Krafft Protein eller Muskel till unghäst

Centaur

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av Krafft Protein Plus eller Muskel i allmänhet och till unghästar (b-ponny) i synnerhet?

Lågt proteinvärde i höet detta året och det funkar bra ändå för en stor vuxen häst men inte för en liten 2-åring.... Jag får ihop det med lusern men då hamnar jag på 20-30 mj över tabell och man vill ju inte fodra på för mycket heller så funderar på om andra alternativ kan bli bättre.
 
Om jag ger 6 kg hö, 1 kg lusernhack och 0.5 kg Plus Protein så hamnar jag på:
58 MJ
340 g smbrp
31 g kalcium
17 g fosfor
13.5 g magnesium
0.6 g selen
 
Som jag förstått det
Om jag ger 6 kg hö, 1 kg lusernhack och 0.5 kg Plus Protein så hamnar jag på:
58 MJ
340 g smbrp
31 g kalcium
17 g fosfor
13.5 g magnesium
0.6 g selen

ska man tänka på att muskel är ett tillskott, de täcker alltså inte vitamin och mineralbehov hos unghästar.
 
Det vet jag. Räknar och balanserar mikromineraler till slut när näringsämnen och makromineraler är i balans. PP är iofs tillsatt vit/min men nu hittade jag ett annat som hade vettigare balans, dessutom fritt för potatisprotein (vilket jag inte alls tycker om). Suregrow heter det.

http://www.brogaarden.eu/media/Suregrow_w_web.pdf
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 264
Senast: svea
·
Foder & Strö Min ungponny fungera superbra på Krafft Muskel ihop med vårat hö som har dåligt med protein. Då låg ju det fodret på hela 370g smrp. Nu...
2
Svar
26
· Visningar
8 638
Senast: Breen
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp