köttfärssås utan tomat?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?

Det går ju inte att få det smaka som vanlig köttfärssås utan tomat, men man kan ersätta tomatkrosset med stark köttbuljong eller rödvin, och få en helt ok köttfärssås. Dra i lite ajvar eller paprika/anchochili, det ger lite rundare smak, och så lök, vitlök och örtkryddor som vanligt. Rivna rotfrukter och/eller röda linser är trevligt att ha i också.
 
Det går ju inte att få det smaka som vanlig köttfärssås utan tomat,
Nej, det förstår jag också...
Mitt problem är att jag inte äter kött själv så jag kan inte smaka av en "alternativ köttfärssås" och min matlagningsfantasi är tämligen begränsad.
Ajvar tror jag tyvärr inte är något alternativ till detta barn.
 
Nej, det förstår jag också...
Mitt problem är att jag inte äter kött själv så jag kan inte smaka av en "alternativ köttfärssås" och min matlagningsfantasi är tämligen begränsad.
Ajvar tror jag tyvärr inte är något alternativ till detta barn.

Bryn köttfärs, lök och vitlök med timjan, oregano, lagerblad och anchochili. Häll i röda linser eller rivna morötter/palsternackor. Häll på köttbuljong eller rödvin. Låt koka.
 
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
Champinjonkräm och champinjoner.
Kokta och mosade morötter.

Gör en sås för sig så att du kan smaka av den utan kött i och lägg sedan ned den stekta köttfärsen.
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
Var VÄLDIGT försiktiga med detta i.o.m att ni inte vet exakt vad hon reagerar på (är en allergiutredning aktuell? Vad får hon för symptom?) Men precis som @astronaut säger så kan jag inte använda NÅGON form av tomat. Så, under förutsättning att hon klarar paprika , chili och ev sojasås kommer här mina egna varianter;
Istället för ren tomat använder jag Ajvar (kolla så att den är tomatfri! Jag använder Ica:s egna, den starka) och sweet chilisås (igen, dubbelkolla!)
Har haft matlagningsgrädde som bas, men det blir så otroligt tråkig färg så jag har fått ösa på med sojasås.
Nu har jag även testat med röda linser, morot, färsk paprika och lite lite rödvinsvinäger (undviker kött, men annars kan säkert mörk oxbuljong/fond vara till hjälp för er!)som bas.
Det funkar fint för mig, men självklart smakar, och ser, det rätt annorlunda ut mot tomatbaserad köttfärssås.
Och det är ju naturligtvis under förutsättning att hon tål detta.

Är det röda färgämnen som är svårt brukar jag numera göra en/olika varianter av bönfärssås på kidneybönor och röda linser...men det är inte alltid uppskattat av min tämligen känsliga mage ;)

Använder aldrig recept så jag kan inte svara på vad som är lagoma mängder, prova er fram.
Men, som sagt, var uppmärksamma på eventuella reaktioner!

Hoppas det var till någon hjälp, säg till annars om ni vet vad hon kan tänkas tåla så ska jag se om jag kan experimentera lite åt er :)
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
Du får varken färg eller smak som i din köttfärssås med alla de här alternativen ovan. Är man allergisk eller överkänslig finns inget att be för, bara att undvika det man inte tål. Att försöka ersätta något i det här fallet tror jag inte skulle vara uppskattat i alla fall, det kommer ju aldrig att bli det som barnet tycker om som din köttfärssås, så mitt råd är helt enkelt att steka köttfärs och lök som vanligt , ha i buljong och t.ex. majs eller annat barnet gillar och reda och sedan ha i soya, om barnet tål det.
 
Gör ibland en helt annan typ av "köttfärssås".
Jag gör på grädde och kryddar på ordentligt med curry (och köttbuljong mm). Tillsätter krossad ananas och om man vill har i någon hackad banan eller två.
Godast med ris men sonen älskar den med pasta också.
 
Jag är inte överförtjust i justkrossad tomat i köttfärsås, min mage gillar det inget vidare
Brukar ha i finrivna morötter istället, och om barnet tål paprika fortfarande så förstärker paprikapulver färgen på såsen.

Min svärmor gjorde i alla år (innan hon upptäckte tomatpure) en köttfärsås på stekt köttfärs, béchamelsås, soya, salt och peppar.
Var aldrig direkt en favvo hos mig men barnen älskade den
 
Förr gjorde jag ofta en köttfärssås med lök, champinjoner, persilja och matgrädde eller creme fraiche (minns inte vilken!). Det var supergott, ska jag nog göra igen snart.
 
En av mina väninnor är allergisk mot just röda tomater i alla former, men gula går bra, så jag hittade faktiskt konserverade gula tomater som jag använde istället - funkade toppen! :)
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
Den enklaste är att ta undan en del av köttfärsen innan du tillsätter tomater. Sen kan du smaksätta den på något sätt som faller den som ska äta i smaken. Det kan ju vara ett kul projekt för henne att undersöka vilka smaker hon gillar, och du får hjälp i matlagningen.
Mina gillar när jag gör med tacokryddning istället. Visserligen brukar jag även ha i lite tomatpuré men den kan man låta bli.
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
Mina barn har haft delvis samma överkänslighet, mer eller mindre. Inga röda tomater, paprikor etc, inga röda bär eller citrusfrukter fungerade. Köttfärssås gjorde jag på samma sätt som vanligt men utan paprika och tomat och använde istället grädde/mjölk som vätska (jag brukar förutom kött, lök och paprika ha finriven morot i). Trots att "barnen" numera tål nästan allt vill de fortfarande ha den såsen ibland. Man får anpassa kryddningen lite när det blir gräddsås istället för tomatdito och färgen är kanske inte så snygg, men gott. Ett tag kunde man få tag på gul ketchup och gula tomater, det funkade för oss men beror ju på om det är färgen eller något annat som barnet reagerar på. Jag odlade också gröna (som mogna) tomater, var testodlare till en engelsk fröfirma. De var jättegoda och finns nu i flera fröfirmors sortiment.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 135
Senast: mackan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 721
Senast: Mirre
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp