Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kraftskapande ridkonst - skarpa bett?

Intressant:)

Man kan ju spinna vidare på detta. Denna färdighet som bla dom spanska ryttarna hade traditionellt tog dom ju med sig över havet när dom koloniserade delar av den amerikanska kontinenten. Även hästarna, dom små smidiga vändbara, kom där till väl användning i boskapsarbetet.

I Europa hade man ju tamboskap inhägnade på mindre ytor, och ett boskapsarbete som anpassats till det, på dom stora stäpperna i USA fanns dom stora hjordarna av mer vild karaktär, för att sköta om dom, flytta, skilja ut och fånga, krävdes smidiga, vändbara, lydiga och framför allt modiga hästar och mkt skickliga ryttare.

Så den spanska traditionen kunde på så vis leva vidare här där hästen var den absolut viktigaste och värdefullaste ägodel man kunde ha. Än idag finns denna tradition kvar i bla Kalifornien, The Vaquero, eller Buckaroos som dom också kallas.

Kalifornien, där dom stora bergen skärmade av i öst och havet skärmade av i väst, var ganska isolerat på den tiden, här kunde då denna hästträningsfärdighet utvecklas och anpassas till mkt skickliga ryttare som skulle sköta om väldigt tuffa djur och stora hjordar. Färdigheter som skiljde säg rätt mycket åt mot dom "vanliga" cowboysarna i övriga delar av USA.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp