
De flesta har alldeles för bråttom med en ny häst och tänker inte på att det behövs mycket tid!
 
Jag vet ju inte hur ditt hyreskontrakt ser ut men jag hade tagit kontakt med ägarna innan jag lagt ut pengar på någon annans häst. kand u få kontakt med någon som har ridit hästen innan? Har du bara haft hästen så kort tid så tycker jag att ägaren har ett visst ansvar att hjälpa dig tillrätta.
Det finns alltid en anledning till att en häst plötsligt ändrar beteende. Det behöver inte betyda att den har ont någonstans. Miljöombyte och ny ryttare kan vara tillräckligt.
Tack för svaret! Ska kontakta ägarna imorgon och se vad de säger... De förespråkade att han var så lugn och fin när jag var och kollade på honom. Vilket han också var (förutom att han inte "går" att rida ut på själv, dock gjorde han inget dumt när man försökte pusha honom framåt utan endast försökte backa och vända om, vilket jag då tyckte var något man kunde jobba med). Men detta beteendet.... Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Känns som att jag börjar bli uppgiven nu. Fortsätter detta är jag rädd för att jag kanske inte vågar rida honom till slut, vilket känns svårt att erkänna.
 
Känns lite orättvist att lägga över detta på ägarna.

Du säger själv att problemet kommit efter ett tag hos dig, alltså kan det ju knappast vara något ägarna kan lastas för.

Prata med dem, men jag hade helt klart sett det som mitt ansvar att ta hästen till klinik för genomgång.
 
Känns lite orättvist att lägga över detta på ägarna.

Du säger själv att problemet kommit efter ett tag hos dig, alltså kan det ju knappast vara något ägarna kan lastas för.

Prata med dem, men jag hade helt klart sett det som mitt ansvar att ta hästen till klinik för genomgång.

Det är väl det jag känner också. Tror inte han varit så här innan (om inte ägarna ljugit, vilket jag iofs börjar misstänka eftersom de undanhållit lite andra grejer från mig som jag fått reda på i efterhand). Ringer ägarna imorgon och försöker få ut en veterinär för att se så att det inte är något fysiskt iaf. Funderar på att longera honom imorgon så han iaf får bli av med lite energi.
 
Det är orthärt svårt att säga vavr en genomgång kostar - det beror ju på vad veterinären vill kolla på. Symptomen verkar så diffusa så det kan nog vara så att du får vara beredd på att göra detta stegvis på en vettig klinik.
 
Det går inte att ge ett exakt svar på vad det kan kosta, men det handlar om tusenlappar för att göra en genomgång. Troligen behöver man göra en hältutredning för att se om där finns något som gör ont i benen. Kolla ryggen om benen är bra. Kanske röntgen av valda delar. Osv.

Jag gjorde en utredning nyligen och summan slutade på närmare 10.000:-. Då var det rullband, ultraljud samt sprutning av leder. Hästen hade helt nyligen fått röntgen gjord så det gjordes inte nu. Tar jag med den så är summan ca 15.000:- men då har inte försäkringen tagit sin del.

Att göra en "allmän undersökning" när man inte vet felet kan kosta rätt mycket, men förhoppningsvis får veterinären en idé om vart man ska börja leta efter att ha sett hästen.
 
Känns lite orättvist att lägga över detta på ägarna.

Du säger själv att problemet kommit efter ett tag hos dig, alltså kan det ju knappast vara något ägarna kan lastas för.
Ridsporten bär ett kollektivt ansvar för att hästar utsätts för risker på tävling. Arrangörer och aktiva måste sluta att svära sig fria från detta ansvar."
Prata med dem, men jag hade helt klart sett det som mitt ansvar att ta hästen till klinik för genomgång.

Det tycker inte jag. Att få sådana problem efter bara tre veckor tycker jag tyder på att det funnits problem innan som ägaren inte talat om. I vilket fall som helst bör ägaren kontaktas för en diskussion.
 
Ska även tilläggas att det är flera saker jag märkt på honom som förändrats. T ex har han börjat sparkat mot sin hagkompis när vi är ute och rider (de ÄLSKAR varandra verkligen), vilket kom samma dag som han började bocka. Första gången vi släppte ihop de så rörde de inte ens varandra utan ställde sig och åt bredvid varandra direkt som att de hade känt varann länge.. Sen han kom har han alltid varit rätt stirrig i boxen, men nu tycker jag nästan som det verkar som att han är uttråkad iom att han står och tuggar på saker, håller på med sin vattenhink. Kan det vara för att han gått från lösdrift (uppväxt på lösdrift och alltid stå på lösdrift) till att stå i box på natten?

Funderar på att byta stall till ett större (nu är det bara ett stall med två boxplatser) där han kanske kan få gå i en större flock och inte behöver känna sig ensam. Läste någonstans att vissa hästar som hade påvisat ungefär samma beteende som honom inne hade lugnat ner sig i större stall eftersom de inte visste ifall de var ensamma eller inte. Här vet han ju direkt om han är själv eftersom det är så pass litet.. Dessutom kan jag ju inte rida ut själv på honom så det kanske är en bättre idé att stå i ett stall med ridhus och paddock där han kan se andra hästar samtidigt som vi jobbar och dessutom få fler att kunna rida ut med.
Det enda som är trist då är att jag får välja mellan ridhus och paddock med väldigt begränsade ridvägar på fält mot att rida på milslånga skogsstigar.... Iofs verkar skogen ändå inte fungera nu för tiden ändå

Som sagt, så mycket som ändrats de senaste veckorna och jag behöver verkligen hjälp.. Vill verkligen inte lämna tillbaka honom eftersom jag inte bara vill "ge upp", men samtidigt så känner jag att jag inte vill ha en häst som det inte känns kul att rida..
 
Nu vet jag inte vad du fodrar hästen med, men vissa hästar är väldigt känsliga för kraftfoder och de blir helt andra hästar av det, jag har själv en sådan häst som. Han är som ett lamm, men känslig och lyhörd, utan kraftfoder, med kraftfoder, det räcker med ett halvt kilo, så blir han ett litet monster att rida, full av hyss och så mycket energi att han inte blir så ridbar.
Typen av hästhållning påverkar såklart också, är din häst van vid lösdrift så samlar han på sig mer energi nu när han står uppstallad.
 
OM du ska undersöka hästen, åk till en bra klinik. Där finns allt som behövs, annars riskerar du att veterinären hemma bara säger att du får åka in och utreda vidare = dyrare

Om det känns som att problemen kom i samband med skoning kan du väl be att hovis kommer ut först och kollar om han kanske blivit sömstucken. Det kan vara lätt gjort och såklart göra jätteont.

Sen är det inte jätteovanligt att hästar verkar "snälla" i början på nytt ställe, de blir liksom lite "chockade" och ligger lågt, sen när de börjar känna sig trygga så börjar det hända saker. Jag säger inte att det måste vara så i ditt fall, men det skulle kunna vara det.
 
Hej ! kan det vara något med utrustning/ryggen eftersom han börjat bocka och verkar vara på dåligt humör, kan han ha ont? En för trång sadel kan orsaka besvär. Kontakta ägarna. Hästen behöver kollas upp, helst på klinik tycker jag.
 
Lösdrift till box. Samma med min, men han blev bättre med tiden. Bäst blev det när han fick gå tillbaka till lösdrift.
Nu kan ju din ha nåt fysiskt fel också.
 
Nu vet jag inte vad du fodrar hästen med, men vissa hästar är väldigt känsliga för kraftfoder och de blir helt andra hästar av det, jag har själv en sådan häst som. Han är som ett lamm, men känslig och lyhörd, utan kraftfoder, med kraftfoder, det räcker med ett halvt kilo, så blir han ett litet monster att rida, full av hyss och så mycket energi att han inte blir så ridbar.
Typen av hästhållning påverkar såklart också, är din häst van vid lösdrift så samlar han på sig mer energi nu när han står uppstallad.

Hej!
Fodrar bara med hösilage, mineraler och betfor.. Tror inget av det gör honom särskilt pigg. Funderar på ifall jag ska flytta honom till en lösdrift istället (eftersom det ändå är så han är van vid..) Han kanske lugnar ner sig något då. Förhoppningsvis. Nu är det bara värre och värre och jag kan helt ärligt talat säga att det inte ligger långt borta att lämna tillbaka honom. Idag fick jag kämpa hårt med att ens försöka ta honom till ridbanan för att longera honom (som ligger hos grannen ca 500 meter ifrån). Han stegrade sig, bockade, försökte sticka och drog riktiga vändor fram och tillbaka på vägen. Tur att det inte kom någon bil.
 
Hej ! kan det vara något med utrustning/ryggen eftersom han börjat bocka och verkar vara på dåligt humör, kan han ha ont? En för trång sadel kan orsaka besvär. Kontakta ägarna. Hästen behöver kollas upp, helst på klinik tycker jag.

Tycker det vore konstigt om det hade varit utrustningen.. Det borde ju upptäckts för länge sen då? Han har ju alltid haft samma utrustning...
 
OM du ska undersöka hästen, åk till en bra klinik. Där finns allt som behövs, annars riskerar du att veterinären hemma bara säger att du får åka in och utreda vidare = dyrare

Om det känns som att problemen kom i samband med skoning kan du väl be att hovis kommer ut först och kollar om han kanske blivit sömstucken. Det kan vara lätt gjort och såklart göra jätteont.

Sen är det inte jätteovanligt att hästar verkar "snälla" i början på nytt ställe, de blir liksom lite "chockade" och ligger lågt, sen när de börjar känna sig trygga så börjar det hända saker. Jag säger inte att det måste vara så i ditt fall, men det skulle kunna vara det.

Det där med sömstucken har jag inte ens tänkt på.. Ska nog ta ut en annan hovis i veckan som kan få kolla på det..
Jag har faktiskt också hört det där med att de kan ändra sig när de väl "trampat in" sig. Funderar på ifall han testar mig, men det är ju så extremt. Har ändå testat många olika hästar (förvisso när jag var lite yngre och lite tuffare), men tycker liksom inte detta känns som att han testar mig. Men vad vet jag, alla hästar gör ju olika. Nu blir han dessutom bara värre och värre så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Idag gjorde han mig för första gången riktigt rädd (läs tidigare inlägg vad som hände). Suck. Jag är för gammal för sånt här..
 
Tycker det vore konstigt om det hade varit utrustningen.. Det borde ju upptäckts för länge sen då? Han har ju alltid haft samma utrustning...

Om hästen alltid haft samma utrustning så är risken stor att det är den som är problemet. Hästar ändrar sig i kroppen och man bör kolla själv iallafall en gång i månaden att allt fortfarande passar. Har man inte kunskapen själv så bör en sadelutprovare kolla sadeln minst en gång om året, gärna oftare. Har hästen haft problem så bör man kolla oftare. Man kan fråga sadelutprovaren hur och vad man ska kolla själv hemma mellan gångerna man kollar sadeln hos sadelutprovaren. Ta alltså ut/åk till en seriös och bra sadelutprovare så att du får sadeln ordentligt kollad. Hästen kan ha ont efter sadeln om den inte passar även när han inte har sadeln på så att han reagerar även utan sadel säger inget. Det kan vara så att han nu har så ont att han inte står ut längre. Eller så har ingen lyssnat tidigare och han hoppas att du ska lyssna. I vilket fall behöver hästen gås igenom av en duktig veterinär.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp