Krångliga promenader

AgentCarter

Trådstartare
Det är jättekul osv att ha två hundar och enligt mig komplicerar det inte livet i stort att ha två istället för en.
Förutom under promenaderna. Jag blir GALEN på dem. Som min sambo sammanfattar det:
Dvschnauzern är på alla spår efter sork och stövaren alla andra spår i hela skogen och på hemvägen leker de bara.:meh:
Så mina promenader består mestadels att dra med två hundar som är på två olika spår (schnauzern vill gärna stanna och gräva varje meter med) på bortvägen och på hemvägen så är det två hundar som är konstant ihop trasslade i sig själva och mig:rage:

Vad kan man göra för att förenkla detta? Inte att ha dem lösa för då har jag ingen hund med mig hem igen och det är inte riktigt min stil.
 
Det som gjorde störst skillnad för mig (Som periodvis tvingas kopplerasta 4-5 icke koppelvana bcs) var att bestämma mig för att inte bli irriterad på dem.

Från att ha knallat runt som ett åskmoln med makraméintresserade hundar går vi nu som en grupp med förhållandevis lite sträckta snören och trassel.
 
Men det går så långsamt.... Sen är det ofta mig de trasslar in och kommer bakifrån och så får man byta händer osv. Har funderat på om att ha dem i ett midjebälte hjälper till?
 
Jag har samma problem, och sätter Ladda i dragsele + midjebälte och har Otis i koppel i handen. Är Ipod med får han också ha dragsele och sitta i midjebältet.
Hoppas att det blir enklare när de slutar att leka med varandra jämt och ständigt :p
 
Jag har samma problem, och sätter Ladda i dragsele + midjebälte och har Otis i koppel i handen. Är Ipod med får han också ha dragsele och sitta i midjebältet.
Hoppas att det blir enklare när de slutar att leka med varandra jämt och ständigt :p
De kommer nog aldrig sluta, gjorde aldrig våra förra utan alltid på hemvägen körde de igång. Undrar varför:confused:
 
Det är jättekul osv att ha två hundar och enligt mig komplicerar det inte livet i stort att ha två istället för en.
Förutom under promenaderna. Jag blir GALEN på dem. Som min sambo sammanfattar det:
Dvschnauzern är på alla spår efter sork och stövaren alla andra spår i hela skogen och på hemvägen leker de bara.:meh:
Så mina promenader består mestadels att dra med två hundar som är på två olika spår (schnauzern vill gärna stanna och gräva varje meter med) på bortvägen och på hemvägen så är det två hundar som är konstant ihop trasslade i sig själva och mig:rage:

Vad kan man göra för att förenkla detta? Inte att ha dem lösa för då har jag ingen hund med mig hem igen och det är inte riktigt min stil.


Jag hade under några år alltid två hundar med på promenad. En väluppfostrad och en fnattig. Det lättaste var att ha fnatten mellan mig och andra hunden och sen gå på. I början mycket "gå fint", men efter tid kunde jag låta dem strosa mer. Fnatten var inte min så lade inte så mycket krut på den utöver att jag ville kunna förflytta oss smidigt (inkluderade tunnelbana och buss).
 
Tycker det dykt upp bra råd här i tråden. När jag går med två hundar eller fler i koppel så får de inte stanna så länge de vill på ett och samma ställe, de får stanna länge om båda står still på samma ställe, annars går vi. De får inte byta sida bakom mig. Jag är så noga jag bara kan med att berömma hundarna så fort de gör rätt, tex när de släpper den spännande kissfläcken och följer med mig istället.

Sedan har jag också kört på att ha långsamma hunden i flexi och snabba hunden i vanligt koppel, eller tvärt om beroende på vem som mest går i mitt promenadtempo. Flexit använder jag som "livlina" när det inte går att ha hundarna lösa, de går dock under samma kommandon som om de vore lösa då.
 
En hund i varje hand, kort koppel (utan att stypa dom) och sen gå, sen får dom helt enkelt hänga med och lära sig hur man går. Efter hand kan man ha båda hundarna bredvid varandra på samma sida. Sen går ni till en speciell plats där du släpper dom och så får dom leka som dom vill. Sen på hemvägen är det samma sak, en i varje hand utan en massa tjafs.
 
En hund i varje hand, kort koppel (utan att stypa dom) och sen gå, sen får dom helt enkelt hänga med och lära sig hur man går. Efter hand kan man ha båda hundarna bredvid varandra på samma sida. Sen går ni till en speciell plats där du släpper dom och så får dom leka som dom vill. Sen på hemvägen är det samma sak, en i varje hand utan en massa tjafs.
Om det nu vore så att de gick att släppa utan at tha hundar till skogs, de har sin hundgård att leka i. Den leker de dock inte i
 
Fast hallå, självförstärkande beteenden försvinner inte. Lär hundarna vad det är de ska göra istället.
Fast det var en mer allmän funderan på varför båda dessa hundgrupperna som aldrig har överlappat alltid ska leka som tokar på vägen hem (även om vi gått runt och inte vänt) och ingen av dem lekte i hundgården heller (gott om lekutrymme)
 
Det finns inget inhägnat område där ni kan vara? Rastgård? Tom fårhage?
Sin 100kvm stora hundgård som de vägrar leka i, hundjäklar :mad:

Jag läser ytterst sporadiskt just nu, lår mig bara få ihop en tio punkter till om sjuksköterskans internationella historia (som inte ska handla om florence nightingale) så blir jag mer med.
 
Sin 100kvm stora hundgård som de vägrar leka i, hundjäklar :mad:

Jag läser ytterst sporadiskt just nu, lår mig bara få ihop en tio punkter till om sjuksköterskans internationella historia (som inte ska handla om florence nightingale) så blir jag mer med.
Hur ofta leker du i hundgården? Eller sitter i den? Eller är där öht tillsammans med hundarna?
 
Hur ofta leker du i hundgården? Eller sitter i den? Eller är där öht tillsammans med hundarna?
Vi leker inte ofta i den det stämmer. Men vi brukar vara med dem där någon stund de gånger de är där men oftast sitter de inte så mycket i den eftersom de oftast hänger med oss.
 
Är väl bara gå ? Förstår inte problemet :) de behöver inte få lukta. Dra med dom och gå bara :)
Jag tycker det är lättast att de går på samma sida.
Jobbade på hunddagis en gång i tiden då gick vi med tio var ibland. Inga problem så länge man inte lät dom stanna och börja strula. Tempo bara gå tycker jag personligen funkar :)
 
Är väl bara gå ? Förstår inte problemet :) de behöver inte få lukta. Dra med dom och gå bara :)
Jag tycker det är lättast att de går på samma sida.
Jobbade på hunddagis en gång i tiden då gick vi med tio var ibland. Inga problem så länge man inte lät dom stanna och börja strula. Tempo bara gå tycker jag personligen funkar :)

Fast om man nu går promenad för hundarnas skull, så är ju luktandet en ganska stor del av deras upplevelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp