Krav för att bli lärling

hovtassfot

Trådstartare
Hej!
Jag går i tankarna att ta ett sabbatsår efter nian och jobba som groom/lärling/hästskötare åt någon större tävlingsryttare. Var och hos vem spelar egentligen mindre roll, bara någon duktig dressyrryttare. Många hästtjejer drömmer om samma sak så konkurrensen måste vara ganska hård.

Tankarna började när jag fick höra att en gammal stallkompis åkt bort ett halvår för att vara lärling hos en stor dressyrryttare. Hon har inte gått någon särskild hästutbildning sen innan och kommer inte från någon känd hästfamilj heller. Så då började jag tänka att man kanske inte måste ha gått hästgymnasium för att kunna bli antagen som hästskötare eller lärling. Eller hade hon bara väldig tur?

Jag kommer vara 17 år när det är aktuellt för mig att ta ett sabbatsår. Är det ok för någon som inte är myndig att jobba som något sådant här i Sverige? Hur är det med åldersgränserna för groom/lärling utomlands?
Har man generellt någon chans att bli antagen utan att ha någon tidigare utbildning?
Jag har hållit på med hästar hela livet, tävlat en del och ridit in o utbildat egna hästar. Men det är ju inget "bevis" för någon som inte känner mig att jag är duktig med hästar och kan något. Så hur är det egentligen?
 
Jag tror inte det är så svårt att få detta, då många ryttare söker "gratis" arbetare. Frågan är om du kommer hitta ett ställe där du trivs med allt. Jag har aldrig hört om detta tidigare, att man tagit ett sabbatsår innan gymnasiet, men varför inte!

Jag är inte utbildad hästskötare än, men har jobbat på flertalet ställen som hästskötare. Tar min examen om en vecka, men jobbar just nu i travstall som hästskötare eftersom de faktiskt betalar ut en riktig lön :)

det är riktigt slitigt och med dåliga villkor, vet inte om du får det bättre eftersom du är yngre men jag skulle faktiskt inte tro det tyvärr. De flesta ställena är skit, men det finns guldkorn!
Jag var själv lärling + timvikarie på ett hästgymnasie tidigare, en av de bättre jag varit på. De hade fantastiskt fina och välutbildade hästar som man lärde sig väldigt mycket på. Då jobbade jag i stallet och hade ridlektioner på skolhäst samt på min egna. Dessutom fick jag riktigt betalt om jag jobbade helg eller när mina lärare inte kunde jobba i stallet så hade jag ansvar och betald lön den dagen. Kanon tyckte jag!

Jobbade 07.30-15.30 och fick alltid en ledig dag efter jag jobbat helg. Så det är bästa stället när det gäller tider och arbetsvillkor!
Travet får jag full lön, men jobbar 07.00-17.00 + tävling och var tredje helg. Utan några vettiga arbetsvillkor.

Var och provjobbade vid ett riktigt fint dressyrstall en gång i tiden och de verkade ha väldigt fina hästar, men långa dagar och dina ridlektioner var efter kl 18.00 en om dagen. Samt jobbade de 6dagar i veckan osv.
 
Jag tror inte det är så svårt att få detta, då många ryttare söker "gratis" arbetare. Frågan är om du kommer hitta ett ställe där du trivs med allt. Jag har aldrig hört om detta tidigare, att man tagit ett sabbatsår innan gymnasiet, men varför inte!

Jag är inte utbildad hästskötare än, men har jobbat på flertalet ställen som hästskötare. Tar min examen om en vecka, men jobbar just nu i travstall som hästskötare eftersom de faktiskt betalar ut en riktig lön :)

det är riktigt slitigt och med dåliga villkor, vet inte om du får det bättre eftersom du är yngre men jag skulle faktiskt inte tro det tyvärr. De flesta ställena är skit, men det finns guldkorn!
Jag var själv lärling + timvikarie på ett hästgymnasie tidigare, en av de bättre jag varit på. De hade fantastiskt fina och välutbildade hästar som man lärde sig väldigt mycket på. Då jobbade jag i stallet och hade ridlektioner på skolhäst samt på min egna. Dessutom fick jag riktigt betalt om jag jobbade helg eller när mina lärare inte kunde jobba i stallet så hade jag ansvar och betald lön den dagen. Kanon tyckte jag!

Jobbade 07.30-15.30 och fick alltid en ledig dag efter jag jobbat helg. Så det är bästa stället när det gäller tider och arbetsvillkor!
Travet får jag full lön, men jobbar 07.00-17.00 + tävling och var tredje helg. Utan några vettiga arbetsvillkor.

Var och provjobbade vid ett riktigt fint dressyrstall en gång i tiden och de verkade ha väldigt fina hästar, men långa dagar och dina ridlektioner var efter kl 18.00 en om dagen. Samt jobbade de 6dagar i veckan osv.
Tack! Och stort grattis till din examen! :bow:

Det vore kanske bättre att ta gymnasiet först men jag är så skoltrött just nu så jag bara inte klarar av mer plugg! Dessutom kanske ett år ute bland det större hästfolket kan öppna nya dörrar så småningom. Jag kan nästan tänka mig att jobba gratis bara jag lär mig någonting av det och får utbildning. Blir en bättre hästmänniska och ryttare.
Jobba hårt är jag beredd på men att bli utnyttjad som slavarbetare (som tyvärr vissa verkar bli) tänker jag inte. Men man får väl gå igenom sånt och komma överens innan man börjar jobba.

Helst vill jag ju få även få hjälpa till och rida lite + ta med min egna häst. Tror du det är svårt att få såna jobb när man inte har någon utbildning? Är det enbart jobb som groom (mocka, rykta, sadla, duscha, lasta osv) som man kan få utan någon tidigare utbildning?
Har mycket funderingar och hoppas du orkar svara på allt! :)
 
Tack! Och stort grattis till din examen! :bow:

Det vore kanske bättre att ta gymnasiet först men jag är så skoltrött just nu så jag bara inte klarar av mer plugg! Dessutom kanske ett år ute bland det större hästfolket kan öppna nya dörrar så småningom. Jag kan nästan tänka mig att jobba gratis bara jag lär mig någonting av det och får utbildning. Blir en bättre hästmänniska och ryttare.
Jobba hårt är jag beredd på men att bli utnyttjad som slavarbetare (som tyvärr vissa verkar bli) tänker jag inte. Men man får väl gå igenom sånt och komma överens innan man börjar jobba.

Helst vill jag ju få även få hjälpa till och rida lite + ta med min egna häst. Tror du det är svårt att få såna jobb när man inte har någon utbildning? Är det enbart jobb som groom (mocka, rykta, sadla, duscha, lasta osv) som man kan få utan någon tidigare utbildning?
Har mycket funderingar och hoppas du orkar svara på allt! :)

Tar min examen på torsdag så snart! :D men jobbar så mycket att jag knappt hinner plugga så jag hoppas på de bästa!

Det går att få de flesta hästjobb utan utbildning tror jag :) det jag tycker du ska göra är att börja leta efter ställen utefter dina krav, har faktiskt sätt några bra på annons de senaste dagarna. Jobb mån-fre 07-16 och man får ha med häst. Ofta kost och logi ingår. Om du vill ha bra ingångsvägar till framtiden föreslår jag att leta bland de lite större ställerna så att du verkligen kan få namn med dig värt att nämna :)

Slavarbete finns det mycket av, jobba 6dagar i veckan 06.30-21.00 har jag varit med om, men där fick jag rida 3st hästar om dagen. :/ så det är bara att vara noga med!

Bäst var som sagt på ett ridgymnasie, var på praktik för länge sen på ett ställe där jag red hästar från morgon till kväll men lärde mig ingenting. Hästarna var outbildade och skulle säljas så fort som möjligt så de var inte heller kul, även om jag slapp mockningen och allt de andra :)
 
Tar min examen på torsdag så snart! :D men jobbar så mycket att jag knappt hinner plugga så jag hoppas på de bästa!

Det går att få de flesta hästjobb utan utbildning tror jag :) det jag tycker du ska göra är att börja leta efter ställen utefter dina krav, har faktiskt sätt några bra på annons de senaste dagarna. Jobb mån-fre 07-16 och man får ha med häst. Ofta kost och logi ingår. Om du vill ha bra ingångsvägar till framtiden föreslår jag att leta bland de lite större ställerna så att du verkligen kan få namn med dig värt att nämna :)

Slavarbete finns det mycket av, jobba 6dagar i veckan 06.30-21.00 har jag varit med om, men där fick jag rida 3st hästar om dagen. :/ så det är bara att vara noga med!

Bäst var som sagt på ett ridgymnasie, var på praktik för länge sen på ett ställe där jag red hästar från morgon till kväll men lärde mig ingenting. Hästarna var outbildade och skulle säljas så fort som möjligt så de var inte heller kul, även om jag slapp mockningen och allt de andra :)
Vart ska man annonsera och leta? Har sett att det finns en sida på hästnet, är den bra tycker du? Kan man mejla olika stall/gymnasier/ryttare? Hur kommer man kontakt med ryttare utomlands? Finns det någon internationell annonssida? :)
Borde man länka film där man rider och ens resultat i tdb?

Massa frågor här men mycket jag undrar över! :p Har kollat ansökningskraven i hästväg för några hästgymnsium (är inte ens tal om att kunna ansöka till nått sånt med tanke på mina betyg..) och kraven för Strömsholm är tex att man ska skicka in film när man hoppar minst 90cm bana och rider LC program. Ska man göra något liknande när man söker om att bli hästskötare? :)
 
Om du vill åka utomlands finns det en sida som heter yardandgroom.com där många annonserar.

Jag jobbade i Tyskland ett år (var erbjuden att fortsätta, men jag trivs bättre i Sverige) och hittade jobbet via den. Om du ska åka utomlands, och särskilt om du ska ha med dig din häst tycker jag att det är jätteviktigt att åka och provjobba en vecka eller två innan du bestämmer dig, så att du vet vad du ger dig in på. Många stall utomlands har lite annan inställning till hästarna än vad vi har, och det är väldigt bra att kunna kolla av hagar, foder mm på plats. Om det finns fler anställda som har med sig egen häst kan man också kolla hur mycket tid de har till sina egna hästar, och hur mycket stallägaren lägger sig i (Det är ju bra att få hjälp, men inte lika kul om man inte får mocka eller fodra som man vill, även om man själv betalar spånet). Det är ju betydligt jobbigare att hämta hem en häst med kort varsel från Tyskland än från tex Kristianstad...
 
Om du vill åka utomlands finns det en sida som heter yardandgroom.com där många annonserar.

Jag jobbade i Tyskland ett år (var erbjuden att fortsätta, men jag trivs bättre i Sverige) och hittade jobbet via den. Om du ska åka utomlands, och särskilt om du ska ha med dig din häst tycker jag att det är jätteviktigt att åka och provjobba en vecka eller två innan du bestämmer dig, så att du vet vad du ger dig in på. Många stall utomlands har lite annan inställning till hästarna än vad vi har, och det är väldigt bra att kunna kolla av hagar, foder mm på plats. Om det finns fler anställda som har med sig egen häst kan man också kolla hur mycket tid de har till sina egna hästar, och hur mycket stallägaren lägger sig i (Det är ju bra att få hjälp, men inte lika kul om man inte får mocka eller fodra som man vill, även om man själv betalar spånet). Det är ju betydligt jobbigare att hämta hem en häst med kort varsel från Tyskland än från tex Kristianstad...
Tack så mycket! :)

Det är någonting jag verkligen kommer tänka på. Dem stall jag besökt utomlands har tyvärr haft mer fokus på pengar & framgång än hästarnas välbefinnande. Snackade lite med en tjej som jobbade på ett turridningsstall i Spanien. Hon berättade att vissa av hästarna var så gamla och hade gått så mycket med dåligt liggande sadlar så hade det varit i Sverige hade dem hästarna fått åka direkt till slakt.
I rena tävlingsstall är det kanske inte så katastrofalt men kan tänka mig att dem har andra träningsmetoder & syn på utevistelse/fodring som kanske inte är så populära här.

Finns det länder som är bättre och sämre gällande hästsyn rent generellt? Arslen finns även i Sverige men du fattar vad jag menar! :)
 
Nu har jag bara jobbat i ett stall i Tyskland, och det var nog ett av de bättre. Ofta i andra länder är det faktiskt kunskap som saknas. Jag tror inte att man medvetet är elak mot hästarna när man inte släpper ut dem på vintern eller ger dem enbart morötter (inget grovfoder) vid morgonfodringen, och detta även på väldigt hög nivå inom sporten.

Skandinavien och England (och Irland?) är bäst, vad jag har förstått, och sedan blir det generellt sämre ju längre söderut man kommer, även om det givetvis finns undantag åt båda håll. Ett bra sätt kan ju också vara att jobba hos svenskar som har bosatt sig utomlands och driver stall där.

Kom också ihåg att kolla upp vad som gäller med försäkringar för både dig och din häst om du bestämmer dig för att åka utomlands (Vilket jag rekommenderar att man gör någon gång i livet. Det är fantastiskt nyttigt!)
 
Nu har jag bara jobbat i ett stall i Tyskland, och det var nog ett av de bättre. Ofta i andra länder är det faktiskt kunskap som saknas. Jag tror inte att man medvetet är elak mot hästarna när man inte släpper ut dem på vintern eller ger dem enbart morötter (inget grovfoder) vid morgonfodringen, och detta även på väldigt hög nivå inom sporten.

Skandinavien och England (och Irland?) är bäst, vad jag har förstått, och sedan blir det generellt sämre ju längre söderut man kommer, även om det givetvis finns undantag åt båda håll. Ett bra sätt kan ju också vara att jobba hos svenskar som har bosatt sig utomlands och driver stall där.

Kom också ihåg att kolla upp vad som gäller med försäkringar för både dig och din häst om du bestämmer dig för att åka utomlands (Vilket jag rekommenderar att man gör någon gång i livet. Det är fantastiskt nyttigt!)
Det är nog helt sant att det är okunskap och inte illvilja som ligger bakom deras hästhållning. När man vill någon väl utgår man ju oftast från sig själv. Dem skulle förmodligen uppskatta godis till frukost istället gröt och att få vara inomhus i värmen istället för ute i snön. Jag måste erkänna att jag ibland är lite sån själv och kan tänka "men det är ju så mörkt och kallt, nog bäst att ta in honom och lägga på ett varmt gostäcke" fast jag egentligen vet att han mår bättre utomhus.

Mina försäkringar har min mamma bäst koll på. Vi har ju rest massor och sådär, så jag borde ha försäkringar som täcker olyckor utomlands. Men det får vi kolla upp innan det blir aktuellt att ev. åka utomlands.
Hästen är 1A försäkrad i Agria sen innan födseln, någon som vet om den försäkringen täcker olyckor utomlands? Själv är jag kass på sånt! Enda jag vet är att den täcker vet.vård upp till 120.000 och har livvärde på 30.000.
 
Jag har inte stenkoll på hur det funkar med hästförsäkringar, men kolla i villkoren om det blir aktuellt. Jag har samma bolag som du, och har för mig att försäkringen gäller även utomlands ett tag, men jag har inte i huvudet hur länge.
 
När min häst skulle resa utomlands i några månader så ringde jag bara bolaget i fråga och meddelade resan. Inga som helst problem och det fungerade även bra när jag blev tvungen att nyttja veterinärvården utomlands och sedan skicka in kvittona.
 
Man är försäkrad via sin hemförsäkring i x antal dagar när man åker utomlands. Tror det kan vara runt 20, men någon har säkert bättre koll än jag. I övrigt hade jag varit väldigt noga med att kolla upp vad som gäller. Kommer du vara försäkrad via din arbetsplats? Jobbar du svart är du inte det, viktigt att ha i åtanke..
 
Toppen toppen! Då verkar ju inte försäkringen vara något problem. :up:
Om du jobbar utomlands så gäller de flesta vanliga försäkringar inte de brukar inte gälla när det är yrkesmässig verksamhet. Det är arbetsgivaren som ska försäkra dig. Så lusläs villkor för den försäkring du har eller ring försäkringsbolaget och fråga. Det är yrkesmässig verksamhet även om du bara får betalt i kost, logi och uppstallning för hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 322
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 808
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 281
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 819
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp